TG Telegram Group Link
Channel: پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
Back to Bottom
فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛

⚫️برخی از پرسش و پاسخ های مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها ؛


1⃣اهل سنت می گویند برترین زنان پیامبر عایشه بوده است نه خدیجه س ، چگونه پاسخ دهیم


▪️https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/3342


2⃣آیا در کتب اهل سنت آمده است که عایشه بارها به حضرت خدیجه س حسادت می کرد

▪️ https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/3342

3⃣آیا حضرت خدیجه س قبل از همسری با پیامبر ازدواج کرده بودند


▪️https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/5129


4⃣برخی می گویند پیامبر به خاطر پول و ثروت حضرت خدیجه با ایشان ازدواج کردند❗️آیا راست است انگیزه ازدواج خدیجه س با پیامبر چه بود


▪️ https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13261


5⃣شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد

▪️https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/11554





@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
آیا پیامبر اسلام قبل از بعثت بی ایمان بوده است ?

🤔#پرسش :

در سوره شوری آمده است که پیامبر قبل از بعثت ایمان نداشته است ? ( ما کنت تدری ما الکتاب و لا الایمان ) ! در این رابطه لطفا توضیح دهید ?!!!


💠#پاسخ💠

👌خداوند می فرماید :

"همانگونه كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم بر تو نيز روحى را به فرمان خود وحى كرديم، تو پيش از اين نمى‏دانستى كتاب و ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بوسيله آن هر كس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مى‏كنيم، و تو مسلما به سوى راه مستقيم هدايت مى‏كنى " "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا ... " ( سوره شوری آیه 52 )

حجت الهی در همان ابتدای تولد مورد عنایت الهی قرار می گیرد و از طریق فرشتگان محتوای ایمان و کتاب و علم و دانش بر او عرضه می شود , چنانکه خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛

« اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان نبوت را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 )

و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن  عیسی علیه السلام در گهواره می فرماید؛

« (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و  مرا  هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه  کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 )


امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« زمانی که حجت خدا به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد "

📚بصائر الدرجات ج 1 ص 432


امیر مومنان در مورد پیامبر گرامی اسلام علیهما و آلهما السلام تصریح می کند که از همان ابتدای تولد , خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگانش را با پیامبر اسلام قرين ساخت، تا شب و روز وى را به راههاى مكارم، و طرق اخلاق نيك سوق دهد " و لقد قرن الله به  من لدن ان كان فطيما اعظم ملك من ملائكته، يسلك به طريق المكارم، و محاسن اخلاق العالم، ليله و نهاره "

📚نهج البلاغه خطبه 192 (خطبه قاصعه)

آیه مورد بحث از سوره شوری می گوید که پس از نزول روح از ناحیه خداوند , پیامبر به محتوای کتاب و ایمان علم پیدا کرد , این نزول روح و علم پیدا کردن در همان ابتدای تولد بوده است , چنانچه که در تفسیر آیه فوق الذکر می خوانیم که راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در باره آیه «وکَذَلکَ أَوحَینَا إِلیکَ رُوحًا .... سئوال کردم. امام علیه السلام فرمود:

" روح یکی از مخلوقات خداوند بود که دارای جایگاهی برتر از جبرئیل و میکائیل است و همراه رسول خدا بود و امور را به او اطلاع می‌داد و از او حمایت می‌کرد و پس از ایشان، همراه با ائمه پس از ایشان خواهد بود. "

" سألت أبا عبد الله عن قول الله عز و جل: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ، قال: «خلق من خلق الله عز و جل، أعظم من جبرئيل و ميكائيل، كان مع رسول الله يخبره و يسدده، و هو مع الأئمة من بعده "

📚الکافی ج 1 ص 273 _بصائر الدرجات ج 1 ص 455



بنابراین مقصود از نزول روح بر پیامبر اسلام ,  فرشته‏اى است  كه حتى از جبرئيل و ميكائيل برتر بوده و همواره پيامبر اسلام را همراهى مى‏كرد .


مطابق اين بیان " اوحينا" به معنى" انزلنا" (نازل كرديم) مى‏باشد يعنى  آن فرشته عظيم را بر تو نازل كرديم که بر اساس توضیحات فوق الذکر , این ارسال در همان ابتدای تولد بوده است و پیامبر اسلام پس از این ارسال , از همان ابتدای تولد با نزول روح بر او , دارای علم و آگاهی و ایمان به تمام محتوای شریعت شدند , چنانچه که علامه مجلسی به این تفسیر اشاره می کند : " أما استدلالهم بقوله تعالى ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ فلا يدل إلا على أنه ص كان في حال لم يكن يعلم القرآن و بعض شرائع الإيمان و لعل ذلك كان في حال ولادته قبل تأييده بروح القدس كما دلت عليه رواية أبي حمزة  و غيرها و هذا لا ينافي نبوته قبل الرسالة و العمل بشريعة نفسه قبل نزول الكتاب ..."

📚بحار الأنوار ج‏18، ص: 281


در ذیل در مورد ایمان پیامبر اسلام قبل از بعثت بیشتر توضیح داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/7458




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ?


جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!!



👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .

@Rahnamye_Behesht
به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان !!!!

🤔#پرسش :

امام جعفر صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را به جماعت بخوانید و علمای شیعه میگویند پاسخی نداریم و علمش را به اهل علم واگذار میکنیم !!!!

امام صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را همراه با خانواده خود به جماعت برگزار کن

عن عبدالرحمن عن أبي عبدالله (ع) قال: صل بأهلك في رمضان الفريضة و النافلة فإني أفعله  ( کتاب ملاذ الاخيار ج5 ص 505 )



این روایت جواز اقامه نماز نافله و‌ مستحبی به صورت جماعت را ثابت میکند !!!!


💠#پاسخ💠

خواندن نمازهای مستحبی شب های ماه رمضان به صورت جماعت بر اساس روایات شیعه باطل و مردود و بدعت است .

▫️در نقلی آمده است که راوی می گوید :

" از امام صادق عليه السلام درباره [چگونگى‏] نماز در [ماه‏] رمضان در مساجد پرسيدم.

فرمود: «چون امير مؤمنان عليه السلام به كوفه آمد، به حسن بن على عليهما السلام فرمان داد تا ميان مردم ندا دهد كه در ماه رمضان در مساجد، نمازها [ى مستحب‏] به جماعت نيست. حسن بن على عليهما السلام طبق فرمان امير مؤمنان عليه السلام ندا داد. مردم، چون سخن حسن بن على عليهما السلام را شنيدند، فرياد كشيدند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه!".
چون حسن عليه السلام نزد امير مؤمنان عليه السلام برگشت، امير مؤمنان پرسيد: اين صدا چيست؟

گفت: اى امير مؤمنان! مردم فرياد مى‏زنند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه! ( سنت عمر از بین رفت ) " " .... فَلَمّا سَمِعَ النّاسُ مَقالَةَ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ صاحوا: وا عُمَراه وا عُمَراه!! فَلَمّا رَجَعَ الحَسَنُ عليه السلام إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام قالَ لَهُ: ما هذَا الصَّوتُ؟فَقالَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ، النّاسُ يَصيحونَ: وا عُمَراه وا عُمَراه"

📚تهذيب الأحكام: ج 3 ص70

👌در نقل دیگری خود امیر مومنان علیه السلام فرمود :

" زمامداران پيش از من، كارهايى كردند كه در آنها با پيامبر خدا مخالفت نمودند و... و سنّتش را دگرگون ساختند. من اگر مردم را وادار مى‏كردم كه آنها را ترك كنند و كارها را به جايگاه خود و به آنچه زمان پيامبر خدا بود، برمى‏گرداندم، سپاهم متفرّق مى‏شد ....
به خدا سوگند، مردم را فرمان دادم كه در ماه رمضان، جز براى نماز واجب، اجتماع نكنند و به آنان اعلام كردم كه گردآمدنشان بر نافله‏ها [به صورت جماعت‏]، بدعت است. برخى از لشكريانم كه همراه من پيكار مى‏كنند، فرياد برآوردند كه: اى مسلمانان! سنّت عمر، دگرگون شد؛ ما را از نماز مستحب در ماه رمضان، نهى مى‏كند.

بيم آن داشتم كه در بخشى از لشكريانم شورش پديد آورند .... " " وَ اللّهِ لَقَد أمَرتُ النّاسَ ألّا يَجتَمِعوا في شَهرِ رَمَضانَ إلّا في فَريضَةٍ، و أعلَمتُهُم أنَّ اجتِماعَهُم فِي النَّوافِلِ بِدعَةٌ، فَتنادى بَعضُ أهلِ عَسكَري مِمَّن يُقاتِلُ مَعي: يا أهلَ الإِسلامِ، غُيِّرَت سُنَّةُ عُمَرَ! يَنهانا عَنِ الصَّلاةِ في شَهرِ رَمَضانَ تَطَوُّعاً و لَقَد خِفتُ أن يَثوروا في ناحِيَةِ جانِبِ عَسكَري‏ "

📚الکافی ج 8 ص 59

این که به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان بدعت خلیفه دوم است , در روایات اهلسنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .

بخاری نقل می کند که راوی می گوید :

" در ماه رمضان، شبى با عمر بن خطّاب به سوى مسجد بيرون رفتم. مردم را دسته‏دسته و پراكنده ديديم. هر كس براى خود نماز مى‏خواند، يا كسى نماز مى‏خواند و تعدادى اندك با او به جماعت نماز مى‏خواندند. عمر گفت: «به نظرم اگر همه اين جمعيّت، پشت سر يك نفر نماز بخوانند، بهتر است». پس تصميم گرفت و همه را پشت سر ابَىّ بن كعب گرد آورد. شبى ديگر با او بيرون آمدم، مردم پشت سر يك نفر نماز مى‏خواندند. عمر گفت: «اين، چه بدعت خوبى است "

