TG Telegram Group Link
Channel: انتخاب عنوان تا چاپ پایان نامه و مقاله
Back to Bottom
🔻نکته: در چکیده ضرورتی به ذکر منبع نیست.

🔺نکته: در نوشتن چکیده شما فقط باید مثل یک داور بی طرف یافته ها خود را بگویید و کار خود را ارزشیابی نکنید.

برای نمونه نوشتن اصطلاح “در این گزارش برتر …” یا “برگزیدن نمونه با توجه و دقت بالایی انجام شد” بی‌طرفی شما را نفی می کند.

با توجه به مطالب بیان شده، توصیه ما این است که موقع نوشتن چکیده گزارش، زمان و دقت کافی خرج کنید.

نتیجه یک مقاله که وقت و هزینه بسیاری از شما گرفته در چکیده مشخص می شود و قادر است در قبول یا رد شدت کارتان موثر باشد.

@pajuhanee
#مقالات_پایه (Base)

✍️ متاسفانه بسیاری از دانشجویان در رابطه با این که مقاله پایه چه ویژگی هایی داشته باشد، آگاهی کامل نداشته و از مقالات غیر معتبر برای تعیین موضوع پایان نامه خود استفاده می کنند. در ادامه به کلیدی ترین ویژگی هایی که در انتخاب موضوع باید به آنها توجه کرد، اشاره می کنیم.

1. به روز بودن مقاله: سعی کنید مقاله پایه ای که برای انتخاب موضوع از آن استفاده می کنید، در سال جاری به چاپ رسیده باشد.

2. وجود مدل مفهومی مناسب در مقاله: پس از آن که مقاله ای را انتخاب نموده اید، با بررسی در جستجوی مدل مفهومی باشد، چرا که براساس مدل مفهومی به راحتی می توان سوالات و فرضیه ها را مشخص کرد.

3.قلمرو مکانی: اگر در سازمانی مشغول به کار هستید، سعی کنید مقالاتی که استخراج می کنید، قلمرو مکانی آن نیز متناسب با حوزه شغلی شما باشد.

4. وجود پرسشنامه: مقاله ای که دارای پرسشنامه هست، می تواند موضوع مناسبی برای پایان نامه شما باشد.

5. موضوع مقاله با گرایش شما همخوانی داشته باشد.

@pajuhanee
💠تفاوت بین #عنوان و #موضوع در تحقیقات

♦️موضوع کلی است و در تحقیقات منظور همان متغیر وابسته است؛ متغيري كه پژوهش برای شناخت یا تبیین آن انجام می شود.

اما عنوان موضوعی است که محدود تر شده است و در تحقیقات شامل متغیر یا متغیرهای مستقل و بعضا بيانگر جمعیت مورد بررسی و قلمرو زمانی و مکانی تحقیق است.

🔻مثال🔻
🔹موضوع:یاددهی-یادگیری
🔸عنوان: بررسی کیفیت امکانات آموزشی بر میزان اثربخشی فعالیت های یاددهی-یادگیری در آموزش عالی

@pajuhanee
🔰در مقدمه مقاله کارهایی که #نباید انجام دهیم


در نوشتن مقاله کارهای زیادی باید انجام شود تا مقاله تکمیل شده یک مقاله شود ولی گاهی اشتباهاتی باعث می شود که کیفیت مقاله کاهش یافته و چاپ آن در مجلات معتبر غیر ممکن شود. بعضی از این اشتباهات به این صورت می باشد:

1️⃣اشتباه اول : نخست اینکه مقدمه جای درد دل کردن نیست. به این معنی که باید یک راست برویم سر اصل مطلب و حاشیه نرویم.

2️⃣اشتباه دوم: اشتباه دیگر در مقدمه این است که مسایل بدیهی و پایه ای را بیش از حد توضیح بدهیم. باید توجه کنیم که مخاطب اصلی مقالات علمی ،متخصصین حوزه تحقیقاتی ما هستند . فقط مواردی را بیان کنیم که به طرح موضوع و نشان دادن ضرورت آن و اهمیت مقاله کمک می کند.

3️⃣اشتباه سوم: این اشتباه از دو اشتباه بالا مهمتر است این است که شتاب در کار نداشته باشیم که این عامل در این مورد باعث می شود که اشتباهات تایپی و نگارشی و ... در مقاله داشته باشیم.

4️⃣اشتباه چهارم: ساختار نگارشی و گرامری مقاله را رعایت نکنیم.


