TG Telegram Group Link
Channel: Free up feeling
Back to Bottom
يا إلهي
‏دعني أُفكرُ
‏بوضوح وبرواق
‏دعني أحبّ،
‏أحبّ، و أقول ذلك جيدًا
‏في جمل جيدة،
‏دعني في يوم ما
‏أرى من أنا.
وحدكَ تمشي في هذا الدَّرب
اللّٰه في قلبك
وقلبك في يد اللّٰه
وهذا هو أمانُك الوحيد.
الحقيقة إني فعلاً بطلب من ربنا الطمأنينة، إني أهدأ داخليًا ونفسيًا، أبطل أحس إني متأخر أو إن فايتني أشياء مهمة، وإن كل الطرق التي أسكلها وسلكتها هحصد ثمارها وهجني تعب مجهودي ومحاولاتي، الطمأنينة إن مهما أشتدت الحياة هقدر عليها وإني في يوم هعيش أيام حلوة أتحاكى وأتباهى بيها، وإن الفترة السيئة مهما طالت هتنتهي وإن الضيق مهما أشتد في النهاية في خير وسعادة تنتظرني، الطمأنينة إني مش حمل أو عبء على الأخرين، والطمأنينة من أفكاري ومخاوفي المستقبلية، الطمأنينة إني هقدر أحقق أهدافي مهما كثرت المعوّقات والحواجز، الطمأنينة من المجهول..
الطمأنينة أسمى شعور أنا فعلاً نفسي أوصله..
ربي لا تتركني لـ نفسي طرفة عين.
قد تسامح لكنك لا تقبل التعامل مع الشخص مرة أخرى، تتجاوز لكن لا تتعافى من أثر الموقف، تتناسى لكنك تتجنب الأشياء التي تثير ذاكرتك من جديد، وترضى بوجود أشخاص في حياتك إحترامًا للذكريات والتفاصيل التي كانت تجمعكم في الماضي..

هناك حواجز عتيقة تُبنى بسبب كلمة، موقف، تفاصيل صغيرة، حواجز تجعلنا نفكر ونتردد بعد أن كنا نتحدث معهم بتلقائية وعفوية، تسلب منا شعور الأمان والطمأنينة ويتوقف عندها العطاء والمودة..

بعض الحواجز تكون أكبر من قدرتنا التسامح، التغافل والتجاوز، والحب .
واحد معرفة مأجر مننا محل وبيدفع من زمان جدا ٨٠٠ جنية ايجار في حين إن أقل محل في نفس الشارع بيدفع ٣٠٠٠ جنيه وأقل مساحة من بتاعنا .. بس كنا بنقول اهو معرفة وعيب نمشيه ده معانا من سنين ..
المشكلة انه بيدفع مؤخر مش مقدم وممكن يستني تلات شهور ويدفع مثلا ٢٠٠٠ جنيه ويقولك سامحني في ٤٠٠ عشان ظروفي وبتاع وحوارات من دي ..

طفح الكيل منه بصراحة ورحنا قلنا ليه اخر الشهر ده لو سمحت عايزين المحل .. قدامك شهر كامل ومش عايزين ايجاره .. الراجل اتجنن وكان عليه شهرين فدفعهم في وقتها وقال خلاص والله انا بس كنت ناسي الايجار خدوا الايجار اهو وكل سنة وانتم طيبين ..

القرار كان متاخد وقلنا ليه لا والله الموضوع منتهي .. الراجل اتجنن وازاي ومش ازاي .. طيب انا هدفع ١٠٠٠ جنيه ومقدم .. وبردوا ولا الهوا .. اخر الشهر تطلع ..

الراجل النهارده اتصل بينا وقال هدفع ٢٥٠٠ جنية .. واكتبوا عقد لمدة تلات سنين او حتي 5 سنين وأدفع ٣٥٠٠ .. كان بردوا القرار بتاعنا ما زال لأ .. اخر الشهر هنجيب واحد تاني ..

قعدت أفكر .. ازاي ممكن تبقي صابر جدا ومحترم الطرف التاني وهو يظن انك حق مكتسب بالنسباله .. زي ما بيقولوا تديله صباعك ياكل دراعك ..
وتيجي القشة التي قسمت ظهر البعير .. فيبقي الطرف التاني مش فاهم انت مالك .. ويقولك طيب هراضيك .. حتى في العلاقات يقولك هراضيك بأي حاجة .. تعالى افسحك .. ولا تعالى نتكلم .. وقتها هو ما بيبقاش فاهم ان المشكلة مش كلام ولا فسح .. ولا الحاجات دي .. المشكلة انك ما قدرتش تقديري ليك ..

وساعتها لو عرض عليك الدنيا بحالها بردوا بتبقي مش عايزها ..
فيعني لو سمحتوا تقدروا تقدير الناس ليكم .. ومش معنى اننا طيبين معاكم اننا عاجزين اننا نقطع الوصل اللي بينا .. احنا بس واقفين على تكة فما تتاكش علينا أوي ..

#منقول
امبارح كنت بشتري حجات من محل ست كبيرة بترجع لورا بضهرها داست ع رجلي انا صرخت بصورة غير منطقية

الست بصتلي بإستغراب بس بردو اعتذرت وقالتلي معلش وحقك عليا ... برغم اني شوفت ف عيونها معنى... انا ما دوستش جامد لدرجة تتألمي كدا !!!!
فساعتها قلتلها معلش ... بس اصل صوباعي متعور الست فضلت تطبطب عليا وتعتذر كتير وانها مش قصدها ولا تعرف ان صوباعي متعور !!!

