TG Telegram Group Link
Channel: انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران
Back to Bottom
Forwarded from عکس نگار
⭕️معرفی طرح‌های تاریخ شفاهی زنان (قسمت۳۰)
«خدمات خانگیِ زنان مهاجر»
پیمانه صالحی
طرح «تاریخ شفاهی خدمات خانگیِ زنان مهاجر» سال ۲۰۰۵  توسط الکساندرا فِراند و لورا کوئیلیسی، استادان دانشگاه سایمون فریزر در کانادا اجرا شد. در این طرح با هشت زن ایتالیایی و ده زن آلمانیِ مقیم ونکوور مصاحبه شد. این زنان پس‌از جنگ جهانی دوم به کانادا مهاجرت کردند و در آن زمان بیست تا سی‌ساله بودند.
🔸زنان برای رهایی از ویرانه‌های اروپا پس‌از جنگ و در آرزوی یافتن شغلی مناسب و امید به پیشرفت راهی کانادا شدند. در آن دوران پذیرش زنان در کانادا تنها به واسطۀ کار در مشاغل خدمات خانگیِ میسّر بود و آنها از سر اجبار به کارهایی همچون خدمتکاری، ‌پرستاری، آشپزی و آرایشگری در منزل تن دادند. البته آن را به‌ منزلۀ نقطۀ شروعی برای زندگی به‌عنوان مهاجر پذیرفتند و سال‌های بعد در مشاغلی با شرایط مناسب‌تر مشغول شدند. زنان آلمانی شرایط کار را در کانادا به مراتب آسان‌تر از آلمان تلقی کردند و زنان ایتالیایی برعکس. نکته‌ای که زنان متفق‌القول بر آن تأکید داشتند، فراگیری زبان انگلیسی در محیط خانواده بود. بدین‌شکل به راحتی ارتباطات اجتماعی‌شان را گسترش دادند.
ساختار سؤالات در طرح مذکور به‌گونه‌ای طراحی شد تا زنان را قادر سازد روایت‌های خود را حول تجربیاتشان متمرکز کنند و در معنابخشی به این فعالیت‌ها، هویت خود را بیابند. زنان داستان‌های زندگی‌شان را با ترکیبی از اشکال روایی همانند حکایت‌ها، لطیفه‌ها و شایعات بازگو کردند.
🔸این روایت‌های ترکیبی سَرنخ‌هایی به مصاحبه‌گران داد تا در جست‌وجوی مسائل زنان و کشف راه‌‌هایی برای حل آن برآیند. گفتمان‌های اجتماعی و تغییر نگرش زنان نسبت به نخستین سال‌های مهاجرت و امیدها و انتظارات آنها به روشنی به تصویر درآمده است. طرح تاریخ شفاهی خدمات خانگیِ زنان مهاجر به دلیل انعکاس صدای یکی از منفعل‌ترین گروه‌های انسانی، از سوی انجمن تاریخ شفاهی کانادا مورد تقدیر قرار گرفت.
-women’s domestic services
- Alexandra Freund
- Laura Quilici
-Simon Fraser University

https://hottg.com/zananepazhoheshgartarikh1396
.
انجمن زنان پژوهشگر تاریخ با همکاری باشگاه اندیشه برگزار می‌کند:

زنان مفسر و فقیه در جهان اسلام

با حضور
کبری روشنفکر

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ساعت ۱۶:۳۰

خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳

حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

@zananepazhoheshgartarikh1396
@bashgahandishe
سلام دوستان در روز هشتم مارس جلد نهم فصلنامه پژواک زنان با موضوعات سه موج فمنیسم و نقش زنان در صلح و …. تقدیم بشما مقالات در سایت و تلگرام قابل دسترس است و در سیویلیکا نمایه شده است ، به امید رهایی دختران و زنان از سلطه و قدرتو با ارزوی توانمندی زنان و برقراری صلح در جهان دوراز هر گونه جنگ 🌹🥰🙏

Pezhvakzanan.ir

https://hottg.com/pezhvakz
Forwarded from کانال پژواک زنان در تاریخ (شراره شریفی)
عنوان: اخلاق مراقبت زنانه و صلح جهانی.
نویسنده: فاطمه بدوی.
مشاهده مقاله

دانلود اصل مقاله
 
https://hottg.com/pezhvakz

Pezhvakzanan.ir
Forwarded from کانال پژواک زنان در تاریخ (شراره شریفی)
عنوان: بررسی زیرمیدان ادبی زنانه در دهۀ 40  خورشیدی.
نویسنده: مطالعه موردی ، فروغ فرخ زاد
مشاهده مقاله

