TG Telegram Group Link
Channel: هوافضای کاسموس
Back to Bottom
دکتر فیروز نادری بزرگترین دانشمند معاصر ایرانی بود که ۳۶ سال از عمر خود را در موقعیت‌های مختلف فنی و اجرایی در ناسا به عنوان معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت و مدیرکل اکتشافات منظومهٔ شمسی سپری کرد.

معروفیت دکتر نادری بیشتر به‌خاطر موفقیت ۲ کاوشگر مریخ یعنی اسپریت و آپورچونیتی بود که بعد از چندین پروژه ناموفق بالاخره توانستند با موفق در مریخ فرود آمده و تا حد زیادی اطلاعات بشریت را درباره مریخ افزایش دهند.

ایشان در روز ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ و همزمان با بیستمین سالگرد پرتاب مریخ نورد اسپریت به فضا، در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

@rus_cosmos
خدمه ماموریت کرو-۹ شامل فضانوردان زنا کاردمن، نیک هیگ، استفانی ویلسون و کیهانورد الکساندر گوربونوف امروز دوره "آموزش اضطراری" را گذراندند.

به همراه آنها، الکسی اووچینین، ایوان واگنر و دونالد پتیت مهارت های خود را تقویت کردند - این سه نفر در پاییز توسط فضاپیمای سایوز به مدار خواهند رفت.

این برنامه آموزشی شامل بررسی سناریوهایی از حوادث احتمالی در ایستگاه فضایی بین المللی است که یکی از آنها آتش سوزی غیرقابل کنترل است که در آن صورت خدمه مجبور می‌شوند ایستگاه را ترک کنند و به زمین فرود بیایند.

@rus_cosmos
کیهانوردان روس فردا راهپیمایی فضایی دارند.

اولگ کونوننکو و نیکولای چوب در حال آماده شدن برای رفتن به فضا هستند.

باز شدن دریچه خروجی ماژول پویسک ۱۸:۲۵ به وقت مسکو خواهد بود

مدت زمان برنامه ریزی شده این راهپیمایی: ۶ ساعت و ۳۶ دقیقه است

لینک پخش زنده این راهپیمایی
https://www.youtube.com/live/IZ6rtgoaQUc?si=AH9n4mFPBG_41WVZ


@rus_cosmos
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#منهای_هوافضا

نام : توماج
جرم : گفتن حرف حق
حکم : اعدام
#تاریخنگار_فضایی

در 25 آوریل 1990 تلسکوپ هابل توسط شاتل دیسکاوری در مدار زمین قرار گرفت.

اگرچه هابل نخستین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌آید. این تلسکوپ یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا است که تا امروز 34 سال است که در مدار زمین فعالیت می کند.

این تلسکوپ تصاویر را در محدوده ماورابنفش ، مرئی و مادون قرمز طیف دریافت می کند


@rus_cosmos
پرتاب موفق ماهواره سنجشی جدید خانواده یائوگن

سازمان علم و فناوری‌ هوافضایی چین (CASC)، یکشنبه ۲۱ آوریل ماهواره سنجش از دور یائوگَن-۴۲بی را توسط راکت فضایی لانگ‌مارچ-۲دی از پایگاه پرتاب سیچوئَن با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

ماهواره یائوگن-۴۲بی، جدیدترین مورد از ناوگان ماهواره‌های سنجش از دور چین است. این فضاپیماها نقش مهمی در پایش زمین دارند و با بهره‌گیری از تشعشعات منعکس‌شده و ساطع‌شده، به شناسایی و نظارت بر ویژگی‌های فیزیکی اجسام در خشکی و دریا کمک می‌کنند.


@rus_cosmos
چین امروز سه فضانورد به فضا میفرستد

فضاپیمای سرنشین‌دار شنزو-۱۸ آماده پرتاب به ایستگاه فضایی چین است.

این فضاپیما و راکت فضایی لانگ مارچ ۲-اف امروز پنجشنبه ۲۵ آوریل ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران در مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین به فضا پرتاب می‌شود.

به گفته آژانس فضایی سرنشین‌دار چین (CMSA)، فضاپیما و خدمه شنزو-۱۸ چین روز چهارشنبه هفته قبل به سکوی پرتاب در مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین منتقل شده اند.

