TG Telegram Group Link
Channel: سنی‌آنلاین
Back to Bottom
🔹«قتل‌های مشکوک» در شهر افزایش یافته است
🔹مسئولان، قتل بلال نصرویی را «بررسی» کرده و «شفاف‌سازی» کنند

امام‌جمعه زاهدان در بخش پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان با اشاره به قتل «بلال نصرویی»، هنرمند جوان بلوچ که چند روز قبل در زاهدان کشته شد، ضمن آرزوی مغفرت و رفع درجات برای ایشان، گفتند: شهادت جوانی به نام بلال نصرویی در شهر زاهدان، مقداری نگرانی ایجاد کرده است. توصیۀ بنده به مسئولان آن است که این موضوع را بررسی و شفاف‌سازی کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: یکی از بزرگترین مشکلات در اینگونه موارد زمانی به‌وجود می‌آیند که قاتل دستگیر نشود. بزرگترین غم و اندوه وارثان مقتول بعد از ازدست‌دادن عزیزشان آن است که قاتل شناسایی نشود. لذا امیدواریم قاتل آقای بلال نصرویی هر کسی که هست دستگیر شده و به مجازات قانونی برسد. مردم هم اگر در این زمینه معلوماتی دارند در اختیار مسئولان ذیربط قرار بدهند.
مولانا عبدالحمید گفتند: متاسفانه قتل‌های مشکوک در شهر افزایش یافته است. به تمام مردم توصیه می‌شود با این قتل‌ها مخالفت کنند و قاتلان را به دستگاه‌های قضایی تحویل دهند تا مجازات بشوند و جلوی این قتل‌ها گرفته شود.

https://sunnionline.us/farsi/2024/05/29208

🍀🍀🍀🍀🍀
🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🌐 موافقت مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین/ برنامه‌ریزی شماری از کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن «کشور مستقل فلسطین»

مجموع عمومی سازمان ملل، دیروز جمعه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با اکثریت آرا پیش‌نویس قطعنامه حمایت از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان را تصویب کرد.
در این رای‌گیری ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۹ کشور شامل اسرائيل و ایالات متحده رأی مخالف و ۲۵ کشور نیز رای ممتنع دادند.
با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شده است.
تصمیم‌گیری نهایی در مورد عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل قرار است در شورای امنیت این نهاد بین‌المللی صورت گیرد.

🔸از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اسپانیا، مالت، ایرلند، اسلوونی و احتمالا شماری دیگر از کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای به رسمیت شناختن «کشور مستقل فلسطین» در ۲۱ ماه می هستند.

جوزپ بورل پنج‌شنبه‌شب در سخنانی در رادیواسپانیا با اعلام این خبر، گفت: اگرچه این اقدام چیزی را در صحنه نبرد تغییر نمی‌دهد، اما این اقدامی نمادین و سیاسی است که اراده برای وجود یک «کشور مستقل فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد./ خبرگزاری‌ها

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🌐 امیر کویت پارلمان این کشور را منحل کرد

سنی‌آنلاین| امیر کویت٬ روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از هفته‌ها اختلاف بر سر تشکیل کابینه، پارلمان این کشور را منحل و اجرای برخی از مواد قانون اساسی را به مدت چهار سال تعلیق کرد.
شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: اختلافات اخیر در صحنه سیاسی کویت به مرحله‌ای رسیده است که ما نمی‌توانیم سکوت کنیم. بنابراین باید تمام اقدامات لازم را تامین منافع کشور و مردم انجام دهیم. لذا دستور انحلال مجلس را صادر کردم و تعلیق برخی از مواد قانون اساسی را تا چهار سال اعلام می‌کنم.
وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهم از دموکراسی برای تخریب کشور سوءاستفاده شود. نباید منافع ملت را متوقف کرد و بودجه عمومی را هدر داد. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست. در دوره تعلیق مواد قانون اساسی، تمام جوانب فرایند دموکراتیک در کشور بررسی خواهند شد.

تلویزیون دولتی کویت نیز گزارش داد که امیر و کابینه این کشور اختیارات مجلس را بر عهده خواهند داشت.

انتخابات پارلمانی اخیر کویت در ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری برگزار شد. طبق قانون اساسی کویت، دولت جدید می‌بایست ظرف دو هفته پس از انتخابات تشکیل شود، اما از زمان برگزاری این انتخابات٬ تنش بین پارلمان منتخب و نخست‌وزیر کویت، فراینده تشکیل کابینه جدید را متوقف کرده بود.

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
💠 موانع استفاده ایران برای تولید ثروت

🔹ایران علیرغم برخورداری از موقعیت جغرافیایی استراتژیک، منابع عظیم طبیعی و نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده، در بهره‌برداری از کامل پتانسیل‌های خود برای ثروت‌آفرینی با چالش‌های متعددی روبرو است.

برخی از موانع کلیدی عبارتند از:

⬅️تحریم‌های اقتصادی: تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، دسترسی این کشور به بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های پیشرفته را به شدت محدود کرده است. این امر به نوبه خود، توسعه بخش‌های کلیدی اقتصاد، از جمله حمل و نقل، صنعت و کشاورزی را دشوار کرده است.

