TG Telegram Group Link
Channel: روزنوشت‌های احسان محمدی
Back to Bottom
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎵 راز جادوی شعر #ارغوان چیست؟

✍️ احسان محمدی

🎵هر هنرمندی با یک اثر، یک نقش، ترانه، سکانس یا آواز در حافظه مردم ثبت می‌شود.

هزار اثر هم خلق کند، بیشتر مردم او را با یک کار یگانه در قلب‌شان بایگانی می کنند. مثل «عصرعاشورای» استاد #فرشچیان، شعر کوچه‌ی #فریدون_مشیری، بازی #عزت‌الله_انتظامی در فیلم گاو ، «ربنا» یا «مرغ سحر» #استاد_شجریان و ...

🎵 هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) هم شعرهای دلنشنی دارد ولی #ارغوان او را مردم دوست دارند. خودش با فروتنی می‌گوید این شعر هیچ اگر نداشته باشد، صمیمانه است.

🎵لابلای این همه عکس و فیلم دل‌آزار و روح خراش، ماجرای این شعر و خوانش آن را با صدای خود ابتهاج ببینید و بشنوید و لذت ببرید:

🌳 در اون سالی که از خانه دور بودم [زندان]، این درخت برای من سمبل همه چیز بود؛ زن و بچه و خانواده و همه دوستان و آرزوها و باورداشت‌های اجتماعی.... و این شعر در فروردین 1363 این شعر به وجود آمد.
🖋 @ehsanmohammadi95
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎵پخش سرود «ایران ای سرای امید» در زندان و اشک #ابتهاج افسانه است یا واقعیت داشت؟

✍️ احسان محمدی

◾️تقریباً الان برای هیچ‌کس مهم نیست که هوشنگ ابتهاج چپ، توده‌ای، سوسیالیست یا پیرو هر ایسم دیگری بود و اصلاً چرا زندان افتاد و استاد #شهریار وساطت کرد و نجاتش داد.

او‌ مثل‌ یک امپراتور بازنشسته مورد احترام مردم کشورش قرار گرفت و عاقبت به خیری یعنی همین!

قصه عجیب این ویدیو برای من حس و حالی است که همه ما در هر سطحی تجربه‌اش‌ کرده‌ایم... تاوان دادن برای یک رویا. با بغض، اشک، لبخند... تلخند!
متن کامل را اینجا بخوانید 👇

https://www.instagram.com/reel/ChH0m9SDUyg/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⚽️ این چکیده هفت دقیقه صحبت در کمیته ملی المپیک است. نشستی با موضوع «علل و پیامدهای آشوب تماشاگران».

⚽️یک دقیقه آخر که در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌هاست بیشتر دیده شده و به کام بعضی از دوستان تلخ آمده.
تاوان تصمیمات شعار زده و ماجراجویی‌های ما را مردم می‌دهند. واقعیت، آب نبات نیست که همیشه شیرین باشد.
#فوتبال
#ایران
#مسئولیت_اجتماعی
🖋 @ehsanmohammadi95
Forwarded from The Catcher in the Rye
این باکیفیت‌ترین تصویریه که از ماه ثبت شده.
دو عکاس نجوم ۲۰۰ هزار عکسی که از ماه گرفته‌بودن رو به‌هم چسبوندن و این تصویر رو پدید آوردن. کار ویرایش این عکس ۹ ماه طول کشیده (و سه روز پیش منتشرش کردن). دقتی برابر با کیفیت یک دوربین ۱۷۴ مگاپیکسلی. (کیفیت سیزده هزار پیکسلیش رو می‌تونید از [اینجا] دانلود کنید.)


© Andrew McCarthy and Connor Matherne
⚽️ چند نکته از پشت صحنه حضور بانوان در استادیوم آزادی

✍️ احسان محمدی‎

📸 بسیاری از شما عکس‌های دیروز بانوان در #ورزشگاه_آزادی را دیدید اما نه از مکافات‌های قبلش خبر دارید نه از مصیبت‌های بعد از سوت بازی. من هم سال‌ها خبر نداشتم و از دور تز می‌دادم‌ که باید اینطور بشود و نشود!

