TG Telegram Group Link
Channel: الهه کولایی
Back to Bottom
دهم خرداد، سالروز درگذشت، یکی از شرافتمندترین و میهن‌دوست‌ترین شخصیتهای سیاسی در نیم قرن گذشته در ایران، مرحوم مهندس #عزت‌الله_سحابی است.
فردای درگذشت آن مرحوم، دخترش #هاله_سحابی، در مراسمِ تشییع جنازه پدرش، به مظلومانه‌ترین شکل ممکن، به شهادت رسید. به دنبال این واقعه تلخ، #هدی_صابر، در زندان #اوین، دست به اعتصاب غذا زد و در روز ۲۱ خرداد، جان به جان آفرین تسلیم کرد. دهه میانی خرداد ۱۳۹٠، بنام این سه‌گانهٔ شرف، سند خورده است.
روحشان شد و یادشان گرامی باد.
مرحوم دکتر نوربخش رئیس اسبق بانک مرکزی تعریف میکرد : در یکی از سفرها که به ژاپن داشت و از بانک مرکزی در توکیو دیدار کرده بود . تمام قسمت‌های بانک مرکزی را با هیات همراه بازدید کردم و اصرار داشتم که پول‌‌ها و سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی ژاپن در کجا نگهداری میشود ؟ برای همین بهمراه روسای بانک مرکزی ژاپن سوار آسانسور شده و دکمه آسانسور را که زدند من متوجه شدم که در حال بالا رفتن به طبقه آخر بانک هستیم و در همین حین با خود فکر میکردم که این ژاپنی‌ها عجب اعجوبه‌هایی هستند ؟! چرا که سرمایه‌های ژاپنی رو در طبقه آخر ساختمان بانک مرکزی قرار میدهند . در صورتیکه ما ، نه تنها بانک مرکزی بلکه در تمامی بانکهای کشور ، پول و دیگر سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی و شمشهای نفیس رو در زیر زمین ساختمان قرار میدهیم ...
وقتی به طبقه آخر بانک رسیدیم باکمال تعجب دیدم که افراد مسن از خانمها و آقایون با لباس راحتی هر کدام به کار شخصی مشغولند و خانمهای خیلی مسنی را مشاهده کردم که یا در حال صحبت با یکدیگر بودند و یا در حال خواندن روزنامه و‌ در حال مطالعه و یا در حال بافتنی و غیره بودند که بعضی از همون خانم‌ها روی ویلچر نشسته بودند که بعلت کهولت سنشان بود .
پیرمردانی را دیدم که آنان نیز بعضی‌ها در حال صحبت با یکدیگر و بازی شطرنج و مطالعه کتاب یا خواندن روزنامه و غیره بودند ...
وقتی با این صحنه مواجه شدم به مسئولین بانک مرکزی ژاپن گفتم که انگار گویا طبقه رو اشتباه اومدیم ؟!
و آنان در مقابل جواب من گفتند : سرمایه‌های اصلی ما بازنشستگان ما هستند که بعد از بازنشستگی آنان را هر روز بر اساس تمایل خودشان با در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی و تفریحی اینجا آورده تا از تجربیاتشان در موقع نیاز استفاده کنیم و آنان در این مورد از نظر فکری و تجربی بسیار در این زمینه کمک حالمان بوده و هستند ...

" سوال اینجاست : آیا در کشور ما مسئولین کشوری و لشکری و خدماتی از حال بازنشستگان‌ ما خبر دارند ؟؟؟ "
✍️ هنر شگفت ویرانی سازی‌

