TG Telegram Group Link
Channel: رسانه خبری و رفاهی قضات ایران
Back to Bottom
منهای ایران/ قضات بلندپایه پاکستان سازمان اطلاعات نظامی را به شکنجه و ارعاب متهم کردند.

📍 دادگاه عالی پاکستان تحقیقاتی را درباره ادعای مداخله سازمان اطلاعات این کشور در امور قضایی آغاز کرده است.

این تحول پس از آن صورت گرفت که شش قاضی، مقامات اطلاعاتی را به شکنجه و ارعاب برای تأثیرگذاری بر نتیجه پرونده‌های دادگاه متهم کردند.

رسانه‌ها خواستار بررسی کامل و حمایت از حاکمیت قانون شده‌اند.

دیوان عالی پاکستان اعلام کرده که تحقیقاتی را درباره ادعاهای «بی‌سابقه» مبنی بر مداخله سازمان اطلاعات نظامی (آی اس آی) در امور قضایی انجام می‌دهد.

شش قاضی دادگاه عالی اسلام‌آباد، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دیوان عالی، مصادیق «مداخله گستاخانه» مقامات آی اس آی را تشریح کردند.

این اتهامات شامل ربودن اعضای خانواده قضات، شکنجه، نصب دوربین در اتاق خواب آنها و تهدید بوده است.

اتهاماتی که قضات وارد کرده‌اند مربوط به پرونده‌های مطرح شده عمران خان، علیه نخست‌وزیر سابق است که پیروانش ارتش را به سازماندهی برکناری عمران خان از قدرت در سال ۲۰۲۲ و متعاقباً به زندان انداختن او متهم کرده‌اند.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
خبر / و بازهم مرکز رفاه و سلامت

📍 شنیده می شود مرکز رفاه و سلامت قوه قضاییه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان برنامه ای رفاهی را برای کارکنان دستگاه قضا در نظر گرفته است.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
خبر / قدرت گرفتن ضابطین امنیتی در دستگاه قضائی کشور موجب پرونده‌سازی علیه مخالفین سیاسی خود‌ و گزینشی شدن مبارزه با فساد می‌شود.

📍 بخشی از متن سخنرانی «امیرحسین سیدرحیم‌زاده»، نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در نشست رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب:

🔹 علاوه‌بر پررنگ بودن ذهنیت امنیت‌زده، ردپای حضور فعالانه برخی نیروهای امنیتی در عرصه‌های حکمرانی کشور نیز محسوس است. به علت برخورداری توأمان نهادهای امنیتی از قوای قاهره و اطلاعاتی، حضور فعالانه در عرصه سیاست شرایط را برای بروز انواع فساد فراهم می‌کند. به‌طور مثال قدرت یافتن ضابطین امنیتی بر دستگاه قضائی کشور، نه تنها موجب پرونده‌سازی علیه مخالفین سیاسی خود‌، بلکه موجب گزینشی شدن مبارزه با فساد در دستگاه قضائی کشور نیز می‌شود. / جماران

🆔 https://hottg.com/refahighozat
اللهم اهل الکبریاء والعظمه و اهل الجود والجبروت و اهل العفو و رحمه...

شعبان و رجب رد شد، آن ماه نوید آمد
چون ماه نوید بگذشت،آن عید سعید آمد

عید سعید فطر بر شما مومنان مبارک باد🌹🌹🌹

🆔 https://hottg.com/refahighozat
نما / تعطیلات عید فطر در کشورهای مسلمان چند روز است؟

🆔 @refahighozat
خبر / اضافه شدن چندین قاضی تازه نفس (قلم) به کادر عدالت در برخی استانهای کشور

📍 کمیسیون مرکزی تقسیم قضات جدید سراسر کشور با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه تشکیل و تعیین محل تصدی منصب قضاوت (تقسیم) قضات جدید در این کمیسیون صورت پذیرفت.

