TG Telegram Group Link
Channel: کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد
Back to Bottom
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔺بانک مرکزی: کارت‌های بانکی حذف می‌شود

🔹مهران محرمیان گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم نیاز به همکاری بانک‌ها بود.
🔹معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر کارت‌های پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده و مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، با کاربری آسان‌تر و امنیت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام دهند. 
 🔹او گفت: با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔵 پلیس فتا تشریح کرد: راه‌های جلوگیری از نقض حریم خصوصی و انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔵 کارت‌های بانکی حذف می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم نیاز به همکاری بانک‌ها بود.

در حال حاضر کارت‌های پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده و مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، با کاربری آسان‌تر و امنیت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام دهند.

با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد
Photo
🔸مطابق مواد 255 الی 261 قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین آیین نامه مربوطه اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی و دادرسی به هر علت بازداشت می‌شوند و از سوی مراجع قضایی، حکم برائت یا قرار منع تعقیب در مورد آنان صادر شود، می توانند از دولت مطالبه خسارت ایام بازداشت خود را بکنند.

در هر استان کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون استانی جبران خسارت بازداشت وجود دارد که معمولا محل آن در ساختمان دادگستری مرکز استان است. موضوع باید کتبا ظرف شش‌ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی حاکی از بی‏گناهی به این کمیسیون منعکس شود. توجه بشود لازم است مدارک دستگیری و سپس برائت یا منع تعقیب نیز پیوست شود. کمیسیون موضوع را رسیدگی و میزان خسارت را مشخص میکند. در صورت رد درخواست شخص می تواند ظرف بیست روز اعتراض خود را به کمیسیون ملی جبران خسارت اعلام کند.

🔸 در دادگستری صندوقی برای پرداخت این خسارتها وجود دارد که نهایتا این صندوق خسارت را پرداخت خواهد کرد.



⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد
Photo
1️⃣ ماده ۳۱۳ قانون مدنی:
هر گاه کسی در زمین خود با مصالح متعلقه به دیگری بنائی سازد یا درخت غیر را بدون اذن مالک در آن زمین غرس کند، صاحب مصالح‌ یا درخت میتواند قلع یا نزع آن را بخواهد مگر این که به اخذ قیمت تراضی نمایند.

2️⃣ ماده ۳۱۴ قانون مدنی:
اگر در نتیجه عمل غاصب قیمت مال مغصوب زیاد شود غاصب حق مطالبه قیمت زیادی را نخواهد داشت؛ مگر اینکه آن زیادتی عین‌ باشد که در این صورت عین زاید متعلق به خود غاصب است.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📌 مجلس طرح اصلاح قانون مجازات را تصویب کرد: سرقت زیر ۲۰ میلیون تومان «جرم غیرقابل گذشت» خواهد شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی با کلیات این طرح با ۱۶۱ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. نمایندگان در ادامه به بررسی جزئیات طرح مذکور پرداختند و با ۱۵۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

ماده واحده: در ماده (۱۰۴) قانون مجازات اسلامی اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳ عبارت و (۷۴۴) کتاب پنجم اصلاح و عبارت «و جرائم انتقال مال غیر و کلاهبرداری موضوع ماده (۱) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب۱۳۶۷/۹/۱۵مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرطی که مبلغ آن از نصاب مقرر در ماده (۳۶) این قانون بیشتر نباشد و نیز کلیه جرائم در حکم کلاهبرداری و جرائمی که مجازات کلاهبرداری درباره آن‌ها مقرر شده یا طبق قانون کلاهبرداری محسوب می‌شود در صورت داشتن بزه دیده و سرقت موضوع مواد (۶۵۶)، (۶۵۷) (۶۶۱) و (۶۶۵) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲به شرطی که ارزش مال مورد سرقت پیش از دویست میلیون (۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال نباشد و سارق فاقد سابقه مؤثر کیفری باشد، حذف می‌شود.

گفتنی است که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به تصویب مجلس دهم رسید و اصلاح شد و مصادیق جرائم قابل گذشت توسعه یافت که طبق آن جرائم تعزیزی با اراده قانون گذار، قابل گذشت شد.

ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی دوباره توسط کمیسیون در مجلس یازدهم اصلاح شد. در این طرح این موضوع پیگیری می‌شود که جرائم مال غیر زیر ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان، که پیش از این مورد پیگیری قرار نمی‌گرفت، مورد پیگیری قرار بگیرد.

مصوبه امروز برای تبدیل شدن به قانون نیازمند تایید شورای نگهبان است.
✍️نحوه محاسبه پرداخت غرامت دستمزد برای استراحت پزشکی چگونه است؟


🔹اگر مرخصی استعلاجی (استراحت پزشکی) بصورت سرپائی تجویز شود، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت می‌گردد، اما چنانچه استراحت به علت بستری در بیمارستان حتی برای چند ساعت یا در اثر حوادث ناشی از کار یا غیرناشی از کار تجویز گردد از روز اول قابل پرداخت است.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔹 رای وحدت رویه جدید صادر شد

جلسه هیأت عمومی روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ برگزار و گزارش پرونده وحدت رویه قضایی در خصوص تبصره ماده ۴۵ الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر قرائت شد.