" خَرَجتُ مَعَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ لَيلَةً في رَمَضانَ إلَى المَسجِدِ، فَإِذَا النّاسُ أوزاعٌ مُتَفَرِّقونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفسِهِ، و يُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلّي بِصَلاتِهِ الرَّهطُ، فَقالَ عُمَرُ: إنّي أرى لَو جَمَعتُ هؤُلاءِ عَلى قارِىً؟ واحِدٍ لَكانَ أمثَلَ، ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُم عَلى ابَيِّ بنِ كَعبٍ، ثُمَّ خَرَجتُ مَعَهُ لَيلَةً اخرى وَ النّاسُ يُصَلّونَ بِصَلاةِ قارِئِهِم. قالَ عُمَرُ: نِعمَ البِدعَةُ هذِهِ! "

📚صحیح بخاری ج 2 ص 707

در ذیل بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/9837


▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇

حال وهابی مدعی شده است که به حسب روایتی که مورد استناد قرار داده است , به جماعت خواندن نمازهای مستحبی در ماه رمضان اشکال ندارد !!!!

👌شیخ حر عاملی به وهابی دو پاسخ مهم می دهد : " فیجب حمله اما علی التقیه او علی مجرد المتابعه .... "

📚وسائل الشیعه ج 8 ص 337

❗️توضیح دو پاسخ شیخ حر عاملی رحمه الله علیه :


▫️1 _ روایت می گوید که انسان در ماه رمضان به همراه خانواده نمازهای واجب و مستحب را بخواند " صل باهلک فی رمضان الفریضه و النافله "


لزوما به همراه خانواده نماز خواندن به معنای نماز خواندن به صورت جماعت نیست . بلکه این همراهی به صورت متابعت و همزمان نماز خواندن هم صدق می کند و امام علیه السلام هم قید به جماعت خواندن را نیاوردند تا بگویید مقصود امام به جماعت خواندن بوده است .


▫️2 _ اگر بگوییم که از روایت تنها به جماعت خواندن استفاده می شود باز هم پاسخ می دهیم که در این صورت روایت مذکور از روی تقیه و بر خلاف روایات شیعه و موافق با فقه اهلسنت صادر شده است زیرا اهلسنت نمازهای مستحبی ماه رمضان را تحت عنوان تراویح به جماعت می خوانند .

❗️در مواردی که روایتی موافق با اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط می شود , زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛

«  دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ  قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »

📚 الکافی  ج 1 ص 68

👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13856




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
نقد برنامه زندگی پس از زندگی !!!!

1 _ کلیپ اول در نقد این برنامه :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14904

2 _ کلیپ دوم در نقد این برنامه :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14921

3 _تحریفات دینی ناشی از القاءات شیطان یا توهمات ذهنی تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14906 _https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14909
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14913
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14920
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14929
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14937

4 _ نقد علمی برنامه زندگی پس از زندگی با استدلال به آیات و روایات :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14939
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14911
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/11752


#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پاسخ معاند را که مدعی است امام صادق علیه السلام برای رضایت خلیفه عباسی , روزه خود را افطار کرده است را در ذیل بخوانید :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14674
پاسخ معاند در مورد ارث بردن امام کاظم علیه السلام از فردی بیگانه را در ذیل بخوانید :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14873
محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین !!!!

🤔#پرسش :

در زمینه سوره مریم آیه ۹۶ سوال دارم که قرآن میفرماید کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیک انجام دهند محبت آنها در دل دیگران قرار میدهد اما پیامبر ص و امام علی ع که در نهایت ایمان و اعمال نیک بودن از گذشته تا کنون کسانی بودند که بغض آنها را داشته اند و نه تنها برنگشتند بلکه بدتر نیز شدند این آیه چطور با اتفاقات دیده شده ترکیب میشود


💠#پاسخ💠

▫️خداوند می فرماید :

" كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند خداوند رحمن محبت آنها را در دلها مى‏افكند. " " إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا "( سوره مریم آیه 96 )

در روایاتی که در تفسیر آیه مذکور در کتب شیعه و سنی نقل شده است تصریح شده که مخاطب آیه یا مصداق اتم آن امیر مومنان علیه السلام  است .

👌اما نکته مهم اینجاست که در این روایات بیان شده شده که مقصود آیه آن است که محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنان قرار داده شده است : " عن ابن عباس، قال: نزلت هذه الآية في علي  إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، قال: محبة في قلوب المؤمنين." _ " عن أبي عبد الله ... «نزلت في علي (عليه السلام)، فما من مؤمن إلا و في قلبه حب لعلي  _ " قال الصادق ع «كان سبب نزول هذه الآية، أن أمير المؤمنين كان جالسا بين يدي رسول الله  فقال له: قل- يا علي- اللهم اجعل لي في قلوب المؤمنين ودا، فأنزل الله: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا». "

📚تاویل الایات ج 1 ص 308 _ 309 _تفسیر قمی ج 2 ص 56 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 737

در کتاب پیام قرآن در مورد مدارک اهلسنت پیرامون آیه مذکور می خوانیم :

" در شواهد التنزيل روايات متعددى ...  با طرق مختلف نقل مى‏كند كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام است كه محبت او را در دل هر فرد با ايمانى جاى داده است.
  