🖊 محمد جواد غلامرضا کاشی
🔸ویرانی سازی اتفاق حیرت انگیزی است که از دست ما برآمده است. آنهم در آبادان، که سال‌هاست مردمانش در انتظار آبادانی‌اند. آنجا به جای ساختن ویرانی‌ها، ویرانی ساخته‌اند. بنایی که فروریخت، از همان روز نخست ویرانه ساخته شد. ویرانی اخلاق، ویرانی اقل وجدان انسانی، ویرانی زندگی و اعتماد. همه به خوبی می‌دانند که داستان منحصر به این یک بنا نبوده و نیست. ماجرا عمیق‌تر از این است. این یک بنا از سنگ و سیمان و آهن بود، بناهای ویران ساخته دیگری هم هست که هر روز جایی فرو می‌ریزد بی آنکه این همه سر و صدا کند.
🔹بدوی‌های هزاران سال پیش، اگر وحشی و دگر ستیز و خشن بودند، جوانمرد و از جان گذشته و دلیر هم بودند. بدوی‌های ظهور کرده در عصر مدنیت، پست و دون صفت و سست عنصرند.
ما در یک شتاب حیرت‌انگیز به سمت عمق بدویت پیش می‌رویم. بدویت یک وضعیت پشت سر ما نیست. پیش روی ماست. بدویت در روزگار ما، ویروس خطرناکی است که در اندام زندگی مدنی رسوخ می‌کند، به تدریج تار وپودش را سست می‌کند و هر روز جایی سقفی را بر سر ساکنانش خراب.

🔸بدوی به ارزش‌های مدنی آگاه نیست. به همین جهت مواریث زندگی مدنی را تکه پاره می‌کند، آتش می‌زند و از این طریق احساس قدرت می‌کند. ما در این سال‌ها همین کار را به کرات کرده‌ایم. اما نه به شکل ساده و سرراست بدویان. در لباس هنردوست، دین‌دار، فرهیخته، اهل دانش و فضل، کارشناس و سیاست‌مدار ظاهر شدیم اما دقیقاً به همین جهت، خانه هنر، دین، فرهیختگی، دانش و فضل و تخصص علمی و سیاست را به آتش کشیده‌ایم. به خیال انقلابی بودن، همه شئونات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را به سخره گرفتیم. پا برهنه بارگاه هنر و علم و دین و مناسبات پایدار انسانی را مورد هجوم قرار دادیم تا به خیال خود، وضعی دگر در جهان برپا کنیم، اما حاصل ویران سازی بود و ویران سازی‌های مکرر. حاصل ظهور ناسازه‌های بدیع است: شهر بدوی، دمکراسی بدوی، بروکراسی بدوی، دانشگاه بدوی، اقتصاد بدوی، تامین معاش بدوی و ....

🔹بدویت شتاب می‌گیرد. برای ممانعت از شتاب‌گیری و گسترش آن باید کاری کنیم. فکر می‌کنم نخستین گام جلو آئینه ایستادن و تماشا کردن بدویتی است که همه به نحوی، کم یا بیش به آن دچاریم. یا عامل بدویت‌ایم یا قربانی‌اش. گاهی این هستیم گاهی آن. گام دوم، تبدیل کردن بدویت و مدنیت به معیار اصلی داوری در امور است. پیش از آنکه از راستی و ناراستی اخلاق و دین و معنویت و سیاست بپرسیم، از نسبت‌اش با بدویت بپرسیم. این یا آن اعتقاد و عمل، چه نسبتی با مدنیت دارد چه نسبتی با بدویت؟
مدنیت رو به سوی ساختن دارد. حتی اگر شده از پاره‌ ویرانه‌های قدیم. مدنیت محتاط است و دلنگران دیگران. مدنیت به امر انسانی می‌اندیشد. قوم و خویش و قبیله خود را ثانوی می‌کند.
🔸 مدنیت امکان‌های محدود زندگی را قدر می‌شناسد و در جهت بسط و غنا بخشی به آنها تلاش می‌کند. آرمانگرا هم هست، اما از خلال امکان‌های محدود موجود به آهستگی راهی به سمت آن می‌گشاید. درست مثل آرمان ساختن یک قنات بزرگ از دل کویر، که از خلال تلاش‌های چندین نسل امکان‌پذیر می‌شود. بدوی اما عجول است. هرچه هست را بازیچه و حقیر می‌شمارد. ویرانگر است به خیال فرصتی که برای ساختن دست دهد. ملاحظه اقلیت پیرامون خود را دارد. دشمن هر کسی است که از او نیست. کسالت زندگی روزمره او را بی تاب می‌کند، پس به جنگ زندگی می‌رود. البته از آن روزی هم باید ترسید که تصمیم بگیرد زندگی کند آنگاه حریص و شهوت ران و زیاده خواه و تجاوز پیشه است. بازهم ویرانگر است اگرچه در هیاتی مهوع‌تر و حقیر.
🆔 @sokhanranihaa
Forwarded from حق‌بان
🌿نامه سرگشاده کمیسیون زنان بنیاد باران خطاب به انسیه خزعلی

