TG Telegram Group Link
Channel: پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
Back to Bottom
بررسی جریانی پیرامون نوشیدن شراب توسط حمزه علیه السلام !!!!

🤔#پرسش :

این جریان واقعیت دارد که حضرت حمزه قبل از جنگ احد شراب نوشید و به شتر حضرت علی نیز دست درازی کرد و از امام علی بدگویی می کرد !!!!!


💠#پاسخ💠

روایتی است که در کتاب امالی طوسی به نقل از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمود :

"در حالی که حمزة بن عبدالمطلّب و یارانش در حال نوشیدن شرابی به نام «سُکُرْکة» بودند، از چربی کوهان شتر یاد کردند. حمزه به آن‌ها گفت: چگونه آن را به دست آوریم؟ گفتند: این شتر برادرزاده ات علی علیه السلام است. او به سوی شتر رفت و آن را نحر کرد و جگر و کوهانش را گرفت و آن را نزد یارانش بُرد. فرمود: سپس علی علیه السلام آمد و چون شترش را دید، ناراحت شد. آن‌ها به او گفتند: عمویت حمزه این کار را کرد. فرمود: علی علیه السلام نزد پیامبر رفت و از این موضوع شکایت کرد. فرمود: سپس پیامبر به همراه علی علیهما السلام به سوی خانه حمزه رفت. به حمزه خبر دادند که پیامبر  پشت دَر است. حمزه در حالی که خشمگین بود، خارج شد. هنگامی که رسول الله خشم و غضب را در چهره اش دید، قصد بازگشت کرد. فرمود: سپس حمزه به رسول خدا گفت: اگر پسر ابوطالب بخواهد تو را با افساری به هر سو بکشاند، می‌تواند. پس حمزه وارد منزلش شد و پیامبر برگشت. فرمود: و این ماجرا، قبل از جنگ أُحُدْ بود. امام فرمود: پس خداوند، دستور تحریم باده را نازل کرد و رسول الله دستور داد تمامی ظرف‌های شراب سرنگون شود. امام فرمود: سپس برای جنگ اُحُد، به مردم فراخوان جنگ داده شد. پیامبر و مردم و حمزه به جنگ رفتند و حمزه در نزدیکی پیامبر ایستاد. فرمود: وقتی دو لشکر به مصاف هم رفتند، حمزه به قلب جمعیت زد و در میان مردم ناپدید شد و سپس به جایگاه خود بازگشت. مردم به او گفتند: از خدا بترس، از خدا بترس، ای عموی رسول الله از تو چیزی به دل داشته باشد. فرمود: پس برای بار دوم حمله کرد تا این که در میان مردم ناپدید شد و دوباره به جایگاه خود بازگشت و باز به او گفتند: از خدا بترس، از خدا بترس، ای عموی رسول الله  از این که رسول الله  از تو چیزی به دل داشته باشد. پس به سوی نبی  رو کرد و هنگامی که حضرت رسول دید که به سوی او می‌آید، رو به او کرد و او را در آغوش گرفت و بین دو چشمانش را بوسید..... " " سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله يَقُولُ: بَيْنَا حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ أَصْحَابٌ لَهُ عَلَى شَرَابٍ لَهُمْ يُقَالُ لَهُ" السُّكْرُكَةُ" قَالَ: فَتَذَاكَرُوا السَّدِيْف قَالَ: فَقَالَ لَهُمْ حَمْزَةُ: كَيْفَ لَنَا بِهِ قَالَ: فَقَالُوا لَهُ: هَذِهِ نَاقَةُ ابْنِ أَخِيكَ عَلِيٍّ، فَخَرَجَ إِلَيْهَا فَنَحَرَهَا، ثُمَّ أَخَذَ مِنْ كَبِدِهَا وَ سَنَامِهَا فَأَدْخَلَهُ عَلَيْهِمْ...."

📚امالی طوسی ص 657

علامه مجلسی در مورد روایت فوق می فرماید که این روایت با اخبار متواتری که دلالت بر عظمت شخصیت حمزه علیه السلام می کند , منافات دارد : " أقول في هذا الخبر ما ينافي الأخبار المتواترة الدالة على رفعة شأن حمزة عليه السلام و سمو مكانه ظاهرا "

📚بحار الأنوار  ج‏20، ص: 116

بر این اساس توجه به چند نکته لازم است :

▫️1 _ جهت دیدن روایاتی که دلالت بر مقام والای حضرت حمزه علیه السلام می کند , پاسخ ذیل ما را مطالعه فرمایید :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/9056

▫️2 _ روایت مورد اشکال سندا ضعیف است . در سند آن افرادی مانند الحسن بن علی بن عبدالکریم الزعفرانی و محمد بن وهبان الهنائی وجود دارند که در کتب رجالی ذکری از آنان نیست .

ادامه 👇
ادامه 👇

▫️3 _ روایت فوق در تضاد با روایت دیگری است که در آن حضرت حمزه قبل از جنگ احد ,  نهایت خضوع و خشوع را در برابر پیامبر و علی و امامان اهلبیت  علیهم السلام داشته و عبودیت مطلق خود در نزد خداوند را ابراز می دارد .

در نقل مورد اشاره آمده است :

" پیامبر فرمود: ای حمزه! ای عموی رسول خدا! زمان غیبت طولانی تو نزدیک است. اگر بر خداوند تبارک و تعالی وارد شوی و از تو در مورد احکام اسلام و شروط ایمان بپرسند چه می‌گویی؟ حمزه گریه کرد و گفت: پدر و مادرم به فدای تو. مرا راهنمایی کن و به من بفهمان. پس پیامبر فرمود: ای حمزه صادقانه شهادت بده که خدایی جز خدای یگانه نیست و من رسول خداوند متعال هستم که خدا او را با حق و حقیقت فرستاده است. حمزه گفت: شهادت می‌دهم. فرمود: و شهادت بده که نعمت بهشت و آتش دوزخ حق است و اینکه قیامت نزدیک است و هیچ شکی در آن نیست و اینکه صراط و میزان حق است و هرکس هم وزن ذره ای عمل نیک انجام دهد نتیجه آن را می‌بیند و هرکس هم وزن ذره ای بدی کند نتیجه آن را می‌بیند و اینکه گروهی در بهشت و گروهی در آتش جهنم قرار می‌گیرند. شهادت بده که علی بن ابی طالب علیه السلام امیرالمؤمنین است.