اما دیروز تا دقیقه ۳۵ بازی حتی نمی‌فهمیدم #استقلال کدام طرف زمین ایستاده، #مس_کرمان کدام ور، از بس استرس بود و نگرانی برای خراب شدن اتفاقی که سال‌ها برای رخ دادنش تلاش کرده‌ایم. از آن‌ها که سالهای قبل بازداشت شدند تا نیروهای یگان ویژه که پوتین به پا ساعت‌ها زیر آفتاب ایستادند، از کسانی که ریش گرو ‌گذاشتند و در جلسه‌ها خون دل خوردند تا زنانی که عمرشان کفاف نداد هیچ‌وقت تیم محبوب‌شان را تشویق کنند.

1️⃣ «شما خودتون حاضرید خانواده‌هاتون بیان ورزشگاه؟»

این سوالی است که در جلسات بارها از من یا آن‌ها که مصرانه پیگیر ورود زنان به ورزشگاه بودند می‌پرسیدند!

+این کار را می‌کنیم و مستندات تقدیم می‌شود.

2️⃣ تشویق آدم‌های اشتباهی، تنبیه آدم‌های اشتباهی!

این یکی از عادت‌های جامعه ماست.افرادی سرزنش می‌شوند که جلوی دوربین هستند در حالیکه قدرت دست آدم‌های بی‌چهره در پشت صحنه است و کسانی تشویق می‌شوند که موفق شده‌اند خودشان را به موقع در قاب عکس یادگاری فاتحان‌ بچپانند.

درست مثل ماجرای حضور بانوان در ورزشگاه. مثل سیاست، مثل اقتصاد.

3️⃣ قابی که عموم‌ مردم از استادیوم آزادی دارند چمن خوشرنگ و سکوهای لبریز است، اما ما دیوارهای فرسوده و ترک خورده و ... را هم می‌بینیم، پشت این اشک و لبخندهای شادی بانوان در ورزشگاه هم همین بود. شاید روزی در موردش‌ نوشتم. امروز اما وقتِ تلخی نیست.

4️⃣ حضور زنان در ورزشگاه #امتیاز نیست، #حق است. هیچ‌کس حق ندارد آن را مثل یک مدال برای منت گذاشتن و کُری‌خوانی‌ سیاسی و جناحی توی سر مردم بزند. دم کسانی که برای احقاق این حق جنگیدند گرم.

5️⃣«هیچ فیلمی تا ابد در کمد نمی‌ماند» هیچ دری هم تا ابد بسته نمی‌ماند. باید ایستاد و بر در کوفت. دوران‌ گذار اینجا طولانی است، خیلی طولانی.

6️⃣ در میان بانوان استعدادهایی داریم که ممکن است چند هفته بعد چنان الفاظی به کار ببرند که مسئولان امر‌ بگویند: زیرساخت ورزشگاه برای آقایان مناسب نیست، بهتر است آقایان نیایند!‌

7️⃣ بعد از سوت بازی دختر جوانی گفت: آقا! تو رو خدا بذارید ما باز هم بیاییم ورزشگاه.

با لحن مقامات مسئول گفتم: ان‌شاالله! امیدوارم.

این را خطاب به خودم هم‌‌ گفتم. راضی نگه داشتن ناراضیانِ این ماجرا کار خیلی سختی است. بیشتر از چیزی که تصور می‌کنید.
🖋 @ehsanmohammadi95
Audio
📻 همه‌چیز در مورد حاشیه‌های رونمایی از جام جهانی 2022 در تهران

⚽️ از سلفی گرفتن نمایندگان مجلس با #موگرینی تا هجوم برای عکس گرفتن با کاپ و تعقیب جنازه و مراسم ختم استاد #ابتهاج!

⚽️ حضور بانوان در استادیوم‌ها و حال بد بعضی‌ها!