دانلود اصل مقاله
 
https://hottg.com/pezhvakz

Pezhvakzanan.ir
Forwarded from کانال پژواک زنان در تاریخ (شراره شریفی)
عنوان: تحصیل دختران بر لبۀ تیغ (ماجرای مدرسۀ الیانس دختران در اصفهانِ عصر مشروطه)
نویسنده: عبدالمهدی رجائی.
مشاهده مقاله

دانلود اصل مقاله
https://hottg.com/pezhvakz
Forwarded from کانال پژواک زنان در تاریخ (شراره شریفی)
عنوان: روایت زنان عضو هیأت علمی مراکز عالی آموزشی و پژوهشی (در تعادل بین کار و زندگی در ایام کرونا)
نویسنده: بهاره نصیری، آمنه بختیاری.
مشاهده مقاله

دانلود اصل مقاله
 
https://hottg.com/pezhvakz

Pezhvakzanan.ir
Forwarded from کانال پژواک زنان در تاریخ (شراره شریفی)
عنوان: گردشنامه هایِ زنانه: روزن به توسعه.
نویسنده: محمدرضا مهدیزاده.
مشاهده مقاله

دانلود اصل مقاله
https://hottg.com/pezhvakz

Pezhvakzanan.ir
Forwarded from کانال پژواک زنان در تاریخ (شراره شریفی)
عنوان: فمینیسم و تاریخ شفاهی زنان: رویکردها و روشها.
نویسنده: پیمانه صالحی.
مشاهده مقاله

دانلود اصل مقاله
 
https://hottg.com/pezhvakz

Pezhvakzanan.ir
Forwarded from N Kh
ـــــــــــــــــــــــ
زن و عشق در شاهنامه



▪️شاهنامه کتابی است که زن در سراسر آن حضور دارد؛ برعکس ایلیاد هُمر که در آن سیمای زن پریده‌رنگ و گذراست. زن در ایلیاد آتش فاجعه را برمی‌افروزد و خود کنار می‌نشیند. هلن که زیبایی شوم و تباه‌کننده‌اش موجد جنگ است. این‌گونه است کریزئیس که ناخواسته نزاع بین آگاممنون و اشیل را باعث می‌شود.
در دوران پهلوانی شاهنامه حضور زن لطف و گرمی و نازکی و رنگارنگی به ماجراها می‌بخشد و با آنکه قسمت عمدهٔ داستان‌ها شامل جنگ و کشتار و نزاع و خرابی است، وجود او موجب می‌شود که این کتاب در ردیف لطیف‌ترین آثار فکری بشر قرار گیرد.

این زن‌ها هستند که به داستان تراژیک آب و رنگ بخشیده‌اند. اگر تهمینه نبود مرگ سهراب آنقدر مؤثر و غم‌انگیز جلوه نمی‌کرد. همین‌گونه است مرگ فرود اگر جریره نبود، و مرگ سیاوش اگر فرنگیس نبود، و مرگ اسفندیار اگر کتایون نبود، و مرگ رستم و تراژدی زال، اگر رودابه نبود.

در تمام داستان‌های شاهنامه حضور زن را می‌بینیم. در داستان ضحّاک خواهران جمشید هستند. در داستان فریدون باز خواهران جمشید را می‌بینیم که به همسری او درمی‌آیند، و نیز مادرش فرانک و دختران سرو که همسر پسران او می‌گردند. در داستان سام و زال سیندخت و رودابه هستند، و در داستان سهراب تهمینه و گرد‌آفرید؛ در داستان کاووس سودابه و مادر سیاوش، و در داستان سیاوش سودابه و فرنگیس و جریره و گلشهر زن پیران؛ و در داستان بیژن، منیژه؛ و در داستان گشتاسب و اسفندیار، کتایون دختر قیصر.

شاهنامه بر خلاف آنچه در نزد اشخاص نا‌آشنا معروف شده یک کتاب ضدّ زن نیست. در تمام دوران پهلوانی، از سودابه که بگذریم، یک زن پتیاره دیده نمی‌شود. اکثر زنان در شاهنامه نمونهٔ بارز زن تمام‌عیار هستند. در عین برخورداری از فرزانگی و بزرگ‌منشی، از جوهر زنانگی و زیبایی نیز به نحو سرشار بهره‌مندند. حتی زنانی که خارجی هستند چون با ایران می‌پیوندند، از صمیم قلب ایرانی می‌شوند و جانب نیکی را که جانب ایران است می‌گیرند.