حمزه گفت: شهادت دادم و اقرار کردم و ایمان آوردم و تصدیق نمودم. پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: و فاطمه سلام الله علیها سرور زنان دو جهان است. گفت: بله. تصدیق نمودم. نیز تصدیق کن که محمد و آل او بهترینِ خلق هستند. ای حمزه به ظاهر و باطن آنها ایمان می‌آوری و بر آن ایمان زندگی می‌کنی و می‌میری. کسی که آنها را دوست دارد دوست می‌داری و با کسی که با آنها دشمن باشد دشمنی می‌کنی؟ حمزه گفت: بله ای رسول خدا. خدا و تو را گواه می‌گیرم و خدا بس گواه است. پس رسول خدا فرمود: خداوند تو را به راه راست هدایت کند و به توفیق دهد." " ...  أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ حَمْزَةُ شَهِدْتُ وَ أَقْرَرْتُ وَ آمَنْتُ وَ صَدَّقْتُ وَ قَالَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْإِمَامَةَ فِي ذُرِّيَّتِهِ  قَالَ حَمْزَةُ آمَنْتُ وَ صَدَّقْتُ وَ قَالَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ  قَالَ نَعَمْ صَدَّقْت‏ ...."

📚طرف من الانباء و المناقب ص 123

▫️4 _ با توجه به آنکه در روایات اهلسنت مانند صحیح بخاری نیز نقلی به مانند نقل مورد اشکال از کتاب امالی طوسی نقل شده است , لذا این احتمال تقویت می شود که نقل شیخ طوسی از روی تقیه و موافق با روایات اهلسنت صادر شده لذا قابل تکیه و استناد نیست : " أَنَّ عَلِيًّا قَالَ: كَانَتْ لِي شَارِفٌ مِنْ نَصِيبِي مِنْ الْمَغْنَمِ يَوْمَ بَدْرٍ، وَ كَانَ النَّبِيُّ أَعْطَانِي مِمَّا أَفَاءَ الله عَلَيْهِ مِنْ الْخُمُسِ يَوْمَئِذٍ، فَلَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أَبْتَنِيَ بِفَاطِمَةَ- عَلَيْهَا السَّلَام- بِنْتِ النَّبِيِّ وَاعَدْتُ رَجُلًا صَوَّاغًا فِي  بَنِي قَيْنُقَاعَ أَنْ يَرْتَحِلَ مَعِي فَنَأْتِيَ بِإِذْخِرٍ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَبِيعَهُ مِنْ الصَّوَّاغِينَ فَنَسْتَعِينَ بِهِ فِي وَلِيمَةِ عُرْسِي، فَبَيْنَا  أَنَا أَجْمَعُ لِشَارِفَيَّ مِنْ الْأَقْتَابِ وَ الْغَرَائِرِ وَ الْحِبَالِ- وَ شَارِفَايَ مُنَاخَانِ إِلَى جَنْبِ حُجْرَةِ رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ، حَتَّى جَمَعْتُ مَا جَمَعْتُ- فَإِذَا أَنَا بِشَارِفَيَّ قَدْ أُجِبَّتْ أَسْنِمَتُهُمَا، وَ بُقِرَتْ خَوَاصِرُهُمَا، وَ أُخِذَ مِنْ أَكْبَادِهِمَا، فَلَمْ أَمْلِكْ عَيْنَيَّ حِينَ رَأَيْتُ الْمَنْظَرَ، قُلْتُ: مَنْ فَعَلَ هَذَا؟ قَالُوا: فَعَلَهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِب‏ ... "

📚صحيح البخاري، ج‏6، ص: 260 طبع مصر



❗️در همچنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم  روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛

«  دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ  قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »

📚 الکافی  ج 1 ص 68

👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13856





#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
محرومیت از همنشینی با خانواده در بهشت بابت تاخیر نماز !!!!!

🤔#پرسش :

قرآن می گوید که در بهشت حزنی نیست اما در روایاتی آمده است که تاخیر انداختن نماز از وقتش سبب دوری انسان در بهشت از خانواده می شود ? آیا این روایات با آیات قرآن تضاد ندارد ❗️❗️❗️


💠#پاسخ💠

در ذیل توضیح داده ایم که بهشت درجه بندی است و هر کس به حسب درجه و مقامش از نعمات الهی برخوردار است :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13027


این که برخی بهشتیان در درجات پایین بهشت حضور دارند , این مساله سبب نمی شود که آنان دچار حزن و اندوه و یاس شوند زیرا بهشتیان همان درجه ای که از بهشت هستند را مدیون فضل و عنایت و لطف الهی می دانند و می دانند که اگر خداوند فضلش را شاملشان نکرده بود اساسا مستحق بهشت نبودند لذا خداوند را بابت نعمت بهشت سپاسگزاری می کنند و می گویند :

" حمد (و ستايش) براى خداوندى است كه اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا كه پروردگار ما غفور و شكور است.
خداوندى كه با فضل خود ما را در اين سراى اقامت (جاويدان) جاى داد كه نه در آنجا رنجى به ما مى‏رسد و نه سستى و واماندگى " " وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ _ الَّذِي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فِيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فِيها لُغُوبٌ " ( فاطر 34 _ 35 )


بر این اساس در روایاتی آمده است که تاخیر نماز عصر یا تمام نمازها از وقتش , سبب می شود که درجه انسان در بهشت پایین بیاید و مثلا فرد در درجه ای قرار گیرد که دیگر نمی تواند با خانواده خود همنشین باشد .