قضات هیأت عمومی، پیرامون اختلاف نظر بین شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام و شعبه چهارم دادگاه انقلاب شیراز، در مورد اینکه آیا تبصره ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر مانع از اعمال تخفیف از ناحیه دادگاه می باشد یا خیر، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام با استنباط متفاوت از تبصره ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر معتقد است تبصره مذکور مانع از اعمال تخفیف است و موضوع را قابل طرح در کمیسیون عفو و بخشودگی علی رغم وجود جهات مخففه برای تخفیف می داند؛ اما شعبه چهارم دادگاه انقلاب شیراز معتقد است که تبصره فوق الذکر هیچ گونه ممنوعیت و محدودیتی برای اعمال مقررات تخفیف در هنگام تعیین مجازات و صدور حکم از ناحیه دادگاه ایجاد نمی کند و دادگاه می تواند مجازات را تخفیف بدهد.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد
🔹 رای وحدت رویه جدید صادر شد جلسه هیأت عمومی روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ برگزار و گزارش پرونده وحدت رویه قضایی در خصوص تبصره ماده ۴۵ الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر قرائت شد. قضات هیأت عمومی، پیرامون اختلاف نظر بین شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام و…
در نهایت پس از بحث و بررسی مفصل پیرامون موضوع، از مجموع ۱۲۲ نفر از قضات حاضر در جلسه، اکثریت قاطع قضات با ۱۰۸ رأی، نظر شعبه چهارم دادگاه انقلاب شیراز را منطبق با قانون تشخیص دادند.

بنابراین با نظر اکثریت قاطع قضات هیأت عمومی دیوان عالی کشور، تبصره ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر، ناظر به مرحله اجرای حکم بوده و هیچ گونه ممنوعیت و محدودیتی برای اعمال مقررات تخفیف در هنگام صدور رأی و تعیین مجازات از ناحیه دادگاه ایجاد نمی‌کند.

متعاقبأ رأی صادره وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد شد.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
📌 بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده/سازمان امور مالیاتی


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ابلاغ شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بی­سرپرست و بدسرپرست

🔸به منظور تعیین ضوابط و فرآیند­های مربوط به احراز صلاحیت مؤسسات مراقبت خانواده­‌محور و خانواده‌های داوطلب، نحوۀ سپردن کودک و نوجوان به خانوادۀ واجد شرایط، تعیین اصول و استانداردهای مراقبت و نظارت بر نحوه عملکرد مؤسسات و مراقبت در خانواده، «شیوه‌نامۀ مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» تصویب و ابلاغ شد

🔸تمامی کودکان و نوجوانان تا ۱۸ سال تمام شمسی که به تصمیم مرجع قضایی صالح، نگهداری آنان به بهزیستی سپرده­ شده­است، مشمول این شیوه­‌نامه می‌باشند.

🔸هدف از مراقبت موقت، تأمین شرایط بهتر برای رشد و تربیت کودک و نوجوان در خانواده ­و بهبود فرایند بازپیوند یا واگذاری سرپرستی وی به خانواده جایگزین می‌باشد.

🔸 زن و شوهری که به صورت قانونی و دائم ازدواج کرد­ه­ و حداقل یکی از آنها به سن سی­ سال رسیده­ باشند و دختران و زنان بدون شوهر بالای سی­ سال می­توانند برای مراقبت موقت داوطلب شوند. به متقاضیان بالای ۵۰ سال ترجیحاً کودکان بالای ۲سال معرفی می‌شود.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
🔴  پرداخت مهریه با سکه طرح جدید یا طرح قدیم


استعلام:
💢رویه موجود و ادعای ابهام در استناد قانونی برای اخذ مهریه بر اساس نوع سکه بهار آزادی (سکه بهار آزادی طرح قدیم یا جدید در پرداخت مهریه)

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه: با توجه به مقررات ماده 279 قانون مدنی در صورت کلی بودن موضوع تعهد، متعهد مجبور به ایفای فرداعلای آن نمی‌باشد؛ بنابراین در فرض استعلام سکه بهار آزادی اعم از قدیم و جدید می‌تواند به عنوان مهریه پرداخت شود و زوج را نمی‌توان ملزم به پرداخت نوع خاص و گران‌تر نمود؛ مگر این‌که محرز شود که منظور، آن نوع خاص بوده است.


⚖️کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد

@lawclinic
HTML Embed Code:
2024/06/01 09:01:37
Back to Top