🔵 بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، کارآموزان قضایی ۱۲ دوره، شامل  دوره های  آذربایجان شرقی (ویژه روحانیون)، اصفهان (ویژه روحانیون)، البرز، اهواز، تهران، خراسان رضوی (ویژه روحانیون)، خوزستان، فارس، گیلان، مشهد و یزد؛ به تعداد ۳۲۲ نفر  تعیین محل خدمت شدند و بزودی با صدور ابلاغ با سمت قاضی، مشغول به فعالیت خواهند شد.

⬅️ امتیاز ویژه قضات جدید، تعیین محل خدمت برای بازه زمانی مشخص است.

🌐 https://qazahrm.eadl.ir/news/articles/articleType/ArticleView/articleId/9394

____

🆔 https://hottg.com/refahighozat
انتصاب / قاضی اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه شد.

📍 باحکم رییس قوه قضاییه، قاضی اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، همزمان به‌ سمت سخنگوی دستگاه قضا منصوب شد.

🆔 @refahighozat
انتصاب / قاضی عباس پوریانی، با حکم رییس قوه قضاییه، به سمت رییس کل دادگستری استان مازندران منصوب شد.

🆔 @refahighozat
خبر / کسب یک رتبه بین المللی از سوی یک قاضی

📍 قاضی حسین عزیزی، مقام اول مسابقات بین المللی قرآن کریم ثقلین را کسب کرد.

🔹 به گزارش رسانه خبری و رفاهی قضات ایران، قاضی «حسین عزیزی» توانست در رقابت با بیش از یکصد شرکت کننده از ۳۳ کشور جهان، مقام اول این مسابقات بین المللی را در رشته ی ترتیل کسب نماید.

🔹قاضی عزیزی، رئیس شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی دادگستری سیاهکل در استان گیلان می باشد.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
خبر / بازگشت ساعت کاری کارکنان قوه قضاییه به روال سابق

📍 روابط عمومی منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه:

✳️ بدینوسیله به اطلاع می رساند بنابر اعلام دکتر محمد باقر الفت؛ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و با عنایت به تصویب نامه هیأت وزیران به شماره 243187/ت 61011 هـ مورخ 1401/12/28، ساعت شروع به کار تمامی واحدهای قضایی و اداری تابعه قوه قضاییه پس از پایان ماه مبارک رمضان به روال سابق (ساعت ۷:۰۰ صبح) بر می گردد.

🌐 https://qazahrm.eadl.ir/news/articles/articleType/ArticleView/articleId/9396

___

🆔 https://hottg.com/refahighozat
خبر / آمار خیره کننده سلامت اداری ( و قضایی ) در قوه قضاییه

📍 حجت الاسلام قاضی محمد موحدی‌ آزاد، دادستان کل کشور:

🔸برخورد با فساد در قوه قضاییه کم نظیر و بی‌نظیر است.

🔸در بیشتر استان‌ها آمار سلب صلاحیت و تعلیق از سمت قضایی زیر یک درصد است.

🔸دادستانی کل کشور نسبت به دادسراها نظارت ویژه دارد و وضعیت فعلی دستگاه قضا به برکت تلاش‌های آگاهانه رئیس قوه قضاییه خوب است.


🆔 https://hottg.com/refahighozat
نما / برخی رسانه های مجازی مدعی شدند، همکار قضایی ویژه پرونده‌های خاص در دادگستری تهران، در توییتی قابل تامل، به مقاومت خود در برابر توصیه شیخ کاظم صدیقی در پرونده  چای آلوده و اخذ پرونده از او به همین دلیل، اشاره داشته است.

صحت یا نادرستی این توییت و انتساب آن به همکار قضایی، برای رسانه رفاهی و خبری قضات ایران، قابل تایید نیست.


🆔 @refahighozat
خبر / مهم ترین ویژگی­های سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه

📍 مهم‌ترین ویژگی‌های سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه که روز گذشته از سوی رئیس دستگاه قضا ابلاغ گردید:

🔹 ارتقاء و تکمیل راهکارهای سند تحول نسخه ۱۳۹۹ با استفاده از تجربه ۳ ساله در اجرای سند.