⬅️سوءمدیریت اقتصادی: سوءمدیریت اقتصادی، فساد و ناکارآمدی در بروکراسی دولتی، مانع از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ایران شده است. این امر منجر به هدر رفتن منابع، اتلاف فرصت‌ها و عدم رشد اقتصادی شده است.

⬅️ ناپایداری سیاسی: تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی، نااطمینانی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و انگیزه آنها را برای سرمایه‌گذاری در ایران کاهش داده است.

⬅️ وابستگی به درآمدهای نفتی: اقتصاد ایران به شدت به صادرات نفت و گاز وابسته است. این امر این کشور را در برابر نوسانات قیمت جهانی نفت و تحریم‌های نفتی آسیب‌پذیر می‌کند.

⬅️ کمبود تنوع اقتصادی: اقتصاد ایران از تنوع کافی برخوردار نیست و به شدت به بخش نفت و گاز وابسته است. این امر این کشور را در برابر شوک‌های خارجی آسیب‌پذیر می‌کند و مانع از رشد و توسعه پایدار آن می‌شود.

⬅️ زیرساخت‌های ضعیف: زیرساخت‌های ایران، از جمله جاده‌ها، بنادر، شبکه برق و سیستم‌های ارتباطی، نیاز به نوسازی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد. زیرساخت‌های ضعیف هزینه‌های تجاری را افزایش می‌دهد و کارایی را کاهش می‌دهد.

⬅️ فقدان آموزش و مهارت: سیستم آموزشی ایران با نیازهای بازار کار تطبیق ندارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به طور فزاینده‌ای با کمبود مهارت‌های مورد نیاز برای یافتن شغل مواجه هستند. این امر منجر به بیکاری، هدر رفتن استعدادها و کاهش بهره‌وری می‌شود.

⬅️ محدودیت‌های اجتماعی: محدودیت‌های اجتماعی، به ویژه برای زنان، می‌تواند مشارکت کامل آنها در اقتصاد را دشوار کند. این امر مانع از رشد و توسعه اقتصادی ایران می‌شود.

🔹اینها تنها برخی از موانعی هستند که ایران برای استفاده از کامل پتانسیل‌های خود برای ثروت‌آفرینی با آنها روبرو است. غلبه بر این چالش‌ها نیازمند اصلاحات اقتصادی و سیاسی جامع، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و نیروی انسانی، و ترویج تنوع اقتصادی و مشارکت بیشتر در جامعه است.

🔹باوجود این چالش‌ها، ایران همچنان دارای پتانسیل قابل توجهی برای ثروت‌آفرینی است. با اتخاذ سیاست‌های مناسب و انجام اصلاحات لازم، این کشور می‌تواند به یک اقتصاد متنوع، پویا و مرفه تبدیل شود که منافع آن به نفع همه ایرانیان خواهد بود./ روزنامۀ «آرمان امروز»- شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
⛔️ سیل ویرانگر در شمال و غرب افغانستان؛ سازمان ملل: بیش از ۲۰۰ نفر جان باختند

سنی‌آنلاین| سیل در ولایت‌های بغلان و بدخشان در شمال و هرات و غور در غرب افغانستان خسارات جانی و مالی گسترده‌ای به‌جا گذاشته است.

🔺سازمان بین‌المللی مهاجرت که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، گزارش داده که بارش‌های سیل‌‌آسا در روز جمعه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا کنون و تنها در ولایت بغلان دست‌کم ۲۰۰ کشته بر جا گذاشته است.
بر اساس گزارش این سازمان، در این سیل ویرانگر صدها تن زخمی و ده‌ها تن ناپدید شده‌ و حدود ۲۰۰۰ خانه نیز تخریب شده است.

🔺ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان امروز شنبه در شبکه ایکس، اعلام کرد که صدها نفر از شهروندان افغانستان بر اثر جاری‌شدن سیل در چند ولایت کشته و مجروح شده‌اند.
وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه شمار جان‌باختگان را «ده‌ها نفر» اعلام کرد.

🔺در همین حال، اداره هواشناسی افغانستان پیش‌بینی کرده که فردا (یکشنبه) احتمال باران شدید و سیلاب در ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، لغمان، کنر، نورستان و ننگرهار در شمال و شرق کشور وجود دارد./ خبرگزاری‌ها

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🕌 مروری بر خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت کشور

سنی‌آنلاین| «طرح توسعۀ سواحل مکران»، «خط‌مشی مدرسۀ علوم دینی انوارالحرمین پشامگ»، «استقبال از نقد‌های سازنده»، «نظارت دقیق بر قیمت اجناس»، «آزادی مولانا فضل‌الرحمان کوهی»، «فرارسیدن ماه‌های حج»، «کسب رزق حلال» و «فضیلت صلۀ رحم» ازجمله مسائلی هستند که خطیبان جمعه اهل‌سنت بعضی از شهرستان‌های کشور در مراسم نماز جمعه (21 اردیبهشت 1403) به آن‌ها اشاره کردند.