در حديثى از ابوسعيد خدرى آمده است كه پيامبر اكرم  به على عليهما السلام فرمود: «يا ابَا الْحَسَن! قُلْ الّلهُمَّ اجْعَلْ لى عِنْدَكَ عَهْداً وَاجْعَلْ لى فى صُدُورِ الْمُؤمِنينَ مَوَدَّةٍ»: «اى ابوالحسن! بگو خداوندا! براى من نزد خودت عهد و پيمانى قرار ده، و محبت مرا در دل‏هاى مؤمنان بيفكن». در اين هنگام آيه انَّ الَّذيْنَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً نازل شد، سپس افزود: «به همين جهت فرد با ايمانى را ملاقات نمى‏كنيم مگر اينكه در دل او محبت على بن ابيطالب  است».

📚شواهد التنزیل ج 1 ص 539 _ کشاف زمخشری ج 3 ص 47 و ....

آنچه در اين روايات درباره على عليه السلام آمده و اينكه محبت او راخداوند در دل‏هاى جميع مؤمنان قرار داده درباره هيچيك از امت محمد ديده نمى‏شود؛ و اين فضيلتى است بسيار والا براى اميرمؤمنان على عليهما السلام كه احدى با او در اين فضيلت برابرى ندارد. آيا چنين كسى كه خداوند قلوب تمام مؤمنان را آكنده از مودّت و محبّت او ساخته از همه شايسته‏تر براى منصب الهى امامت و خلافت پيامبر نيست؟ "

📚پیام قرآن ج 9 ص 341

بنابراین مقصود از آیه , قرار دادن محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین است نه غیر مومنین لذا دیگر جایی برای اشکال شما باقی نمی ماند , زیرا دشمنان امیر مومنان ع مومن نیستند تا مخاطب آیه مذکور باشند .

با این وجود برخی از محققین معتقدند که آیه مذکور شامل غیر مومنین هم می شود و در این رابطه می گویند :

" ظاهر آيه شريفه اين است كه ايمان و عمل صالح نه تنها موجب نفوذ محبّت شخص مؤمن در دل مؤمنان مى‏گردد؛ بلكه شعله اين محبّت، قلب غير مؤمنان را نيز تسخير مى‏كند. به همين جهت حتّى دشمنان على عليه السلام نيز او را دوست مى‏داشتند، هر چند هواى نفس به آن‏ها اجازه ابراز دائمى آن را نمى‏داد، ولى گاه بناچار آن را ابراز مى‏كردند.

معاويه بطور مكرّر از ياران حضرت على عليه السلام، به هنگامى كه با آن‏ها ملاقات داشت، مى‏خواست كه حالات على را برايش بازگو كنند و او پس از شنيدن آن‏ها را تأييد مى‏كرد. ( نمونه‏هايى از اين جريانات را در كتاب 110 داستان از زندگانى حضرت على عليه السلام، بخش پنجم، آورده‏ايم. )


عمرو عاص، آن مكّار حيله‏باز، كه تمام توطئه‏ها و خرابكارى‏هاى دوران معاويه از او نشأت مى‏گرفت و در حقيقت او فرد اوّل جنايات معاويه به شمار مى‏رفت و معاويه نقش دوم را داشت، در قصيده معروفى به نام جلجليّه به جنايات دوران معاويه و فضايل على عليه السلام به شكل زيبايى اعتراف مى‏كند .... "

📚آیات ولایت در قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ص 382




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬 موشن گرافیک| تقدیر اعمال در شب قدر و اختیار انسان !!!!


اگر تقدیرات انسان در شب قدر رقم می خورد در این صورت اختیار و آزادی انسان چه می شود ? آیا این تقدیرات سبب سلب اختیار از انسان نمی شود ?

👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .


@Rahnamye_Behesht
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬 موشن گرافیک| شبهات شهادت امیر مومنان علیه السلام !!!!

▪️1 _ قاتل امام علی (ع) یک سردار ایرانی به نام بهمن جاذویه بوده که با قتل حضرت انتقام حمله اعراب به ایرانیان را گرفت ?

▪️2_امام حسن (ع) , ابن ملجم را به قصاص خون امام علی آتش زده است ?

▪️3_چرا امام حسن (ع) ابن ملجم را نبخشید ? مگر اسلام دستور به بخشیدن نمی دهد ?

▪️4_امام علی در محراب مسجد مورد هجوم قرار نگرفت بلکه ابن ملجم در هنگام ورود به مسجد , به ایشان حمله کرد و گفتن جمله "فزت و رب الکعبه " در محراب نماز دروغ است ?

▪️5_اتفاقات خارق العاده اتفاق افتاده پس از شهادت امام علی (ع) در کتب اهلسنت ?



@Rahnamye_Behesht
اختصاص شب قدر به امت اسلام ?!!!!

🤔#پرسش :

آیا شب قدر اختصاص به امت اسلام دارد یا امتهای قبلی هم شب قدر داشتند ?