🔹 تدوین طرح­های پیشران به­منظور تجمیع ظرفیت­ها و ایجاد تمرکز کاری و سازمانی بخش­های مختلف قوه قضائیه بویژه رئیس قوه قضائیه در اجرای برخی از راهکارها که نقش کلیدی در پیشبرد اهداف سند تحول دارند.

🔹 تقویت رویکرد هوشمندسازی و نگاه فناورانه در بخش‌های مختلف سند از جمله: ثبت حداکثری دادخواست‌ها، شکواییه‌ها، لوایح و درخواست‌های قضایی به صورت هوشمند، فراهم‌سازی امکان ارائه حداکثری خدمات مرتبط با پذیرش و تشکیل پرونده‌ها در بستر سکوهای بخش خصوصی و .. با استفاده از تجربیات مفید کشورهای توسعه‌یافته در کاهش اطاله دادرسی از طریق به‌کارگیری بهینه فناوری­های نوین.

🔹 تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای درنظر گرفتن مبحث «رسانه» در فصل سوم به منظور تقویت اطلاع رسانی دستگاه قضایی در زمینه اقدامات تحولی و نقش‌آفرینی فعال دستگاه قضایی در مواجهه با افکار عمومی

🔹 اتخاذ رویکرد فعالانه در جذب منابع انسانی و نخبه‌یابی هدفمند در جذب و گزینش قضات و توسعه نگاه راهبردی و در عین حال تخصصی به حوزه منابع انسانی با تکیه بر دانش مدیریت منابع انسانی و تجربیات مفید سایر نهادها در این حوزه.

🔹 ارتقا حکمرانی قضایی داده محور و نظارت هوشمند و کاهش تصمیم­گیری و نظارت سنتی در بخش‌های مختلف سند از جمله: هوشمندسازی نظارت‌ها از طریق فراهم‌سازی دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی در دولت، مجلس و قوه قضائیه و داده کاوی اطلاعات آن‌ها با اولویت تقاطع اطلاعات جریان‌های پول و اعتبار، اسناد و مدارک و کالا، ارتقای فرآیند کشف جرم با تحلیل الگوهای شکل‌گیری جرایم و تخلفات از طریق داده‌کاوی اطلاعات.

🔹 شناسایی و حذف ساختارهای فسادزا در بخش­های مختلف سند از جمله شناسایی۱۰ بستر اصلی فسادزا با تمرکز بر نظام‌های پولی و بانکی، خصوصی‌سازی، مالیاتی، تأمین کالاهای اساسی، ارز دولتی، تسهیلات خاص، واگذاری اراضی و معادن …و شناسایی و پیگیری رفع ۱۰ ساختار اصلی فسادزا در قوه قضائیه با توسعه سامانه‌ها و تقاطع اطلاعات و پیگیری اصلاح فرآیندهای فسادزا.

🔹 قضازدایی از دعاوی دارای موضوعات فاقد ماهیت قضایی به دلیل جلوگیری از کثرت ورودی پرونده به دستگاه قضایی و پیش‌بینی تکالیفی در این زمینه در بخش‌های مختلف سند از جمله اصلاح فرایند صدور گواهی انحصار وراثت، اصلاح فرآیند دریافت خسارت بدنی در تصادفات جرحی، اصلاح فرآیند رسیدگی و قضازدایی از موضوعات پرتکرار مانند: رانندگی بدون گواهینامه، تغییر نام، الزام به فک پلاک وسیله نقلیه، اختلافات کارگر و کارفرما و …..

🔹 ساماندهی ضابطان و پیش‌بینی نظارت­های هوشمند بر عملکرد آن‌ها و تدوین راهکارهایی در این زمینه در بخش­های مختلف سند از جمله صلاحیت‌سنجی تخصصی ضابطان عام و خاص، ثبت برخط مجوزهای دریافتی، ضابطان و ارزیابی عملکرد آن‌ها مبتنی بر کیفیت انجام دستورات قضایی، هدایت، هماهنگی و هم‌افزایی ضابطان به سمت کشف جرایم پرتکرار.