در روایتی پیامبر گرامی فرمود:

"جدا افتاده از خانواده و دارايى‏اش، كسى است كه نماز عصر را تباه كند». راوی می گوید گفتم: معناى جدا افتاده از خانواده و دارايى چيست؟ فرمود: «در بهشت، خانواده و مالى ندارد. معناى تباه كردن نماز عصر، به تأخير انداختن عمدى آن تا هنگام زرد شدن و غروب خورشيد است " " إنَّ رَسولَ الله قالَ: «المَوتورُ أهلَهُ ومالَهُ مَن ضَيَّعَ صَلاةَ العَصرِ»، قُلتُ: مَا المَوتورُ أهلَهُ ومالَهُ؟ قالَ: لا يَكونُ لَهُ فِي الجَنَّةِ أهلٌ ولا مالٌ، يُضَيِّعُها فَيَدَعُها مُتَعَمِّداً حَتّى‏ تَصفَرَّ الشَّمسُ وتَغيبَ "

📚علل الشرایع ج 2 ص 356

یا در روایت دیگری ابو سلام عبدى می گوید :

"بر امام صادق عليه السلام وارد شدم و به او گفتم: چه مى‏گويى در باره فردى كه نماز را عمداً به تأخير مى‏اندازد؟ امام علیه السلام فرمود:

«اين شخص روز قيامت، جدا از خانواده و دارايى‏اش مى‏آيد». گفتم: فدايت شوم! حتّى اگر از بهشتيان باشد؟

فرمود: «آرى».

گفتم: منزلتش در حالت جدايى از خانواده و دارايى‏اش، چگونه است؟

فرمود: «مهمان بهشتيان است. در آن جا منزلى ندارد». " دَخَلتُ عَلى‏ أبي عَبدِ الله عليه السلام فَقُلتُ لَهُ: ما تَقولُ في رَجُلٍ يُؤَخِّرُ الصَلاةَ مُتَعَمِّداً؟ قالَ لي: يَأتي هذا يَومَ القِيامَةِ مَوتوراً أهلَهُ ومالَهُ.قالَ: فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، وإن كانَ مِن أهلِ الجَنَّةِ؟! قالَ: نَعَم....."

📚المحاسن ج 1 ص 83


بنابراین تاخیر بجا آوردن نماز عصر و همینطور تاخیرمطلق نمازها از وقتش , سبب تنزل درجه انسان در بهشت می شود و فرد از خانواده اش جدا می افتد اما این تنزل درجه سبب حزن و اندوه انسان بهشتی نمی شود زیرا می داند که اگر عنایت الهی نبود اصلا وارد بهشت نمی شد , لذا خداوند را بابت نعمت بهشت شکر می کند .

روایات فوق نیز از این جهت صادر شده است که انسان توجه کند که برای رسیدن به درجات بالای بهشت تلاش کند و بداند که انجام برخی از کارها او را از یک سری از نعمات لذت بخش بهشت مانند همنشینی با خانواده محروم می کند .




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥کلیپ تصویری :

چرا روزه خواری علنی در ماه رمضان جرم است و مجازات دارد !!!!

آیا از دید مسلمین غذا خوردن در طول سال در برابر گرسنگان اشکال ندارد و فقط در ماه رمضان ممنوعیت دارد !!!!

👌پاسخ را در کلیپ بالا ببینید .


@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
Photo
سالروز ملی شدن صنعت نفت

کینه عجیب محمد رضا شاه از مصدق !!!!

👌محمد رضا شاه در کتاب " ماموریت برای وطنم " کینه خود را از مصدق به تصویر کشیده و کودتای ٢٨ مرداد و ساقط شدن دولت مصدق را معجزه الهی و لطف خداوند در حق خودش می داند , او چنین می نویسد :

" در اثر شفاعت من ( به نزد پدرم رضا شاه ) بسیاری از زندانیان سیاسی آزادی یافتند شاید جای افسوس باشد ولی یکی از این افراد دکتر مصدق بود که بعداً در دوره زمامداری خود چیزی نمانده بود که کشور را به افلاس بکشاند و سلسله ای را که پدرم بنیاد نهاده بود براندازد , گاهی که در این باره فکر می کنم در صحت اقدام آن روز خود و شفاعت از وی مردد میشود "

📚ماموریت برای وطنم ص ١٠٩ _ ١١٠

▫️و می گوید :

" قضیه چهارم ( از عنایات خاص خداوند به من ) معجزه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که ایران را از چنگال مصدق رهایی داد . دکتر مصدق مردی بود که امکان داشت رهبر سیاسی خوبی باشد ولی در اواخر حکومتش اسیر افکار افراطی خود و عده‌ای از اطرافیان و تلقینات غیر مستقیم دولت خارجی قرار گرفته بود . اعتقاد قطعی من این است که سرنگون کردن دستگاه مصدق کار مردم عادی کشور من بود که در دلشان بارقه مشیت یزدانی می درخشید "

📚ماموریت برای وطنم ص ٩٥ _ ٩٦

فردوست یار غار محمد رضا شاه , در خاطراتش علت کینه محمد رضا از مصدق را مبارزه مصدق با فساد مالی و دیکتاتوری شاه می داند و می گوید :

" مصدق عملاً فرماندهی کل قوا را از محمدرضا سلب کرده بود . کار محمدرضا در ارتش منحصر بود به امضای فرامین ارتش آن هم پس از اینکه مصدق امضا می کرد . مصدق بسیاری از این فرامین رو حتی با این ترتیب نیز اجرا نمی کرد و به وزیر دفاع دستور میداد اجرا نشود تا قدرت خود را به محمدرضا نشان دهد . مصدق در کار دربار دخالت کامل می کرد و حتی هزینه آشپزخانه محمدرضا را تعیین می‌کرد . به تمام افرادی که به دلایل مختلف از حسابداری وجه ماهیانه داده می شد همه را بدون استثنا حذف کرد و عناصری را در دربار گمارد تا هرگاه خلاف دستور او عمل شود به مصدق گزارش دهند .... مثلاً محمدرضا به من ماهیانه ۵۰۰ تومان از حسابداری دربار کمک می کرد که قطع شد . اگر محمدرضا علاوه بر مصوبات مصدق , گشایش بیشتری میخواست باید از پول شخصی خود استفاده می‌کرد .... "

📚خاطرات فردوست ج ١ ص ١٧٠ _ ١٧٣


#نقد_پهلوی

@Rahnamye_Behesht
مخالفت فاطمه با پیامبر در مورد شیر دادن به امام حسن علیهم السلام !!!!!

🤔#پرسش :

بر روی منابر شنیده ایم که حضرت زهرا هیچگاه با پیامبر مخالفت نکرده است اما در روایتی در کتاب مناقب نقل شده که پیامبر به حضرت زهرا فرمود که فعلا به امام حسن شیر نده اما حضرت زهرا شیر داد ?


