TG Telegram Group Link
Channel: اخبار ترکیه
Back to Bottom
اظهارات کنعانی درباره پیام‌های ارسالی ایران به آمریکا از کانال ترکیه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه‌ در خصوص پیام‌های ارسالی ایران به آمریکا از کانال ترکیه گفت: مشخصا نمی‌توانم تاکید کنم که از ترکیه پیام‌هایی برای آمریکا مطرح کردیم. در چند هفته گذشته به دلیل حمله جنایتکارانه صهیونیست ها به مقر دیپلماتیک ایران و به دلیل عزم ایران برای اقدام مشروع علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا پیام‌های متعددی از کانال‌های متعدد دیپلماتیک برای ایران ارسال کرد. پاسخ لازم به پیام های آمریکا از مسیر همان کانال‌ها داده شد. مهمترین کانال برای تبادل پیام‌ها کشور سوئیس بود. دولت آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک غافل نشد و از طرف‌های دیگر مطرح کرد.

وی درباره حمله اخیر اسرائیل به این کشور گفت: اتفاقی که رخ داد عملا یک اتفاق ایذایی بود. رژیم صهیونیستی هم مسئولیت اقدام را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی‌ارزش بود که ارزش نداشت رژیم روی آن کار تبلیغاتی کند. اشیا کوچیکی بودند که به دنبال عملیات ایذایی بودند.

کنعانی درباره اقدامات ایران در ارتباط با تحرکات ناتو در مرزهای شمالی اظهار داشت: برای اظهار نظر در این زمینه اطلاعی ندارم؛ امنیت در حوزه قفقاز جنوبی از اولویت‌های مهم ایران است. امنیت در قفقاز برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه ناامنی در امنیت منطقه اثر می‌گذارد. حضور نیروهای خارجی کمکی به صلح و امنیت نخواهد کرد و هرگونه رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی‌گری باشد موجب پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی خواهد بود. چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد و کشورهای منطقه هم مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شود.

او درباره اعمال تحریم جدید اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: اگر چنین اقداماتی انجام دهند یک پاداش به رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی که صرفا در چارچوب قوانین برای ایجاد بادارندگی عمل کرده است. جالب توجه است که اتحادیه اروپا علیه رژیمی که مرتکب جنایت شده و مردم فلسطین را قتل عام کرده، بیماران و مجروحان را در داخل بیمارستان اعدام کرده و از محوطه بیمارستان‌ها به عنوان قبرستان دفع جمعی استفاده کرده، هیچ گونه اقدام تحریمی علیه چنین رژیمی انجام ندادند اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب بین‌المللی عمل نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که پرواز از ایران به مقصد مکه برای انتقال عمره‌گزاران آغاز شده است.

کنعانی همچنین درباره توقف قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایران اذعان داشت: شرکت راه‌آهن کشور به عنوان مرجع اصلی ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی ایران را تکذیب کرده است.

@Torkish_news
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از ورود به اربیل طی مراسمی مورد استقبال رسمی نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی رئیس و نخست وزیر اداره اقلیم کرد شمال عراق قرار گرفت.

@Torkish_news
دیدار اردوغان با رئیس و نخست وزیر اداره اقلیم کرد شمال عراق


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که امروز طی یک سفر رسمی پس از 13 به عراق سفر کرده بود، عصر امروز پس از ورود بود به فردوگاه بین‌المللی اربیل با نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی رئیس و نخست وزیر اداره اقلیم کرد شمال عراق دیدار کرد.

@Torkish_news
رئیس‌جمهور آلمان امروز به ترکیه سفر کرد. در شرایطی که اردوغان در عراق به سر می‌برد، رئیس‌جمهور آلمان هم به دیدار شهردار استانبول رفت


@Torkish_news
اردوغان: سفرم به عراق و توافقات امضا شده نقطه عطفی جدید در روابط دو کشور خواهد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که امروز در صدر هیئتی عالی رتبه جهت دیدار با مقامات عراق به بغداد سفر کرد، پس از دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نشست مشترک خبری، این سفر را نقطه عطفی جدید در روابط دو کشور دانست.

وی گفت: معتقدم که سفر من به عراق و توافقات امضا شده، نقطه عطفی جدید در روابط ترکیه و عراق خواهد بود.