🔹 ارزیابی عملکرد قضات و شفاف­سازی فرآیندها و آراء قضایی و اعمال نتایج حاصل از بررسی عملکرد آنان در نظام جبران خدمات.

🔹 ساماندهی موضوع کارشناسی رسمی باتوجه به نقش مهم آن در صدور آرای صحیح قضایی و رعایت حقوق مردم یا ایجاد نظام رتبه‌بندی و ارجاع هوشمند به کارشناسان رسمی.

🔹 ایجاد بستر جدید برای تسهیل ارتباط مردم با دستگاه قضایی از طریق اتصال سامانه‌های گزارش‌دهی مردمی به درگاه یکپارچه و تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی، دسته­ بندی و ارجاع هوشمند گزارش­ها و درخواست­ها به واحدهای ذیربط ملی و استانی.

🔹 تقویت ساختار و سازوکار راهبری و پایش سند تحول با پیش‌بینی ساختارهای نظارتی از جمله ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی، مرکز ویژه برای پیگیری اجرای سند تحول قضایی و ایجاد کارگروه­های مشترک با واحدهای سازمانی مسئول.

🔸 براساس دستورالعمل رئیس دستگاه قضا که در مقدمه سند تحول و تعالی قوه قضائیه بر آن تاکید شده، این سند به عنوان یک نقشه راه تدوین شده و در تدوین نسخه جدید آن، همه بخش‌های قضایی و اداری وظیفه دارند تمام همت خود را به اجرای مفاد سند به عنوان عالی‌ترین اولویت‌ دستگاه قضایی معطوف کنند و در تحقق تمام و کمال اهداف

🆔 https://hottg.com/refahighozat
انتصاب / حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی اکبری، با حکم رییس دستگاه قضایی، به سِمت رییس کل دادگستری استان سمنان منصوب شد.

🆔 @refahighozat
فراخوان / برگزاری جشنواره شعر طنز عدلیه

🌵دادخند؛ دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه استان یزد

🔸 بخش های جشنواره:

🔹 بخش عمومی « فرهنگ همراه »

⚜️•  آسیب‌های همراه:
اثرات منفی تلفن همراه بر: «سبک زندگی، دورهمی‌های خانوادگی، روابط خانوادگی، زبان فارسی، رفتارهای اجتماعی، ارزش‌های جامعه، امنیت روانی و اخلاقی»
⚜️•  جرائم همراه: کلاهبرداری‌های فضای مجازی، هک و افشا، نقض حریم خصوصی، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی،
⚜️•  فرهنگ‌سازی همراه: نقد پیام رسان‌ها، آموزش مجازی مدارس، سواد رسانه‌ای، نظارت بر بازی‌ها و رفتارهای مجازی اعضای خانواده، مدیریت زمان در استفاده از گوشی.

🔹 بخش قضایی « قوه قوی»

با توجه به ماموریت اول سند تحول و تعالی قوه قضائیه موضوعات زیر:
⚜️•  غیر متقن بودن برخی از آراء و تصمیمات قضایی
⚜️•  اطاله در فرایند دادرسی (آمارگرایی، حجم بالای ورودی)
⚜️•  اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام.

🔹 بخش ویژه

شعر (در قالب غزل، قطعه، مثنوی) با یکی از مطلع‌های زیر:
⚜️•  من اگر قاضی شوم... (فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلن)
⚜️•  قاضی اگر بودم... (مستفعلن مستفعلن، مستفعلن، فعلن)
⚜️•  اگر قاضی شوم روزی... (مفاعیلن، مفاعیلن، مفاعیلن، مفاعیلن)

قالب: شعر طنز موزون (غزل، قصیده، قطعه، مثنوی، دوبیتی، رباعی)


🔸 ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 adliehyazd.ir


🆔 https://hottg.com/refahighozat
خبر / حجت‌الاسلام خلیلی، گزینه مهم معاون اولی دستگاه قضا

📍 گفته می شود رئیس قوه قضاییه با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرده است.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
انتصاب /تصویری از حجت الاسلام قاضی «حمزه خلیلی» که از روز گذشته به سمت معاون اول قوه قضاییه، منصوب شد.

