TG Telegram Group Link
Channel: Logos Publications نشر لوگوس
Back to Bottom
پوشۀ شنیداری سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های تاریخ و ماورا

▪️نقدی بر کتاب «مورخان و امر قدسی»

🎙با حضور:
🔹دکتر حسن حضرتی (نویسنده)
🔸دکتر محسن الویری (ناقد)
🔹دکتر راحله ضائفی (دبیر جلسه)


لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس
توزیع گسترده با #پخش_ققنوس

@chsiqs
@irlogos
Logos Publications نشر لوگوس
‍ پوشۀ شنیداری سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های تاریخ و ماورا ▪️نقدی بر کتاب «مورخان و امر قدسی» 🎙با حضور: 🔹دکتر حسن حضرتی (نویسنده) 🔸دکتر محسن الویری (ناقد) 🔹دکتر راحله ضائفی (دبیر جلسه) لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس توزیع گسترده با #پخش_ققنوس @chsiqs @irlogos
▪️در تعارض باور کلامی با باور تاریخی باور تاریخی رجحان دارد

دکتر حسن حضرتی:

🔹وقتی از رابطه کلام و تاریخ صحبت می‌کنیم، از رابطه دو علم صحبت می‌کنیم و در گام نخست باید ببینیم تعریف این دو علم چیست. موضوع کلام دفاع از باورهای دینی است و از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند اما تاریخ‌شناسی معرفت به رویدادهای مهم گذشته انسانی است. روشی که این علم دنبال می‌کند روش اسنادی است. تمام تلاشش این است شواهدی معتبر درباره رویدادهای مهم گذشته انسانی ارائه کند. اگر کلام دانشی معطوف به باور و اعتقاد است، تاریخ دانشی معطوف به حقیقت‌جویی است و می‌خواهد ببینید واقعا چه اتفاقی رخ داده است.

🔹این تاریخ‌شناسی بر اساس روشی که دارد، دانشی است که همه چیز را در مورد رویدادهای انسانی طبیعی و قاعده‌مند می‌بیند و این ویژگی مهمی برای این علم است چون شما غیر از این نمی‌توانید ببینید و اسناد این اجازه را به شما نمی‌دهند چون باید این رویدادها را توصیف و تحلیل کنید. از سویی همانطور که اشاره کردم دانش کلام خودش را در حوزه روش به هیچ چیز مقید نمی‌کند.

🔹من اعتقادم بر این است مورخان بخش فراطبیعی ماجرا را باید به علوم دیگران واگذار کنند و نمی‌توانند درباره آن صحبت کنند. مهم این است اگر یک تعارضی به وجود بیاید باید چه کار کرد. یک زمانی یک روایت تاریخی با یک باور کلامی تعارض پیدا می‌کند، اینجا باید چکار کرد؟ باور من این است که اینجا مبنا تاریخ است، کلام نیست چون زیربنای کلام، دانش تاریخ است و کلام بر داده‌های تاریخی استوار شده است. در این ترجیح نزاع علمی شکل می‌گیرد.

🔹من چند دلیل برای این مطلب دارم یکی اینکه اگر ما درباره هر رویدادی مربوط به انسان در گذشته صحبت کنیم که دلالت بر باوری داشته باشد باید از تاریخ عبور کنیم و اگر از تاریخ عبور نکنیم، اصلاً به آن نمی‌رسیم. نکته دوم اینکه در زندگی شخصیت‌های قدسی اصل بر شأن اثباتی آن‌ها است نه شأن ثبوتی آن‌ها یعنی اصل این است آن‌ها بشری زندگی و قاعده‌مند رفتار کنند. این باعث می‌شود اصل را در شناخت آن‌ها بر رویکرد تاریخی بگذاریم.

🔹نکته بعد این است این رویکرد تاریخی که ما از آن دفاع می‌کنیم، ویژگی الگو گرفتن دارد. در شأن ثبوتی الگوگیری وجود ندارد. آنچه پیامبران از ما می‌خواهند، این است که ویژگی‌های اثباتی آن‌ها را الگو قرار دهیم. علت دیگر جهان‌شمول بودن رویکرد تاریخی است یعنی شما با این رویکرد می‌توانید این شخصیت‌های قدسی را به همه دنیا معرفی کنید و در یک سطح گسترده‌تری می‌توانید این شخصیت‌ها را معرفی کنید. نکته دیگر اینکه رویکرد تاریخ رویکرد منعطفی است و تحلیلی که از شخصیت‌های قدسی ارائه می‌کند متنوع است اما در رویکرد کلامی یک ایستایی وجود دارد که قیام امام حسین(ع) و صلح امام حسین(ع) را اراده و خواست الهی می‌داند و پاسخ‌ها پاسخ‌های تکراری است.