💠#پاسخ💠

▫️برخی معتقدند که شب قدر اختصاصی امت اسلامی است و در امتهای قبلی چنین مساله ای وجود نداشته و در این رابطه با استناد به روایتی از اهلسنت می نویسند :

" آيا در امتهاى پيشين نيز بوده است يا نه ?

صريح روايات متعددى اين است كه اين از مواهب الهى بر اين امت مى‏باشد، چنان كه در حديثى از پيغمبر اكرم ص آمده است كه فرمود:

"ان اللَّه وهب لامتى ليلة القدر لم يعطها من كان قبلهم‏ " "خداوند به امت من شب قدر را بخشيده و احدى از امتهاى پيشين از اين موهبت برخوردار نبودند" ( در المنثور" جلد 6 صفحه 371 ) "

📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 190

❗️در پاسخ دیدگاه فوق گفتنی است که بر اساس روایات شیعه و سنی , امتهای قبلی هم شب قدر داشته اند .

▫️در روایات اهلسنت تصریح شده است که امتهای قبلی شب قدر داشته اند اما با مرگ پیامبرشان شب قدر از بین نمی رفته بلکه تا روز قیامت باقی مانده است .

ابوذر می گوید که به پیامبر اسلام گفتم:

" اى پيامبر خدا! تا پيامبران هستند، شب قدر با آنان است. وقتى پيامبران مى‏ميرند، آيا شب قدر برداشته مى‏شود، يا تا روز قيامت هست؟ فرمود: «آن شب، تا روز قيامت هست " " قُلتُ: يا رَسولَ اللّهِ، تَكُونُ [لَيلَةُ القَدرِ] مَعَ الأنبِياءِ ما كانوا فَإذا قُبِضَ الأنبِياءُ رُفِعَت أم هِيَ إلى يَومِ القيامَةِ؟ قالَ: «بَل هِيَ إلى يَومِ القيامَةِ "

📚المستدرك على الصحيحين: ج 1 ص 603  و ج 2 ص 578 _  صحيح ابن خزيمة: ج 3 ص 321

در نقل دیگر اهلسنت آمده است که راوی می گوید :

"با ابوذر [در مِنا] كنار جمره ميانى بودم. از او درباره شب قدر پرسيدم. گفت: بيش از همه، من درباره آن از پيامبر خدا مى‏پرسيدم. [يك بار] گفتم: اى پيامبر خدا! آيا شب قدر در عهد و دوران پيامبران بود؟ و آنگاه كه در گذشتند، آن شب هم برداشته شد؟ فرمود: «نه؛ بلكه تا روز قيامت خواهد بود "  لَيلَةُ القَدرِ كانَت تَكونُ عَلى عَهدِ الأنبِياءِ فإذا ذَهَبوا رُفِعَت؟ قالَ: «لا، وَ لكِن تَكونُ إلى يَومِ القِيامَةِ» "

📚المصنَّف ابن أبي شيبة ج  2 ص 394 _صحيح ابن خزيمة: ج 3 ص 320 _ مجمع الزوائد ج  3 ص 411

روایت فوق از ابوذر در منابع شیعه هم نقل شده است : " عن أبي ذر (رضي الله عنه)، قال: قلت: يا رسول الله، ليلة القدر، شي‏ء يكون على عهد الأنبياء ينزل عليهم فيها الأمر، فإذا مضوا رفعت؟ قال: «لا، بل هي إلى يوم القيامة "

📚تاویل الآیات ص 792 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 714


▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇

در نقل دیگری از امام باقر علیه السلام , با صراحت تصریح شده است که شب قدر قبل از اسلام هم بوده است . مطابق نقل شیخ کلینی در کافی شریف , امام باقر علیه السلام فرمود :

" شب قدر را در آغاز آفرینش دنیا آفرید و در آن شب، نخستین کسی را که بایست پیامبر باشد و نخستین کسی را که بایست وصی باشد، بیافرید، و حکم فرمود تا در هر سال، شبی باشد که در آن شب، تفسیر امور را تا رسیدن چنان شبی در سال آینده، فرود آورد. هر کس این را انکار کند، دانش خداوند - که یادش بلند مرتبه و با شکوه باد - را رد کرده است؛ چرا که پیامبران و فرستاده شدگان و محدّثان (برای اعلان رسالت الهی) جز از راه حجّتی که در آن شب به ایشان می‌رسد و نیز حجّتی که جبرئیل علیه السلام (در غیر آن شب) برای ایشان می‌آورد، به پا نمی خیزند. (راوی می‌گوید: ) عرض کردم: آیا جبرئیل علیه السلام و یا دیگر فرشتگان نزد محدّثان نیز می‌آیند؟ فرمود: در رابطه با پیامبران و فرستاده شدگان شکّی در این امر نیست و امّا نسبت به غیر ایشان، ناچار بایست از نخستین روز آفرینش زمین تا به پایان این دنیا بر زمین حجّتی باشد تا خداوند متعال در آن شب آن امر را بر بنده ای که دوستش می‌دارد، نازل فرماید. به خدا سوگند که جبرئیل علیه السلام و فرشتگان در شب قدر، آن امر را بر حضرت آدم علیه السلام فرود آوردند و به خدا سوگند که حضرت آدم علیه السلام درنگذشت، مگر این که کسی را به عنوان وصی داشت و خداوند متعال به هر یک از پیامبران پس از حضرت آدم علیه السلام آن امر را در آن شب رسانید و پس از او برای وصیّ او نیز مقدّر داشت و به خدا سوگند که هر پیامبری از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم در همان امری که در آن شب به او می‌رسید، فرمان می‌گرفت که به فلان کس وصیّت کند." " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة.... "

