TG Telegram Group Link
Channel: الهه کولایی
Back to Bottom
🔸عمومی و مردمی شدن عرصه‌‏های گوناگون زندگی

داریوش رحمانیان (دکترای تاریخ، دانشیار دانشگاه تهران)

1. مهم‌ترین ویژگی جامعۀ ایران در تاریخ معاصر چیست؟

از مهم‌ها می‌شود سخن گفت و نه از مهم ترین. نمی‏‌توان یک ویژگی را به عنوان مهم‏ترین ویژگی نام برد. کوتاه و اشاره‌وار می‌گویم و می‌گذرم: نخست باید اشاره کرد که خود «تاریخ» - یعنی روند تغییرات تاریخی – شتابی بی‌سابقه گرفته است. «تحرک تاریخی» در ایران کنونی نسبت به هر زمان دیگری بیشتراست. یکی از ویژگی‏ها، برآمدن فرودستان است. در چند سال اخیر نشانه‌‏های این خیزش و برآمدن به روشنی دیده شده است.

ویژگی دیگر، روند رو به رشد حضور زنان در جامعۀ ایران است که اگر این روند ادامه پیدا کند (که به نظرم ادامه خواهد داشت) تغییری بنیادی را در آینده رقم خواهد زد. هم نظام آموزشی و هم نظام اداری- نظام دیوان سالاری و بخش بوروکراتیک - در روزگار پیشامدرن در اختیار مردان بوده است. در تاریخ معاصر به‌خصوص در چند دهۀ اخیر جابه-‌جایی مهمی را شاهد بوده‌‏ایم. انحصار حضور مردان در نظام اداری و مدیریتی شکسته شده و ما با روند رو به رشد حضور زنان در نظام اداری روبه رو هستیم؛ چیزی که در نظام سنّتی ایران نبود یا بهتر است بگوییم خیلی ضعیف و کاملاً موردی و خاص بود.

تا پیش ازانقلاب مشروطه با غیبت زنان در نظام اداری و دیوان سالاری روبه‌روییم و به‌طور کلی حضور زنان در عرصۀ اجتماعی و سیاسی بسیار کمرنگ و موردی و خاص بود. زن در پرده بود. از زمان رضاشاه این حصار شکسته شد.

روند حضور زنان در عرصۀ اداری کشور آغاز شد و ادامه یافت. در دو سه دهۀ اخیر به نحو خیلی گسترده و ملموس روند رو به رشد حضور زنان در نظام اداری کشور مشاهده می‏‌شود. البته باید تأکید کنم تا نقطۀ مطلوب هنوز خیلی فاصله داریم. با این حال این پدیده یکی از ویژگی‌‏های مهم جامعۀ ایران کنونی است. در نظام آموزشی هم همین روند دیده می‌‏شود؛ روندی که چند دهه است شروع شده، ولی امروزه به نحو خیلی ملموسی کفۀ ترازو به نفع زنان پایین می‏رود. برای نمونه آمار امسال نشان می‏‌دهد که شمار داوطلبان کنکور ۶۱ درصد خانم‌‏ها و ۳۹ درصد آقایان بوده‏‌اند.
ادامه این مطلب را روی وب سایت انجمن جامعه‌شناسی ایران بخوانید.
yun.ir/g381dd
@iran_sociology
#انجمن_جامعه_شناسی_ایران
امروز توی یک داروخانه بیرجند این اطلاعیه رو دیدم. جالب بود.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
رمز موفقیت های ژاپنی ها... و اینکه چرا ما درجا می زنیم، بلکه عقب می رویم!
دوازده تغییر
جنگ اوکراین چه تغییراتی روی روندهای جهانی ایجاد خواهد کرد؟

✍️علی درویشان / نویسنده نشریه

1- حمله به اوکراین باعث ایجاد یک بحران انسانی بزرگ می‌شود. پناهندگان اوکراینی جمعیت کشورهای مقصد را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.

2- آسیب‌پذیران بیشتر آسیب می‌بینند. هنگامی که مردم برای مایحتاج اولیه به‌ویژه غذا بیشتر هزینه کنند بسیاری از خانواده‌های اروپایی فقیر می‌شوند.

3- سیاست انرژی در حال چرخش به سمت دسترسی ایمن و تنوع منابع است. حتی پس از افزایش عرضه و کاهش تقاضا، بخش زیادی از وابستگی اروپا به گاز روسیه همچنان در خطر است.

4- امنیت غذایی اهمیت زیادی پیدا کرده است. جنگ اوکراین امنیت غذایی را به‌ویژه در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای غربی و آسیای مرکزی تهدید می‌کند.

5- رقابت برای مواد، ابزارها و کالاها شدیدتر می‌شود.

6- مدیریت زنجیره تامین تغییر می‌کند. زنجیره ارزش بین‌المللی برخی کالاها همچون کالاهای کشاورزی و معدنی و مواد شیمیایی وابستگی زیادی به اوکراین و روسیه دارند.

