TG Telegram Group Link
Channel: عرصه‌های‌ ارتباطی
Back to Bottom
▫️لایحه بودجه سال ۱۴۰۳
🔸میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها
🔻
اعتبارات حوزه رسانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون سال ۱۴۰۲، ۵۹ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که از مجموع اعتبارات حوزه رسانه در سال ۱۴۰۳، حدود ۹۸ درصد به سازمان صدا و سیما اختصاص یافته است.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، به عنوان نخستین قانون بودجه که براساس برنامه هفتم پیشرفت کشور تنظیم شده است، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان را از محل بودجه عمومی برای دستگاه های رسانه‌ای در نظر گرفته است. اعتبارات پیش‌بینی شده برای این دستگاه‌ها به شرح زیر است:
۱. حدود ۲۴.۰۰۰ میلیارد تومان برای سازمان صدا و سیما (جاری، عمرانی، متفرقه)،
۲. حدود ۳۷۳ میلیارد تومان برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) (جاری، عمرانی)،
۳. حدود ۸۱ میلیارد تومان برای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،
۴. حدود ۲۲ میلیارد تومان برای شورای نظارت بر صدا و سیما،
۵. حدود ۲۰ میلیارد تومان برای خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،
۶. حدود ۱۹ میلیارد تومان برای خبرگزاری خانه ملت... جزئیات
🔸چرخش پست مدرن در علوم اجتماعی
▫️نویسنده: سایمون سوزن، مترجم: سلیمان میرزائی راجعونی، ناشر: وانیا، (۴۸۳ص)، قیمت: ۵,۴۰۰,۰۰۰ ریال
چرخش پست‌مدرن در علوم اجتماعی، برخوردی معتبر از یک پدیده مهم ارائه می‌کند. کتاب سایمون سوزن، یک سفر علمی واقعی است. به طور قابل توجهی، تحلیلی جامع و دقیق و نقدی کامل از تفکر پست‌مدرن ایجاد می‌کند. پاتریک بارت، دانشگاه کمبریج، انگلستان
سایمون سوزن، نقد و بررسی اصیل و جامعی از چرخش پست‌مدرن در علوم اجتماعی نوشته است - پروژه‌ای تحقیقی که به ویژه در رابطه با تحولات فکری جاری اهمیت دارد. علوم اجتماعی اوایل قرن بیست و یکم، به ویژه جامعه‌شناسی، بیش از هر زمان دیگری به بینش‌ها و اصلاحات تفکر پست‌مدرن نیاز دارد. مطالعه دقیق این کتاب، باعث روشن شدن آن می‌شود و امیدواریم باعث احیای علاقه بسیار مورد نیاز به این مجموعه مهم از کار شود. شهرکتاب
#موبایل🔸دارندگان تلفن‌های همراه
نتایج یک تحقیق درباره سهم افرادی که در جهان تلفن همراه دارند، بر اساس جنسیت در سال ٢٠٢٢ ... +
#فلسفه🔸جوایز انجمن فلسفی آمریکا برای تحقیقات در مورد هوش مصنوعی
انجمن فلسفی آمریکا (APA) از ایجاد جوایز جدید برای کارهای فلسفی در زمینه هوش‌مصنوعی خبر داد. جوایز هوش‌مصنوعی ٢٠٢۵ به طور خاص، به کار میان رشته‌ای فلسفی یا فلسفی در مورد مسائل سخت اختصاص یافته است.
پروژه هوش‌مصنوعی٢٠٢۵ پروژه‌ای از موسسه خیریه علم و فناوری اشمیت ساینس است (Schmidt Sciences ) که بر چگونگی تحقق پتانسیل هوش مصنوعی متمرکز است. آن‌ها می‌گویند:
سال ٢٠۵٠ است. هوش‌مصنوعی برای جامعه بسیار مفید است. چی شد؟ مهم‌ترین مشکلاتی که حل کردیم و فرصت‌ها و امکاناتی که برای اطمینان از این نتیجه به دست آوردیم کدامند؟
لیست کاری مشکلات سخت هوش‌مصنوعی٢٠٢۵ بر اساس چهار هدف است:
١. هوش مصنوعی توانمندتر و عمومی‌ترین را توسعه دهید که مفید، ایمن و جلب کننده اعتماد عمومی باشد
٢.برای رسیدگی به بزرگترین چالش‌های بشریت و ارائه مزایای مثبت برای همه، از هوش مصنوعی استفاده کنید
٣. توسعه، استقرار، استفاده و رقابت برای هوش مصنوعی مسئولانه
۴. تکامل سیستم‌های اجتماعی و معنای انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی
#کیوسک🔸واکسن ضد سرطان پوست
تیتر یک دیلی اکسپرس از آزمایش یک واکسن علیه سرطان پوست خبر داده است.