💠#پاسخ💠

روایتی است که مرحوم ابن شهر آشوب در کتاب مناقب آل ابی طالب به نقل از فردی به نام " بره ابنه امیه الخزاعی " نقل می کند که راوی می گوید :

" هنگامی که فاطمه حسن را باردار بود، پیغمبر خدا که می‌خواست دنبال کاری برود به فاطمه فرمود: «تو به زودی پسری خواهی زایید که جبرئیل به خاطر او به من تهنیت گفته. تو وی را شیر نده تا من نزد تو بازگردم. » دختر امیه می‌گوید: «موقعی که فاطمه زهرا امام حسن را به دنیا آورد، من نزد آن بانو رفتم. سه روز بود که آن نوزاد عزیز را شیر نداده بود. من به وی گفتم: «امام حسن را بده تا من هم به او شیر بدهم. » فرمود ابدا! اما چندی که گذشت محبت مادری بر او غلبه کرد و خود آن بانو امام حسن را شیر داد. هنگامی که رسول خدا آمد به فاطمه اطهر فرمود: «چکار کردی؟ » گفت: «محبت مادری باعث شد که حسنم را شیر دهم. » فرمود: «خدا اراده خود را عملی خواهد کرد. » زمانی که فاطمه زهرا امام حسین را باردار شد، پیغمبر اسلام به حضرت زهرا فرمود: «تو به زودی پسری به دنیا خواهی آورد که جبرئیل به خاطر او به من تبریک گفته است. به وی شیر نده تا من نزد تو بازگردم، اگر چه یک ماه باشد. » آنگاه پیامبر خدا به دنبال کار خود رفت. هنگامی که فاطمه اطهر امام حسین را به دنیا آورد، او را شیر نداد تا پیغمبر خدا آمد و به وی فرمود: «چه کار کردی؟ » گفت: که من حسین را شیر نداده ام. پیامبر خدا حسین را گرفت و زبان خود را در دهان آن حضرت گذاشت. امام حسین آنقدر زبان آن بزرگوار را مکید که رسول خدا فرمود: «ای حسین! کافی است! کافی است! خدا اراده خود را درباره تو و فرزندانت عملی خواهد کرد. امامت در تو و فرزندان توست. " " بَرَّةُ ابْنَةُ أُمَيَّةَ الْخُزَاعِيِّ قَالَتْ لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ بِالْحَسَنِ خَرَجَ النَّبِيُّ ص فِي بَعْضِ وُجُوهِهِ فَقَالَ لَهَا إِنَّكِ سَتَلِدِينَ غُلَاماً قَدْ هَنَّأَنِي بِهِ جَبْرَئِيلُ فَلَا تُرْضِعِيهِ حَتَّى أَصِيرَ إِلَيْكِ قَالَتْ فَدَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ حِينَ وَلَدَتِ الْحَسَنَ وَ لَهُ ثَلَاثٌ مَا أَرْضَعَتْهُ فَقُلْتُ لَهَا أَعْطِنِيهِ حَتَّى أُرْضِعَهُ فَقَالَتْ كَلَّا ثُمَّ أَدْرَكْتَهَا رِقَّةُ الْأُمَّهَاتِ فَأَرْضَعَتْهُ فَلَمَّا جَاءَ النَّبِيُّ ص قَالَ لَهَا مَا ذَا صَنَعْتِ قَالَتْ أَدْرَكَنِي عَلَيْهِ رِقَّةُ الْأُمَّهَاتِ فَأَرْضَعْتُهُ فَقَالَ أَبَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا مَا أَرَاد .... "

📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج‏4، ص: 50

روایت فوق از نظر سندی مرسل و راوی آن نیز مجهول بوده و توثیقی ندارد . بنابراین با استناد به یک روایت ضعیف نمی توان در مورد عصمت فاطمه صدیقه سلام الله علیها اشکال تراشی کرد .

▫️اساسا بر اساس روایات شیعه و سنی , حضرت فاطمه سلام الله علیها ملقب به لقب " صدیقه " و " مرضیه " بوده است .

لقب صدیقه که مبالغه در صدق و راستی را میرساند نشان می دهد که حضرت حتی برای یک لحظه از صدق و راستی و درستکاری و اطاعت از خداوند و پیامبر تخطی نکرده است به خاطر همین خداوند از همه کارهای او راضی بوده و به او لقب " مرضیه " را داده است . "قَالَ أَبُو عَبْدِ الله الصَّادِقُ ع لِفَاطِمَةَ ع تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ الله عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّيقَةُ وَ الْمُبَارَكَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّكِيَّةُ وَ الرَّضِيَّةُ وَ الْمَرْضِيَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاء " _ " أوتيت ثلاثا لم يؤتهن أحد و لا أنا، صهرا مثلى و لم أوت أنا مثلى، و أوتيت زوجة صديقة مثل ابنتى و لم أوت مثلها زوجة، و أوتيت الحسن و الحسين من صلبك و لم أوت من صلبى مثلهما، و لكنكم منى و أنا منكم. "

📚امالی صدوق ص 592 _ الرياض النضرة ج 2 ص 202

▫️برخی می گویند فاطمه صدیقه مامور به ظاهر قضیه بوده به خلاف پیامبر گرامی که مامور به باطن بوده است لذا فاطمه صدیقه بر پایه ظاهر قضیه و عاطفه مادری با سخن پیامبر در مورد شیر دادن به امام حسن مخالفت کرد و مورد اعتراض پیامبر هم قرار نگرفت زیرا به وظیفه ظاهری خودش عمل کرد .

به هر حال به نظر ما بر پایه ضعف سندی روایت فوق و تضادش با شان اطاعت پذیری فاطمه سلام الله علیها از اساس داستان فوق غیر قابل قبول است و نیازی به ایراد پاسخ و توجیهات دیگری نیست .



#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
💠پرسش و پاسخ پیرامون عید نوروز ؛

1⃣نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13489

2⃣ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/8653



@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
می گویند وقتی ماه رمضان می شود ، شیطان در غل و زنجیر قرار می گیرد !!! اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه گناه می کنیم

👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .

حجت الاسلام کریمی پور


@Rahnamye_Behesht
@baghiyatallah_khokha
دستور اسلام به مدارای مطلق با مردم ?!!!