🔷امام‌جمعه سراوان: باید دنیای اسلام در مقابل رفتارهای وحشیانه رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد
مولانا عبدالصمد ساداتی در مراسم نماز جمعۀ سراوان خواستار واکنش از سوی کشورهای اسلامی علیه اسرائیل شد و تصریح کرد: متأسفانه مسئولان کشورهای اسلام بسیاری از منابع و ثروت، مناطق و آب‌راه‌های مهم دنیا را در اختیار دارند، اما در مقابل جنایات ضدبشری اسرائیل سکوت اختیار کرده و اقدامی انجام نمی‌دهند. باید دنیای اسلام در مقابل رفتارهای وحشیانه این رژیم واکنش نشان دهد و از آن اعلام برائت کند.
امام‌جمعه سراوان در ادامه به فرارسیدن ماه‌های حج اشاره کرده و مراسم حج را به‌عنوان «بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان» توصیف کرد و گفت: وحدت و ارتباط با آحاد مسلمانان یک عنصر اساسی در حج است. این گردهمایی بزرگ و باشکوه می‌تواند باعث تحكيم همبستگی و دوستى ميان مسلمانان بشود.

🔷امام‌جمعه نوبندیان: بر قیمت اجناس نظارت دقیق انجام گیرد / مسئولین از نقدهای سازنده استقبال کنند
مولانا محمدحسن سنگانی در مراسم نماز جمعۀ نوبندیان از وضعیت بد معابر شهری و نظافت ضعیف خیابان‌های این شهر انتقاد کرد و گفت: فرماندار و بخشدار وضعیت شهر نوبندیان را مورد توجه قرار دهند. معابر و خیابان‌های این شهر به زباله‌دان تبدیل شده و مأموری نیست که شهر را نظافت کند؛ همان‌طور که مسئولی نیست بر قیمت اجناس این شهر نظارت کند.
امام‌جمعه نوبندیان در ادامه تصریح کرد: همیشه مسئولان راضی به تعریف و تمجید از خود نباشند. نقدهای منتقدان خود را هم بپذیرند و مشکلات شهروندان را بشنوند. مردم از آنان نظم و نظافت و زیبایی شهر را می‌خواهند. ما نمی‌بینیم کسی به مشکلات شهر و مردم توجهی بکند. متأسفانه فقط در مناسبات خاص؛ راهپیمایی و انتخابات دنبال مردم هستند، باید قبل از انتخابات و راهپیمایی این مسائل حل شوند. اگر بودجه‌ای در اختیار ندارند، از مقامات بالا درخواست بودجه کنند.

🔷خطیب جمعه بخش کهیر کنارک: طرح توسعۀ مکران برای عموم مردم شفاف‌سازی شود/ هر انسان به‌اندازه توان و ظرفیت خود به کمال و رستگاری می‌رسد
مولانا نواب حوت در مراسم نماز جمعۀ بخش کهیر- از توابع شهرستان کنارک- با اشاره به "طرح توسعۀ مکران"، اظهار داشت: برای آبادانی این سرزمین پدران ما زحمات و سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند. آن‌ها همۀ مصائب و مشکلات را به جان خریدند و از منطقه بیرون نرفتند، اکنون چگونه پست‌های کلیدی به دیگران واگذار شود و مردم بومی در طرح توسعۀ مکران هیچ سهمی نداشته باشند یا اینکه سهم‌شان خیلی ناچیز و اندک باشد؟! باید طرح توسعۀ مکران برای عموم مردم شفاف‌سازی شود و برای مردم توضیح داده شود.
امام‌جمعه کهیر در بخشی دیگر از سخنان خود «کمال و رستگاری» انسان‌ را در «تلاش و کوشش فردی» دانست و تصریح کرد: انسان با تلاش و کوشش و تحمل رنج‌ها و سختی‌ها مقام و جایگاه کسب می‌کند. اگر انسان بنشیند و دست روی دست بگذارد، از دنیا عقب می‌ماند. قطعاً انسان به‌اندازه توان و ظرفیت خود به کمال و رستگاری می‌رسد.👇🏽
🔷خطیب جمعۀ پشامگ سرباز: در مدرسه انوارالحرمین پشامگ هیچ‌گونه درس تروریستی، قتل و کشتار آموزش داده نمی‌شود/ آزادی مولانا کوهی قطعاً به‌نفع دولت و ملت است
مولوی محمداکرم کوهی در مراسم نماز جمعۀ پشامگ ـ از توابع شهرستان سرباز- اظهار داشت: به مسئولین، علما و عموم مردم اطمینان می‌دهم در مدرسه انوارالحرمین پشامگ هیچ‌گونه درس تروریستی، قتل و کشتار آموزش داده نمی‌شود و مدرسه از هرگونه همکاری با گروه‌های خاص بری است. در این مدرسه به‌غیراز علوم دینی و شرعی چیز دیگری‌ تعلیم داده نشده و نمی‌‌شود. مولانا فضل‌الرحمن کوهی هم از جریان‌ها و اقدامات علیه نظام بیزار بوده و در محافل عمومی و خصوصی از همکاری با این نوع حرکت‌ها به‌شدت منع می‌کرد و ما از راه و روش ایشان تخطی نمی‌کنیم.
ایشان اضافه کرد: مدرسه دینی متعلق به هیچ‌کدام‌ از مدرسین ما‌ نیست، بلکه متعلق به عموم مردم است. حفاظت از مدرسه دینی در چارچوب قانون وظیفۀ تودۀ مردم‌ است. هرگاه مسئولین مشاهده کردند که در ادارۀ مدرسه از راه و منش شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و مولانا عبدالرحمن چابهاری تخطی شد حق دارند به ما گوشزد کنند. اما اگر ما بر مسیر حق بودیم و هیچ مشکل و ضعفی در امور مدرسه نبود، نباید برای مدرسه و پرسنل آن مشکلی به‌وجود بیاید.
مولوی محمداکرم در ادامۀ سخنانش با اظهار بی‌خبری از وضعیت مولانا فضل‌الرحمان کوهی گفت: تقریباً هفت ماه از بازداشت مولانا فضل‌الرحمن کوهی می‌گذرد و هنوز از وضعیت ایشان خبری نیست و هیچ‌گونه ارتباط و ملاقاتی با خانوادۀ خود نداشته ‌است. از مسئولان می‌خواهیم به پروندۀ ایشان رسیدگی کنند. قطعاً آزادی مولانا کوهی به‌نفع دولت و ملت و باعث امنیت در استان می‌شود.