@pajuhanee
🔰بیان مساله در پروپوزال / مقاله

پاسخ به پرسش « چرا پژوهش انجام می شود؟»

بیان مساله می بایست براساس اطلاعات پیشین به صورت روشن، دقیق و برپایه اطلاعات کلی مطرح گردد.

در بیان مساله، محقق با پرداختن به آن، قصد دارد مساله یا مشکلی را حل نماید و یا به پرسش هایی پاسخ دهد.

آنچه مهم است این است که نویسنده باید بتواند به خوبی مساله را جا بیندازد که قصد حل آن را دارد.

در بیان مساله ابتدا باید اثبات کنیم مساله ایی وجود دارد که لازم است به آن پرداخته شود و اینکه مساله آنقدر اهمیت دارد که می بایست در آن مورد تلاش کرد و حتی پژوهش یا پژوهش هایی را ترتیب داد.

از آمار و ارقام و نیز منابع و مستندات معتبر در بیان مساله استفاده کنید.

@pajuhanee
🔻آیا به لحاظ علمی ارجاع به خود/ خود ارجاعی (Self Citation) در متن #مقالات صحیح است؟

🔸#پاسخ: خود ارجاعی یا Self Citation یک تکنیک در مقاله‌نویسی است که مقالات قبلی نویسنده را در مقاله فعلی همان نویسنده ارجاع می‌دهد.

🔹این کار در نوع خود کار اشتباهی نیست، اما اگر نویسنده بدون رعایت قواعد و قوانین موجود این کار را انجام دهد، سبب مختل شدن علم سنجی می‌شود.

🔹بالطبع در شرایطی که مولف با هدف رضامندی خود (personal gratification) به این کار مبادرت ورزد امری اشتباه است. به طور مثال شخصی را درنظر بیاورید که ده عنوان مقاله داشته باشد که در تمام این مقالات به مابقی این ده مقاله ارجاع داده است، با این هدف که H_Index خود را افزایش دهد.

🔹 همچنین خود ارجاعی را نمی‌توان مختص نویسنده یا مولف دانست، چرا که برخی از مجلات نویسنده را دعوت به ارجاع مقالات قبلی در همان مجله می‌کنند و این سلف سایتشن برایشان تعریف شده است.

@pajuhanee
💢شاخصهای ارزیابی مقاله ISI

1- فاکتور تأثیر گذار (IF): این شاخص مهمترین و در عین حال کاربردی ترین شاخص ارزیابی مجله ها از نظر ISI است.

2- شاخص فوری(Immediately): تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور است. این شاخص در حقیقت شیب رشد منحنی ارجاعات را بیان می کند.

3-شاخص نیمه عمر استناد(Cited Half-Life):نیمه عمر ارجاعات یا نیمه عمر استناد، تعداد سال هایی است که از سال ارزیابی باید به عقب برگشت تا شاهد پنجاه درصد کل ارجاعات به مجله در سال مورد ارزیابی باشیم.
به عبارت دیگر، این شاخص مدت زمانی که نیمی از کل استنادات به آن مجله صورت پذیرفته باشد را نشان می دهد و در حقیقت سرعت کاهش میزان ارجاعات به مجله را بیان می کند.
بدیهی است که وقتی مقاله های یک مجله ارزش خود را برای ارجاعات، زود از دست بدهند (مقاله ها سطحی باشند و خیلی زود بی ارزش شوند)، تنها به مقاله های جدید مجله ارجاع داده می شود.

این موضوع باعث می شود که نیمه عمر ارجاعات به مجله کاهش یابد. بنابراین هر چه نیمه عمر ارجاعات به مجله بیشتر باشد، نشان می دهد که ارزش مقاله های مجله در طول زمان بیشتر حفظ شده است و هنوز مورد ارجاع قرار می گیرند.

در مجموع هرچه نیمه عمرارجاعات به یک مجله بیشتر باشد، ارزش مجله بالاتر می رود.

در پایان هر سال، مجله های تحت پوشش فهرست نویسی ISI که در فهرست وبگاه علم (Web of Science=WOB) قرار گرفته اند، ارزیابی می شوند.

@pajuhanee
اجزای یک نوشته تحقیقی کدام است؟


برای خواننده ی دست نوشته‌ی تحقیقی لازم است از راه و روش گردآوری اطلاعات آگاه شود تا اطمینان یابد لغزشی در آن صورت نگرفته و استنتاج هایی که بر مبنای آن اطلاعات انجام شده می تواند معتبر تلقی شود. مقدمه در واقع نخستین بخش متن است، و به همین دلیل در بعضی نوشته ها مقدمه و فصل اول یکی است.