#رادیو_تهران
#احسان_محمدی
#محمد_میر
🖋 @ehsanmohammadi95
◾️ گُل و گلوله‌های زندگی

✍️ احسان محمدی

🎂 تولد سه‌سالگی «باران» بود. اردیبهشت سال پرماجرای ۸۸. منتظر «رامین» بودیم که نیامد. «ایشاالله یه فرصت دیگه!» این را «امیر» گفت. تکیه کلام رامین وقتی نمی‌توانست بیاید.

شام خوردیم، کیک قاچ کردیم و در مورد رامین هم حرف زدیم. اینکه خوش‌شانس است که در کمال شگفتی با یک حساب کوچک بانکی، سمند برنده شد، اینکه در عین غافلگیری زهره قرعه‌کشی دانشجویی حج برنده شد و زن و شوهر رفتند زیارت خانه خدا. خندیدم. عکس گرفتیم. غافل از اینکه روزگار همان دقیقه‌ها دارد چه بلایی سر رفیق‌مان می‌آورد.

◾️فردا صبح «عباس» زنگ زد: «خبر داری رامین گلوله خورده؟».
رامین؟ گلوله؟ مگه جنگ شده وسط تهران؟

رامین مهندس عمران بود. حوالی غرب تهران مشغول گودبرداری یک ساختمان. از گود که بیرون می‌آید با دو سارق مسلح یک طلافروشی ناخواسته رو در رو می‌شود. هیکل درشتی داشت. دزدها اسلحه را می‌گیرند طرفش و بنگ بنگ!

◾️معجزه‌آسا از مرگ نجات پیدا کرد. رفتیم ملاقات. خون زیادی از دست داده بود، نصف یکی از ریه‌هایش را برداشته بودند. دیدن رفیق در آن حال شبیه زنده به گور شدن است.
امیر مثل همیشه فضای سنگین را با شوخی شکست.

- رامین! چند تا گلوله خوردی؟
رامین به زحمت گفت:
- نمیدونم!
- خب کاری نداره! یه پارچ آب می‌ریزیم دهنت! عین #لوک_خوش‌شانس از هر جا زد بیرون معلومه جای گلوله است!

◾️رامین با درد می‌خندید. چهار گلوله خورده بود اما خدا او را دوباره به ما بخشید. شاید دعای خیر کارگرها که هوایشان را داشت، شاید عشقی که زهره به او داشت، شاید قلب کوچک آیلین که تازه به دنیا آمده بود، شاید حُسن نیت ذاتی‌اش، شاید دستپاچگی دزدها، شاید بدن سالم و ورزشکارش ... هر چه بود همین که زنده مانده بود، خوشحال بودیم.

امیر گفت:
- رامین؟! فکر کردی زندگی همه‌اش برنده شدن سمند تو بانکه؟ بردن قرعه‌کشی سفر دانشجویی حجه؟ نخیر! زندگی گلوله هم داره!
خندیدیم. رامین با لبخندی کمرنگ و صدای آرامی گفت: «احسان! امیر رو ببر بیرون، منو می‌خندونه جای زخمام درد می‌کنه.»

◾️۱۳سال از آن ماجرا می‌گذرد. دزدها هیچ‌وقت دستگیر نشدند، رامین رفت کانادا. گلوله‌های سُربی احتمالاً روانه سطل زباله شدند و چهره هیچکدام از پزشکان و پرستارانی که آن روزها با نهایت قدرشناسی از آن‌ها تشکر کردیم را یادم نمانده اما شوخی آن روز امیر همیشه با من ماند که ماند.

اینکه زندگی گلوله هم دارد ... هر چقدر بخت به تو لبخند بزند، لایک بگیری، مدال بیندازند گردنت، به تو غبطه بخورند و بروی روی قله بایستی باز یک جایی چند گلوله برایت کنار می‌گذارد ...
🖋 @ehsanmohammadi95
🇮🇷◼️💔
خدایا
پناه می‌برم به تو از این رنج‌های دمادم ...
روزنوشت‌های احسان محمدی
🔰آقایان واقعاً غافلگیر شدید یا ادا در می‌آورید؟ ✍️ #احسان_محمدی 1️⃣ در دوران ابتدایی درسی در کتاب فارسی تحت عنوان #پسر_هوشیار داشتیم. مردی الاغش را گم کرده بود. پسرکی گفت: همان الاغ که چشم چپش کور بود و بارش گندم و پای راستش لنگ؟ مرد خوشحال شد و گفت:…
☝️☝️☝️☝️☝️☝️
چرا نمی‌نویسم؟

این یادداشت را بعد از اعتراضات سال ۹۶ نوشتم. پنج سال پیش نوشتم.