🔹خطیب جمعه حقانیه ایرانشهر: کسب رزق حلال سبب کامیابی انسان در دنیا و آخرت می‌شود
مولانا عبدالصمد دامنی در مراسم نماز جمعه مسجد جامع حقانیه ایرانشهر به اهمیت «کسب رزق حلال» اشاره کرد و گفت: برخی از افراد که نگاه‌شان به زندگی دنیا فقط نگاه ظاهری و مادی است و تنها هدف‌شان ثروت و قدرت دنیاست، به این اهمیت نمی‌دهند که این مال و سرمایه از کجا و چگونه به دست می‌آید و برای رسیدن به مال و مقام دنیا دست به هر کاری می‌زنند و با هر کسی همراه می‌شوند.
مدیر حوزه علمیه حقانیه ایرانشهر در ادامه افزود: آنچه انسان را در دنیا و آخرت کامیاب می‌کند، کسب رزق حلال است. رزق حرام اگر به اندازه کوه‌ها باشد هیچ نفعی ندارد؛ اگرچه شخص شاید مدتی با آن سرگرم باشد، اما بالاخره وبال جانش خواهد شد.

🔷امام‌جمعۀ بیرجند: صلۀ رحم و ارتباط با خویشاوندان از محبوب‌ترین اعمال نزد پروردگار است
مولانا غلام‌حیدر فاروقی در مراسم نماز جمعۀ بیرجند به بیان اهمیت "صلۀ رحم" پرداخت و اظهار داشت: یکی از نشانه‌های ایمان به خدا و روز آخرت صلۀ رحم است. صلۀ رحم یکی از محبوب‌ترین اعمال نزد پروردگار است و سبب رفع درجات انسان در دنیا و آخرت می‌شود و آبادی شهرها و روستاها با آن تحقق پیدا می‌کند.
امام‌جمعه بیرجند اضافه کرد: در جامعه‌ای که در آن افراد با خویشاوندانشان قطع رابطه کنند خداوند رحمتش را بر آن‌ها نازل نمی‌کند. شایسته است مسلمان صلۀ رحم را به‌جای آورد و از قطع آن پرهیز کند.

🔷امام‌جمعۀ اسدیه: زائران بیت‌الله به اخلاص، توبه و ادای حقوق انسان‌ها توجه کنند/ مجلس جدید مشکلات معیشتی مردم را پیگیری و حل کند
مولانا سیداحمد عبداللهی در مراسم نماز جمعۀ اسدیه با اشاره به فرارسیدن ماه‌های حج، اظهار داشت: در نخستین روز از ماه‌ها حج قرار داریم. کسانی که به سرزمین وحی مشرف می‌شوند قدر این نعمت را بدانند. زائر باید بکوشد هیچ لحظه‌ای از لحظاتش را بیهوده سپری نکند و از این فرصت نهایت بهره را ببرد و در این سفر معنوی به اخلاص، توبه و ادای حقوق‌العباد توجه کند.
امام‌جمعه اسدیه در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر افراد مستطیع و توانا عمداٌ یا بر اثر سهل‌انگاری به حج نروند و این سفر معنوی را به عقب بیندازند، برای آن‌ها تهدید سختی در احادیث نبوی آمده است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی می‌فرماید کسی که استطاعت و توانایی حج را دارد اما سهل‌انگاری می‌کند و به حج نمی‌رود، اگر می‌خواهد یهودی بمیرد، اگر می‌خواهد نصرانی بمیرد.
مولانا عبداللهی در پایان سخنانش خاطرنشان ساخت: امیدواریم افرادی که به مجلس راه پیدا کرده‌اند مصدر خدمت برای مردم باشند. امیدواریم مجلس جدید بتواند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را پیگیری و حل کند.

