TG Telegram Group Link
Channel: دنیای بورس
Back to Bottom
Charsoo 030210
📹 عقب‌گرد شاخص به کانال 2.2 میلیون واحدی/ برنامه‌های توانیر برای تامین برق پایدار

▫️مدیر عامل توانیر : صنعت برق، برنامه‌هایی را به منظور تامین برق پایدار کشور در دست اجرا دارد که اجرای آن از مهر ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است. به گفته رجبی‌مشهدی، سهم صنایع از مجموع مصرف برق هیچ‌گاه کمتر از ۳۶ درصد مصرف برق کشور نبوده است.

▫️شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز گذشته و با فشار عرضه‌ در نیمه دوم بازار بیش از 20 هزار واحد منفی خورد تا چند روز بیشتر در محدوده کانال 2 میلیون و 300 هزار واحدی دوام نیاورد.

▫️وزیر اقتصاد برای شرکت در چهل و نهمین اجلاس سالانه ۲۰۲۴ گروه بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرد.

▫️با تصمیم هیئت مدیره نماد فروی تولید شمش روی در شرکت ذوب و روی اصفهان از سر گرفته می‌شود.

#چارسو
📺 @ecoiran_webtv
💰عیار سکه‌های مبادله چند است؟

✳️ در روز یکشنبه دو تا بحث داغ داشتیم. بحث اول درمورد همزمانی سفر وزیر اقتصاد و ریس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه به این کشور بود. رویترز مدعی شده آنتونی بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه با مقامات منطقه‌ای دیدار خواهد داشت. روزنامه کیهان درمورد این سفر نوشته که منتظر گشایش‌های ارزی باشید.

بحث داغ دوم بازار شایعه ناخالصی سکه‌های حراجی در مرکز مبادله بود. در روز یکشنبه این شایعه در بازار دست به دست می‌شد که دارندگان سکه‌های حراج بانک مرکزی هنگام فروش این سکه‌ها به علت وجود ناخالصی و عیار پایین‌تر، با قیمت پایین‌تری از سوی خریداران روبه‌رو می‌شوند.

✳️ آیت محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا هم در این باره واکنش داشته و گفته «ربع و نیم سکه‌های حراجی از لحاظ عیار هیچ ناخالصی ندارند اما به دلیل عدم دقت در فرایند ضرب، کدر و ناشفاف است که همین موضوع تقاضا برای آن‌ها را پایین آورده و درصدی از قیمت آن‌ها را کاهش داده است».

گزارش کامل

🌐 @donyayebourse_com
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد: رژیم اجباری نصف ایران

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که میزان مصرف کالری نیمی از جمعیت ایرانی‌ها در سال۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد (یعنی ۲۱۰۰کالری در روز) است

نسخه کامل در تلگرام

نسخه کامل در سایت

🌐 @donyayebourse_com
💵 روند عجیب بازار ارز و سکه/ اثر اعتصاب بنکداران طلا بر معاملات

✳️ به عقیده تحلیلگران یکی از دلایل افت بازار ارز و سکه در روز یکشنبه اعتصاب بنکداران بوده است. در روز یکشنبه در بازار شنیده می‌شد که بنکداران طلا نسبت به مصوبه مالیاتی مجلس اعتراض داشتند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

با اعتصاب بنکدارن طلا، از عمق این بازار کاسته شد و قیمت نقدی طلای آبشده با قیمت فردایی شکاف پیدا کردند و قیمت نقدی طلای آبشده در مسیر نزول محکمتر گام برداشت. با کاهش قیمت طلای آبشده در معاملات پشت خطی، سایر بازارها نیز از آن پیروی کردند و به سطح حمایتی برگشتند. از منظر این معامله‌گران، با بازگشایی سنکداران دوباره بازار طلا جان می‌گیرد.

✳️ معامله‌گران فنی معتقدند بازار اشباع فروش سنگین دارد و از اینکه بازار ارز و سکه اصلاح کاهش نمی‌دهد متعجب هستند. از نگاه تکنیکال بازار ارز و سکه می‌تواند از محدوده‌های فعلی حمایت شود و به سمت سقف‌های مقاومتی حرکت کند تا از اشباع فروش کم شود.

سقف دلار هرات در صورت حمایت، 60 هزار و 800 تومان است.

✳️ گزارش کامل دراینجا

🌐 @donyayebourse_com
💰درخشش طلا در سایه‌های اقتصادی/ چگونگی افزایش جذابیت طلا در برابر بی‌ثباتی‌های جهانی!

✳️ روندهای اخیر در بازار طلا نشان‌دهنده تعامل پیچیده‌ای از عوامل کلان اقتصادی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و سیاست‌های بانک‌های مرکزی است. از اوایل سال ۲۰۲۴، قیمت طلا تحت تأثیر نوسانات قابل توجهی بوده است. تحلیلگران این نوسانات را به عوامل کلیدی نظیر سیاست‌های فدرال رزرو ایالات متحده، تأثیرات اقتصادی رویدادهای ژئوپلیتیکی و تغییرات در تقاضای سرمایه‌گذاری نسبت می‌دهند.