7- استانداردهای نوینی برای فناوری ایجاد می‌شود. عموم شرکت‌های رسانه‌ای، ارتباطی و فناوری غربی و اروپایی یا از روسیه خارج شده‌اند یا فعالیت خود را به‌طور محسوسی کاهش داده‌اند.

8- آثار مالی غیرقابل پیش‌بینی هستند.

9- هزینه دفاعی به شدت افزایش پیدا می‌کند. تا به امروز، 15 کشور ناتو و سوئد افزایش هزینه‌های دفاعی را پس از تهاجم به اوکراین اعلام کرده‌اند.

10- فضای مجازی، محلی برای جنگ است. به‌طور متوسط هر ماه ده حمله سایبری قابل توجه توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی ثبت می‌شود.

11- شرکت‌ها بیشتر وارد عمل می‌شوند. عموم شرکت‌های غربی و بیش از 40 درصد از شرکت‌های دیگر نقاط جهان تاکنون از روسیه خارج شده‌اند.

12- عدم قطعیت، عدم قطعیت و عدم قطعیت . جنگ باعث افزایش نوسانات اقتصادی شده است. شاخص نوسانات ایالات متحده (VIX) و شاخص عدم قطعیت سیاست اقتصادی (EPU) هر دو افزایش یافته‌اند.
متن کامل را اینجا مطالعه کنید👇
https://www.tejaratefarda.com/fa/tiny/news-41136
خلاصه شده كتاب ما ايرانيان نوشته دكتر مقصود فراستخواه كه توسط آقاي مهندس محمد موسوي انجام شده است
افول اجتماع در ایران.pdf
1.3 MB
‎⁨افول اجتماع در ایران⁩.pdf
این روزها در ماندگار، در تب و تاب آماده‌سازی خانه‌‌مان برای حضور شما هستیم.
پس از دو سال دوری از دیدار یک‌دیگر، فرصت را مناسب و غنیمیت دانستیم باری دیگر یکدیگر را در خانه ماندگار ملاقات کنیم.
به همین مناسب رویداد «دیداری دوستانه و بازارچه فروش ویژه محصولات اختصاصی ندای‌ ماندگار (مان) » را تدارک دیدیم.

جمعه ۲۷ خرداد، منتظر حضور شما از ساعت ۱۱ الی ۱۹:۳۰در موسسه ندای ماندگار هستیم.


آدرس: خیابان مولوی- خیابان رئیسی عبداللهی (بازارچه پارچه و پرده) خیابان اردستانی- کوچه افتخاریان-پلاک ۱۰
مرکز توانمندسازی ندای ماندگار


Inst: nedayemandegar
Telegram: mandegarava
با یاری خداوند و همت استادان مطالعات منطقه ای، روابط بین الملل و علوم سیاسی نخستین مجله علوم سیاسی ایران در اسکاپوس و الزویر نمایه شد.
@elaheh_koolaee
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مطالعه کردن را به یک عادت تبدیل کنیم و در ترویج آن بکوشیم

@elaheh_koolaee
کمپین غذا نخوردن در مراسم ختم

کمپین پذیرایی *فقط آب* در مساجد و مراسم ختم و ترحیم و لغو پذیرایی ناهار و شام توسط بازماندگان و نخوردن غذا و نگرفتن بسته ها در مجالس ترحیم همچنین نصب پرده و بنر.

همشهری گرامی ؛ بیایید با هم رسم های غلط را در جامعه ریشه کن کنیم ... در روایات دینی و احاديث آمده همسایه‌ها و فاميل‌ها تا چند روز در منزل خود غذا پخته و برای خانواده عزادار ببرند که متاسفانه در جامعه ما به این شکل اشتباه تغییر یافته که خانواده عزادار علاوه بر غم و غصه‌ فقدان عزیز از دست رفته ، همزمان باید به فکر تدارک پذیرایی از مهمان‌ها باشد.

با نخوردن غذا در این مراسم ، به تدریج این قضیه عمومیت پیدا می‌کند و به مرور این رسم برچیده می‌شود.

از خودمان شروع کرده ، و آن را تبدیل به یک فرهنگ کنیم ... ان شاء الله

لطفاً در گروهها پخش كنيد
تا کمپین غذا نخوردن در مراسم ختم به راه بیفته ...

@maranddimiz کانال مرندیمیز
معرفی موسسه نیکوکاری مهرطه.pdf
733.6 KB
معرفی موسسه نیکوکاری مهرطه.pdf

مریم شکرانی : قطر کشوری که اندازه کوچکترین استان ‎ایران یعنی ‎قم است، حالا یکی از سه بازیگر بزرگ بازار گاز جهان است و یک پنجم گاز دنیا را تامین می‌کند. بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که درآمد قطر از صادرات گاز امسال به ۱۱۴ میلیارد ‎#دلار برسد و به زودی ‎#امریکا را پشت سر گذاشته و اصلی‌ترین مالک شیر‏فلکه گاز جهان شود.