🔹بحث این است وقتی مورخان با یک امر قدسی روبرو می‌شوند باید چه کار کنند. امر قدسی از امر دینی عام‌تر است یعنی بخشی از امور قدسی امور دینی هستند. ما امور غیر دینی هم داریم که وجه قدسی دارند، مثلاً نگاه به چنگیز برای مغولان نگاه قدسی است. بنابراین امر قدسی امر عام‌تری است و صرفاً محدود به امور دینی نیست. عرض من این است مورخان در اینجا دو جور عمل کردند یک دسته از مورخان امور قدسی را نادیده گرفتند و گفتند این در حوزه دانش ما نیست و دسته‌ای از مورخان هستند که به امور ماورایی و فراتاریخی هم می‌پردازند مثل ابن اسحاق.

🔗 پوشۀ شنیداری نشست نقد کتاب «مورخان و امر قدسی» با حضور دکتر حسن حضرتی و دکتر محسن الویری.




لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس
توزیع گسترده با #پخش_ققنوس

@chsiqs
@irlogos
Logos Publications نشر لوگوس
‍ پوشۀ شنیداری سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های تاریخ و ماورا ▪️نقدی بر کتاب «مورخان و امر قدسی» 🎙با حضور: 🔹دکتر حسن حضرتی (نویسنده) 🔸دکتر محسن الویری (ناقد) 🔹دکتر راحله ضائفی (دبیر جلسه) لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس توزیع گسترده با #پخش_ققنوس @chsiqs @irlogos
▪️باور کلامی می‌تواند در علم تاریخ نقش‌آفرین باشد

دکتر محسن الویری:

🔹من قبول دارم که در علم تاریخ سند بیشترین سهم را دارد. ولی منحصر کردن روش تاریخ به اسناد مربوط به پارادایم پوزیتیویسم است که دوره آن گذشته است. در بحث‌های تاریخی چه بسا از یک قاعده عقلی استفاده کنیم و یک گزاره تاریخی بنویسیم.

🔹یک مثال عرض کنم. در جریان صلح حدیبیه با پیامبر(ص) شرط شد که وقتی ایشان برای عمرة القضا به مکه می‌آیند بدون سلاح یا با سلاح در غلاف عمره بگذارند. خب این کار ریسک بالایی داشت لذا پیامبر(ص) یک گروه مسلح را نزدیک مکه قرار دادند و بعد رفتند طواف را انجام دادند. من وقتی می‌خواهم این عمرة القضا را گزارش کنم از خودم می‌نویسم پیامبر(ص) در اینجا یک راه ارتباطی سریع با آن نیرورهای مسلح داشتند چون اگر این راه نبود بود، و نبود آن‌ها بی‌اثر بود. اینجا سند نداریم ولی بر پایه قرائن چنین حکمی صادر می‌کنیم. همچنین ما می‌توانیم از گزاره‌های وحیانی در بحث تاریخی استفاده کنیم. مثلاً اگر اسناد تاریخی حکم می‌کند عیسی مسیح در زمان خودش کشته شد، ما می‌گوییم قرآن تصریح دارد که کشته نشده است و بر این پایه حکم می‌کنیم.

🔹نکته بعد اینکه مورخان وقتی با امر قدسی روبرو می‌شوند باید چه کاری انجام دهند. به نظرم اینجا باید تدبیر دیگری داشته باشیم. اولاً این بحث قبل از تعارض شروع می‌شود و ما در مرحله توصیف هم با باورهای کلامی کار داریم. وقتی از جایز بودن دخالت دادن باورهای کلامی در عمل تاریخی با پایبندی به ضوابط تاریخ‌ورزی دفاع می‌کنم، بحث فقط ناظر به زمانی نیست که در بررسی یک شخصیت قدسی به چالش و تعارض برخورد کردم بلکه حتی در گزارش زندگی روزمره یک شخصیت قدسی هم باورهای من حضور دارند و می‌توانند اثرگذار باشند و باید به آن‌ها اعتنا کنم.


🔗 پوشۀ شنیداری نشست نقد کتاب «مورخان و امر قدسی» با حضور دکتر حسن حضرتی و دکتر محسن الویری.


لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس
توزیع گسترده با #پخش_ققنوس

@chsiqs
@irlogos
نشر لوگوس منتشر کرد:

آقای استالین دوشنبه یادتان نرود
عدالت عابدینی

سفرنامه مصور ویدئویی و دوچرخه سواری در تاجیکستان
اینفوگرافیک سه هزار سال تاریخ تاجیکستان
تجربۀ زیستن در میان مردم و ماجراهای تلخ و شیرین یک دوچرخه‌سوار
بازنویسی کتاب توسط سید ناصر هاشمی از نویسندگان طنزپرداز کشور
استفاده از بیش از 70 تصویر مصور رنگی و سیاه و سفید در کتاب
امکان سفر مجازی ویدئویی به فصل‌های مختلف کتاب به صورت مستند
طراحی جذاب و زیبا


خرید از وبسایت نشر لوگوس
پخش از ققنوس

@irlogos
نشر لوگوس منتشر کرد:

بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران
آنا سربرنی و معصومه طرفه
ترجمۀ محمدرضا رضایی بایندر
فاطمه عظیمی فرد

بخش فارسی بی‌بی‌سی، ابتدا در سال ۱۹۴۰ با هدف تهیه و پخش تبلیغات بریتانیایی در زمان جنگ راه‌اندازی شد. از آن زمان به بعد بسیاری معتقدند بی‌بی‌سی بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌گذاری انگلیس در ایران و منطقۀ خاورمیانه است. در کتاب حاضر، آنابل سربرنی و معصومه طرفه چگونگی ایفای نقش و درگیر شدن بخش فارسی بی‌بی‌سی در پنج برهۀ تاریخی از روابط ایران و انگلیس را در چهارچوب منافع بریتانیا، تحلیل کرده‌اند. نویسندگان کوشیده‌اند این فرضیه را که بی‌بی‌سی دارای استانداردهایی برای گزارش‌های عینی است، بررسی کنند و همچنین بازنمایی‌های این بنگاه خبری را به‌عنوان ابزاری ساده برای تحقق منافع غرب واکاوی نمایند. این کتاب به‌روشنی نشان می‌دهد که سرویس جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی آن، در تدوین سیاست‌های خبری و تحلیلی خود همواره با وزارت خارجه بریتانیا هماهنگ بوده است. یک فصل از این کتاب نیز به نقش‌آفرینی بخش فارسی بی‌بی‌سی در تحولات افغانستان اختصاص دارد.

خرید از وبسایت نشر لوگوس
پخش از ققنوس

@irlogos
نشر لوگوس منتشر کرد:

نمادپردازی آوایی از منظر زبانشناسی شناختی

صالح طباطبایی
ارسلان گلفام

در جریان اصلی زبان‌شناسی، که با فردینان دو سوسور آغاز می‌شود، رابطهٔ میان آوای واژه‌ها و معانی آن‌ها رابطه‌ای یکسره قراردادی است. پدیدهٔ زبان‌شناختی «نمادپردازی آوایی» پیوند مستقیم و غیرقراردادی میان آوا و معنای واژه است. بیش از یک‌صد سال است که این پدیده در معرض پژوهش زبان‌شناسان بوده و ابعاد مختلف آن بررسی شده است. اما شاعران و نویسندگان از دیری پیش از آن، از این پدیدهٔ زبان‌شناختی جالب در آثار ادبی خود بهره می‌برده‌اند. کتاب حاضر، در چهار فصل، دربارهٔ رابطه میان واژه و معنای آن به بحث می‌پردازد، تاریخچهٔ مطالعات مختلف دربارهٔ نمادپردازی آوایی را به‌تفصیل مرور می‌کند، نظریه‌های پیشنهادی در تبیین این پدیده را وارسی و نقد می‌کند، و سرانجام می‌کوشد تا نخستین‌بار بر پایهٔ نظریهٔ استعارهٔ مفهومی در زبان‌شناسی شناختی، چرایی رخداد این پدیده را تبیین کند.

خرید از وبسایت نشر لوگوس
پخش از ققنوس

@irlogos
Logos Publications نشر لوگوس
نشر لوگوس منتشر کرد: بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران آنا سربرنی و معصومه طرفه ترجمۀ محمدرضا رضایی بایندر فاطمه عظیمی فرد بخش فارسی بی‌بی‌سی، ابتدا در سال ۱۹۴۰ با هدف تهیه و پخش تبلیغات بریتانیایی در زمان جنگ راه‌اندازی شد. از آن زمان به بعد بسیاری…
تهران- ایرنا- کتاب «بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران» به‌روشنی نشان می‌دهد که سرویس جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی آن، در تدوین سیاست‌های خبری و تحلیلی خود همواره با وزارت خارجه بریتانیا هماهنگ بوده است.