عشق در شاهنامه در عین برهنگی پاک و نجیب است. رابطه زن و مرد بی‌آنکه به تکلّف و تصنّع گراییده باشد از تمدّن و فرهنگ برخوردار است.
ما تنها یک مورد می‌بینیم که عشق به کام نمی‌رسد و آن عشق ناگهانی سهراب به گُرد‌آفرید است.
تنها یک مورد عشق ناپاک و نارواست و آن عشق سودابه به سیاوش است. در چهار مورد از شش مورد، اظهار دلدادگی نخست از طرف زن می‌شود.
زن در شاهنامه برای ابراز عشق جسارت بیشتری دارد. این بی‌پروایی به استثنای سودابه به‌هیچ وجه مانع پاکدلی و پاکدامنی نیست.
چهار زنی که در اظهار عشق پیشقدم هستند:
تهمینه به رستم، سودابه به سیاوش، منیژه به بیژن و کتایون به گشتاسب. عشق زال و رودابه در یک زمان ابراز می‌شود. در یک مورد مرد در ابراز عشق پیشقدم می‌شود و آن سهراب است.

استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن
آواها و ایماها، صص ۱۸–۱۳
🔹بخش‌هایی از متن یادنامه‌ی محمدرضا یزدی‌زاده برای شهلا لاهیجی

🔸عرصه‌ی فرهنگ و کتاب برای او مسابقه‌ای بود همچون دوی استقامت که جز در سایه‌ی بنیان‌های فکریِ قوی امکان نداشت. ۳۰ سال مبارزه‌ی خستگی‌ناپذیرِ او با سانسور در این زمینه گواه این مدعا است. او معتقد بود که سانسور، سنگ محک ندارد و با هر شیوه و شکلی از این پدیده مبارزه کرد.

🔸به باور من همه می‌توانند تصور کنند و ببینند که شهلا لاهیجی در بلندای افق تاریخ ایران نستوه و استوار با لبخندی حاکی از امید به جامعه‌ی امروز ایران به‌ویژه نسل تازه می‌نگرد و خوشحال است از اینکه تلاش‌هایش به بار نشسته‌اند.
ما نیز علیرغم فقدان او که بسیار سخت و جانکاه و باورنکردنی است، با او همدلیم و با خوشحالی او خوشحال می‌شویم و امیدوارانه راه او را ادامه می‌دهیم تا چراغ دانایی و آگاهی هماره در این سرزمین کهن روشن بماند چراکه بر این باوریم: «آیین چراغ خاموشی نیست».


متن کامل یادنامه‌ی محمدرضا یزدی‌زاده را می‌توانید در سایت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان (بخش «آرشیو اخبار») مطالعه کنید.

@roshangaranpublication
Audio
عظما نفیسی عدل، نوار ۱، روی ۱
Audio
عظما نفیسی عدل، نوار ۱، روی ۲
Audio
عظما نفیسی عدل، نوار ۲، روی ۱
مرا بشناسید، عظمی عدل.pdf
33.6 MB
📗 مرا بشناسید
✍️ خاطرات خودنوشت عظما عدل نفیسی

@nashretaarikh
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
❤️ ۲۶ اسفند سالروز درگذشت #زینب_پاشا؛ پیشتاز بیداری زنان مشروطه خواه در تبریز

🗓 #معرفی_زنان_تاثیر_گذار



▫️ در 26 اسفند ۱۲۹۹؛ ۱۱۰ سال پیش در چنین روزی زینب پاشا در کربلا درگذشت.

🔸زینب پاشا از جمله زنان مبارز تبریزی است که نامش در نهضت مبارزه با واگذاری امتیاز تنباکو آمده‌است. او با شرکت کردن در نهضت تحریم توتون و تنباکو و در گشودن انبارهای محتکران تبریز در زمان قحطی نان پیشگام بوده‌است.‌ زینب معروف به «بی بی شاه زینب»، «زینب باجی» و «ده باشی زینب»، در محلهٔ عموزین الدین، یکی از محله‌های قدیمی تبریز در یک خانواده کشاورز به دنیا آمده‌است.

زینب پاشا زنی تنومند و قوی هیکل بود که دو گوشه چادر خود را به کمر می‌بست. در آن زمان که در تبریز بیشتر خانم‌ها روبندی به صورت خود می‌زدند؛ این خانم با صورت باز و بدون روبند؛ رفت‌وآمد می‌کرده‌است. قبل از مشروطیت و در دوران استبداد؛ چون در ایران نظم و امنیتی وجود نداشت، لذا محتکران در تابستان غله سالانه مردم را به قیمت ارزان خریده و در انبارها نگه می‌داشتند و در فصل زمستان قحطی مصنوعی، به وجود آورده و کالای احتکار شده خود را به چندین برابر قیمت، به مردم فقیر می‌فروختند.