📚الکافی ج 1 ص 249

وجه جمع بین دو دسته روایات :

👌می توان بین روایتی که در تفسیر نمونه مورد استناد قرار گرفت و روایاتی که ما مورد استناد قرار دادیم , چنین جمع کرد که امتهای قبلی هم شب قدر داشته اند یعنی شبی که تقدیر امور یکساله در آن اتفاق می افتاده است  اما این که عبادت در شب قدر برابر با هزار ماه باشد , این فضیلت اختصاص به امت پیامبر اسلام دارد , چنانچه که از روایتی این نکته استفاده می شود : " فَأُنْزِلَ عَلَيْهِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ. لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِيِّهِ ع- خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرِ مُلْكِ بَنِي أُمَيَّةَ. "

📚من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 157


#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
آیا حالت تجربه گران برنامه زندگی پس از زندگی حالت احتضار است ?

🤔#پرسش :

در پاسخ های شما اشاره ای به حالت احتضار نشده
پس آنچه که طبق روایات انسان ها در حالت احتضار می بینند چیست؟

زندگی پس از زندگی هم حالت احتضار است. استاد عابدینی هم در کلیپی همین را توضیح دادند


💠#پاسخ💠

👌ما در بررسی مفصل و توضیحات مستندی که در مورد برنامه زندگی پس از زندگی ارائه دادیم , ثابت کردیم که آنچه تجربه گران دیده اند , چیزی جز خواب و رویا نیست , در این رابطه ویژه نامه ای را که منتشر کردیم مطالعه فرمایید :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/15784

حال یکی از کاربران مدعی شده است که حالت تجربه گران همان حالت احتضار است و مشاهدات آنان در حالت احتضار اتفاق افتاده است .

👌ادعای فوق نیز مبتنی بر ادله نیست , زیرا حالت احتضار , همان حالت جان کندن و جان دادن است و هنوز روح از تن جدا نشده است اما تجربه گران مدعی اند روح از تن جدا شده و آزادانه در محیطهای مختلف سیر می کردند !!!

خداوند در مورد حالت احتضار می فرماید :

" پس چرا هنگامى كه جان به گلوگاه مى‏رسد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد)؟ " " فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُوم‏ " ( سوره واقعه آیه 83 )

❗️در تفسیر نمونه در مورد آیه فوق می خوانیم :

" آيا جان دادن تدريجى است؟

تعبير جان به گلو رسيدن كه در آيات فوق بود (فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ) كنايه از واپسين لحظه‏هاى زندگى است و شايد منشا آن اين است كه غالب اعضاى‏ پيكر مانند دستها و پاها به هنگام مرگ قبل از ساير اعضاء از كار مى‏افتد، و گلوگاه از آخرين اعضايى است كه از كار خواهد افتاد.

در آيه 26 سوره قيامت نيز مى‏خوانيم: كَلَّا إِذا بَلَغَتِ التَّراقِيَ:" كافران ايمان نمى‏آورند تا زمانى كه روح به ترقوه آنها برسد" (" ترقوه" استخوانهايى است كه اطراف حلق را فرا گرفته است)."

📚تفسير نمونه، ج‏23، ص: 278

از سوی دیگر حالت احتضار ویژگی های مهمی دارد که ما این ویژگی ها را به عنوان یک اصل مسلم در تجربه تجربه گران نمی بینیم , مانند :

▫️1 _ مومن و کافر در هنگام احتضار پیامبر گرامی و امام علی و اهلبیت علیهم السلام و فرشتگان الهی مانند جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل را می بینند : "إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ حَضَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَهْلُ بَيْتِهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ جَمِيعُ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ وَ لَكِنِ اكْنُوا عَنِ اسْمِ فَاطِمَةَ وَ يَحْضُرُهُ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ إِسْرَافِيلُ وَ عِزْرَائِيلُ ع‏ _ إِذَا احْتُضِرَ الْكَافِرُ حَضَرَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِيٌّ ع وَ جَبْرَئِيلُ ع وَ مَلَكُ الْمَوْت‏ _ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ مِنْ جَمِيعِ الْأَدْيَانِ يَمُوتُ إِلَّا رَأَى رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حَقّاً مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ. "

📚تفسير فرات الكوفي، ص: 553 _ الكافي ج‏3، ص: 132 _ تفسير العياشي، ج‏1، ص: 284

▫️2_ شیطان در هنگام احتضار دیده می شود که می خواهد دین و اعتقادات فرد را مخدوش کند : " مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ الْمَوْتُ إِلَّا وَكَّلَ بِهِ إِبْلِيسُ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُه‏ "

📚الكافي ج‏3، ص: 123

▫️3 _ جایگاه مومن در بهشت و نیز جایگاه دوزخی فرد به او نشان داده می شود : " إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ ثُمَّ أُرِيَ مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنَّةِ فَيَقُولُ رُدُّونِي إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى أُخْبِرَ أَهْلِي بِمَا أَرَى فَيُقَالُ لَهُ لَيْسَ إِلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ."