🔰کمیسیون زنان بنیاد باران با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به معاون رئیس دولت سیزدهم درباره مانع‌تراشی‌ها در مسیر تصویب لایحه حفظ امنیت و کرامت زنان و خانواده و عواقب آن هشدار دادند.

متن کامل این نامه به شرح زیر می باشد:

به نام خدا
نامه سرگشاده

سرکار خانم دکتر خزعلی
معاون محترم رئیس جمهور

با سلام؛

🔸️احتراما به آگاهی می رساند اکنون که در دهه  پنجم انقلاب اسلامی به سر می بریم مطالبات انباشته شده زنان روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. زمانی که با ندای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی زنان و مردان این سرزمین پا در عرصه مشارکت برای پیروزی انقلاب اسلامی گذاشتند ، اهداف بلندی نظیر استقلال و آزادی را در لوای جمهوری اسلامی به عنوان نظام دموکراتیک و اسلامی مورد نظر داشتند. انها با امید به اینکه در پرتو نظام سیاسی مبتنی بر دین اسلام و مشارکت مردمی بتوانند مشکلات و نیازهای خود را بر اورده کنند تلاشهای بسیاری انجام دادند و زخم های ناشی از جنگ تحمیلی هشت ساله به همراه فشارهای ناشی از تحریم را به جان خریدند تا بتوانند کشورخود را از شر دشمنان دور کنند و مطالبات خود را پاسخ بگیرند.

🔸️اکنون پس از طی نزدیک به نیم قرن انان همچنان نیازمند طرح مطالبات هستند چرا که پاسخ های درخور هنوز برای انان ارائه نشده و شکاف جدی میان خود به عنوان زنان این سرزمین و تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها می بییند. زنان این سرزمین اصلی ترین مسئله خود را امنیت می دانند امنیت در جامعه و خانواده و این میسر نمی شود مگر انکه ریشه های خشونت علیه زنان از نظر فرهنگی و قانونی خشکیده شود.

🔸️لایحه حفظ امنیت و کرامت زنان و خانواده بیش از یک دهه در کش و قوس قوای مختلف درگیر بود وا کنون که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بیش از یک سال است که اتفافی نیفتاده است. مطالبات زنان که ناشی از گسترش خشونت برای انان در فضای خانواده و اجتماع اشکال نگران کننده ای به خود گرفته نیازمند توجه بیشتر قانون گذاران و مسوولین اجرایی کشور است.

🔸️از این رو خواهشمند است با عنایت به وقایع اخیر و اقدامات نگران کننده  در شهرها واستانهای مختلف کشور نظیر خوزستان، گیلان  و شهرهای بزرگ و کوچک دیگر اقدام عاجل برای بررسی و قانون گذاری دراین خصوص صورت پذیرد .بدیهی است پیگیری جنابعالی امکان دست یابی به این هدف را بیشتر خواهد کرد.


