TG Telegram Group Link
Channel: مقصود فراستخواه
Back to Bottom
بحران ایمان و نیک و بد ایمان در دنیای معاصر

سخنرانی مقصود فراستخواه در نشست کندو 17 فروردین 1403

محورهای سخنرانی:
- تمایز ایمان به فلسفه و اخلاق و علم و هنر وغریزه چیست؟
- چگونه ایمان می تواند اشکال سازنده و یا ویرانگر داشته باشد
- چگونه ایمان، امری به اقتضاست :
- ایمان به اقتضای طبیعت مغز، ایمان به اقتضای جماعت، ایمان به اقتضای معنویت، ایمان به اقتضای فراغت و....
- تعادل ایمان و بی تعادلی ایمان
- تعادل یابی مجدد ایمان
- مغالطات در توضیح ایمان
- و راه های تهذیب ایمان
برنامه مراسم گرامیداشت دکتر یدالله سحابی
«تکاملی پایدار و مستمر»

پنجشنبه ۲۳ فروردین
از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰

خیابان ایرانشهر - خیابان نمازی - دبیرستان کوثر

سخنران ها:
مقصود فراستخواه
ابوالفضل بازرگان
محمدمهدی جعفری
مهدی زارع
لطف الله میثمی
فریدون سحابی
Forwarded from مؤسسهٔ رحمان
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻اسطوره‌ها در دنیای مدرن به چه شکل بروز می‌کنند؟
مقصود فراستخواه با ارجاع به اسطوره‌ها و جایگاه آن‌ها در دنیای مدرن سعی می‌کند دین‌داری و اشکال آن در جامعه امروز را توضیح دهد. یکی از این اشکال، تبدیل شدن تجربه‌ی دینی گذشتگان، به مناسک و آیین‌هاست که در اسطوره‌شناسی و انسان‌شناسی به آن پرداخته می‌شود.
🔻عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از مهم‌ترین آیین‌ها و مناسک مسلمانان فرصت مناسبی برای آموختن درباره اشکال مختلف دین‌داری و پارادایم‌ها و رویکردهای فهم بهتر دین‌ورزی در جامعه مدرن است.
🔻 ویدئوی کامل سخنرانی مقصود فراستخواه در نشست «دین،فرهنگ و جامعه مدنی» را از یوتیوب رحمان ببینید.

@rahmaninstitute
❄️ چرا نخبه ها می روند و نمی آیند ؛ به جای اینکه بروند و بیایند؟
متن ویراستۀ گفتگوی ساسان آقایی با #مقصود_فراستخواه
ویژه نامۀ اعتماد | مهر ۱۳۹۰

🔅 جامعه ما نخبه‌پرور که نیست، نخبه ستیز هم هست. البته لازم است میان نخبه گرایی و نخبه پروری تفکیکی داشته بشیم. در جامعه ما نخبه پروری نیست ولی نخبه گرایی بر آن غالب است. زمینه های نخبه گرایی و نخبه سالاری سنتی از دیر باز در ایران وجود داشت و در دورۀ معاصر هم که گرفتار نخبه گرایی پوپولیستی شده ایم. ما از ملت هایی هستیم که متأسفانه همچنان نیاز به قهرمان داریم و بیش‌تر وقت‌ها این قهرمان نماها هستند که سوار بر امواج می شوند و پوپولیسم راه می اندازند. اما هرگز ما نخبه پرور نبوده‌ایم.

🔅تا آن‌جا که بنده پیگیری کردم، متوسط ضریب هوشی ایران را حدود 84 براورد می کنند. این البته در حد گمانه ای است که باید مورد بررسی ومداقّه قرار بگیرد اما بنابر پاره ای داده ها ،رتبه ایران در 185 کشور جهان 97 بوده است. روشن است که اینجانب به ژنوم قومی خاصی به آن مفهوم ذات‌باورانه قائل نیستم و دیدگاه نژادپرستانه را موجه نمی دانم ، این‌که بیاییم بگوییم برای نمونه نژاد "ژرمن" یا نژاد دیگر بهرۀ هوشی بیشتر و برتری دارد. تحقیقات زیادی هست که عوامل ساختی و کارکردی مانند فقر غذایی وضعف نهادهای آموزشی، متوسط هوش مردم را پایین می آورد و خود این می‌تواند بیان‌گر تاثیر ساختار های اقتصادی وفرهنگی در نخبه‌پروری باشد.

🔅در کشورهای توسعه‌یافته و یا پیشرو مانند آمریکا و انگلیس تا ژاپن، کره جنوبی، تایوان و هنگ‌کنگ، بهرۀ هوشی به طور متوسط بین 100 تا 105 است، در کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه و این‌ها ، حدود 80 تا 90 گفته شده است و درکشورهای محروم و مشکل‌دار مثلا در آفریقا، بهرۀ هوشی پایین تر از 75 است.می‌بینید که هم در سطح فردی ، تفاوت‌های قابل لمسی هست و هم در سطح جوامع و درمیان کشورها. برمبنای برخی مطالعات علمی، میانگین متوسط هوشی ایرانیان در چند سال اخیر افت آشکاری داشته است! البته هیچ کدام از این‌ها در حکم «امر پیشین» نیستند بلکه «امر پسینی» به شمار می‌روند وباید به صورت تجربی بررسی وتحقیق وتبیین بشوند.