🤔#پرسش :

آیا اسلام دستور به مدارا کردن با افراد را می دهد ?   به نظرتون این حکم اسلام ( مدارای مطلق ) خلاف عقل نیست ?  زیرا در برخی موارد مدارا کردن سبب تجری افراد خاطی می شود ?


💠#پاسخ💠

در این شکی نیست که مدارا کردن با مردم یک دستور مسلم اسلامی است , چنانچه که برخی در این رابطه می نویسند :

" منظور از «رفق»، مدارا و نرمش و ملايمت و خلاصه همه راه‌هايى است كه ضد خشونت است. قرآن كريم در اين زمينه بيان جالب توجّهى دارد. مى‌فرمايد: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ‌» ؛ «به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مى‌شدند». ( آل عمران آیه 159 )

انسان كارهاى خوب را تنها به كمك ديگران مى‌تواند انجام دهد؛ زيرا نيروى انسان براى انجام دادن كارهاى نيك كافى نيست. بنابراين، براى پيشرفت كارهاى روزمره و تعامل با ديگران، لازم است ملايم و نرمخو باشد، تا ديگران جذب او شوند؛ زيرا اگر خشن باشد مردم از اطرافش پراكنده شده و در نتيجه از همۀ كارهاى خير محروم مى‌شود. اساس اسلام بر محبّت و ملايمت است؛ نه بر درشتى و خشونت. البتّه خشونت گاهى از اوقات خوب است؛ امّا استثناست. همچنين اين نكته به توضيح نياز ندارد كه منظور محبّت و دوستى در برابر مؤمنان و اولياء اللّٰه است، نه در برابر دشمنان خدا."

📚آداب معاشرت در اسلام، ص 245

چنانچه که در توضیح بالا آمد در مواردی مدارا ورزیدن مناسب نیست بلکه اعمال خشونت مناسب است .

امیر مومنان علیه السلام در این رابطه می فرماید :

" در آنجا كه رفق و مدارا سبب خشونت مى‏شود خشونت مدارا محسوب خواهد شد؛ چه بسا داروهايى كه سبب بيمارى گردد و بيمارى‏هايى كه داروى انسان است " "إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً «كَانَ الْخُرْقُ رفْقاً رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً، وَ الدَّاءُ دَوَاءً "

📚نهج البلاغه نامه 31

در شرح کلام فوق برخی می نویسند :

" اصل و اساس در برنامه‏هاى زندگى، نرمش و مداراست؛ ولى گاه افرادى پيدا مى‏شوند كه از اين رفتار انسانى سوء استفاده كرده بر خشونت خود مى‏افزايند در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مى‏شود كه دوا، درد را فزون‏تر مى‏سازد و تحمل درد، دوا محسوب مى‏شود همان گونه كه شاعر گفته است:

هر كجا داغ بايدت فرمود       
چون تو مرهم نهى ندارد سود

اشاره به اينكه زخم‏هايى است كه تنها درمان آن در گذشته داغ كردن و سوزاندن بود، به يقين در آنجا مرهم نهادن بيهوده و گاه سبب افزايش بيمارى و به عكس گاه بيمارى‏هايى عارض انسان مى‏شود كه سبب بهبودى از بيمارى‏هاى مهم‏ترى است. "

📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏9، ص: 637


▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇

امیر مومنان علیه السلام در بیان دیگری فرمود :

"مادام كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن؛ اما در آنجا كه جز شدت عمل تو را بى‏نياز نمى‏كند تصميم به شدّت بگير " " وَارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ، وَاعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَاتُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ "

📚نهج البلاغه نامه 46

باز در شرح کلام فوق می خوانیم :

"به اين ترتيب اصل و اساس در مناسبات ميان حاكميّت و مردم، بلكه در تمام مديريت‏ها رفق و مداراست؛ ولى اگر كسانى از مدارا كردن مدير خواستند سوء استفاده كنند، جز برخورد شديد چيز ديگرى كارساز نيست.

امروز هم مشاهده مى‏كنيم كه بهترين راه براى مبارزه با مفاسد اجتماعى و امر به معروف و نهى از منكر استفاده از برخوردهاى محبّت‏آميز و منطق توأم با ادب و مداراست كه اكثريت افراد از اين طريق رام مى‏شوند؛ ولى گروه اندكى هستند كه جز با شدت عمل دست از اعمال خلاف برنمى‏دارند. "

📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏10، ص: 253

همینطور امیر مومنان در موارد دیگری نیز متذکر استثناء در مدارا شده اند و فرمودند :

" اين امر (خروج ناكثين) را تا زمانى كه قابل مهار كردن باشد، مهار مى‏كنم، و هر گاه ناچار شدم، آخرين چاره، داغ كردن است (و با آنها مى‏جنگم‏ ) _  كسى كه احترام نهادنْ اصلاحش نكند، بى‏احترامى كردنْ اصلاحش مى‏كند _ كسى كه احترام نهادن درستش نكند، بى‏احترامى [به او]، درستش مى‏كند _  هر گاه ارج نهادن، سود نبخشد، خوار داشتن، كارگرتر است، و هر گاه تازيانه كارگر نباشد، شمشير، مؤثرتّر است _  احترام نهادن، به همان اندازه كه فرومايه را فاسد مى‏كند، بزرگوار را اصلاح مى‏كند _ كسى كه زيبايىِ مدارا اصلاحش نكند، بدىِ مجازات، اصلاحش مى‏كند. "


"سَامسِكُ الأَمرَ مَا استَمسَكَ، وإذا لَم أجِد بُدّاً فَآخِرُ الدَّواءِ الكَيُ _ مَن لَم تُصلِحهُ الكَرامَةُ، أصلَحَتهُ الإِهانَةُ _ مَن لَم تُقَوِّمهُ الكَرامَةُ، قَوَّمَتهُ الإِهانَةُ _ إذا لَم تَنفَعِ الكَرامَةُ فَالإِهانَةُ أحزَمُ، وإذا لم يَنجَعِ  السَّوطُ فَالسَّيفُ أحسَمُ. _الكَرامَةُ تُفسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدرِ ما تُصلِحُ مِنَ الكَريمِ _ مَن لَم يُصلِحهُ حُسنُ المُداراةِ أصلَحَهُ سوءُ المُكافاةِ. "

📚دانشنامه قرآن و حدیث ج 2 ص 301 به نقل از کتابهایی چون نهج البلاغه , تاریخ طبری , بحار الانوار , غرر الحکم و ....



