TG Telegram Group Link
Channel: پژواک
Back to Bottom
از خاموشی میشل فوکو، فیلسوف و متفكر معاصر فرانسوی، ( معرفت شناس،فلسفه اخلاق، فلسفه و ادبيات، فلسفه سياست) 35 سال می‌گذرد. اما نظرات او همچنان جذابیتی باورنکردنی دارند. تحلیل‌های تاریخی فوکو پیرامون ساختارهای دانش و قدرت، هنوز سهم خود را برای فهم روند عقلانیت در دوران کنونی ادا می‌کنند.
شاید برای بسیاری عجیب به نظر رسد که در دهه‌های گذشته برخی از فیلسوفان، شهرت و محبوبیتی همچون ستارگان سینما یا خوانندگان جهان موسیقی داشتند. برای مثال، گرچه هایدگر پیش از جنگ جهانی دوم، فیلسوفی شناخته شده در آلمان و برخی از کشورهای اروپایی بود، اما پس از پایان جنگ و حتا برغم نزدیکی‌های وی به نازیسم، ناگهان شهرتی جهانی یافت. تصاویر ژان‌پل سارتر با عینک مخصوصش در اتاق بسیاری از دانشجویان دهه شصت به چشم می‌خورد. در دهه‌ی نود نیز نام ژاک دریدا از زبان هر شبه‌روشنفکری شنیده می‌شد.
اما میشل فوکو یکی از نامدارترین چهره‌های فلسفی در سراسر دنیا به شمار می‌آمد. میشل فوکو برای ایرانیانی که اهل فلسفه و مباحث نظری نیستند، بیشتر به خاطر گزارش‌هایش از وقایع انقلاب ایران در سال ۱۹۷۸شناخته شده است.

@gzhiner
قطعه امپرومپتو راگیا
امیرعلی حنانه
قطعه امپرومپتو راگیا
اثر: استاد زنده یاد مرتضی حنانه
برای پیانو سولو
تکنواز پیانو: امیر علی حنانه

@gzhiner
دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم
از چه با دشمن جانم شده‌ام دوست، ندانم

#عماد_خراسانی
@gzhiner
💢مصلحت آن است که توقعاتمان را از لذت، دارایی، مقام، افتخارات و غیره تا حد اعتدال کاهش دهیم، زیرا درست همین کوشش و کشمکش در راه رسیدن به سعادت، شوکت و لذت، بدبختی‌های بزرگ را به دنبال می‌آرود.
امّا این توصیه به ویژه به این دلیل خردمندانه و موجه است که ناخرسند بودنِ بسیار، کاملاً آسان، امّا کامیاب بودنِ بسیار، نه تنها دشوار، بلکه کاملاً ناممکن است.

✍🏽 #آرتور_شوپنهاور
📕 در باب حکمت زندگی
@gzhiner
یک فرد، آن‌چنان که من خیال می‌کردم، ذاتی روشن و بی‌حرکت نیست که با همهٔ خوبی‌ها، عیب‌ها، نقشه‌ها نیست‌هایش دربارهٔ ما (همانند باغچه‌ای با همهٔ گلها و گیاهانش که از پس نرده‌ای تماشا کنیم) در برابرمان ایستاده باشد، بلکه سایه‌ای است که هرگز در آن رخنه نمی‌توان کرد و درباره‌اش چیزی به نام شناخت مستقیم وجود ندارد، و ما به یاری گفتار و حتی کردارش درباره او برای خود مجموعه‌ای از باور می‌یازیم، در حالیکه این و آن چیزی جز دانسته‌هایی نابسنده و اغلب متناقض، به ما نمیدهند، سایه‌ای که می‌توان مجسم کرد که در آن، با یک اندازه احتمال، گاه عشق و گاه نفرت میدرخشد.

✍🏽 #مارسل_پروست
📕 در جستجوی زمان از دست رفته
@gzhiner
💢انسان برای آنکه بتواند در این جهان اعمال خوبی از خود برجای بگذارد باید هوی و هوس را در خود نابود کند.
انسان تنها برای خوش بودن در این دنیا زاده نشده است. او خلق شده تا درستکار و امین باشد. او خلق شده تا به آرمان‌های بزرگ بشریت تحقق ببخشد به اصالت و اعتلا دست یابد و بر زشتی که تقریباً اغلب آدمیان به سوی آن کشیده می‌شوند، فایق آید.

📕 شور زندگی
✍🏽 #ونسان_ون_گوگ
@gzhiner
💢پرستاری با شادمانی در اتاق عمل را باز می کند.
بلند می گوید؛
- او بدنیا آمد
ثبتش کنید!

بعد از چند ثانیه
بین تعجیل و سکون و فریاد و سکوت…

در اتاق عمل  دوباره باز می شود و پرستاری با تاسف می گوید؛

- او مرد.
ثبتش را باطل کنید!