انگار همین امشب نوشته‌ام. مو به مو. ما پیشگو نبودیم، فقط نشانه‌ها را دیدیم و گفتیم و البته به قول بعضی‌ها «ز‌ِر زیادی زدیم!»

بیشتر از این چه می‌شود نوشت؟
اصلاً چرا باید نوشت؟ خطاب به که باید نوشت؟
روزنوشت‌های احسان محمدی
🔰 باتوم درد می‌دهد، درمان نیست! احسان محمدی ▪️فیلم‌ها و تصاویر پراکنده‌ای از چند شهر در فضای مجازی منتشر شده که روایتگر همان داستان تکراری است؛ فریادهای اعتراضی، شعارهای تند، تجمعات بی‌رهبر و البته برخورد پلیس. چند نکته در خصوص این ماجرا: 1⃣ اعتراضات…
☝️☝️☝️☝️
چرا نمی‌نویسم؟

این یادداشت را بعد از اعتراضات سال ۹۷
نوشتم. چهار سال پیش نوشتم.

انگار همین امشب نوشته‌ام.

بیشتر از این چه می‌شود نوشت؟

وقتی گوشی برای شنیدن نیست، حرف زدن چه سودی دارد؟ بیش از آنکه خشمگین یا ناراحت باشم، ناامیدم. ناامید از دور‌ باطل. تکرار رنج و آواری که دیر یا زود می‌رسد و تاوانش را دستکم برای سالها، بی‌پناهان می‌دهند نه دارندگان حساب‌های بانکی پر پول و صاحبان ویزا.
این خط، این نشان.
والسلام.
روزنوشت‌های احسان محمدی
🇮🇷🇸🇦 ⛔️ به عربستان فحش بدهیم، قطر را ببوسیم؟ ✍️ احسان محمدی_ رابطه ایران و عربستان دچار تنش شده است. این نخستین بار نیست اما حضور بازیگری به نام قطر ماجرا را جالب‌تر کرده است. ◀️ من هیچ شیفتگی و ارادت خاصی نسبت به کشور، دولت و تصمیم‌گیران عربستان نداشتم…
بیهودگیِ نوشتن!☝️

این یادداشت را ۶ سال پیش نوشته‌ام. بازخوانی‌اش برای خودم دردناک است.

⛔️ ۶ سال طول کشید تا برخی به این نتیجه ساده برسند که فریاد و کُری‌خوانی و حمله به کنسولگری و قیچی کردن پرچم کشوری مثل عربستان هیچ سودی برای «مردم» ندارد.

⛔️ سرسوزنی خوشحال نیستم که بعد از ۶ سال تازه عده‌ای «مذاکره» را دستاورد به حساب می‌آورند و از سرگیری رابطه مجدد با عربستان را مثل افتخار تاریخی جشن می‌گیرند!

در نتیجه آن تندروی‌ها و یقه‌درانی‌ها، زندگی‌ها تباه شد و امیدها از بین رفت تا به یک‌ موضوع بسیار ساده‌ و بدیهی برسند. مثل ده‌ها موضوع دیگر‌ که روزگار وادارشان می‌کند به آن برسند نه تحلیل و گفت‌و‌گو.

وقتی از بیهودگیِ نوشتن می‌نویسم یعنی همین!

⛔️ ابداً دلم برای نوشتن تنگ نشده، روح‌ و روان گلاویز شدن با نگاه نهادینه شده‌ی سیاه و سفید در جامعه را ندارم. در حاکمیت هم هیچ‌کس، هیچ‌نیازی به نقد و تحلیل امثال من ندارد. کار خودشان را می‌کنند و ایمان دارند که بی‌نقص‌اند.