اردوغان همچنین تاکید کرد: توافقنامه چارچوب راهبردی برای همکاری مشترک که با نخست وزیر محترم (السودانی) امضا کردیم یک نقشه راه استوار است.

وی در ادامه تصریح کرد: از اعلام پ.ک.ک به عنوان یک گروه ممنوعه در عراق استقبال کردیم.

اردوغان همچنین درباره دیدار با رشید و السودانی گفت: همکاری در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم یکی از مهمترین موضوعات دستور کار ما بود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: درباره اقدامات مشترک قابل اجرا علیه گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک و شاخه‌های آن که ترکیه را از خاک عراق هدف قرار می‌دهند، رایزنی کردیم.

اردوغان در بخشی از سخنان خود درباره ادامه حملات اسرائیل به غزه گفت: با مقامات (عراقی) تأثیرات ظلم اسرائیل در فلسطین بر منطقه خود را مورد بررسی قرار دادیم و درباره گام‌های مشترکی که می‌توانیم برداریم رایزنی کردیم.

وی پیرامون تنش بین ایران-اسرائیل نیز اظهار داشت: پیشنهاد خود را مبنی بر پرهیز از اقداماتی که باعث تشدید تنش می‌شود، مجدداً به همه طرف‌های مربوطه یادآوری می‌کنم

@Torkish_news
☀️ وضعیت هوای امروز سه‌شنبه

🌧 استان استانبول: بارانی و دمای هوا بین ۱۳ تا ۲۱ فردا: نیمه آفتابی

🌤 استان آنکارا: نیمه آفتابی و دمای هوا بین ۱۰ تا ۲۷ هوای فردا: نیمه آفتابی

☁️ استان ازمیر: ابری و دمای هوا بین ۱۷ تا ۲۸ هوای فردا: نیمه ابری

🌤 استان آنتالیا: نیمه آفتابی و دمای هوا بین ۱۷ تا ۲۴ فردا: نیمه آفتابی

@Torkish_news
یادداشت تفاهم راه توسعه بین ترکیه، عراق، قطر و امارات امضا شد

یادداشت تفاهم بین ترکیه، عراق، قطر و امارات تحت حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در خصوص همکاری در پروژه راه توسعه در بغداد، پایتخت این کشور امضا شد.

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، رزاق محیبس الصداوی، وزیر حمل و نقل عراق، جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر و سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی و زیرساخت امارات نیز در مراسم امضای یادداشت تفاهم حضور داشتند.

گفتنی است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای انجام دیدارهای رسمی صبح امروز عازم عراق شد و در فرودگاه بین المللی بغداد مورد استقبال محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و سایر مقامات عراقی قرار گرفت.

@Torkish_news
۲۳ آوریل روز حاکمیت ملی و عید کودک

۲۳ آوریل عید حاکمیت ملی و روز کودک از سال ۱۹۷۹ بدین‌طرف بعنوان عید کلیه کودکان جهان جشن گرفته می‌شود.

این عید بسیار مهم و معنی‌دار که از سوی مصطفی کمال آتاترک به کودکان ترکیه ارمغان گردید، به برقراری و توسعه پیوندهای عشق و محبت و دوستی بین کودکان جهان نیز یاری کرده و در عین حال هدف از آن یاری به جهانی مملو از صلح و آرامش برای کلیه انسانهاست. روز 23 آوریل سال 1920 یعنی تاریخ گشایش مجلس ملی کبیر ترکیه، از سوی مصطفی کمال آتاترک که خطاب به کودکان می‌گوید: شما ستارگان و گل‌های آینده و درخشش امید و خوشبختی هستید، به کودکان بعنوان عید کودک ارمغان داده شده است.

23 آوریل که اولین و تنها عید کودکان در جهان است، در سال 1979 نیز از سوی یونسکو بعنوان روز کودک اعلام شده و ماهیت جهانی بخود گرفت. سازمان رادیو ـ تلویزیون دولتی ترکیه تی آر تی نیز از آن سال به بعد با ترتیب جشنواره بین المللی 23 آوریل به هماهنگی و تلفیق کودکان میهمان از کشورها و قاره های مختلف یاری کرده و بدین ترتیب 23 آوریل به صورت یک عید سنتی ارزشمند که تمامی کودکان جهان جشن می‌گیرند، در آمد.