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
سنی‌آنلاین
🌐 موافقت مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین/ برنامه‌ریزی شماری از کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن «کشور مستقل فلسطین» مجموع عمومی سازمان ملل، دیروز جمعه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با اکثریت آرا پیش‌نویس قطعنامه حمایت از درخواست فلسطین برای عضویت…
🌐 استقبال کشورهای عربی از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در مورد فلسطین

سنی‌آنلاین| فلسطین، قطر، کویت، عمان، عراق و پارلمان عربی با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه از تصویب پیش‌نویس قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار عضویت کامل فلسطین و اعطای برخی حقوق جدید است، استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، محمود عباس، رئیس‌ دولت فلسطین اعلام کرد که تصمیم مورد بحث مطابق با قوانین بین‌المللی است و به اجماع بین‌المللی اشاره می‌کند که جنایات اسرائیل و نقض جدی مشروعیت بین‌المللی باید منزوی شود.
عباس تصریح کرد: بر اساس این تصمیم، فلسطین به تلاش‌های خود برای عضویت کامل در سازمان ملل ادامه می‌دهد و از کشورهایی که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، در این راستا دعوت خواهیم کرد.
عباس با بیان اینکه تصمیم مورد بحث از تلاش‌های فلسطین برای رای‌گیری مجدد برای عضویت کامل این کشور در شورای امنیت حمایت می‌کند، از دولت آمریکا خواست حمایت خود از اسرائیل را کنار گذاشته و به خواست کشورها احترام بگذارد و به عضویت کامل فلسطین رای بدهد.

ـ فلسطین
وزارت امور خارجه فلسطین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رای‌گیری و اجماع بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که حق عضویت کامل فلسطین را با اکثریت قاطع تایید کرد، مورد استقبال قرار گرفت.

ـ قطر
وزارت امور خارجه قطر طی بیانیه‌ای این تصمیم را «تاریخی» توصیف و خاطرنشان کرد که رای مثبت 143 کشور به معنای به رسمیت شناختن حقوق طبیعی، قانونی و تاریخی مردم فلسطین در سطح بین‌المللی است.

ـ کویت
در بیانیه وزارت امور خارجه کویت نیز از جامعه بین‌المللی خواسته شده است تا «مسئولیت قانونی و تاریخی خود را برای یافتن راه‌حل عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین، حمایت از مردم فلسطین و حمایت از حق مشروع آنها برای ایجاد کشور مستقل به عهده بگیرد.»

ـ عمان
دولت عمان با استقبال از این تصمیم، اعلام کرد که پذیرش این تصمیم در مجمع عمومی سازمان ملل به این معناست که جهان از شورای امنیت این سازمان خواسته است «کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد».

ـ عراق
وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که رای "آری" 143 کشور در مقابل 9 رای رد و 25 رای ممتنع، «عظمت» حمایت‌های بین‌المللی از مردم فلسطین را برای به‌دست‌آوردن حقوق مشروع آنها نشان می‌دهد.
در این بیانیه آمده است که این تصمیم «تاریخی» اولین گام برای بازپس‌گیری حقوق فلسطینیان و دستیابی به صلح در منطقه است.

ـ پارلمان عربی
عادل بن عبدالرحمن العسومی، رئیس پارلمان عربی نیز در بیانیه خود خاطرنشان کرد که این تصمیم که با اکثریت قاطع اتخاذ شده است، منعکس‌کنندۀ اجماع در مورد عادلانه‌بودن موضوع فلسطین است و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا درخواست دولت فلسطین را برای عضویت کامل در سازمان ملل به‌صورت بی‌طرفانه و مثبت ارزیابی کند.

🔸گفتنی‌ست؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار عضویت کامل فلسطین و اعطای برخی حقوق جدید است را تصویب کرد./ آناتولی

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
❇️ ماجرای احداث مسجد بزرگ برای شیعیان در استانبول از زبان مؤسس دارالقرآن علامه طباطبائی

سنی‌آنلاین| مرتضی نجفی قدسی، روزنامه‌نگار و مؤسس دارالقرآن علامه طباطبائی، در یادداشتی ضمن انتقاد شدید از اظهارات اخیر امیرحسین بانکی‌‌پور، یکی از نمایندگان اصفهان که گفته بود «در ترکیه به طور متوسط هر مردی با ۱۵ زن شریک جنسی است»!!، در قالب بیان دو خاطره، به میزان «دینداری» مردم ترکیه و پایبندی آنها به احکام اسلامی اشاره کرده است.

🔸مرتضی نجفی قدسی در بخشی از این یادداشت که در شمارۀ امروز روزنامۀ «اطلاعات» (يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳) منتشر شده، همچنین به افتتاح و «احداث مسجد بزرگ برای شیعیان در استانبول» و همکاری شهرداری و مسئولان این شهر بزرگ ترکیه برای احداث این مسجد اشاره نموده که قابل تأمل است.

در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است:

📌«بنده دوبار به ترکیه سفر داشته‌ام و در هر دو سفر دینداری مردم ترکیه را از نزدیک دیده‌ام. اولاً در هر شهری که بروی پر از مساجد متعدد است که در پنج‌وقت صدای اذان از مأذنه‌ها بلند است و صفوف نماز جماعت در مساجد بسیار چشمگیر است.... در ماه مبارک رمضان، غالب مردم ترکیه روزه دار هستند...

📌از سفر دوم به ترکیه که خیلی کوتاه و جهت افتتاح یک مسجدی برای شیعیان بود هم بگویم؛ در شهر استانبول مسجدی با عظمت به نام امام زین‌العابدین (ع) احداث شده است. شیعیان در استانبول در اقلیت هستند و کل جمعیت آنها شاید حدود پانصد هزار نفر باشد. از متولیان مسجد پرسیدم این مسجد بزرگ و زیبا را چگونه ساختید؟! آنها گفتند اولاً زمین مسجد را شهرداری استانبول اعطا کرد! و ثانیاً شهرداری به اندازه یک میلیون دلار مصالح ساختمانی داد و یک میلیون دلار هم شیعیان استانبول جمع‌آوری و هزینه احداث بنا کردند!