🔸️در ادامه لازم می دانیم به عنوان یک تشکل غیر دولتی از  دیگر مطالبات اساسی زنان نظیر رفع تبعیض شغلی و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای زنان در جهت کاهش نابرابری اقتصادی و بروز  نوعی فقر مزمن که دامنگیر آنان گشته به ویژه زنان سر پرست خانوار و دختران تحصیل کرده کشور ،با کمک سایر دستگاهها اقداماتی جدی دراین خصوص صورت پذیرد.

🔸️درهمین راستا بروز برخی نگرانی ها ناشی از جداسازی و تشویق کودک همسری به بهانه افزایش جمعیت که دغدغه جنابعالی و ما است را به عنوان یک امر مهم برای سلامت دختران خردسال این سرزمین می دانیم که نیازمند توجه بیشتر دولت است .اموزش خانواده ها، کمک های مالی به انها  برای ادامه تحصیل دختران خردسال این سرزمین به معنای سرمایه گذرای بر نسل اینده زنان پر توان این کشور است پس در نگاهی اینده نگر به سلامت روح و روان و جسم انان توجه ویژه باید صورت پذیرد . طرح های توانمند سازی خانوار و حمایت قانونی و حقوقی از این فرزندان خردسال معنای واقعی عدالت است که نظام سیاسی ما همواره در پی ان بوده است.

🔸️در ادامه ضروری می دانیم توجه ویژه ای به مطالبات زنان کشور بر اساس نظر سنجی که در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته و اصلی ترین مسائل انان طرح شده صورت بگیرد.

🔸️بدیهی است جایگاه معاونت زنان ریاست جمهوری مامنی برای مطالبات بر زمین مانده زنان این کشور است که متاسفانه تاکنون به صورت انباشته شده باز تولید می شود. زنان این سرزمین در بستر جمهوری اسلامی به دنبال رفع مشکلات و گشوده شدن فرصت های تازه برای رشد و بالندگی بودند اما همواره این مسائل به حاشیه رانده شده است و در همه دولتها به صورت نسبی مسائل زنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته و به بهانه مسائل جدی تر دغدغه ها و مسائل انان مورد توجه واقع نشده است . تشکیل ستا د زن و خانواده بارقه ای از امید برای حل مشکلات اجرایی زنان در کشور است که اگر از ظرفیت های ان بهره لازم صورت بگیرد بستری فعال و اثر گذرا خواهد بود. از این رو توجه به کارگروههای تخصصی مرتبط با این مهم می تواند راهی برای حل مشکلات و مسائل متربط بر زنان این کشور باشد.

🌱امید است بهره گیری از تجارب گذشته در بستر همکاری با تشکلهای غیر دولتی زنان بتواند بازوان پر توانی برای معاونت امور زنان گردد!


#کمیسیون_زنان_بنیاد_باران
#جمعیت_حمایت_از_حقوق_بشر_زنان

https://bit.ly/3N5HVNl

@hoghooghbasharezanan
❇️دانستنی‌هایی جالب دربارهٔ زبان فارسى￸❇️

زبان فارسى در ٢٩ كشور جهان صحبت میشه که در ردیف ششم بعد از زبان اسپانيايى و قبل از زبان آلمانى از نظر تعداد كشورهایی که توی اونها فارسى صحبت می‌کنند رده‌بندى شده

زبان فارسى دومین زبان كلاسيک جهان بعد از زبان يونانى شناخته شده و همهٔ ويژگی‌هاى يک زبان كلاسيک رو داره.￸

زبان ‌هاى لاتين و سانسكريت در رديف‌هاى سوم و چهارم قرار دارند.￸

زبان فارسى از نظر تنوع مَثَل (ضرب‌المثل) بین سه کشور اول دنیاست

زبان فارسی از نظر دامنه و تنوع واژه‌ها يكى از پرمايه ‌ترين و بزرگترين زبان های دنیاست

در كمتر زبانى فرهنگ لغاتى مثل لغت نامه ی ١٨ جلدی دهخدا و يا فرهنگ معين در ۶ جلد ديده ￵میشه