یک واکسن انقلابی سرطان پوست که روی بیماران بریتانیایی آزمایش می‌شود، امید تازه‌ای در قبال درمان این بیماری ویرانگر به وجود آورده است. نخستین تزریق سرطان شخصی‌سازی شده در جهان برای ملانوم ممکن است در برابر سرطان ریه، مثانه و کلیه نیز موثر باشد.
#واژه‌ها🔸اسنوزفید ‏| Snoozefeed
▫️اسکرول کردن در فید خبری به جای بلند شدن از رختخواب
🔻اسنوزفید اصطلاحی است که به اسکرول‌کردن در فیدهای خبری برای مرور خبرها به جای بلند شدن از رختخواب اشاره دارد. این اصطلاح ترکیبی از تعویق و فید است.
زدن دکمه چرت در صبح‌هنگا‌م برای قطع زنگ‌ ساعت یا موبایل معمول است. اما بعضی از افراد به جای اینکه دوباره بخوابید، تلفن یا تبلت خود را بر‌می‌دارند و در فید خبری رسانه‌های اجتماعی خود می‌چرخند.
یک مثال:
I actually woke up at 7 but I was snoozefeeding for about an hour
من در واقع ساعت ٧ از خواب بیدار شدم اما حدود یک ساعت در حال چرت زدن بودم.
#حمل‌ونقل🔸خودرو‌های الکتروتیک
تقریبا از هر پنج خودروی تولید سال ٢٠٢٣ یک خودرورو الکترونیک بوده است
#فلسفه🔸رئوس آرای مارتین هایدگر
#مارتین_هایدگر (۱۸۸۹–۱۹۷۶) فیلسوف برجسته‌ آلمانی است که به خاطر عقاید پیچیده‌اش درباره درک، معنا و هستی انسان شناخته شده است. در اینجا با برخی از جنبه‌های کلیدی دیدگاه‌های او آشنا می‌شویم:
▫️هستی و زمان:
علاقه اصلی هایدگر هستی‌شناسی (ontology) بود که مطالعه هستی است.
او در رساله بنیادی خود، هستی و زمان، از طریق تحلیل پدیدارشناسانه از هستی انسان (Dasein) به هستی (Sein) دست یافت. او خصلت زمانی و تاریخی وجود انسان را بررسی کرد و بر ارتباط ما با جهان تاکید کرد.
▫️بودن در جهان:
هایدگر عناصری از وجود انسان را برجسته کرد که نادیده گرفته شده یا اشتباه درک شده بودند.
او تأکید کرد که ما ابتدا در دنیاها یا زمینه‌هایی وجود داریم که در آن معنا و ویژگی‌های چیزها را بر اساس کاربردشان کشف می‌کنیم.
به عنوان مثال، چکش را در نظر بگیرید: معنای آن از نحوه تعامل ما با آن در فعالیت‌های روزمره نشات می‌گیرد.
▫️پرتاب و اصالت:
هایدگر مفهوم پرتاب (thrownness) را معرفی کرد که به وجود ما به عنوان پرتاب شدن در یک بافت تاریخی و فرهنگی خاص اشاره دارد.
اصالت مستلزم شناخت وجود خودمان و انتخاب انتخاب‌هایی است که با خود واقعی‌مان همخوانی دارد و نه مطابقت با هنجارها یا انتظارات اجتماعی.
▫️بودن به سوی مرگ:
هایدگر معتقد بود که آگاهی از فانی بودن ما (Being-Towards-Death) وجود ما را شکل می‌دهد.
اندیشیدن به مرگ خود به ما اجازه می‌دهد که صادقانه زندگی کنیم و انتخاب‌های معناداری داشته باشیم.
به طور خلاصه، فلسفه هایدگر به جوهر هستی، رابطه ما با جهان و اهمیت وجود ما می‌پردازد. کار او همچنان تاثیرگذار و چالش برانگیز است و ما را به بازنگری در پرسش‌های اساسی درباره زندگی و معنا دعوت می‌کند.
👁️این متن با پرسش‌های من از کوپایلت از پرقدرت‌ترین گونه‌های #هوش‌مصنوعی تهیه شده است. پرسش‌ها به زبان انگلیسی طرح شده و متن فوق؛ ترجمه پاسخ‌های انگلیسی کوپایلت است.
#فلسفه🔸مرگ
اگر مرگ را وارد زندگی خود کنم، آن را تصدیق کنم و با آن روبه رو شوم، خود را از اضطراب مرگ و کوچکی زندگی رها خواهم کرد - و تنها در این صورت آزاد خواهم بود که خودم باشم.
#مارتین_هایدگر (۱۸۸۹–۱۹۷۶) فیلسوف
#کیوسک🔸روزنامه ‌صبا
▫️روزنامه ‌صبا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
▫️جایگاه گرافیک در ایران، چالش‌ها و فرصت‌ها
▫️بزرگداشت #کامران_کاتوزیان طراح برجسته و پیشرو در عرصه #گرافیک
@rooznamehsaba
#کیوسک🔸شنبه ٨ اردیبهشت ١۴٠٣
#کیوسک🔸شنبه ٨ اردیبهشت ١۴٠٣
🔸حضور پلیس ضدشورش آمریکا در چند دانشگاه
پلیس ضد شورش در آمریکا برای مقابله با اعتراض‌های ضداسرائیلی وارد تعدادی از دانشگاه‌ها شده تا مانع از تحصن دانشجویان شوند.