@Torkish_news
افزایش هزینه‌های نظامی ترکیه

در تازه ترین جدول هزینه های نظامی جهان ترکیه در رده ۲۲ ایستاده است

ترکیه در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۳۷ درصدی هزینه‌های نظامی حدود ۱۵ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری کرده است

در منطقه خاورمیانه عربستان ۸۷ میلیارد، اسراییل ۲۷ میلیارد، ترکیه ۱۵ میلیارد و ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده اند

آمریکا با بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی در صدر این جدول قرار دارد.

@Torkish_news
تردد بیش از ۲۷ میلیون مسافر از فرودگاه‌های استانبول طی ۳ ماه

بر اساس داده‌های وب‌سایت اداره کل فرودگاه‌های دولتی ترکیه، از ابتدای امسال تا پایان ماه مارس سال 27 میلیون و 104 هزار و 54 مسافر از طریق دو فرودگاه‌ استانبول جابجا شده‌اند.

فرودگاه «استانبول» در این بازه زمانی میزبان 17 میلیون و 671 هزار و 971 مسافر بوده است.

در این فرودگاه در همین بازه زمانی 3 میلیون و 558 هزار و 813 مسافر در خطوط داخلی و 14 میلیون و 113 هزار و 158 مسافر در خطوط بین‌المللی تردد داشتند.

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن استانبول نیز در این بازه زمانی میزبان 9 میلیون و 432 هزار و 83 مسافر بوده است.

در این فرودگاه در سه ماهه نخست سال جاری 4 میلیون و 294 هزار و 968 مسافر در خطوط داخلی و 5 میلیون و 137 هزار و 115 مسافر در خطوط بین‌المللی جابجا شده‌اند.

تعداد مسافران فرودگاه‌های استانبول نسبت به دوره مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

افزایش تعداد مسافران فرودگاه‌های استانبول بر ترازنامه شرکت‌های هواپیمایی تاثیر مثبت گذاشت. پیش بینی می‌شود این افزایش، در ماه‌های آینده با فرا رسیدن فصل گردشگری ادامه یابد.

@Torkish_news
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 نمی‌توانیم از سود تجارت با اسرائیل بگذریم!

🔹️ نیهات زیبکچی، معاون رئیس حزب حاکم ترکیه در نمایشگاهی که شرکت‌هایی که با اسرائیل تجارت میکنند نیز در آن شرکت داشتند، گفت: ما قتل عام اسرائیل در غزه را محکوم میکنیم اما در مورد بخش‌هایی از تجارت که به کسی ضرر نمی‌رساند، ماجرا متفاوت است.

@Torkish_news
اردوغان: به هر طریقی تروریسم را نابود خواهیم کرد


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه حین بازگشت از عراق در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داده و ضمن تاکید بر ادامه قاطعانه مبارزه با تروریسم اظهار داشت: «تروریسم را به هر طریقی نابود خواهیم کرد، مصمم هستیم و هرگز میدان را به کسانی که با تروریسم و ​​گروه‌های تروریستی همکاری می‌کنند، نخواهیم داد. گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ تهدیدی برای ثبات، توسعه و صلح عراق بوده و رفع این تهدید به نفع عراق است».

اردوغان تصریح کرد: برای امنیت چشم‌انداز توسعه عراق و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، ضروری است که این گودال‌های تروریستی مسطح شوند.

رئیس جمهور ترکیه درباره بحران غزه گفت: ما به تلاش خود برای حل مسئله غزه ادامه خواهیم داد. همه می‌توانند این موضوع را نادیده بگیرند یا فراموش کنند، اما ما نمی‌توانیم چنین رویکردی داشته باشیم.

وی افزود: اشغال غزه توسط اسرائیل مسیر اشغالگری در مناطق دیگر را باز می‌کند. اسکان تروریست‌های اسرائیلی در شهرک‌های غیرقانونی نیز باعث بی‌پرواتر شدن اسرائیل خواهد شد.

اردوغان با تاکید بر حمایت ترکیه از آرمان فلسطین تاکید کرد: با برادران فلسطینی خود مانند گوشت و پوست هستیم، هیچ کس فکر نکند وقتی حال آنها خوب نیست ما حالمان خوب است.