*زبان فارسى توانايى ساختن ۲۲۵ ميليون واژه را داره كه در ميان زبان‌هاى گيتى بى همتاست*

زبان فارسی یازدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب و اینترنته

زبان فارسى از لحاظ قدمت، يک سده از لاتين و دوازده سده از انگليسى جلوتره

*از ده شاعر برتر جهان پنج نفر از آنها فارسی زبانند*

آخرین نکته هم اینکه زبان فارسی *تنها زبانی هست که میشه 19 تا فعل رو کنار هم گفت و جمله ی معنی دار داشته باشیم￸*
مثلا : داشتم میرفتم دیدم گرفته نشسته گفتم بذار بپرسم ببینم میاد نمیاد دیدم میگه نمیخوام بیام میخوام برم بگیرم بخوابم￸

کسی اینو بخواد ترجمه کنه رباط صلیبی مغزش پاره میشه￸

قدر زبان فارسی را با درست فارسی صحبت كردن و یاد دادن درست به بچه هامون و املای صحیح لغات بدونيم و آن را گرامی بداريم￸

جالب است بدانید در زبان فارسی "جدایی جنسی" وجود ندارد

مثلا ضمیر سوم شخص "او" شامل زن و مرد میشود
بر خلاف زبان‌های لاتین و عربی

در زبان فارسی، اگر جایی تاکید بر جنسیت باشد، اولویت با زنان است￸
بر خلاف زبانهای لاتین و اروپایی

ما میگوییم:
زن و شوهر
بجای:
husband and wife

ما میگوییم:
خواهر و برادر
بجای:
brother and sister

ما میگوییم:
زن و مرد
بجای:
men an women

حتی ما میگوییم:
زن و شوهر
یعنی مرد در ارتباط با همسر هویت "شوهر" پیدا می‌کند. ولی هویت "زن" دست نمیخورد
بجای اینکه بگوییم:
man and wife

ما نمیگوئیم: mankind،
می گوئیم: بشریت￸

ما هرگز در تاریخ و ادبیات مان به جنسیت اهمیت نداده‌ایم￸

اگر جایی لازم شده، زنان را در اولویت قرار داده‌ایم

حتی در زبان فارسی، "زن" یک واژه و مفهوم مستقل هست
نه مثل wo/man (زائده‌ای کنار مرد)

و اگر بدون تعصب و غرور ملی نیک بنگریم، در اکثر اقوام ایرانی، زن و مرد دوشادوش هم کار میکنند و نسبت به دیگری برتری ندارند￸

در شاهنامه حکیم *فردوسی نیز در بسیاری از ابیات استاد طوس، زنان را اکرام و تمجید کرده است* و شاید به همین دلیل است که ما وطن را مادر (زن) و نام دخترانمان را (ایران) میگذاریم￸￸


🌹سرزمین و فرهنگ ایران زمین، پاینده باد ایران🌹

@SCMEDIA
✍️ احمد زیدآبادی

"سید محمود دعایی؛ نمونۀ اعلای چهره‌ای خاکسار و دلسوز"

خبر غیرمترقبۀ وفات سید محمود دعایی مرا بسیار متأثر و غمگین کرد. تحت مدیریت آن مرحوم به مدت هشت سال در روزنامۀ اطلاعات مشغول به کار بودم و پس از آن نیز هیچگاه رابطه‌ام با آن مرحوم قطع نشد.
زنده‌یاد دعایی شخصیتی استثنایی داشت. او در مقام همکار و مدیر، اقتدار خاص خود را اعمال می‌کرد و در مقام دوست و رفیق، بی‌نهایت خاکسار و فروتن و دلسوز و دستگیر بود.
سال 1373 با تلخی از روزنامۀ اطلاعات جدا شدم و این تلخی برای چندی پس از آن هم دوام یافت، اما سید محمود دعایی که بغضش دیری نمی‌پایید، همۀ آن تلخی‌ها را به باد نسیان سپرد و از درِ دوستی و آشتی و صمیمیت در آمد.
مرحوم دعایی از کرمانِ ما برخاسته بود. مادرش با رنجِ رخت‌شویی او را پرورش داده و برای تحصیل راهی قم کرده بود.
در قم او در سلکِ شیفتگانِ مخصوصِ آیت‌الله خمینی در آمده و با تبعید آیت‌الله به نجف، برای خدمت به وی رهسپار عراق شده بود.
@sokhanranihaa