تقریباً در سال ۱۳۱۳ هجری قمری و در دوره سلطنت ناصرالدین شاه این قحطی مصنوعی که توسط عده‌ای محتکر به وجود آمده بود، به اوج خود رسیده بود و افراد فقیر شهر در تنگنای بزرگی گرفتار شده بودند، تا جایی که قیمت یک من نان از ۱۲ شاهی به ۱۵ شاهی ترقی کرده بود. در چنین شرایط سخت اجتماعی، «زینب پاشا» چماق خود را که پوشیده از میخ و فلز بود، به دست گرفته و عده‌ای از زنان را به دور خود جمع کرده و علیه محتکران با سلاح سرد خود قیام نمود. زینب پاشا غیر از بستن بازار و حمله به مقر حکومت و سنگ‌باران کردن آن، عده‌ای از بقال‌های محتکر و نانوایان گران‌فروش را نیز به زیر چماق خود انداخته بود.

🔹علل قیام زینب پاشا

😀او تقریباً یک قرن و اندی پیش، برای اولین بار در تاریخ ایران با چهل نفر از زنان تبریز علیه ستم پیشگان و به موازات آن علیه نابرابری‌های جنسی که نظام فئودالی و دیدگاه‌های سنتی بر زنان تحمیل کرده بود، به جنگ مسلحانه و پارتیزانی دست می‌زند. یکی از عوامل مهم جنبش زنان تبریز به رهبری زینب، ستمگری بیش از حد برخی شاهزادگان و حکام دوره قاجار در آذربایجان بود.

در عرصه اجتماعی و سیاسی این دوره همچنین مشکلات و مسایل مهمی مانند «بحران نان» و «امتیاز تنباکو» نیز مطرح گردید که این دو عامل نیز از جمله مهم‌ترین عواملی بود که جنبش زنان تبریز به رهبری زینب پاشا را موجب گردید.

از جمله کارهای معروف «زینب پاشا» و یاران وی نیز حمله به انبارهای احتکار غله و تقسیم آن بین فقرا و گرسنگان در شهر تبریز بوده‌است.

🔺زنان اغلب در اعتراض به وضع بحرانی نان پیش قدم بودند نمونه‌ای از این عملیات «زینب پاشا» و یارانش در قحطی اواخر دوره ناصرالدین شاه دیده شد که این قحطی در اثر احتکار گندم به وجود آمده بود؛ محتکرین، مجتهد تبریز، مباشرین، ولیعهد و حاکم تبریز بودند. زنان تصمیم به تظاهرات گرفتند. در حدود سه هزار زن چوب به دست، در بازارها به راه افتادند و کسبه را به بستن دکان و پیوستن به راهپیمایان مجبور کردند. حکومت، قشون مراغه را خبر کرد، دستور تیراندازی داده شد. در دم پنج زن و یک سید کشته شدند. در این‌جا روحانیت معترض هم علیه مجتهد بزرگ به زنان پیوست، و در کنسولگری روس تحصن کردند و سه یار از فرار ملائی که می‌خواست صحنه را ترک کند ممانعت کردند و با او به خشونت تمام رفتار نمودند. فردای همان روز تظاهرات را از سر گرفتند. حکومت هراسید و بار دیگر عقب‌نشینی کرد.

شاعری به نام میرزا فرخ که خود شاهد مبارزات زینب بوده شعری دارد که آن روزها ورد زبان مردم تبریز بوده. او به زبان ترکی سروده بود:

حکم ایله دی زینب پاشا جمله اناث و فراشا
سیز بازاری باسون داشا دگنگی باغلیوم گلیم
پاتاوامی باغلیوم گلیم

🔖ترجمهٔ شعر ترکی به فارسی:

فرمان بداد زینب پاشا به شیرزنان و فراشا
بازار به سنگ بندید شما من چماقو حاضر کنم
پاتابه را پیچم به پا

زینب پاشا سخنرانی‌های آتشین در کوچه و بازار ایراد می‌کرد و مردان را به قیام فرا می‌خواند. نمونه‌ای از سخنان زینب پاشا است که گفت:

«اگر شما مردان جرئت ندارید جزای ستم پیشگان را کف دستشان بگذارید، در کنج خانه بنشینید، ما به جای شما با ستمکاران می‌جنگیم.»

🔸این حرکات و سخنان باعث برانگیخته شدن مردان می‌شد؛ و نوشته‌اند که حتی گروه زینب برای انگیختن مردان به اعتراض لچک‌های خود را به سوی مردان پرتاب می‌کردند.


🖱#زنان_تاثیر_گذار


🔮 @Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
HTML Embed Code:
2024/06/13 23:10:51
Back to Top