هرگاه این فصل مقدماتی کوتاه تر از فصل های دیگر باشد، معمولا آن را با کلمه‌ی “مقدمه” مشخص می کنند و قسمت های دیگر را با اصطلاح “فصل” متمایز می سازند. این قسمت با هر نامی که خوانده شود، بخش عمده ای از متن شمرده می شود  و جزئی بیرون از پیکره ی اصلی نوشته ی تحقیقی نیست.

در مقدمه_ همچون سایر فصل های متن اگر کوتاه باشد، باید از به کار بردن سرفصل های فرعی متعدد پرهیز کرد، و جداکردن مباحث با استفاده از بندهای مستقل کفایت می کند. در نوشته ی کوتاه، گاه پیشگفتار و مقدمه را در هم می آمیزند و تحت عنوان ” مقدمه” یکجا می آورند.

آخرین بخش چنین مقدمه ای را نیز سپاسگزاری تشکیل می دهد. این نکته را نیز باید پیوسته به خاطر سپرد که پیشگفتار- و گاه مقدمه گر چه جز بخش های مقدماتی نوشته ی تحقیقی است، معمولا پس از تکمیل و اتمام پیکره ی اصلی تحقیق فراهم می شود.

@pajuhanee
#پایان_نامه

شروع خوب یک پایان نامه، یافتن یک سوال خوب برای تحقیق کردن است. البته این را خیلی از دانشجویان می دانند اما اغلب حتی تا روز دفاع پایان نامه دقیقا نمی دانند سوال آنها چیست و چه مسئله ای باید حل می شد. یک نکته خیلی خیلی مهمی که اغلب دانشجو ها اشتباه می کنند این است که:

به هیچ وجه فقط برای ارضای کنجکاوی خودتان سوال پایان نامه را مطرح نکنید.

 دوستان عزیز پایان نامه یک تحقیق علمی است نه یک جزوه آموزشی برای پاسخ به سوالات شخصی.

اگر پایان نامه فقط یه مروری بر تحقیقات انجام شده گذشته باشد، نمی توان از آن مقاله خوبی استخراج کرد.

 بهتر است با خودتان روراست باشید و به هدف و انگیزه تان هنگام انتخاب موضوع پایان نامه خیلی خوب فکر کنید.

@pajuhanee
🔰توصیه نامه- Recommendation Letter چيست؟!

توصیه نامه یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش از اکثر دانشگاههای معتبر دنیا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

این نامه که به خصوصیات و توانایی های شما در محیط آکادمیک می پردازد باید از طرف یکی از اساتید شما در آخرین مقطع دانشگاهی تان باشد که از طریق روش های مختلف که عموماً توسط دانشگاه مقصد تعیین می شود و به همراه دیگر مدارک لازم باید برای دانشگاه ارسال شود.

هدف از ارائه توصیه نامه به
دانشگاه مقصد در واقع نشان دادن توانایی و لیاقت شما برای تحصیل در مقطع بالاتر و در رشته تحصیلی مد نظر می باشد که این توانایی باید از طرف اساتید سابق شما که سابقه تدریس یا همکاری در پروژه های تحقیقاتی مختلف را با شما داشته اند، تایید شود.


@pajuhanee
💢دلایل رد #مقالات چه می تواند باشد؟

انتخاب #مجله هدف نامناسب
طراحی ضعیف مطالعه
زبان ضعیف
#روش_شناسی نامناسب و ناقص تبیین شده
آزمون های آماری نامناسب
توصیف نادرست یا اغراق آمیز #نتایج
ضعف در #مقدمه و #بحث
فقدان اصالت

به طوریکه تحقیقات نشان می دهد مقالاتی که از ایران به نشریات خارجی ارسال می شود بیشترین دلیل رد آن ها، زبان ضعیف و ضعف در مقدمه و بحث و اغراق آمیز کردن نتایج است.

@pajuhanee
🔰بازنویسی یا پارافریز چیست؟

پارافریز به معنای نوشتن ادراکات خود از یک مطلب و مفهوم است که قبلا به رشته تحریر درآمده است.

زمانی که تفکرات دیگران را به زبان خودتان و با عبوردادن از کانال ذهنی شخصی‌تان بازنویسی می‌کنید، هیچ‌گونه تقلب و تخلفی از شما سرنمی‌زند.

اینجاست که مقوله بازنویسی بسیار مهم می‌شود.

چون در بسیاری از عرصه‌ها، نگارش از روی متن و مقاله شخصی دیگر تقلب است.