📌جالب است که در روز افتتاحیه‌ی مسجد شیعیان، شهردار استانبول اظهار داشت ما سعی می‌کنیم خانه‌های اطراف این مسجد را بخریم و تبدیل به فضای سبز کنیم چون مسجد فضای سبز لازم دارد؛ این‌هم نمونه‌ای از مساعدت یک دولت لائیک اما به احترام شیعیان که تبعه آن کشور هستند فرقی نمی‌گذارد!»


🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🌐 واکنش مولانا عبدالحمید به زندانی‌شدن صادق زیباکلام

سنی‌آنلاین| شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به زندانی‌شدن دکتر صادق زیباکلام واکنش نشان دادند. ایشان با بیان اینکه «جای چنین منتقد صادقی در زندان نیست»، بر لزوم «استقبال از نقد و نظر» و «آزادی بیان و قلم» تاکید کردند.

🔸مولانا عبدالحمید در پستی که دیروز دوشنبه (24 اردیبهشت 1403) در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، خاطرنشان کردند: «اندیشمندان و اصحاب فکر و ‌قلم از سرمایه‌های‌ کشور هستند؛ باید از نقد و نظرشان استقبال کرد. صادق زیباکلام اندیشمندی واقع‌بین، وطن‌دوست و دلسوز است. جای چنین منتقد صادقی در زندان نیست. با آزادی نویسندگان و اساتید آزاداندیش، بیان و قلم را آزاد کنید.»

🔺گفتنی‌ست؛ خبرگزاری قوه قضائیه روز دوشنبه (23 اردیبهشت) از زندانی‌شدن دکتر صادق زیباکلام خبر داد و اعلام کرد: «در پی قطعی‌شدن برخی احکام پرونده‌های قضایی صادق زیباکلام، از جمله سه پرونده‌ای که احکام آن‌ها قطعی و لازم‌الاجرا شده است، این فرد جهت اجرای احکام صادره وارد زندان شد.»

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
⛔️ پیش‌روی‌ ارتش اسرائيل در عمق رفح؛ حملات گسترده به اردوگاه آوارگان فلسطینی/ سیستم بهداشتی غزه در آستانۀ فروپاشی کامل است

سنی‌آنلاین| نیروهای اسرائيلی در عمق بیشتری از رفح پیش‌روی کرده‌اند. ساکنان شمال غزه می‌گویند تانک‌های اسرائيلی حملات خود را به جبالیا و اردوگاه آوارگان فلسطینی گسترش داده‌اند. مقام‌های بهداشتی در نوار غزه می‌گویند جسد دست‌کم ۲۰ نفر را در پی حملات شبانه اسرائيل به این اردوگاه پیدا کرده‌اند، ضمن اینکه ده‌ها نفر نیز زخمی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

اسرائيل در حملات هوایی خود مناطق مسکونی شلوغ در داخل کمپ را مورد هدف قرار داده که باعث افزایش تعداد تلفات شده است. همچنین نیروهای اسرائيلی به آمبولانس‌هایی که سعی داشتند به یاری مجروحان بشتابند شلیک کردند.

هفته گذشته و پس از هشدار اسرائيل برای تخلیه رفح پیش از حمله نظامی به این منطقه، بین ۳۶۰ تا ۵۰۰ هزار فلسطینی از رفح گریختند.
ساکنان می‌گویند که نمی‌دانند به کجا فرار کنند و در این مدت مدام در حال فرار از گلوله‌های ارتش اسرائيل بوده‌اند که تقریبا به همه جا اصابت می‌کند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که سیستم بهداشتی در سراسر این باریکه ویران شده و ممکن است در چند ساعت از هم فرو بپاشد.
این وزارتخانه گزارش داده است: تنها یک‌سوم از ۳۶ بیمارستان و مراکز مراقبت‌های بهداشتی غزه کار می‌کنند، ضمن اینکه تمام آنها با کمبود شدید دارو، تجهیزات اولیه پزشکی، سوخت و نیروهای انسانی مواجه هستند./ یورونیوز

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🌐 نماینده سراوان: انسداد مرزها بدون ساماندهی، حرکتی کاملا ضد امنیتی است

سنی‌آنلاین| ملک فاضلی دیروز سه‌شنبه (25 اردیبهشت 1403) در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، «انسداد مرزهای شرقی کشور بدون ساماندهی و ایجاد اشتغال» را «حرکتی کاملا ضد امنیتی» دانست و گفت: مرز خاکی ما در استان سیستان‌وبلوچستان با کشور پاکستان در طول تاریخ به دلیل تجارت سنتی کالا به کالا مرز دوستی، برادری و اتحاد بوده است.

نماینده مردم سراوان، سیب‌سوران، مهرستان و گلشن در ادامه خاطرنشان ساخت: انسداد مرز بدون ساماندهی، حرکتی کاملا ضد امنیتی است. عدم امنیت در مرز منجر به راهزنی در جاده‌ها، دزدی در خیابان‌ها، کوچه‌ها و منازل و در نهایت کشتار خواهد شد. پس باید مرزها را ساماندهی کرده و اشتغال به‌وجود آورد، به‌طوری‌که کولبر، مال‌رو، موتوری و ماشینی بتوانند از مرزها استفاده کنند تا دوستی، مروت و برادری به‌وجود آید./ خبرگزاری خانه ملت

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎞#کلیپ

🌐 حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی به کاروان کمک‌های بشردوستانه برای غزه

سنی‌آنلاین| گزارش‌ها حاکی از حمله شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی به دست‌کم هفت کامیون حامل کمک‌‌های بشردوستانه به غزه است.