وی درباره تدوین قانون اساسی جدید در ترکیه گفت: «زمان یک قانون اساسی مدرن و آزادی محور برای ترکیه رسیده است. به نظرم حزب جمهوری خلق نیز از چنین تغییری حمایت خواهد کرد. هیچ چیز طبیعی‌تر از این نیست که در مورد این موضوعات با آقای اوزل مذاکره و چنین گامی برداریم».

اردوغان درباره برنامه‌هایی که برای اصلاحات اقتصادی و کاهش تورم در نظر دارند، اظهار داشت: «برای افزایش سطح رفاه مردم مجبور به اتخاذ سیاست‌ پولی انقباضی هستیم. دولت تمامی اقدامات لازم بدین منظور را اتخاذ خواهد کرد. اولویت ما با اصلاحات اقتصادی و مهار تورم است؛ پیشتر موفق شده بودیم، این بار نیز موفق خواهیم شد».

@Torkish_news
دستگیری 1096 مهاجر غیرقانونی در ادیرنه طی یک ماه

استانداری ادیرنه در شمالغرب ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ژاندارمری در این استان طی ماه گذشته 1096 تبعه خارجی غیرقانونی را شناسایی و دستگیر کردند.

این افراد که بیشتر آنها تبعه افغانستان و پاکستان بودند، پس از طی مراحل قانونی به اداره مهاجرت ادیرنه منتقل شدند.

همچنین 54 مظنون به اتهام قاچاق انسان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند. 29 تن از متهمین دستگیر شده با حکم دادگاه بازداشت و روانه زندان شدند.

@Torkish_news
☀️ وضعیت هوای امروز چهارشنبه

🌤 استان استانبول: نیمه آفتابی و دمای هوا بین ۱۶ تا ۲۴ فردا: نیمه آفتابی

☁️ استان آنکارا: ابری و دمای هوا بین ۱۶ تا ۳۱ هوای فردا: بارانی

☁️ استان ازمیر: ابری و دمای هوا بین ۱۹ تا ۲۹ هوای فردا: نیمه آفتابی

🌤 استان آنتالیا: نیمه آفتابی و دمای هوا بین ۱۷ تا ۲۷ فردا: ابری

@Torkish_news
استقبال گسترده گردشگران از گوبکلی‌تپه در فصل بهار

با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا، گردشگران داخلی اشتیاق بیشتری برای بازدید از منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در استان شانلی اورفا ترکیه نشان می‌دهند.

علی کرکان از ازمیر که برای بازدید از این منطقه به گوبکلی‌تپه آمده به خبرنگار آنادولو گفت: اولین بار است که به این منطقه می‌آیم، بسیار زیباست؛ سفر به اینجا یکی از بهترین تجربه‌های زندگی من است.

@Torkish_news
💵 #نرخ امروز طلا و ارز در بازار استانبول

هر دلار آمریکا صبح امروز چهارشنبه، 24 آوریل 2024 در آغاز معاملات بازار آزاد استانبول به بهای 32.5810 لیر خرید و با قیمت 32.5830 لیر فروخته شد.

هر یورو نیز به قیمت 34.8650 لیر خرید و به بهای 34.8670 لیر به فروش رسید.

قیمت فروش دلار و یورو در پایان معاملات روز دوشنبه در بازار آزاد استانبول به ترتیب 32.5060 و 34.5690 لیر بود.

هم اکنون قیمت هر گرم طلای 24 عیار در بازار آزاد استانبول 2438 لیر و قیمت هر اونس طلا نیز 2328 دلار است.

همچنین نرخ لیر ترکیه در این ساعت ۲۰۳۰ تومان 🇮🇷 می‌باشد

امروز نیز قیمت هر بیت کوین به ۲.۱۷۶.۰۵۰ لیر رسید

@Torkish_news
وزیر اقتصاد: سرمایه‌داران آمریکایی، علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در ترکیه دارند

مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران آمریکایی علاقه زیادی به ترکیه دارند، گفت: با کاهش تورم، اصلاحات ساختاری و انضباط مالی در حال تقویت بنیان‌های کلان اقتصادی هستیم و این امر توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل علاقه سرمایه‌گذاران عالی بود.

شیمشک که برای شرکت در نشست‌های بهاری صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی در آمریکا حضور دارد، با خبرنگار آنادولو گفت‌وگو کرد.

شیمشک با بیان اینکه این دیدارها بسیار پربار بود، گفت: فرصتی برای دیدار با بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه و بانک سرمایه گذاری اروپایی وجود داشت.