هر چه بلد بودم را در طول سالها نوشته‌ام. حتماً اشتباه هم کرده‌ام اما این کشور را انگار شوق انقلاب با مشت‌های گره کرده، خشم، کینه، انتقام و فریادِ زنده باد و مُرده باد بیشتر زنده نگه می‌دارد تا خِرد و مدارا و اصلاح و آرامش!
یک موضوع ساده اما مهم!
سقف انتظارات و کیفیت زیست شهروندی …

قراردادن درپوش برای توالت‌ها سه فایده دارد:

1️⃣ مانع از افتادن گوشی، کلید و وسایل خرد به داخل چاه می‌شود. 📱🔑

2️⃣ جلوی تردد حشرات موذی مانند سوسک را می‌گیرد. 🪳

3️⃣ از انتشار بوی بد جلوگیری می‌کند. 👃

چرا این کار کم هزینه اما مهم را نمی‌کنند؟
یک گوشی موبایل به صورت میانگین قریب به ۱۰ میلیون قیمت دارد، در حالیکه هر درپوش کمتر از ۱۵ هزارتومان است.

نه فقط فرودگاه‌ها بلکه بسیاری از مکان‌های عمومی که شهروندان در آن تردد دارند با همین مشکل مواجه هستند.

گوشی من درون چاه نیفتاده و این موضوعی فردی نیست، تفاوت زیست در کشورهای مختلف در همین احترام به خواست و نیازهای حتی کوچک مردم است نه عوض شدن مقامات و دست به دست شدن قدرت.

وظیفه رسانه‌ها هم همین جلوگیری از زیان دیدن بیشتر مردم باید باشد، چون برای عموم مردم خسارت ندیدن خودشان در این شرایط اقتصادی، خیلی مهمتر از بازتاب سخنرانی مزخرف فلان مدیر و مسئول است.

از هر تغییر بزرگی‌ ناامیدم و سقف توقعات و آرزومندی‌هایم تا گذاشتن یک درپوش برای توالت‌ها تنزل پیدا کرده است.
🖊️ @ehsanmohammadi95
کسی وطن‌اش را ترک نمی‌کند
مگر وطن‌اش دهان کوسه باشد

می‌دانی!
کسی بچه‌هایش را با قایق راهی نمی‌کند
مگر دریا از خشکی امن‌تر‌ باشد!

«وارسان شایر» شاعر انگلیسی- سومالیایی

🖋 @ehsanmohammadi95
از سری رنج‌های بشری!

احسان محمدی

یکی از بزرگترین رنج‌هایی که هر انسانی ممکن است در طول زندگی «فردی» یا «اجتماعی» تجربه کند؛ قرار گرفتن در موقعیتی است که نه توان «تغییر» آن را دارد و نه تابِ «تحمل» کردنش را!

این مزخرفات مُد شده‌ی روانشناسی زرد را بگذارید کنار که «آدم توان انجام دادن هر کاری دارد، فقط کافی است اراده کند!»
رویافروشی است و حداقل اینجا و در این سرزمین جواب نمی‌دهد. ما بسیار اراده کردیم و نشد!

هر کس به طریقی مقابل این رنج بزرگ واکنش نشان می‌دهد:

↙️ کسانی دست به خودکشی می‌زنند، مهاجرت می‌کنند، از کارشان استعفا می‌دهند، جدا می‌شوند یا مسیرشان را عوض می‌کنند ...

↙️ کسانی به غارهای افیون و الکل، کتاب و کباب، زلف یار و دلار و دینار پناه می‌برند. جایی برای فراموشی.

↙️ تعدادی با خشم به جنگ همه چیز و همه کس می‌روند، گلاویز می‌شوند، شورش می‌کنند، به قیمت کُشتن و کُشته شدن،

↙️ تعدادی ناامید از هر مبارزه‌ای، سپر می‌اندازند و تسلیم تقدیرِ هر چه باداباد می‌شوند ...
آدم همیشه که نا ندارد گلاویز بشود. خیلی وقت‌ها کم می‌آورد. اینکه از ترس قضاوت عمومی ادامه بدهی خودش چاه عمیقی است که ته ندارد ...