📚الكافي ج‏ 3، ص: 135

▫️4 _ حالت احتضار و جان دادن همراه با سختی و درد و رنج است حتی برای اولیاء الهی در حالی که این سختی و رنج اصل مسلم تجربه تجربه گران نیست و اساسا این سختی و جان کندن تا زمان مرگ همراه محتضر است به گونه ای که محتضر تماما مشغول قضیه جان کندن است و بر خلاف تجربه تجربه گران , محتضر فرصتی برای سیر و سیاحت در محیطهای مختلف پیدا نمی کند !!!!


و همینطور در هنگام احتضار آنچه انسان می بیند حقیقت محض است اما تجربه گران برنامه مذکور مدعی اند چیزهایی را دیده اند که خلاف ادله شرعی است مانند حجیت داشتن دعای جعلی معراج یا ناپسند بودن گریه بر اموات و .... که در نمایه فوق الذکر مفصلا هم مستندات سختی جان کندن حتی برای اولیاء الهی را بیان کرده ایم و هم تحریفات دینی تجربه گران را مورد بررسی قرار داده ایم .



#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
👌 بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مصادف است با سالروز وفات علامه جلیل القدر ، محمد باقر مجلسی رحمه الله علیه ، صاحب دائره المعارف بزرگ شیعه یعنی « بحار الانوار » . علامه مجلسی کسی است که شیخ حر عاملی در وصف او می نویسد ؛

«مولانا الجليل ، محمد باقر بن محمد تقى مجلسى، عالم فاضل ماهر، محقّق مدقّق، علّامه فهّامه، فقيه متكلم، محدّث ثقه، جامع همه خوبيها و فضائل، جليل القدر عظيم الشأن اطال اللَّه بقاءه داراى تأليفات سودمند بسيارى است، مانند «بحار الأنوار» در اخبار ائمه اطهار كه احاديث تمام كتب شيعه را غير از كتب اربعه (كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب و استبصار) و نهج البلاغه كه كمتر از آن نقل ميكند، با ترتيبى پسنديده در آن جمع نموده و مشكلات آن را شرح كرده است ...»

📚امل الامل ج 2 ص 248

👌توضیحات بیشتر ما در مورد علامه مجلسی و کتاب شریف « بحار الانوار » را در ذیل بخوانید ؛

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/11498


#سایت_ما

ipasookh.ir
#عید_سعید_فطر_مبارک

💠پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید فطر و پایان ماه مبارک رمضان ؛


1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه #مهمانى خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و #شادى ميكنندمعمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را #جشن ميگيرند ❗️

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/6791

2⃣فلسفه خواندن نماز #عید فطر چیست❗️

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/6790


3⃣فلسفه پرداخت زکات #فطره چیست

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/6781

4⃣علت اختلاف مراجع در رویت هلال ماه در چیست چه اختلاف در آغاز ماه و چه در پایان ماه ❗️

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/6548

5⃣نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود #متحرک است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم.
این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه #قمری است.
در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص #تکوینی است.
آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم.
متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند.

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/9062


6⃣این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ❗️چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند

💠https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/11811

#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما

ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📺فلسفه تقلید از مراجع !!!!

▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم :

"چرا باید از مراجع تقلید کنیم و چشم و گوش بسته هر چه گفتند عمل کنیم چرا با وجود داشتن عقل برده فکری دیگران باشیم " !!!

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬 موشن گرافیک| شهادت پیامبر اسلام به رسالت و سلام بر خویش در نماز !!!!

برخی شبهه می کنند :

" آیا پیامبر گرامی اسلام در سلام نماز به خودشان سلام می دادند یا در تشهد نمازشان , به رسالت خود شهادت داده و مثلا می گفتند اَشهد اَنّ خودم رسولُ الله ?

👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .


@Rahnamye_Behesht
تعلیم علم اسماء به آدم علیه السلام !!!!

🤔#پرسش :

در تورات، سِفر پیدایش فصل دوم در داستان خلقت چنين آمده است؛

پس از اینکه خدا آدم را آفرید، همه حیوانات و پرندگان را برای او آورد و از او خواست که برآنها نام  بگذارد: در حالی که قرآن در سوره بقره اين داستان را به نحوی نقل می کند که با تورات تفاوت دارد ....