وی با بیان اینکه در مورد اجرای برنامه میان مدت (MTP)، دستاوردها و مسیر آینده آن به سرمایه گذاران ارائه‌های جامعی انجام داده‌اند، گفت: علاقه زیادی به ترکیه وجود دارد. روزهایی بود که ما از ساعت 7 صبح تا 11 تا 12 شب در جلسات شرکت می‌کردیم. ما در روز جمعه 18 برنامه در واشنگتن برگزار کردیم. بنابراین، علاقه بسیار زیادی در ترکیه وجود دارد.

وی ادامه داد: چون ما یکی از نادر برنامه‌های کشوری با داستان و اعتبار هستیم. داستان ترکیه در حال حاضر یک اقتصاد قوی، بزرگ و در حال توسعه است. ما از طریق کاهش تورم، اصلاحات ساختاری و انضباط مالی در حال تقویت مبانی کلان اقتصادی هستیم و این امر توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل علاقه سرمایه‌گذاران عالی بود.

@Torkish_news
داوران تُرک در یورو ۲۰۲۴ قضاوت می‌کنند

خلیل اوموت ملر و 3 داور دیگر از ترکیه‌ در جام ملت‌های فوتبال اروپا 2024 قضاوت خواهند کرد.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) اسامی داوران حاضر در یورو 2024 را اعلام کرد.

بر این اساس، خلیل اوموت مَلَر به عنوان داور وسط، مصطفی امره اِییسوی و کرم ارسوی به عنوان کمک داور و آلپر اولوسوی نیز به عنوان داور ویدیویی در رقابت‌های یورو 2024 حضور خواهند داشت.

در این رقابت‌ها علاوه بر 18 داور وسط از اتحادیه فوتبال اروپا، فاکوندا تللو از فدراسیون فوتبال آرژانتین نیز به قضاوت خواهد پرداخت.

مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا 2024 (EURO 2024) از 14 ژوئن سالجاری با بازی آلمان میزبان و اسکاتلند در ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ آغاز و در 14 ژوئیه با برگزاری بازی فینال پایان خواهد یافت.

تیم ملی فوتبال ترکیه در گروه F مسابقات با تیم‌های پرتغال، چکیا و گرجستان همگروه است.

@Torkish_news
پیشرفت ترکیه در صنعت هوانوردی

بهبود و پیشرفت سریع و چشمگیر صنعت هوانوردی ترکیه در مقایسه با رقبای خود پس از پاندمی کووید-19، باعث شد که به یک بازیگر غالب در بازار اروپا تبدیل شود.

بر اساس داده‌های اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی، ظرفیت مسافر بین‌المللی جهانی در سال گذشته در مقایسه با سال 2019 (دوره همه‌گیری کرونا)، 12 درصد کاهش داشت.

اما شرکت ترکیش‌ایرلاینز با افزایش 27 درصدی ظرفیت مسافربری بین‌المللی در سال گذشته نسبت به سال 2019، یکی از خطوط هوایی پیشرو در این بخش بود.

ترکیه میانگین تعداد پروازهای روزانه در سال 2023 را با 16 درصد افزایش به 3 هزار و 26 پرواز رساند. بدین ترتیب به کشوری با بیشترین افزایش پرواز در اروپا تبدیل شد.

فرودگاه بین‌المللی استانبول به عنوان پرترددترین فرودگاه مسافری در اروپا اعلام و در بین فرودگاه‌های برتر جهان در ارتباط هاب قرار گرفت.

@Torkish_news
دیدار مهم اردوغان با رهبر اپوزیسیون در دلمه باغچه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و اوزگور اوزل رهبر حزب اپوزیسیون (جمهوری خلق) هفته آینده در کاخ دلمه باغچه استانبول با هم دیدار خواهند کرد

طبق شنیده خبرنگاران نزدیک به دولت گفتگو درباره رفراندوم قانون اساسی مهمترین دستور کار این دیدار خواهد بود.

دیدار مهمترین رهبران سیاسی ترکیه در دهه اخیر بی سابقه است و بنظر می آید پیروزی اپوزیسیون در انتخابات اخیر شهرداری‌ها به تغییر نگاه دولت نسبت به احزاب مخالف دولت منجر شده است.

@Torkish_news
HTML Embed Code:
2024/05/10 01:14:17
Back to Top