🆔 @refahighozat
خبر / اظهارات نظارتی رییس دستگاه قضا خطاب به قضات و مدیران قضایی

📍 رییس قوه قضاییه:

🔸 همه مقامات و مسؤولان قضائی در سراسر کشور در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند.

🔸 وظیفه همه ما مسؤولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم.

🔸 گاهی اوقات با صدور احکام محرومیت‌های اجتماعی زندگی فرد را فلج می‌کنیم. اگر می‌خواهیم محرومیت‌های اجتماعی تعیین کنیم باید متناسب باشد طوری نباشد که فرد نتواند زندگی کند.

🔸 گاهی اوقات وثیقه با جرم متناسب نیست.  نمی‌گویم با این انگیزه وثیقه صادر شده متهم آزاد نشود که اگر چنین چیزی باشد خیلی بد است.

🔸 فردی جرمی را مرتکب شده که مالی هم نیست ولی مبلغ بسیار بالایی برای وثیقه در نظر گرفته می‌شود. معلوم است فرد از عهده آن بر نمی‌آید و به زندان می‌رود.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
خبر / تغییر ساعت کاری ۱۴۰۳ ادارات هنوز قطعی نیست.

📍 معاون حقوقی سازمان اداری و استخدامی کشور:

تغییر ساعت کاری از ۱۵ خردادماه لازم است با بررسی سازمان اداری و استخدامی و اخذ مصوبه جدید از هیئت وزیران انجام شود.

هر گونه اعلام در این خصوص از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی انجام می‌شود.

اعلام قبلی بدون هماهنگی بوده است.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
یادداشت

♻️ سعدی و مفهوم عدالت

انجمن حقوق شناسی

📍 « و گفته‌اند که در کشتن بَنْدیان تأمل اولی‌تر است به حکم آنکه اختیار باقی است توان کشت و توان بخشید اما اگر بی‌تأمل کشته شود محتمل است که مصلحتی فوت شود که تدارک مثل آن ممتنع باشد.
نیک سهل است زنده بی‌جان کرد
کشته را باز زنده نتوان کرد
شرطِ عقل است صبر تیرانداز
که چو رفت از کمان نیاید باز » *

سعدی،
گلستان،
باب هشتم.

* آنچه ممکن است در نگاه نخست به نظر خوانندۀ امروزی بیاید، بی‌پروایی مردمِ قرن هفتم است در کشتن و بخشیدن زندانی، اما شاید جانِ کلام سعدی این باشد که «عدالت» با «سرعت» سازگار نیست.
مثلی فرانسوی است که "La justice est lente" یعنی «عدالت کُند (آهسته) است.» زیرا اگر قرار باشد حقوق بنیادین طرفین در یک دادرسی منصفانه، از جمله حق دفاع، رعایت شود، زمانی لازم است و همین امر است که تحقق عدالت را کند می‌کند. اطالۀ دادرسی هم، که البته امر ناپسندی است، به معنای رعایت این مهلت‌ معقول و انجام اقدام‌های ضروری نیست، بلکه طولانی‌کردن دادرسی است بدون دلیل و بیهوده و یا به قصد آنکه تحقق عدالت از اساس ناممکن شود.
و آیا سعدی ما هم، در حدِ وسع یک انسان قرن هفتمی، به همین معنا نظر ندارد؟

🔹 پ.ن : روز اول اردیبهشت ماه در تقویم فارسی، روز سعدی نام گذاری شده است.

🆔 https://hottg.com/refahighozat
HTML Embed Code:
2024/05/20 10:15:22
Back to Top