ارادت مرحوم دعایی به آقای خمینی و فرزندان و خاندان او نهایت نداشت و در کنار آن، به روحانیون نوگراتر بخصوص از خطۀ یزد و کرمان علاقمندی غیر قابل وصفی نشان می‌داد. نیاز به گفتن نیست که سید محمد خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی در رأس افراد مورد احترام و بلکه شیفتگی او قرار داشتند.
مرحوم دعایی به دلیل نقش واسطگی بین آیت‌الله خمینی و گروه‌های مبارز دوران پهلوی، شناخت گسترده و همراه با جزئیاتی از تک تک نیروهای مبارز آن زمان داشت و از این جهت به نوبۀ خودش دایرهٌ‌المعارف محسوب می‌شد.
در بین گروه‌های سیاسی داخلی مرحوم دعایی با هیچکدام سر قهر و غیظ نداشت و دلسوز همگان بود. به افراد ایران‌دوست و با فرهنگ مهری عمیق داشت. برای سالیان دراز، روزنامۀ تحت مدیریتش تنها رسانۀ منعکس کنندۀ مقالاتِ چهره‌های دانشگاهی مانند استاد باستانی پاریزی و استاد ندوشن و یا برخی نظرات انتقادیِ شخصیت‌های شاخصِ ملی و ملی - مذهبی و یا اخبار مربوط به آنها بود.
من مجموعۀ خاطراتم در بارۀ مرحوم دعایی را در دو کتاب "بهار زندگی در زمستان تهران" و "گرگ و میش هوای خرداد ماه" نقل کرده‌ام با این حال، خاطرات بسیار زیادی از او بخصوص از دوران زندانم پس از سال 88 همچنان باقی مانده است.

واقعیت این است که بسیاری از همشهریان فرهیختۀ کرمانی مقیم تهران بخصوص استاد فقید باستانی پاریزی تنها مرجعی را که برای کمک به امور افراد گرفتار و زندانی در جمهوری اسلامی می‌شناختند، مرحوم دعایی بود. طبعاً در بارۀ من هم فقط به آن مرحوم مراجعه می‌کردند.
مرحوم دعایی در این گونه موارد نسبت به همۀ افراد از هر کمکی به هر میزان که از دستش برمی‌آمد، دریغ نمی‌کرد. گویا او برای مرخصی استعلاجی من از زندان، زحمت بسیار کشیده و پیش بسیاری از افراد کوچک و بزرگ رو انداخته بود. او حتی به درخواست دادستان وقت تهران، شخصاً ضامن من شده بود که در صورت اعزام به مرخصی از ایران فرار نکنم!
مرحوم دعایی در واپسین روزهای عمر خود به دلیل بوسیدن دست سید ابراهیم رئیسی مورد حمله و هجوم گسترده‌ای قرار گرفت؛ حال آنکه هر کس با او مختصر آشنایی داشت می‌دانست که این حرکت نه از سرِ تملق و چاپلوسی که از روی خوی و سرشتی بی‌اندازه خاکسارانه بوده است.
خداوند روحش را شاد و غرق آمرزش خود کند و برای خانوادۀ محترمش، همکاران گرامی در روزنامۀ اطلاعات و تمام دوستان و دوستدارانش صبر و اجر عنایت فرماید.
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @ahmadzeidabad
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
HTML Embed Code:
2024/05/20 08:36:45
Back to Top