قرآن به گونه ای داستان را بیان می کند که گویی فرشتگان با الله جر و بحث می کنند  ...❗️❗️❗️


💠#پاسخ💠

آیات مورد اشکال معاند ناظر به آیات ابتدایی سوره بقره است که خداوند می فرماید :

" هنگامى كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در روى زمين جانشين و حاكمى قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند (پروردگارا) آيا كسى را در زمين قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند؟  ما تسبيح و حمد تو را به جا مى‏آوريم، پروردگار فرمود: من حقائقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد. سپس علم اسماء  را همگى به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست مى‏گوئيد اسامى اينها را برشماريد!- فرشتگان عرض كردند: منزهى تو!، ما چيزى جز آنچه به ما تعليم داده‏اى، نمى‏دانيم تو دانا و حكيمى- فرمود اى آدم آنها را از (اسامى و اسرار) اين موجودات آگاه كن، هنگامى كه آنها را آگاه كرد خداوند فرمود: نگفتم من غيب آسمانها و زمين را مى‏دانم، و نيز مى‏دانم آنچه را شما آشكار مى‏كنيد يا پنهان مى‏داشتيد. "

در مورد آیات فوق توجه به چند نکته لازم است :

▫️1 _ سخنان فرشتگان در آیات فوق پیرامون خلقت آدم علیه السلام از باب سوال و کشف حقیقت بوده است نه از باب تمرد از امر الهی , چرا که فرشتگان مطیع امر خداوند هستند و نمی توانند تمردی در برابر خداوند داشته باشند , چنانچه که در قرآن در مورد فرشتگان آمده است :

" بندگان شايسته او هستند - كه هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏گيرند، و به فرمان او عمل مى‏كنند. " " بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ _ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ " (انبیاء 26 _ 27 )

▫️2 _ در مورد چرایی سخن فرشتگان برخی می نویسند :

" آنها فكر مى‏كردند اگر هدف عبوديت و بندگى است كه ما مصداق كامل آن هستيم، همواره غرق در عبادتيم و از همه كس سزاوارتر به خلافت! بى‏خبر از اين كه عبادت آنها با توجه به اين كه شهوت و غضب و خواستهاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى اين انسان كه اميال و شهوات او را احاطه كرده و شيطان از هر سو او را وسوسه مى‏كند تفاوت فراوانى دارد، اطاعت و فرمانبردارى اين موجود طوفان زده كجا، و عبادت آن ساحل‏نشينان آرام و سبكبار كجا؟! آنها چه مى‏دانستند كه از نسل اين آدم پيامبرانى همچون محمد و ابراهيم و نوح‏ و موسى و عيسى ع و امامانى همچون ائمه اهل بيت ع و بندگان صالح و شهيدان جانباز و مردان و زنانى كه همه هستى خود را عاشقانه در راه خدا مى‏دهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت، افرادى كه گاه فقط يك ساعت تفكر آنها برابر با سالها عبادت فرشتگان است ... "

" خدا مى‏خواست موجودى بيافريند كه گل سر سبد عالم هستى باشد و شايسته، مقام خلافت الهى و نماينده" الله" در زمين گردد.

در حديثى كه از امام صادق ع در تفسير اين آيات آمده نيز به همين معنى اشاره شده است كه فرشتگان بعد از آگاهى از مقام آدم دانستند كه او و فرزندانش سزاوارترند كه خلفاى الهى در زمين و حجتهاى او بر خلق بوده باشند ... ( تفسیرنمونه ج 1 ص 174 )

"وقفوا على عظم منزلتهم عند الله عز ذكره، فعلموا أنهم أحق بأن يكونوا خلقاء في أرضه، و حججه على بريته "

📚کمال الدین ج 1 ص 14

جمله" ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ" (آنچه را در درون مكتوم مى‏داشتيد) با توجه به روایات تفسیری , اشاره است که فرشتگان خود را واقعا شايسته‏تر از هر كس براى خلافت الهى در روى زمين مى‏دانستند، گر چه اشاره‏اى به اين مطلب كردند ولى با صراحت آشكار ننمودند و همینطور اشاره است به آن حالت استكبار ابليس كه آن روز در صف فرشتگان قرار داشت، و مخاطب به خطاب فرشتگان بود. او در درون خود تصميم داشت كه هرگز در برابر آدم خضوع نكند. " و ما كان يعتقده إبليس من الإباء على آدم إن أمر بطاعته، و إهلاكه إن سلط عليه، و من اعتقادكم أنه لا أحد يأتي بعدكم إلا و أنتم أفضل منه، بل محمد و آله الطيبون أفضل منكم، الذين أنبأكم آدم بأسمائهم "

📚تفسیر منسوب به امام عسکری ص 217

▫️3 _ به حسب روایات , سخن فرشتگان در مورد فساد و خونریزی در زمین , از این جهت بود که آدم علیه السلام نخستين مخلوق روى زمين نبود، بلكه پيش از او نيز مخلوقات دیگرى بودند كه به نزاع و خونريزى پرداختند . سوء پيشينه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد " " لو لا أنهم قد كانوا رأوا من يفسد فيها و يسفك الدماء "

📚تفسير العياشي، ج‏1، ص: 29

▫️ادامه 👇👇👇
HTML Embed Code:
2024/06/14 06:08:52
Back to Top