بیش از ۲۰۰ معترض در دانشگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون و آستین، تگزاس (جایی که حدود ۲ هزار نفر در روز پنجشنبه تجمع کرده بودند) دستگیر شده‌اند. معترضان خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ اسرائیل علیه حماس و همچنین قطع روابط دانشگاه‌ها با اسرائیل و همینطور شرکت‌هایی هستند که به گفته آن‌ها از این درگیری سود می‌برند.
در کالج اموری در آتلانتا پلیس تلاش کرده تا معترضان را که بر روی چمن‌ها تحصن کرده بودند عقب بزند. پلیس آتلانتا گفته است افسرانی که به درخواست کمک مسئولان کالج پاسخ دادند "با خشونت" مواجه شده و مجبور شدند از "محرک‌های شیمیایی»" برای پراکنده کردن معترضان استفاده کنند. از سوی دیگر سازمان‌دهندگان تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در پیامی آنلاین گفته‌اند: "جهان ۲۰۱ روز در سکوت شاهد کشتار بیش از ۳۰ هزار فلسطینی توسط اسرائیل بوده است. امروز دانشگاه کالیفرنیا به دانشجویان سراسر کشور می‌پیوندد و از دانشگاه‌های دیگر می‌خواهد ارتباط خود را با شرکت‌هایی که از اشغال، آپارتاید و نسل‌کشی در فلسطین سود می‌برند قطع کنند."
جرقه گسترش اعتراضات از زمانی زده شد که مسئولان دانشگاه کلمبیا در نیویورک تا نیمه‌شب ۲۵ آوریل به تحصن‌کنندگان در محوطه این دانشگاه، که نقطه کانونی اعتراضات است، مهلت دادند چادرهای خود را جمع کنند. اما علیرغم این اولتیماتوم، ریاست دانشگاه کلمبیا با صدور بیانیه‌ای و با اشاره به "پیشرفت" در مذاکرات با معترضان، ضرب‌الاجل نیمه‌شب برای برچیدن چادرهای ضد‌اسرائیلی را لغو کرد. تظاهراتی در محوطه دانشگاه تگزاس در شهر آستین هم برگزار شده است. ۹۳ نفر هم در محوطه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس دستگیر شده‌اند. در کالج امرسون در بوستون و در پی درگیری پلیس با معترضان، کلاس‌های آموزشی روز پنجشنبه لغو شده است. پلیس با حمله به محوطه این دانشگاه چادر تحصن‌کنندگان را برچیده و ۱۰۸ نفر را دستگیر کرده است. این در شرایطی است که در دیگر دانشگاه‌ها نظیر جورج تاون، جورج واشنگتن، هاروارد، براون، میشیگان هم اعتراض‌ها ادامه دارد.
اکثر تیترهای صفحات اول روزنامه‌های ایران در روز شنبه ٨ اردیبهشت ١۴٠٣ به همین موضوعات اختصاص یافته است.
#کیوسک🔸شنبه ٨ اردیبهشت ١۴٠٣
#دانشجویان🔸نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است
رییس سازمان #سنجش اعلام کرد: نمرات کنکور سال گذشته داوطلبان همچنان معتبر است.
در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار  می‌شود... +
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
#مطالعات‌فرهنگی
🔸کافه در زندگی و سیاست
پیر نورا: اهمیت کافه در زندگی و سیاست فرانسه، مرکز ملی دیداری شنیداری فرانسه
ترجمه: ناصر فکوهی
ویرایش و زیرنویس: پگاه دودانگه
نامه فرهنگ ۱۴۰۳
🔸آغاز هفته گرافیک ایران
آیین افتتاح هفته گرافیک ایران جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، با استقبال مخاطبان در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده نسیم دانا بود. #بهرام_کلهرنیا (رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران) در این مراسم گفت: گفت‌و‌گو کردن در چنین روزی، برایم خیلی سخت است. زیرا ما از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کردیم تا سامان‌دهی در حرفه خود انجام دهیم. امروز یکی از بخش‌های مهم این آرزوست. در انجمن گرافیک ایران و به طور خاص این رویداد تلاش کردیم تا برای یک جور زیست دیگر تلاش کنیم. امروز کنار هم جمع شدیم تا آغاز هفته گرافیک ایران را اعلام کنیم. درباره سختی‌ها و تلخ‌کامی‌ها صحبت‌های بسیاری شده اما جدا از هر مسئله‌ای باید بدانیم که اصل ماجرا شما هستید. ما فقط خدمت‌گزار کارهایی بودیم که مالک آن‌ها شما بوده‌اید.. +
HTML Embed Code:
2024/06/01 08:13:00
Back to Top