به‌ویژه در زمینه تولید مقالات علمی، استفاده از آثار منتشرشده دیگران یا نقل‌قول‌کردن مستقیم از آنها بدون رعایت استناددهی و ذکر مراجع باعث می‌شود تا برچسب تقلب و تخلف به شما زده شود.

ادامه دارد.....

@pajuhanee
💢بازنویسی یک متن یعنی برداشت‌تان را از آن به زبان خودتان بنویسید.

این کار بسیار حرفه‌ای و درست است و اگر اجرای صحیح آن را بدانید به‌هیچ عنوان اتهام سرقت ادبی به شما وارد نمی‌شود.

سرقت ادبی زمانی شکل می‌گیرد که خواسته یا ناخواسته، کاری از دیگران را به نام خود یا در بخشی از اثر خود به کار گرفته باشید.

اگر بازنویسی یا پارافریزکردن را بلد باشید یا دست‌کم برای انجام آن از کارشناسان این حرفه کمک بگیرید، دیگر دچار مشکل سرقت ادبی نخواهید شد.

مقاله‌نویسی از کارهایی است که سر و کار دانشجویان به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به آن می‌افتد.

ادامه دارد......

@pajuhanee
🔰اگر می‌خواهید دانشجویی زبده باشید، نمرات خوبی برای پایان‌نامه‌تان بگیرید و در مسیر اعتبار و فعالیت حرفه‌ای علمی گام بردارید، باید حتما به مقوله درست‌نویسی مقالات واقف باشید.

بازنویسی یا پارافریز هم یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید بلد باشید.

البته فقط دانشجویان نیستند که باید به ابعاد مختلف نگارش مقاله واقف باشند بلکه اساتید هم باید آن را خوب بدانند و با بازنویسی صحیح آثار علمی خود از بهتان سرقت ادبی که موجب می‌شود تا شانس ارتقای درجه علمی‌شان را از دست بدهند، به دور بمانند.

@pajuhanee
🔰نحوه یافتن #موضوع مناسب مقاله

🔹مطالعه نظریه ها:

می توانیم موضوه پژوهشی را بر اساس پرسش هایی که نظرسه در ذهن ما شکل می گیرد و آنها تفکرات و برداشت ما نسبت به نظریه هستند، پیدا کنیم.

♻️مطالعه تحقیقات پیشین:

با مطالعه پژوهش های قبلی، با موضوعات گوناگون پژوهشی آشنا می شویم و موضوعات جدید مطرح میشود.

ضمن این که به طور معمول،در انتهای پژوهش، موضوعات جدیدی به عنوان موضوع مکمل و پیشنهادات برای تحقیقات آتی توسط محقیقین آورده می شود.

♻️مراجعه به سازمان ها و مراکز پژوهشی:

با مراجعه حضوری به سازمان ها و یا مراجعه به وب سایت ها آنها می توانید از الویت های پژوهشی آنها آگاه شوید.

♻️مشاهدات و تجربیات شخصی:

زندگی روزمره ما انسان ها آکنده از تجربیات و برخورر با اندیشه ها وقایع جدید می باشد که ذهن خلاق می توانند از تجربیات استفاده کنند و نو آوری هایی را هم انجام دهند.

@pajuhanee
♻️مراحل استخراج #مقاله از #پایان_نامه

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه (چگونگی استخراج مقاله از پایان نامه) بصورت زیر است:

1️⃣ مقاله استخراجی دارای ساختاری مشابه پایان نامه است و در این مقاله دانشجو باید بتواند پایان نامه خود را طبق اصول مقاله نویسی در حداکثر 10 تا 15 صفحه خلاصه نماید.

2️⃣ عنوان مقالات استخراجی نباید یکسان بوده و همچنین با مقالات پیشین تفاوت داشته باشد. با یک جستجوی ساده به فارسی و انگلیسی در #گوگل یا گوگل اسکولار (Google Scholar) می توانید از این مورد مطمئن شوید.

3️⃣ موضوع مقالات باید بگونه ای طراحی شود که بروز بوده تا شانس پذیرش مقاله در مجلات #ISI، مجلات ISC، مجلات اسکوپوس Scopus و یا پابمد pubmed و مدلاین medline (مخصوص دانشجویان و اساتید پزشکی) بالا رود.

4️⃣ #چکیده پایان نامه بایستی شامل موضوع تحقیق، هدف تحقیق، مراحل انجام کار، نوآوری های مدنظر، نتایج کلیدی مقاله در حدود 100 تا 200 کلمه نوشته شود.