#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛

⚫️برخی از پرسش و پاسخ های مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها ؛


1⃣اهل سنت می گویند برترین زنان پیامبر عایشه بوده است نه خدیجه س ، چگونه پاسخ دهیم


▪️https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/3342


2⃣آیا در کتب اهل سنت آمده است که عایشه بارها به حضرت خدیجه س حسادت می کرد

▪️ https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/3342

3⃣آیا حضرت خدیجه س قبل از همسری با پیامبر ازدواج کرده بودند


▪️https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/5129


4⃣برخی می گویند پیامبر به خاطر پول و ثروت حضرت خدیجه با ایشان ازدواج کردند❗️آیا راست است انگیزه ازدواج خدیجه س با پیامبر چه بود


▪️ https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13261


5⃣شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد

▪️https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/11554





@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
آیا پیامبر اسلام قبل از بعثت بی ایمان بوده است ?

🤔#پرسش :

در سوره شوری آمده است که پیامبر قبل از بعثت ایمان نداشته است ? ( ما کنت تدری ما الکتاب و لا الایمان ) ! در این رابطه لطفا توضیح دهید ?!!!


💠#پاسخ💠

👌خداوند می فرماید :

"همانگونه كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم بر تو نيز روحى را به فرمان خود وحى كرديم، تو پيش از اين نمى‏دانستى كتاب و ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بوسيله آن هر كس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مى‏كنيم، و تو مسلما به سوى راه مستقيم هدايت مى‏كنى " "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا ... " ( سوره شوری آیه 52 )

حجت الهی در همان ابتدای تولد مورد عنایت الهی قرار می گیرد و از طریق فرشتگان محتوای ایمان و کتاب و علم و دانش بر او عرضه می شود , چنانکه خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛

« اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان نبوت را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 )

و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن  عیسی علیه السلام در گهواره می فرماید؛

« (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و  مرا  هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه  کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 )


امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« زمانی که حجت خدا به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد "

📚بصائر الدرجات ج 1 ص 432


امیر مومنان در مورد پیامبر گرامی اسلام علیهما و آلهما السلام تصریح می کند که از همان ابتدای تولد , خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگانش را با پیامبر اسلام قرين ساخت، تا شب و روز وى را به راههاى مكارم، و طرق اخلاق نيك سوق دهد " و لقد قرن الله به  من لدن ان كان فطيما اعظم ملك من ملائكته، يسلك به طريق المكارم، و محاسن اخلاق العالم، ليله و نهاره "

📚نهج البلاغه خطبه 192 (خطبه قاصعه)

آیه مورد بحث از سوره شوری می گوید که پس از نزول روح از ناحیه خداوند , پیامبر به محتوای کتاب و ایمان علم پیدا کرد , این نزول روح و علم پیدا کردن در همان ابتدای تولد بوده است , چنانچه که در تفسیر آیه فوق الذکر می خوانیم که راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در باره آیه «وکَذَلکَ أَوحَینَا إِلیکَ رُوحًا .... سئوال کردم. امام علیه السلام فرمود:

" روح یکی از مخلوقات خداوند بود که دارای جایگاهی برتر از جبرئیل و میکائیل است و همراه رسول خدا بود و امور را به او اطلاع می‌داد و از او حمایت می‌کرد و پس از ایشان، همراه با ائمه پس از ایشان خواهد بود. "

" سألت أبا عبد الله عن قول الله عز و جل: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ، قال: «خلق من خلق الله عز و جل، أعظم من جبرئيل و ميكائيل، كان مع رسول الله يخبره و يسدده، و هو مع الأئمة من بعده "

📚الکافی ج 1 ص 273 _بصائر الدرجات ج 1 ص 455



بنابراین مقصود از نزول روح بر پیامبر اسلام ,  فرشته‏اى است  كه حتى از جبرئيل و ميكائيل برتر بوده و همواره پيامبر اسلام را همراهى مى‏كرد .


مطابق اين بیان " اوحينا" به معنى" انزلنا" (نازل كرديم) مى‏باشد يعنى  آن فرشته عظيم را بر تو نازل كرديم که بر اساس توضیحات فوق الذکر , این ارسال در همان ابتدای تولد بوده است و پیامبر اسلام پس از این ارسال , از همان ابتدای تولد با نزول روح بر او , دارای علم و آگاهی و ایمان به تمام محتوای شریعت شدند , چنانچه که علامه مجلسی به این تفسیر اشاره می کند : " أما استدلالهم بقوله تعالى ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ فلا يدل إلا على أنه ص كان في حال لم يكن يعلم القرآن و بعض شرائع الإيمان و لعل ذلك كان في حال ولادته قبل تأييده بروح القدس كما دلت عليه رواية أبي حمزة  و غيرها و هذا لا ينافي نبوته قبل الرسالة و العمل بشريعة نفسه قبل نزول الكتاب ..."

📚بحار الأنوار ج‏18، ص: 281


در ذیل در مورد ایمان پیامبر اسلام قبل از بعثت بیشتر توضیح داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/7458




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ?


جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!!



👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .

@Rahnamye_Behesht
به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان !!!!

🤔#پرسش :

امام جعفر صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را به جماعت بخوانید و علمای شیعه میگویند پاسخی نداریم و علمش را به اهل علم واگذار میکنیم !!!!

امام صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را همراه با خانواده خود به جماعت برگزار کن

عن عبدالرحمن عن أبي عبدالله (ع) قال: صل بأهلك في رمضان الفريضة و النافلة فإني أفعله  ( کتاب ملاذ الاخيار ج5 ص 505 )



این روایت جواز اقامه نماز نافله و‌ مستحبی به صورت جماعت را ثابت میکند !!!!


💠#پاسخ💠

خواندن نمازهای مستحبی شب های ماه رمضان به صورت جماعت بر اساس روایات شیعه باطل و مردود و بدعت است .

▫️در نقلی آمده است که راوی می گوید :

" از امام صادق عليه السلام درباره [چگونگى‏] نماز در [ماه‏] رمضان در مساجد پرسيدم.