اهتمامها دا وخوفها من انها وجعتني... خلاني حسيت بسلام جوايا . الموقف بتاعها دا خلاني انتبهت لحاجة ...

اننا سعات بنغلط بدون قصد.. ف ناس سواء قريبين مننا او لا ... وبنتفاجئ برد فعلهم القوي علي الغلطة دي بس الفكرة ان الغلطة من وجهه نظرنا بتكون بسيطة وتافهه ولا تستحق... لكن احنا ما نعرفش جوه الناس ايه .... يمكن دوسنا ع جرح موش شايفينة ... يمكن وجعهم كان أكبر من تقديرنا للموقف
عشان كدا لما تتفاجئ برد فعل موش متوقع ... خليك انت احسن... طبطب علي الشخص دا ... حتي لو موش قريب ليك... بس مجرد انه يستشعر انك حاسس بألمه ... دا هيفرق معاه... وهيخفف عنه وافتكروا اننا كلنا بشر ... ضعيفين... هشيين ... مهما كنا اقوياء... مهما كنا بنبان جامدين... يمكن كل حد فينا جواه وجع محدش شايفة غير ربنا

خليكم من الناس اللى بتعرف تتطبطب ع الجروح المدارية❤️

منقول
‏أعتقد مفيش أجمل من إن الإنسان يرافق شخص بيشبهه في أفكاره ومبادئه،
‏ساعتها بس الواحد بيحس نفسه خفيف وكأن كل شيء حواليه بيدعوه إنه يطمن!

‏نعيم لا يُمل منه!

‏الله يؤنس وحشتنا بمن يُشبه أرواحنا.
- أصمت لانني سئمت من كل شيء ولم يبقى هُنالك أي فرصة لخيبةٍ أُخرى ولأنني اقتنعتُ تمامًا بأن كُل العتابات هي غصةٌ جديدة لا اكثر.
"ينتهي الإنسان، حينما يشفق على نفسه."
‏صلَّ قبل كلّ علاقة، قبل كلّ فكرة، قبل كلّ شعور، قبل
كلّ إقدام علىٰ نقلة حيويّة أو وظيفيّة أو عاطفيّة، صلَّ
ألّا ينتهي بك الأمر بإضافته لقائمة الأشياء المعطوبة.
‏"وكانت غايتُه السّكينة، ودّ لو اشتراها بكل شيء ولو بحياته"
الرسائل غير المُتوقعة جميلة جدًا
‏لكنَّهُ ابتلع أكثر ما كان يريد أن يقوله، واكتفى بأن ينظر إلى الوجوه، وأن يراقب التصرفات.
‏إذا استعملت الصمت معي فأنا سأستعمل التخلي مهما توقعت مكانتك مهما غرك قدر التعلق أو الحب إذا اتخذت طريق الصمت أمام حديثي وتحولت لصخرة سأقوم بدفعك جانبًا لأواصل طريقي.
سأظلُ أنسحِبُ من كُلِ مكانٍ لا أشعر بالانتماءِ إليه ومن علاقاتٍ لا تُشبهني
حتى لو قضيتُ عُمري مُنسحِبًا فقط

سأتحدثُ مِرارًا عن الأشياء التي لا تروقُني حتى أنالَ مُرادي

سأترُكُ الأماكن والمقاهي والكتب والأشخاص حتى أجِدَ شبيهاتي من الأشياءِ كلها
أنا شديدة الصبر لكن في أماكن أنتمي لها حقًا
ومع أشخاصٍ يُقدرون هذا

أضحى بمئاتِ الأشياء على أن تهدأ نفسي
ولا تصارعني كُل يومٍ بـ"لماذا أنتِ هنا إلى الآن؟"

- حنان رضا.
"يتعرّض المرء لنوبات شوق من آنٍ لآخر.. لأيام كانت روحه فيها خفيفة، كان قلبُه بسيطًا وبريئًا، ولم يكن يجد خلافًا بين عقله وقلبه"
- لا أحب أن يتوقع أحد مني أي شيء، لا أريد أن يتوقع مني أحد إهتمام كامل، أو مشاعر شغوفة، لا أريد أن يتوقع مني أحد مجهودًا جبارًا، أو أي شيء.
عزيزي الله،

بكل الخوف الذي نحمله في قلوبنا، خوف من المستقبل، من المجهول، ومن الأخبار، نناجيك...

أعِن ضعفنا، ونجّينا من القلق على القادم الذي أنت ضامنه.
نفسي تعلم جيدًا أنك وحدك صاحب السلطان، من يدبِّر الأمر لخيري، والمتحكِّم في كل التفاصيل حتى ولو بدت الصورة بهذه الفوضى.

شَدِّدنا، ساعدنا، واعذرنا إن تمَلَّكنا الخوف والشك في بعض الأيام.

مع حبي وثقتي التامة فيك،♥️
"نحن ندفن كل يوم أشياء لم نخبر أحدًا عنها.•
"كل واحد عنده أسبابه" الجملة دي عادلة تمامًا، كل واحد فينا عنده سبب مخفي عن أحكامك، أشياء مختبئة خلف حزن تعتقده حبًّا في الأحزان، ماضي لا تعلمه، تجارب لم تعرفها، كل واحد فينا عنده أسبابه ومبرراته ودوافعه التي ربما تكون مقنعة تمامًا، لكنك لا تعلمها ولا تتصرف بناءً على عدم معرفة بل على يقين كامل من أحكامك، وهذا أحد أنواع الظلم.
HTML Embed Code:
2024/06/08 23:56:14
Back to Top