بدبختی اینجاست که هر فردی اصرار دارد خودش برحق است و همه باید راه او را بروند!

پس امید چه می‌شود؟

نگران نباشید! عده‌ای همه‌ی این رنج‌ها را تاب می‌آورند و پیش می‌روند، آن‌ها هستند که نمی‌گذارند نژاد ما روی این کره خاکی منقرض شود و انسان کماکان به این بازی ادامه بدهد! از غاری به غاری، از نسلی به نسلی و ... اسم این تقلا «امید» است که گاهی خطرناکترین دارایی ماست!

و عاقبت هر کس راه خودش را می‌رود و توی قبر خودش می‌خوابد. فقط هیچ چیز بدتر از آن برزخ و بلاتکلیفی میان «رویای تغییر» و «ناچاری تحمل» نیست، آدم‌ را سلول به سلول پیر می‌کند ...
از من سلام بر تحمل کنندگان این رنج مشترک!
🖋 @ehsanmohammadi95
به تاول‌های کف پا حقیقت را بگوییم؟

✍️ احسان محمدی

◼️ می‌گویند از #برتراند_راسل فیلسوف و منطق‌دان بریتانیایی پرسیدند چرا یک آدم متعصب می‌ترسد که نسبت به اعتقاداتش شک کند و به راهش ادامه می‌دهد؟

راسل گفت: چون همیشه با خودش فکر می‌کند چطور به تاول‌های کف پایم بگویم که تمام مسیری که آمده‌ام اشتباه بوده است؟

یک‌بار دیگر بخوانید:«چطور به تاول‌های کف پایم بگویم که تمام مسیری که آمده‌ام اشتباه بوده است؟»

این یکی از تلخ‌ترین و صریح‌ترین جملاتی است که در چند ماه گذشته ذهنم را درگیر کرده است. اینکه چقدر در زندگی فردی و اجتماعی از شرم تاول‌های پاهایمان ترسیده‌ایم بپذیریم که راهی که آمده‌ایم اشتباه بوده است.

◼️کمتر کسی این جسارت را دارد که حقیقت را بدون خشم، خودآزاری و ناامیدی بپذیرد و باقی راه را اشتباه نرود.

بیشتر ما ترجیح می‌دهیم در حالیکه روح و جسم‌مان خون‌چکان است کماکان به راه اشتباه برویم و تقلا کنیم از آن لذت ببریم چون نمی‌خواهیم شرمسار تاول‌های پاهایمان باشیم.

🙌 سلام به آنها که با تاول‌های کف‌ پایشان صادق هستند!
🖋️ @ehsanmohammadi95
🔟 توئیت

✍️ احسان محمدی

1️⃣ «بچه‌ مردم» ... هیچ‌چیزی مثل این دو واژه، عمق احساس تبعیض و خشم را بین جوان‌های معمولی و محروم و وارثان #ژن‌_خوب مشخص نمی‌کند.

2️⃣ اگر قرار بود من و شما دقیقاً مثل هم نسبت به یک موضوع یا فرد فکر کنیم، چه لزومی به خلقت هر دوی ما بود؟ خب خدا یک نفرمان را می‌آفرید و خلاص؟
یعنی روزی می‌رسد که بدون توهین، تهمت و پرخاش بتوانیم با هم حرف بزنیم؟ قانع کردن هم پیشکش، فقط حرف بزنیم.

3️⃣ دید تونلی(Tunnel vision) یک اختلال چشمی است که فرد دید پیرامونی را از دست می‌دهد و فقط یک نقطه را می‌بیند. مثل نور ته تونل.
این آفتی است که در شبکه‌های اجتماعی گاهی یقه ما را می‌گیرد. از ترس طرد شدن توسط جمعیتی که فقط ته تونل را نشان می‌دهند تحلیل پیرامونی را از دست می‌دهیم.