تصاویر و ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهند که شهرک‌نشینان اسرائیلی با حمله به کامیون‌‌های کمک‌های ارسال‌شده‌ برای مردم غزه، گونی‌های آرد و بسته‌های مواد غذایی را پاره ‌کرده و محتویان آنها را به خیابان می‌ریزند.
گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی این کامیون‌ها را در نزدیکی گذرگاه مرزی به آتش کشیده‌اند.

وزارت امور خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای تعرض شهرک‌نشینان اسرائیلی به این کامیون‌ها را محکوم و اعلام کرد که محمولۀ این کامیون‌ها حاوی آرد، مواد غذایی و دیگر وسایل مورد نیاز مردم غزه بوده است.

حمله به کاروان‌های بین‌المللی کمک به مردم غزه در حالی انجام می‌شود که مردم مظلوم غزه حدود 7 ماه است تحت محاصره شدید نیروهای اسرائیلی قرار دارند و برنامه جهانی غذای سازمان ملل نسبت به قحطی گسترده در شمال نوار غزه هشدار داده است./ خبرگزاری‌ها

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🌐 تعطیلی «شنبه‌ها» در مجلس تصویب شد

سنی‌آنلاین| در جلسه صحن علنی امروز ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳، پس از مخالفت نمایندگان با تعطیلی پنج‌شنبه، تعطیلی شنبه‌ها به رای گذاشته شد و در نهایت با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه، تعطیلی شنبه‌ها به عنوان دومین روز تعطیل هفته به تصویب رسید.

این درحالی‌ست که نمایندگان مجلس با ۷۵ رأی موافق، ۱۳۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کردند.

گفتنی‌ست؛ مصوبه تعطیلی شنبه‌ها برای اجرایی‌شدن باید به تایید شورای نگهبان برسد./ عصر ایران

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
#کلیپ

🔸سید محمود حسینی، استاندار اسبق سیستان‌وبلوچستان، در نشستی که با عنوان "شلیک به توسعه جنوب شرق ایران" برگزار شد، به تحلیل وضعیت سیستان‌وبلوچستان از منظر دو مفهوم کلیدی «امنیت» و «توسعه» پرداخت.

🔸استاندار اسبق سیستان‌وبلوچستان در بخشی از سخنانش از کسانی که دنبال ایجاد ناامنی در این استان هستند با عنوان «جریان کاسبان ناامنی» یاد کرد و خاطرنشان ساخت که این جریان از این ناامنی‌ها «سود» می‌برد و نمی‌خواهد در این استان «آرامش و آشتی» برقرار شود.

🔸استاندار سیستان‌وبلوچستان در دورۀ اصلاحات در بخش دیگری از سخنانش در این نشست به «واقعۀ 8 مهرماه 1401» (#جمعه_خونین_زاهدان) نیز اشاره کرده و با بیان اینکه «هنوز اقدام فیصله‌بخشی» در این زمینه صورت نگرفته است، حل این قضیه را «سخت، اما ممکن» دانست. وی بر لزوم «فتح باب گفت‌وگو بین حکومت با مجموعۀ مکی و معتمدین و نخبگان استان» و «تلاش دستگاه قضایی، دولت و جامعه مدنی استان و کشور» برای حل مشکلات تاکید کرد.

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
🌐 ماموستا «سید نورالدین واژی»، از علمای برجستۀ کردستان، دارفانی را وداع گفت

ماموستا «سید نورالدین واژی»، از علمای برجسته و سرشناس کردستان، بر اثر بیماری و کهولت سن، دیروز سه‌شنبه (٢٥ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بیمارستان پیرانشهر در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

مراسم تشیع‌جنازه این عالم برجسته عصر سه‌شنبه در آرامستان روستای "پسوە" با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

🔹 کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کوردستان، با صدور پیامی، از درگذشت ماموستا سید نورالدین واژی ابراز تأسف کرده و خاطرنشان ساخت: «ایشان سالیان طولانی با تدریس و آموزش علوم کلیدیِ فهمِ کتاب و سنت به ده‌ها تن از ماموستایان اهل‌سنّت و نیز با نصیحت و راهنمایی عامه‌ی مسلمانانِ کورد در خطەی آذربایجان غربی، بیش از نیم قرن به مردمِ آن دیار خدمتِ شایانِ تقدیر نمود. جا دارد ماموستایان و طلاب باغیرت و متعهد و دلسوزِ دین و مردم کوردستان، بە چنین رهبرانِ وارستەای اقتدا کرده و نگذارند جایگاەِ آنان خالی بماند.»