به گزارش ایرنا، کتاب «بی بی سی فارسی و منافع انگلیس در ایران» نوشته آنا سربرنی و معصومه طرفه با ترجمۀ محمدرضا رضایی بایندر و فاطمه عظیمی فرد در ۲۶۰ صفحه به بررسی سیاست های این بنگاه خبری می پردازد.


https://www.irna.ir/news/85406674/بی-بی-سی-فارسی-و-منافع-انگلیس-در-ایران



خرید از وبسایت نشر لوگوس
پخش از ققنوس

@irlogos
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نشر لوگوس منتشر کرد:

آقای استالین دوشنبه یادتان نرود
عدالت عابدینی



اینفوگرافی سه هزار سال تاریخ تاجیکستان
تجربۀ زیستن در میان مردم و ماجراهای تلخ و شیرین یک دوچرخه‌سوار
استفاده از بیش از 100 تصویر مصور رنگی و سیاه و سفید در کتاب
امکان سفر مجازی ویدئویی به فصل‌های مختلف کتاب به صورت مستند

لینک خرید
@irlogos
نشر لوگوس منتشر کرد:

فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه ایرانی
خانم دکتر فیروزه اصغری


دانشگاه زمانی دانشگاه خواهد بود که ردپایی در زندگی ما بگذارد. ردپای دانشگاه یعنی وجود انسان‌هایی بهتر برای داشتن جهانی بهتر؛ این همان انتظاری است که ما از فرهنگ دانشگاهی داریم. اما فرهنگی که در حال حاضر در دانشگاه ایرانی حاکم است با انتظارات از آن به‌عنوان یک اجتماع علمی همخوانی ندارد. آزادگی، حقیقت‌طلبی، وفاداری به صدق، راستی و شرافت علمی در دانشگاه کم‌رنگ شده و جای خود را به عدم تعهد به هنجارهای آکادمیک داده است. کتاب حاضر تلاش کرده است تا با رویکردی تفسیری، چرایی و چگونگی اختلال در فرهنگ دانشگاهی ایران را از درون دانشگاه و بر اساس دیدگاه و تجربیات خودِ دانشگاهیان بررسی و مطالعه کرده، در نهایت، این پرسش را مطرح کند که در چنین وضعیت بغرنجی، نقش خودِ دانشگاهیان در اصلاح و بهبود وضعیت کنونی چگونه است.

لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس
@irlogos
فهرست_و_مقدمه_فرهنگ_دانشگاهی_در_دانشگاه_ایرانی.pdf
347.6 KB
نشر لوگوس منتشر کرد:

دانلود صفحات ابتدای، فهرست و مقدمه «فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه ایرانی»
خانم دکتر فیروزه اصغری

لینک خرید از وبسایت نشر لوگوس
@irlogos
نشر لوگوس منتشر کرد:

کتاب‌شناسی جامع ساخت‌واژه زبان فارسی
مهدیه آروین و خانم دکتر نگار داوری اردکانی


«کتاب‌شناسی جامع ساخت‌واژه فارسی»، اثری مرجع است که مجموعه آثار منتشرشده در حوزۀ ساخت‌واژۀ زبان فارسی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۴۰۲ را در بر دارد. در این اثر، منابع ساخت‌واژه فارسی به تفکیک زیرحوزه‌های ساخت‌واژه تنظیم و طبقه‌بندی‌شده‌اند و شامل مقدمه‌ای است پیرامون ضرورت تهیه کتابشناسی‌ها و نیز اهمیت حوزۀ مطالعاتی علم‌سنجی و کتاب‌سنجی در پیشبرد و اعتلای حوزه‌های علمی با تمرکز ویژه بر اهمیت تولید چنین کتاب مرجعی در حوزۀ ساخت‌واژه فارسی. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین ضرورت تهیه و انتشار چنین اثری فراهم آوردن امکان برنامه‌ریزی و توسعۀ ساخت‌واژه فارسی است . نگارندگان، مؤخره کتاب را به پیشنهادی برای تدوین کتاب جامع ساخت‌واژه فارسی اختصاص داده‌اند. این اثر برای پژوهشگران حوزۀ ساخت‌واژه این امکان را فراهم می‌آورد تا با و اطمینان بیشتری پا بر شانه‌های اسلاف خود گذاشته، آثار منقح‌تری را در این حوزه خلق کنند. به بیان کوتاه، این کتاب، اثری آینده‌نگرانه است که مرور زمان قدر آن را آشکارتر می‌سازد.
خرید از وب‌سایت نشر لوگوس


@irlogos
فهرست_و_مقدمه_کتابشناسی_جامع_ساختواژه_زبان_فارسی.pdf
389.9 KB
نشر لوگوس منتشر کرد:

دانلود فهرست و مقدمه
کتاب‌شناسی جامع ساخت‌واژه فارسی: ۱۳۴۳-۱۴۰۲
مهدیه آروین و خانم دکتر نگار داوری اردکانی
خرید از وب‌سایت نشر لوگوس

@irlogos
HTML Embed Code:
2024/05/19 10:54:26
Back to Top