زندگیمان،
بین دو ثبت شدن بود؟!

#گلاره- سادات اخوى
@gzhiner
💢دچار پیری زودرس هستیم.
کودکی و پیری در ما نمودی متفاوت با دیگران دارد. ما جوانی نداریم. بلافاصله بزرگسال می‌شویم و مدت‌های مدید بزرگسال می‌مانیم. از این زمان به بعد نوعی رخوت و نااُمیدی رد خود را به وضوح بر طبیعت مقاوم و در مجموع سرشار از اُمید ما به جا می‌گذارد.

✍🏽
#فرانتس_کافکا
📕 یوزفینه‌ی آوازه خوان
@gzhiner
💢تنها زمانی صبور خواهیم شد که
صبر را یک قدرت بدانیم، نه یک ضعف.
و آنچه ویرانمان می‌کند، روزگار نیست
بلکه حوصلهٔ کوچک و آرزوهای بزرگ‌مان است.

📕 جانِ‌ شیفته
✍🏽
#رومن_رولان
@gzhiner
💢ما هرگز به خاطر شکست‌هایمان سر‌افکنده نمی‌شویم؛ فقط زمانی سرافکنده می‌شویم که غرور و حس ارزشمندی‌مان را در گروی دستاوردی بگذاریم، و بعد به آن دست پیدا نکنیم. اهداف ما هستند که تعیین می‌کنند چه چیزی را پیروزی قلمداد کنیم و چه چیزی را شکست بنامیم.

✍🏽 #آلن_دو_باتن
📕 اضطراب منزلت
@gzhiner
💢آدم باید پیش از آن‌که به معنای زندگی عشق بورزد به خودِ زندگی عشق بورزد. این حرفِ داستایفسکی است. بله، و وقتی عشق به زندگی میمیرد، هیچ معنایی دلمان را تسلا نمیدهد.

✍🏽 #آلبر_کامو
📕 یادداشت ها
@gzhiner
💢ما از مدت‌ها پیش فهمیده‌ایم که دیگر ممکن نیست این جهان را واژگون کرد. نه حتی شکل آن‌ را تغییر داد! یا بدبختی پیش‌روندهٔ آن را متوقف ساخت.
یک راهِ مقاومت بیشتر نمانده است:
جدی نگرفتن جهان.

📕 بار هستی
✍🏽
#میلان_کوندرا
@gzhiner
💢 هر رویدادی که احساسی نامطبوع در ما ایجاد کند، هرچند ناچیز، اثری در ذهن ما به‌جا خواهد گذاشت که تا وقتی باقی است ما را از اتّخاذ دیدگاهی عینی و واقعی نسبت به امور مانع می‌گردد و افکارمان را بیمار و آلوده می‌گرداند؛ دقیقاً مانند جسم کوچکی که وارد چشم می‌شود و دید انسان را تار می‌سازد.

✍🏽 #آرتور_شوپنهاور
📕 جهان و تأملات فیلسوف
@gzhiner
🔴 اکثر ما معتقدیم با نبخشیدن دیگران باید آن‌ها را تنبیه کنیم.
انجام این کار یعنی «اگر شما را نبخشم، رنج خواهید کشید» در حالی که اصلا اینطور نیست و این خود شما هستید که رنج خواهید برد.
این شما هستید که در دل‌تان یک عقده ایجاد شده و بی‌خواب می‌شوید.

📕 راز شاد زیستن
✍🏽
#اندرو_متیوس
@gzhiner
💢انسان برای بدست آوردن دارایی‌ها، "خودش را می‌فروشد" تا آنچه دیگری دارد را صاحب شود. ولی هیچ‌وقت نمی‌فهمد که هرچه بیشتر به دست می‌آورد، از خودش کمتر باقی می‌ماند.

#کارل_مارکس
@gzhiner
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به غمت
که هرگز این غم
ندهم به هیچ شادی

ز تو دارم این غم خوش
به جهان از این چه خوشتر

تو چه دادی اَم که گویم
که از آن به ام ندادی

@Nahtoderfahrung
💢اگر هیچ‌گاه گم نشده‌ای،
هیچ‌گاه زندگی نکرده‌ای!

اگر ندانی چطور گم شوی،
تباه خواهی شد!

زندگی کاشفانه، جایی در میانه سرزمین‌های ناشناخته قرار دارد.

#نقشه‌هایی_برای_گم‌_شدن
#ربکا_سولنیت
@gzhiner
💢سکوت ، این هدیه فرشتگان که ما دیگر نمی خواهیم اش ؛ که دیگر نمی خواهیم بازش کنیم ..

#کریستین_بوبن
@gzhiner
مردمان!

من،

بزرگترین زندان خود هستم.


🔴کانال شعر و فلسفه
گلاره_سادات اخوی
👇👇
@gzhiner
@gzhiner
HTML Embed Code:
2024/06/03 13:50:06
Back to Top