فرمود: «چون امير مؤمنان عليه السلام به كوفه آمد، به حسن بن على عليهما السلام فرمان داد تا ميان مردم ندا دهد كه در ماه رمضان در مساجد، نمازها [ى مستحب‏] به جماعت نيست. حسن بن على عليهما السلام طبق فرمان امير مؤمنان عليه السلام ندا داد. مردم، چون سخن حسن بن على عليهما السلام را شنيدند، فرياد كشيدند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه!".
چون حسن عليه السلام نزد امير مؤمنان عليه السلام برگشت، امير مؤمنان پرسيد: اين صدا چيست؟

گفت: اى امير مؤمنان! مردم فرياد مى‏زنند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه! ( سنت عمر از بین رفت ) " " .... فَلَمّا سَمِعَ النّاسُ مَقالَةَ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ صاحوا: وا عُمَراه وا عُمَراه!! فَلَمّا رَجَعَ الحَسَنُ عليه السلام إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام قالَ لَهُ: ما هذَا الصَّوتُ؟فَقالَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ، النّاسُ يَصيحونَ: وا عُمَراه وا عُمَراه"

📚تهذيب الأحكام: ج 3 ص70

👌در نقل دیگری خود امیر مومنان علیه السلام فرمود :

" زمامداران پيش از من، كارهايى كردند كه در آنها با پيامبر خدا مخالفت نمودند و... و سنّتش را دگرگون ساختند. من اگر مردم را وادار مى‏كردم كه آنها را ترك كنند و كارها را به جايگاه خود و به آنچه زمان پيامبر خدا بود، برمى‏گرداندم، سپاهم متفرّق مى‏شد ....
به خدا سوگند، مردم را فرمان دادم كه در ماه رمضان، جز براى نماز واجب، اجتماع نكنند و به آنان اعلام كردم كه گردآمدنشان بر نافله‏ها [به صورت جماعت‏]، بدعت است. برخى از لشكريانم كه همراه من پيكار مى‏كنند، فرياد برآوردند كه: اى مسلمانان! سنّت عمر، دگرگون شد؛ ما را از نماز مستحب در ماه رمضان، نهى مى‏كند.

بيم آن داشتم كه در بخشى از لشكريانم شورش پديد آورند .... " " وَ اللّهِ لَقَد أمَرتُ النّاسَ ألّا يَجتَمِعوا في شَهرِ رَمَضانَ إلّا في فَريضَةٍ، و أعلَمتُهُم أنَّ اجتِماعَهُم فِي النَّوافِلِ بِدعَةٌ، فَتنادى بَعضُ أهلِ عَسكَري مِمَّن يُقاتِلُ مَعي: يا أهلَ الإِسلامِ، غُيِّرَت سُنَّةُ عُمَرَ! يَنهانا عَنِ الصَّلاةِ في شَهرِ رَمَضانَ تَطَوُّعاً و لَقَد خِفتُ أن يَثوروا في ناحِيَةِ جانِبِ عَسكَري‏ "

📚الکافی ج 8 ص 59

این که به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان بدعت خلیفه دوم است , در روایات اهلسنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .

بخاری نقل می کند که راوی می گوید :

" در ماه رمضان، شبى با عمر بن خطّاب به سوى مسجد بيرون رفتم. مردم را دسته‏دسته و پراكنده ديديم. هر كس براى خود نماز مى‏خواند، يا كسى نماز مى‏خواند و تعدادى اندك با او به جماعت نماز مى‏خواندند. عمر گفت: «به نظرم اگر همه اين جمعيّت، پشت سر يك نفر نماز بخوانند، بهتر است». پس تصميم گرفت و همه را پشت سر ابَىّ بن كعب گرد آورد. شبى ديگر با او بيرون آمدم، مردم پشت سر يك نفر نماز مى‏خواندند. عمر گفت: «اين، چه بدعت خوبى است "

" خَرَجتُ مَعَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ لَيلَةً في رَمَضانَ إلَى المَسجِدِ، فَإِذَا النّاسُ أوزاعٌ مُتَفَرِّقونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفسِهِ، و يُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلّي بِصَلاتِهِ الرَّهطُ، فَقالَ عُمَرُ: إنّي أرى لَو جَمَعتُ هؤُلاءِ عَلى قارِىً؟ واحِدٍ لَكانَ أمثَلَ، ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُم عَلى ابَيِّ بنِ كَعبٍ، ثُمَّ خَرَجتُ مَعَهُ لَيلَةً اخرى وَ النّاسُ يُصَلّونَ بِصَلاةِ قارِئِهِم. قالَ عُمَرُ: نِعمَ البِدعَةُ هذِهِ! "

📚صحیح بخاری ج 2 ص 707

در ذیل بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/9837


▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇

حال وهابی مدعی شده است که به حسب روایتی که مورد استناد قرار داده است , به جماعت خواندن نمازهای مستحبی در ماه رمضان اشکال ندارد !!!!

👌شیخ حر عاملی به وهابی دو پاسخ مهم می دهد : " فیجب حمله اما علی التقیه او علی مجرد المتابعه .... "

📚وسائل الشیعه ج 8 ص 337

❗️توضیح دو پاسخ شیخ حر عاملی رحمه الله علیه :


▫️1 _ روایت می گوید که انسان در ماه رمضان به همراه خانواده نمازهای واجب و مستحب را بخواند " صل باهلک فی رمضان الفریضه و النافله "


لزوما به همراه خانواده نماز خواندن به معنای نماز خواندن به صورت جماعت نیست . بلکه این همراهی به صورت متابعت و همزمان نماز خواندن هم صدق می کند و امام علیه السلام هم قید به جماعت خواندن را نیاوردند تا بگویید مقصود امام به جماعت خواندن بوده است .


▫️2 _ اگر بگوییم که از روایت تنها به جماعت خواندن استفاده می شود باز هم پاسخ می دهیم که در این صورت روایت مذکور از روی تقیه و بر خلاف روایات شیعه و موافق با فقه اهلسنت صادر شده است زیرا اهلسنت نمازهای مستحبی ماه رمضان را تحت عنوان تراویح به جماعت می خوانند .

❗️در مواردی که روایتی موافق با اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط می شود , زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛

«  دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ  قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »

📚 الکافی  ج 1 ص 68

👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/13856




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
نقد برنامه زندگی پس از زندگی !!!!