▫️وزارت انرژی ‎عراق اعلام کرده درآمد ماهانه این کشور از صادرات نفت به ۱۱ میلیارد دلار رسیده و موج سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به سمت این کشور سرازیر شده.از توتال ‎#فرانسه تا ‎#چین.به گزارش رویترز عراقی‌ها حالا برای برقراری توازن سرمایه‌گذاری در کشورشان ۳ پیشنهاد‏قرارداد چینی‌ها را رد کرده‌اند.

▫️عربستان پارسال از نفت درآمد خیره‌کننده ۲۰۵ میلیارد دلار را داشته و امسال نه تنها دچار مازاد بودجه شده که به راحتی جای نفت روسیه را در بازار اروپا پر کرده. به گزارش بلومبرگ عربستان حالا به مشتریان آسیایی خود دست رد زده و به دنبال ایجاد اهرم قدرت‏در بازار نفت اروپاست.

▫️امارات دیگر نیازی به نفت ندارد! این کشور سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از بنادر و صنعت هوایی پیشرفته، تجارت دریایی و گردشگران خود درآمد دارد.آنها همچنین اقتصاد دیجیتال خود را توسعه داده‌اند و کارشناسان می‌گویند بزودی ‎#سنگاپور خاورمیانه می‌شود. امارات‏۷۰ درصد درآمد نفتی خود را در صندوق توسعه کشورش سرمایه‌گذاری می‌کنند و بقیه کشورهای نفتی نامبرده حدود ۳۰ درصد درآمدشان را.

▫️در ‎#ایران اما نفتکش‌های معطل، نفت بی‌مشتری، بازی خوردن از ‎روسیه در بازار نفت تحریمی شنیده می‌شود و رایزنی‌های مکرر برای واردات گاز ...
اگر تنهاترین تنها شوم باز خدا هست؛ او جانشین همه نداشتن ها است.
نفرین ها و آفرین ها بی ثمر است. اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند و از آسمان هول و کینه بر سرم بارد, تو مهربان جاودان آسیب ناپذیر من هستی. آی پناهگاه ابدی تو تو می توانی جانشین همه بی پناهی ها شوی.
(زنده یاد دکتر علی شریعتی) .
روحش شاد
انشاء الله بر خوان عدالت و آزادگی همنشین اولیای خاصه الهی باد.
چرا ایرانیان متحد نمی‌شوند؟

رودی متی، ایران‌شناس، استاد دانشگاه دلاویر امریکا و نویسنده کتاب «روس‌ها در ایران» طی سخنرانی خود با عنوان روابط ایران و روسیه در عهد قاجار، در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین درباره تفرقه تاریخی مردم ایران، به نکات ارزشمندی اشاره می‌کند.

کتاب «روس‌ها در ایران» ترجمه دکتر محسن عسکری
Forwarded from BBCPersian
🔻یرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران، با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار جلوگیری رئیس‌جمهور از «اجرای قریب‌الوقوع حکم قطع انگشتان دست چند نفر» در ایران شد.

آقای فاضل در نامه خود که رونوشتی از آن برای رئیس قوه قضاییه هم ارسال شده، نوشته «ضمن احترام کامل به حدود مسلم شرعیه، نگرانی خود را در این مورد به اطلاع حضرتعالی و مسئولین محترم قوه قضاییه می‌رسانم و امیدوارم هرچه سریع‌تر دستور لازم برای لغو چنین تصمیم‌هایی صادر شود.»

رئیس جامعه جراحان ایران در نامه خود اجرای چنین احکامی را موجب «وهن اسلام» و «موجی از بیزاری و نفرت در دنیا» دانسته و با اشاره به نظر آیت‌الله خمینی در مورد حکم رجم یا سنگسار، نوشته با همان منطقی که اجرای حکم سنگسار تعطیل شده، این احکام هم نباید اجرا شود.

طی هفته‌های اخیر، فعالان حقوق بشر در ایران از تهیه تمهیداتی برای اجرای حکم قطع دست چند محکوم در زندان‌های استان تهران خبر داده‌اند.

بر اساس ماده ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی، حکم قطع دست یا انگشتان با رعایت شرایطی در مورد برخی سرقت‌ها قابل اجراست.

https://bbc.in/3MZFHy5
@BBCPersian
💠 آگهی #نشست_علمی_کارشناسی (وبینار)

🟢 ایران در کتاب‌های درسی کشورهای آسیای مرکزی
🔹مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران با همکاری انجمن ایرانی مطالعات منطقه‌ای
🔹سخنرانان
دکتر محمدکاظم شجاعی
دکتری مطالعات منطقه‌ای
دانشگاه تهران

سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۱۸ تا ۱۹

برای شرکت در نشست پس از نصب اسکایپ روی لینک زیر کلیک کنید:
https://join.skype.com/AHxa9c7R1gYJ

🔴@ccesofficial
1401-03-31-En-iran N caucasus-cces114-irsa.pdf
346.2 KB
1401-03-31-En-iran N caucasus-cces114-irsa.pdf
HTML Embed Code:
2024/05/09 13:20:45
Back to Top