🔅 بر اساس آمارهای منتشر شده ما 4 تا 5 میلیون مهاجر ایرانی در 32 کشور جهان داریم که آمریکا بیشترین سهم را از آن دارد و یک میلیون ایرانی به آنجا مهاجرت کرده اند. بیش از یک چهارم ایرانی‌تبارهای آمریکا دارای مدارک فوق لیسانس و دکترا هستند که در 67 گروه نژادی آمریکا، این بالاترین شاخص تحصیلات است. ایرانیان مقیم خارج از کشور، دست‌کم سرمایه ای بالغ بر 800 میلیارد دلار دارا هستند (برابر با بیش از یک دهه پول فروش نفت کشور) حالا این 800 میلیارد دلار به کنار. سرمایه فکری و سرمایه انسانی ما نیز علاوه بر این سرمایه اقتصادی‌، در خارج از کشورگردش می کند وخیر آن به سیستمهای فراملی می رسد. امروز بیش از 500 پروفسور ایرانی در ایالت‌های متحد آمریکا وجود دارد که در ام آی تی یا استنفورد یا دیگر مراکزعلمی ودانشگاهی آمریکا تاثیرگذار هستند و این رقم برابر با یک پنجم کل استادان ما در داخل کشور است.

🔅کل تعداد استادان در داخل کشور در سال89-90 برابر با 2560 نفر بوده است اما هم‌اکنون تنها 500 استاد ایرانی در استانداردهای سطح بالای جهانی در آمریکا مشغول به کارند، آیا می توانید عمق ماجرا را تصور بکنید؟ تنها در آمریکا و نه در تمامی کشورهای دنیا، یک پنجم استادان در داخل، استاد ایرانی داریم!

🔅همچنین متخصصان ایرانی در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برابر با یک چهارم کل متخصصان ما در داخل هستند. بنا بر آمار خود آقایان مسوول، تنها نیم تا دو درصد از این ایرانیان مهاجرت کرده به خارج، فعالیت سیاسی دارند و مخالف سیاسی فعال نظام محسوب می شوند. می‌بینید که مساله‌ی ما فقط این نیست که نتوانسته‌ایم اپوزوسیون را در داخل نگه داریم و با آن در یک تعامل سازنده باشیم تا کشور در مسیر پیشرفت حرکت بکند، چون اپوزوسیون در دنیای آزاد،سبب پیشرفت جوامع است،ما نه‌تنها از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم بلکه کل نخبگان‌مان را هم داریم از دست می‌دهیم. وقتی خودشان می‌گویند نیم تا دو درصد اینها نیروی مخالف هستند، به این معنی ا‌ست که دست‌کم ۹۸ درصد دیگر از این نخبگانی که رفتند، به سبب وضعیت و ناکارآمدی ساختار است که می‌روند و نمی‌توانند این‌جا بمانند و این حقیقتا یک فاجعه است.

🔅 چندی پیش سازمان توسعه ملل متحد گزارشی را منتشر کرد و در آن آشکار شد که ایران رکورددار مهاجرت نیروی متخصص است، با 150 تا 180 هزار نفر خروجی در سال. براساس معادله‌های اقتصادی، خروج سالانه‌ی این میزان نیروی متخصص برابر است با خروج 50 میلیارد دلار سرمایه در هر سال...

🌐 متن کامل این مصاحبه

🌾 @Sedanet | @Mfarasatkhah
📔نوروز؛ از دیروز تا امروز
(دیدار نوروزی اهالی علوم اجتماعی)

سخنرانان:
#دکتر_داریوش_رحمانیان
#دکتر_نعمت_الله_فاضلی
#دکتر_مقصود_فراستخواه
#دکتر_حکمت_الله_ملاصالحی

🔹همراه با:
*بیان خاطرات نوروزی
* اجرای موسیقی سنتی
 
🗓 سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 17

🏡  سالن فردوسی

🔹برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.

🔹ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

💢انجمن جامعه شناسی ایران💢

💢خانه اندیشمندان علوم انسانی💢

🆔
@iranianhht
@iran_sociology
#انجمن_جامعه_شناسی_ایران

با حمایت انجمن جامعه شناسی، از فرهنگ و فرهیختگی حمایت کنید.
گزارش تصویری
از مراسم بزرگداشت ۲۲ امین سالگرد درگذشت دکتر یدالله سحابی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳، تهران ، دبیرستان کوثر
HTML Embed Code:
2024/05/08 15:45:57
Back to Top