1 _ کلیپ اول در نقد این برنامه :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14904

2 _ کلیپ دوم در نقد این برنامه :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14921

3 _تحریفات دینی ناشی از القاءات شیطان یا توهمات ذهنی تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14906 _https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14909
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14913
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14920
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14929
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14937

4 _ نقد علمی برنامه زندگی پس از زندگی با استدلال به آیات و روایات :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14939
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14911
https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/11752


#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پاسخ معاند را که مدعی است امام صادق علیه السلام برای رضایت خلیفه عباسی , روزه خود را افطار کرده است را در ذیل بخوانید :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14674
پاسخ معاند در مورد ارث بردن امام کاظم علیه السلام از فردی بیگانه را در ذیل بخوانید :

https://hottg.com/Rahnamye_Behesht/14873
محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین !!!!

🤔#پرسش :

در زمینه سوره مریم آیه ۹۶ سوال دارم که قرآن میفرماید کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیک انجام دهند محبت آنها در دل دیگران قرار میدهد اما پیامبر ص و امام علی ع که در نهایت ایمان و اعمال نیک بودن از گذشته تا کنون کسانی بودند که بغض آنها را داشته اند و نه تنها برنگشتند بلکه بدتر نیز شدند این آیه چطور با اتفاقات دیده شده ترکیب میشود


💠#پاسخ💠

▫️خداوند می فرماید :

" كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند خداوند رحمن محبت آنها را در دلها مى‏افكند. " " إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا "( سوره مریم آیه 96 )

در روایاتی که در تفسیر آیه مذکور در کتب شیعه و سنی نقل شده است تصریح شده که مخاطب آیه یا مصداق اتم آن امیر مومنان علیه السلام  است .

👌اما نکته مهم اینجاست که در این روایات بیان شده شده که مقصود آیه آن است که محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنان قرار داده شده است : " عن ابن عباس، قال: نزلت هذه الآية في علي  إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، قال: محبة في قلوب المؤمنين." _ " عن أبي عبد الله ... «نزلت في علي (عليه السلام)، فما من مؤمن إلا و في قلبه حب لعلي  _ " قال الصادق ع «كان سبب نزول هذه الآية، أن أمير المؤمنين كان جالسا بين يدي رسول الله  فقال له: قل- يا علي- اللهم اجعل لي في قلوب المؤمنين ودا، فأنزل الله: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا». "

📚تاویل الایات ج 1 ص 308 _ 309 _تفسیر قمی ج 2 ص 56 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 737

در کتاب پیام قرآن در مورد مدارک اهلسنت پیرامون آیه مذکور می خوانیم :

" در شواهد التنزيل روايات متعددى ...  با طرق مختلف نقل مى‏كند كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام است كه محبت او را در دل هر فرد با ايمانى جاى داده است.
  
در حديثى از ابوسعيد خدرى آمده است كه پيامبر اكرم  به على عليهما السلام فرمود: «يا ابَا الْحَسَن! قُلْ الّلهُمَّ اجْعَلْ لى عِنْدَكَ عَهْداً وَاجْعَلْ لى فى صُدُورِ الْمُؤمِنينَ مَوَدَّةٍ»: «اى ابوالحسن! بگو خداوندا! براى من نزد خودت عهد و پيمانى قرار ده، و محبت مرا در دل‏هاى مؤمنان بيفكن». در اين هنگام آيه انَّ الَّذيْنَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً نازل شد، سپس افزود: «به همين جهت فرد با ايمانى را ملاقات نمى‏كنيم مگر اينكه در دل او محبت على بن ابيطالب  است».

📚شواهد التنزیل ج 1 ص 539 _ کشاف زمخشری ج 3 ص 47 و ....

آنچه در اين روايات درباره على عليه السلام آمده و اينكه محبت او راخداوند در دل‏هاى جميع مؤمنان قرار داده درباره هيچيك از امت محمد ديده نمى‏شود؛ و اين فضيلتى است بسيار والا براى اميرمؤمنان على عليهما السلام كه احدى با او در اين فضيلت برابرى ندارد. آيا چنين كسى كه خداوند قلوب تمام مؤمنان را آكنده از مودّت و محبّت او ساخته از همه شايسته‏تر براى منصب الهى امامت و خلافت پيامبر نيست؟ "

📚پیام قرآن ج 9 ص 341

بنابراین مقصود از آیه , قرار دادن محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین است نه غیر مومنین لذا دیگر جایی برای اشکال شما باقی نمی ماند , زیرا دشمنان امیر مومنان ع مومن نیستند تا مخاطب آیه مذکور باشند .

با این وجود برخی از محققین معتقدند که آیه مذکور شامل غیر مومنین هم می شود و در این رابطه می گویند :

" ظاهر آيه شريفه اين است كه ايمان و عمل صالح نه تنها موجب نفوذ محبّت شخص مؤمن در دل مؤمنان مى‏گردد؛ بلكه شعله اين محبّت، قلب غير مؤمنان را نيز تسخير مى‏كند. به همين جهت حتّى دشمنان على عليه السلام نيز او را دوست مى‏داشتند، هر چند هواى نفس به آن‏ها اجازه ابراز دائمى آن را نمى‏داد، ولى گاه بناچار آن را ابراز مى‏كردند.

معاويه بطور مكرّر از ياران حضرت على عليه السلام، به هنگامى كه با آن‏ها ملاقات داشت، مى‏خواست كه حالات على را برايش بازگو كنند و او پس از شنيدن آن‏ها را تأييد مى‏كرد. ( نمونه‏هايى از اين جريانات را در كتاب 110 داستان از زندگانى حضرت على عليه السلام، بخش پنجم، آورده‏ايم. )


عمرو عاص، آن مكّار حيله‏باز، كه تمام توطئه‏ها و خرابكارى‏هاى دوران معاويه از او نشأت مى‏گرفت و در حقيقت او فرد اوّل جنايات معاويه به شمار مى‏رفت و معاويه نقش دوم را داشت، در قصيده معروفى به نام جلجليّه به جنايات دوران معاويه و فضايل على عليه السلام به شكل زيبايى اعتراف مى‏كند .... "

📚آیات ولایت در قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ص 382




#شیعه_پاسخ

@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
HTML Embed Code:
2024/05/17 12:59:36
Back to Top