فضاپیمای شنزو ۱۸ توسط فضانورد یه گوانگفو ۴۳ ساله فرماندهی خواهد شد که قبلا در ماموریت شنزو-۱۳ به ایستگاه فضایی چین سفر کرده بود.

@rus_cosmos
نانسی گریس رومن در کنار مدل تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۶۶ و ۲۴ سال قبل از پرتاب خود تلسکوپ هابل.

نانسی اولین مدیر زن ناسا بود. او به دلیل نقشی که در توسعه طراحی تلسکوپ داشت به عنوان "مادر تلسکوپ هابل" شناخته می شد.

نانسی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ درگذشت.

تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ که قرار است در سال ۲۰۲۷ به عنوان جایگزین هابل توسط ناسا پرتاب شود ، به افتخار ایشان تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن نامگذاری شده است


@rus_cosmos
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
راهپیمایی امروز کیهانوردان روسی شروع شد

دو کیهانورد روس اولگ کونوننکو و نیکولای چوب در حال آماده سازی برای نصب تجهیزات علمی «کوارتز» و تجهیزات علمی «ت‌ک‌ک-ک‌م» روی ماژول «پویسک» هستند.

کیهانوردان ابتدا در ماژول ناوکا پانل دوم رادار کوچک آزمایشی «ناپور-مینی‌آر‌اس‌آرا» را به طور کامل باز می‌کنند.

آنها اگر وقت داشته باشند، در ماژول پویسک، یکی از دو کانتینر تجهیزات علمی «بیریسک-ام‌اس‌ان» را جدا کرده و واحد کنترل فشار و رسوب را که میزان رسوب آلاینده ها را در سطح بیرونی ایستگاه فضایی بین المللی اندازه گیری می کند، در مکان دیگری مستقر می کنند.

فضانوردان همچنین نمونه‌های سواب را از سطح ماژول ناوکا جدا خواهند کرد

@rus_cosmos
#اطلاعیه #آموزش

🔰دوره آسمان، رصد و ابزار با تدریس
مریم پرتوی‌نژادی از دوشنبه ۹ اردیبهشت آغاز می‌شود.

برای ثبت‌نام به شماره زیر پیام دهید.
09148914693 | سعیده رنجبریان

هزینه: ۵۶۰ هزار تومان(۲۰٪تخفیف برای اعضا)
رده سنی: بالای ۱۶ سال
زمان: دوشنبه‌ها ۱۷:۱۵ تا ۱۸:۴۵
مکان: کافه کتاب شمع‌سوزان(واقع در آبرسان)

@AyazAstro
#تاریخنگار_فضایی

در 26 آوریل 1993، شاتل فضایی کلمبیا تحت برنامه STS-55 و از پایگاه کیپ کاناورال و همراه پنج فضانورد آمریکایی و دو فضانورد آلمانی به فضا پرتاب شد

شاتل دومین آزمایشگاه فضایی آلمانی با نام Spacelab D-2 را به مدار فرستاد و بدین ترتیب توانایی شاتل را برای همکاری بین المللی و تحقیقات علمی در فضا نشان داد.

هزینه این ماموریت بر عهده آلمان بود. ⠀

برای تکمیل کل برنامه علمی، فضانوردان باید در دو شیفت شبانه روزی کار می کردند. تحقیقات آنها در زمینه های فیزیک سیالات، علم مواد، علوم زیستی، علوم زیستی، فناوری، رصد زمین، فیزیک جو و نجوم بوده است. ⠀

علاوه بر این آزمایشات ، اعضای خدمه در دو آزمایش رادیویی آماتور SAREX II از آمریکا و SAFEX آلمان شرکت کردند. این آزمایش‌ها به دانش‌آموزان و آماتورهای رادیویی از سراسر جهان اجازه می‌داد تا مستقیماً با شاتل فضایی در مدار صحبت کنند

فضانوردان حدود 10 روز را در فضا سپری کردند و در 6 می به سلامت در فرودگاه ادواردز فرود آمدند. ⠀

@rus_cosmos
HTML Embed Code:
2024/06/01 08:54:53
Back to Top