🔹دکتر جلال جلالی‌زاده، اندیشمند و فعال سیاسی اهل‌سنت نیز ضمن ابراز تاسف از درگذشت ماموستا نورالدین واژی، در پیامی نوشت: «ماموستا با صرف عمر گرانب‌های خود در تعلیم و تربیت ده‌ها طلبه و ارشاد و راهنمایی و اصلاح ذات‌البین مردمان منطقه، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم منطقه داشت و از احترام خاصی برخوردار بود. نبود چنین عالمانی که یادگاری از نسل‌های سنتی حوزه‌های کوردستان هستند، خسارتی سنگین برای ما به‌شمار می‌آید.»

🔸ماموستا ملا سید نورالدین واژی در سـال ۱۳۱۷ شمسی در روستای "سیلوه‌" از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی دیده به جهان گشود.
ایشان تحصیلات مقدماتی علوم دینی را نزد پدرش و برخی دیگر از علما و ماموستایان منطقه فراگرفت و در سال ۱۳۴۸ شمسی فارغ‌التحصیل شده و موفق به دریافت ‌اجازۀ ‌تدریس ‌و افـتاء در علوم اسلامی گردید.
ماموستا سید نورالدین واژی از سال ۱۳۵۰ به دهستان "پسوه" از توابع لاهیجان نقل مکان کرد و سال‌های متمادی به امامت جمعه و جماعت، آموزش طلاب و ارشاد و تبلیغ مردم مشغول شد. ایشان در زمینۀ حل‎وفصل اختلافات مردمی نیز فعالیت‌های چشمگیری داشت.

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
❇️ سفر استعلاجی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید

به اطلاع عموم مردم عزیز می‌رساند که شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید چند روزی در زاهدان تشریف ندارند و به سفری استعلاجی رفته‌اند.
الحمدلله حال عمومی ایشان مساعد است و جای نگرانی نیست. إن‌شاءالله تا چند روز آینده به زاهدان باز خواهند گشت.
مردم عزیز برای سلامتی و عافیت ایشان دعای خیر بفرمایند.

📝 دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


🆔 hottg.com/molanaabdolhamid
⛔️ سیل در مشهد؛ دست‌کم 7 کشته و 12 مفقودی

سنی‌آنلاین| در بارش سیل‌آسای بعدازظهر دیروز (چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403) در مشهد، دست‌کم 7 نفر جان خود را از دست داده و 12 نفر نیز مفقود شده‌اند.
یک مادر و چهار کودک جزو قربانیان این سیل وحشتناک هستند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: دو فوتی در میدان انقلاب از داخل خودروی محبوس در آب، بیرون کشیده شدند. همچنین یک منزل مسکونی در حوالی خیابان سپاه در منطقه سیدی به دلیل حجم سیلاب دچار آوار شده بود که متاسفانه یک مادر و چهار کودک جان خود را از دست دادند.

سیل مشهد که به دنبال بارش شدید باران و تگرگ پدید آمد، به حدی قدرتمند بود که خودروها را با خود برد و در برخی مناطق، آب تا دو متر بالا آمد و طبقات نخست شماری از ساختمان‌ها را در برگرفت.
منطقه سیدی و میدان انقلاب مشهد به دلیل هم‌جواری با کوه‌ها با حجم زیادی از آب باران و سیلاب مواجه شده و ساکنان این مناطق بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند.

مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی بارندگی روز چهارشنبه در مشهد را در 20 سال گذشته «بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت: چهارشنبه شاهد بارش بی‌سابقه 32/03 میلی‌متری باران طی مدت‌زمان 40 دقیقه در شهر مشهد بودیم که در 2 دهۀ اخیر بی‌سابقه بود.

🔺نبود «آب‌‎بند» دلیل خسارات سنگین سیل مشهد
یکی از اعضای شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با سایت انتخاب، «نبود آب‌‌بند» را یکی از دلایل خسارات سنگین این سیلاب به‌ویژه در منطقۀ سیدی مشهد عنوان کرد و گفت: یکی از اقداماتی که برخی از کارشناسان می‌گویند باید اتفاق می‌افتاد، موضوع آب‌بند‌ها در مسیر بارش بود. این موضوع در ارتفاعات جنوبی تدبیر نشده و هیچ مانعی برای گرفتن سرعت آب وجود نداشت.
وی در رابطه با ترک فعل مسئولین درقبال این سیل خاطرنشان ساخت: ما از شهردار مشهد و مدیرکل هماهنگی انتظار داشتیم که قبل از وقوع سیل در صحنه حاضر باشند. متأسفانه دوستان بعد از وقوع سیل خود را به منطقه رساندند. این گلایه وجود دارد و پیگیری لازم را انجام خواهیم داد که آیا شهردار مشهد ترک فعل کرده است یا خیر!

🔺«سیل سوءمدیریت»
روزنامۀ «خراسان» نیز در شمارۀ امروز خود در گزارشی با عنوان «سیل سوءمدیریت، جان گرفت»، نوشت: «می‌توان ردپای ضعف در مدیریت بحران، بسته نشدن معابر در معرض سیل و اصلاح‌نشدن نقاط مستعد آب‌گرفتگی در شهر را در این سیل دید.»

🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
Forwarded from سنی‌آنلاین
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎞 #کلیپ

🔹مولانا #مفتی_محمدقاسم_قاسمی

🔸موضوع: فضیلت درود بر رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در شبانه‌روز جمعه


🆔 hottg.com/sunnionline
➡️ www.sunnionline.us
HTML Embed Code:
2024/06/14 06:40:35
Back to Top