4️⃣ کسی از بازیکنان #فوتبال انتظار ندارد #تورم را مهار کنند، واکسن #کرونا را بسازند یا برای رفع #تحریم مذاکره کنند. آن‌ها پول، توجه و ستایش فراوان دریافت می‌کنند تا فقط یک کار را انجام بدهند: «خوب بازی کنند.»
وقتی عملکرد بدی دارند باید نقدهای گزنده را تحمل کنند.

5️⃣ پروردگارا!
در پیشگاه تو عذرخواهی می‌کنم از مظلومی که در حضور من مورد ستم قرار گرفت و یاری‌اش نکردم.
(صحیفه سجادیه؛ دعای ۳۸)

6️⃣ دویدن و هل دادن همدیگر، کشیدن تابوت به هر سمت، یورش بردن داخل قبر، زیر دست و پا ماندن خانواده متوفی، سرک کشیدن تماشاگران تدفین درون قبر، بلند شدن گرد و خاک و...
کی تشییع و تدفین محترمانه را یاد می‌گیریم؟

7️⃣ راه میان‌بُر برای دیده شدن در #شبکه‌های_اجتماعی، اکسیرِ جادویی فحش و توهین است.
وارد یک دو قطبی سیاسی یا آشپزی، سینمایی یا ورزشی، علمی یا کشککی می‌شوید. توهین می‌کنید. هرچه رکیک‌تر، بهتر! متقابلاً فحش می‌خورید. موشک جواب موشک.
نتیجه؟ مشهور می‌شوید. اینجا بدنامی از گمنامی بهتر است.

8️⃣ چطور میشه به یه نوجوان گفت ما هم چهارگل #هاشمی_نسب به استقلال رو دیدیم هم غش کردنش بعد از گل به پرسپولیس، هم بخیه‌های سر #علی_انصاریان برای پرسپولیس، هم شکستن بینی در راه دفاع از استقلال، هم شادی #شاهرخ و #نیکبخت و #داداش‌زاده و ... عاشق تیمت باش ولی خودت رو واسه بازیکن نکُش!

9️⃣ سواد فقط خواندن و نوشتن، ردیف کردن کتاب در کتابخانه و مدرک دانشگاهی جمع کردن نیست، همین که وقتی یک نفر به #ماه اشاره می‌کند ما به انگشتش زُل نزنیم و ماه را فراموش نکنیم، خودش سواد است. خیلی سواد است!

🔟 «اگه تلاش کنی حتماً به همه آرزوهات میرسی» دروغ محضه! تلاش لازمه اما کافی نیست.
اینکه آدم به آرزوهاش برسه محصول قرار گرفتن در #زمان مناسب، #جای مناسب و #کنار انسان مناسبه که خب جور شدن اینها به #شانس مناسب بستگی داره!

🔰 نشانی توئیتر @ehsanm92
🖋 @ehsanmohammadi95
⛔️ تاوان دانایی؛ از سقراط تا شفیعی‌کدکنی

✍️ احسان محمدی

1️⃣ سقراط فیلسوف بزرگ یونان باستان به اتهاماتی چون «هتک حرمت و تمسخر اشیا مقدس و فساد [ذهنی] جوانان» محکوم و با خوردن جام شوکران اعدام شد.

ویل دورانت در کتاب «تاریخ فلسفه» و در توصیف مرگ او می‌نویسد: «بدبخت کسی است که بخواهد مردم را زودتر از مدتی که بتوانند «بفهمند»، تعلیم دهد.»

2️⃣ استاد شفیعی‌کدکنی هم می‌سراید:

گه مُلحد و گه دَهری و کافر باشد
گه دشمنِ خلق و فتنه پرور باشد

باید بچشد عذاب تنهایی را
مردی که ز عصر خود فراتر باشد

◼️سالهاست وقتی حمله‌های دسته‌جمعی و هیجانی کسانی که خشم و ناامیدی بر عقل‌شان غلبه کرده، نسبت به افراد صاحب فکر جامعه می‌بینم یاد این دو نکته می‌افتم. یاد اینکه دانستن در هر سطحی تاوان دارد و هر کس که دورتر‌ را می‌بیند، زودتر شوکران خورانده می‌شود!