5️⃣ به نقل و قول از مقاله های دیگر توجه نکنید و به مقالات اصلی جهت #ارجاع_دهی مراجعه نمایید. برای این کار می توانید از نرم افرار zotero، Endnote و یا سایت استفاده نمایید.

ادامه دارد......

@pajuhanee
6️⃣ دانشجویان می توانند قبل از تدوین مقاله مستخرج از پایان نامه با شیوه های نگارش #مقالات فارسی از نمونه های مشابه در حیطه تخصصی خود به پایگاه مقالات جهاد دانشگاهی www.sid.ir و یا مجلات الزویر، تیلور، اشپرینگر و … مراجعه نمایند و مقاله خود را در قالب ساختار مورد نظر نگارش نمایند.

7️⃣ انتخاب #مجله مورد نظر بر اساس اصول انتخاب مجله و سطح بندی مقاله استخراج شده

8️⃣ از آنجایی که فرآیند #داوری مقالات در مجلات داخلی و یا خارجی در پایگاه های الزویر، اشپرینگر، و …طولانی بوده بهتر است دانشجو با توجه به زمان خود مجله را انتخاب نمایند.

9️⃣ در مواردی که دانشجو وقت آنچنانی برای پذیرش مقاله خود نداشته باشد، مجلاتی که با اخذ هزینه فرآیند داوری را تسریع می بخشند، می بایست مجله انتخاب شده جزو مجلات معتبر بودهو در لیست سیاه وزارت علوم و دانشگاه آزاد قرار نداشته و همچنین جعلی نباشد.

🔟 از آنجایی که چاپ مقاله در #همایش یا #کنفرانس های ملی و بین المللی یکی از شیوه های ایده آل از نظر زمان پذیرش و چاپ مقاله است دانشجویان می توانند با مراجعه با سایت های معتبر معرفی کنفرانس ها مراجعه نمایند.

@pajuhanee
#بیان_مساله
در نگارش بیان مساله حتما به موارد زیر توجه شود👇👇

۱- پاراگراف اول بیان مساله, به نوعی مقدمه مقاله به حساب می آید.

۲-بیان مساله, به گونه ای باید نوشته شود, که انگار شما داستانی را برای کسی تعریف می کنید. یعنی باید بهم پیوستگی بین مطالب و پاراگراف ها حفظ شود.

۳- در بیان مساله  متغیرهای پژوهش اشاره و تعریف شود.

۴- ارتباط بین متغیرها رو بیان کنید.

۵- نظریه های مرتبط با پژوهش,به صورت گذرا بیان شوند.

۶- مبنای نظری تحقیق بیان شود.

۷- به پژوهش مرتبط یا نزدیک به پژوهش مورد نظر اشاره شود. دقت داشته باشید  وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین دلیلی بر رد مقاله شما به حساب می آید.

ادامه دارد......

@pajuhanee
۸- ذکر خلا موجود در تحقیقات پیشین.

۹-مقالات مورد استفاده بروز باشد.

۱۰- ذکر شفاف مساله پژوهش یا به نوعی, ذکر ایده اصلی.

۱۱- نوآوری در کار حتما ذکر شود.

۱۲-حتما مخاطب محور باشد.

۱۳- پاراگراف انتهایی حتما از اهمیت انجام پژوهش و در بند آخر ذکر سوال اصلی پژوهش.

۱۴-دقت داشته باشید, همه این موارد حدود دو تا نهایتا سه صفحه باید بیان شود.

۱۵-البته در برخی مقالات رشته های مختلف, مقدمه و مرور ادبیات به صورت جداگانه بیان می شوند.

۱۶-برای درک بهتر پیشنهاد می شود از امروز به بعد هر بیان مساله رو نگاه کنید به این موارد دقت داشته باشید که اشاره شده است یا خیر.

@pajuhanee
💢دلایل رد #مقالات چه می تواند باشد؟

🔴انتخاب #مجله هدف نامناسب
🔴طراحی ضعیف مطالعه
🔴زبان ضعیف
🔴#روش_شناسی نامناسب و ناقص تبیین شده
🔴آزمون های آماری نامناسب
🔴توصیف نادرست یا اغراق آمیز #نتایج
🔴ضعف در #مقدمه و #بحث
🔴فقدان اصالت

به طوریکه تحقیقات نشان می دهد مقالاتی که از ایران به نشریات خارجی ارسال می شود.

بیشترین دلیل رد آن ها، زبان ضعیف و ضعف در مقدمه و بحث و اغراق آمیز کردن نتایج است.

@pajuhanee
HTML Embed Code:
2024/05/18 02:53:11
Back to Top