طلبکاران دائمی، چریک‌های زیرپتو و رویاپردازانی که از تاریخ هیچ یاد نمی‌گیرند اما همه چیز را زود و زیاد و بدون مسئولیت‌پذیری می‌خواهند، بیش از دیکتاتورها قاتلان عقلانیت هستند.
🖋️ @ehsanmohammadi95
امان از دیکتاتوریِ یا با من، یا بر من!

✍️ احسان محمدی


◾️این حق طبیعی شماست که فکر کنید رسالت‌ دارید خلق را از ظلمات‌ِ جهل نجات بدهید.

◾️این حق طبیعی شماست که فکر کنید #ارنستو_چگوارا هستید، باید به میدان بروید، بجنگید و آزادی و رفاه برای مردم به ارمغان بیاورید.

◾️این حق طبیعی شماست که خیال کنید در زمان مناسب، در جای مناسب تاریخ ایستاده‌اید، و هر کس مثل شما فکر یا عمل نکند، لابد گاو و مزدور و دشمن است!

◾️این حق طبیعی شماست که شجاع باشید، بروید توی شکم دیکتاتورها، فریاد بزنید و خودتان و خانواده‌تان هزینه بازجویی، زندان و … را بدهید.

◾️ این حق طبیعی شماست که دوست داشته باشید قهرمان ملت باشید، مجسمه‌تان را بسازند، اسم‌تان به عنوان شیردل برود توی سینه تاریخ.

👏 بسم‌الله. دم‌تان گرم که اینقدر شجاع هستید. فقط امیدوارم وقتی با شماره ناشناس احضار شدید همینقدر شجاع بمانید و البته ده سال بعد هم با ایمان کامل روی آرمان‌های امروزتان بمانید و نگویید امان از هیجان و شور!

من هیچ وقت و هیچ‌جا نه #قهرمان بوده‌ام، نه دلم خواسته چریک نجات‌بخش باشم، نه رسالت خودم را هدایت بشریت گمراه می‌دانم، نه برای کسی نسخه می‌پیچم که چرا به میدان می‌رود، نه طلب دارم که چرا نمی‌رود!

همانطور که وادار کردن آدم‌ها به سکوت، ایجاد خفقان است، اجبار کردن آن‌ها به اظهارنظر و اقدام در هر کاری به زور، دیکتاتوری است.

اگر قبلاً چنین کاری کرده‌ام یا چنین تصویری از خودم در ذهن کسی ساخته‌ام که «شما بزنید کنار بهتون تیر نخوره چون چریک سلحشورتون با تفنگ اومد به میدان!» قطعاً اشتباه بوده و در مصرف شکر اسراف کرده‌ام! روزنامه‌نگار را چه به این حرف‌ها؟

به واسطه چند تجربه کوچک خودم و‌ سالها #زندان و‌ شکنجه پدرم، هیچ تمایلی برای چریک‌بازی و دادگاه و بازجویی ندارم، سالها در حد توان و جسارتی که داشته یا نداشته‌ام از #زندگی نوشته‌ام، قلم من هیچ‌وقت #گلوله شلیک نکرده و امیدوارم تحت فشارِ دو قطبی‌های اجتماعی و شهوتِ لایک و فالوور و سوت و کف، هرگز شلیک نکند.

🙏 از هیچ‌کس، هیچ طلبی ندارم، اگر به کاری ایمان قلبی دارید انجامش بدهید اما لازم نیست سرنیزه‌تان را پشت گوش دیگران بگذارید که آن‌ها هم با شما به بهشت بیایند!

وظیفه هیچ‌کس نیست برای رویاها، آرمان‌ها یا باور شما فداکاری کند و تاوان بدهد. به ویژه وقتی خودتان نانتان گرم و آبتان سرد است. دیگران ترسو، بزدل و احمق هستند؟ شما شجاع، آزاده و آگاه باشید. همین!
🖋️ @ehsanmohammadi95
HTML Embed Code:
2024/06/02 18:26:37
Back to Top