موضع فدرال رزرو در مورد نرخ بهره، یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده قیمت طلا است. انتظارات برای کاهش نرخ بهره، موضوع محوری اخیر بوده است. با کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های فاقد بازده مانند طلا کاهش می‌یابد و در نتیجه جذابیت طلا افزایش می‌یابد.

✳️ تحلیلگرانی از جی پی مورگان و گلدمن ساکس بر این باورند که انتظار برای کاهش نرخ‌ها، عامل محرک افزایش قیمت‌های طلا در کوتاه‌مدت است. این تحلیلگران با پیش‌بینی‌هایی مبنی بر رسیدن قیمت اونس جهانی به حدود ۲۱۷۵ دلار طی سال آینده، بازار طلای جهانی را صعودی پیش بینی کردند.

مشروح گزارش

🌐 @donyayebourse_com
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🎥 آغاز صادرات آهن اسفنجی از فولاد خوزستان

✳️ رضا طاهری، رئیس هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو 2024 عنوان کرد: فولاد خوزستان به عنوان اولین تولیدکننده فولاد خام در کشور، پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است.
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد خوزستان ضمن تاکید بر برنامه‌های گسترده این شرکت برای توسعه بازار آهن گفت: این شرکت علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، فروش به سایر کارخانجات را نیز در دستور کار قرار دارد.

طاهری افزود: قراردادهای متعددی برای صادرات آهن اسفنجی منعقد شده و ما در حال تکمیل زنجیره تولید هستیم تا بتوانیم در هفت سال آینده به تولید 13 میلیون و 600 هزار تن فولاد دست یابیم.

✳️ وی همچنین عنوان کرد : شرکت فولاد خوزستان هم‌اکنون نه تنها تولید آهن اسفنجی را برای مصرف داخلی انجام می‌دهد، بلکه با برنامه‌ریزی دقیق، صادرات این محصول استراتژیک را نیز آغاز کرده است.

او افزود: فولاد خوزستان به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی شمش در کشور، با رویکرد مشتری‌مداری و تعهد به کیفیت و زمان‌بندی قراردادها، در بازار صادراتی به خوبی فعالیت می‌کند.

🌐 @donyayebourse_com
📝 واردات 500 هزار گوشی موبایل

✳️ طبق اعلام گمرک ایران، در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۹۴ هزار و ۴۹۵ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده است. ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور در مدت یاد شده ۱۲۲ میلیون و ۸۵۹ هزار دلار بود.

در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۶۶ هزار و ۱۹۳ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۰۶ میلیون و ۵۵۸ هزار دلار به شیوه تجاری و ۲۸ هزار و ۳۰۲ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۶ میلیون و ۳۰۱ هزار دلار به شیوه مسافری وارد شد.

✳️ داده‌های گمرک نشان می‌دهد؛ آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت، مربوط به کد تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ یعنی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و کد ۸۵۱۷۱۴۲۰ یعنی گوشی‌های تلفن همراه با صفحه کلید غیر لمسی است.

🌐 @donyayebourse_com
📝 تداوم معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی در پیام‌رسان‌های داخلی

✳️ عیسی زارع پور گفت: زمینه لازم برای فعالیت کسب‌وکارها و سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم شده و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد سکوهای دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد که بندهایی از آن اجرا شده و بقیه بندها در حال پیگیری است.

به گفته وزیر ارتباطات، یکی از بندهایی که دو سال در قانون آمده معافیت مالیاتی این کسب و کارهاست؛ و افرادی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل کنند، دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

✳️ آنطور که زارع‌پور گفته، این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه طبق آن آئین‌نامه تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب‌ و کارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود.

گزارش کامل

🌐 @donyayebourse_com
📝 منظور: فشار مالیاتی امسال سبک‌تر است

✳️ در توزیع اعتبارات تلاش کردیم که بر اساس تکالیف قانون برنامه هفتم و با توجه به مجموعه انتظارات از دستگاه‌ها این اعتبارات را توزیع کنیم.

برای تدوین این جدول نظر همه دستگاه‌ها را در دولت تامین و تلاش کردیم که در توزیع اعتبارات عدالت داشته باشیم؛ توزیع اعتبارات در این جدول کاملاً بر اساس اهداف برنامه، تکالیف دستگاه‌ها و عدالت انجام شده است و کاملا کارشناسی شده است.

✳️ بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه ما جداول را تدوین کردیم تا براساس منابع، توزیع اعتبارات صورت گیرد. این کار براساس خط مشی‌های قسمت اول بودجه و ارقام کلان در سقف درآمدی و هزینه‌ای صورت گرفت که منجر به تنظیم جداول بود.

✳️ بار مالیاتی و فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است چون با مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است یکی از آنها حذف برخی معافیت‌ها است که تبدیل به درآمد مالیاتی شده و فشار به مودیان مالیاتی وارد نمی‌کند.

اگر اتفاق جدیدی نیفتد و اگر ۸۷۰ همت مالیات سال قبل وصول شود و همچنین با در نظر گرفتن حذف معافیت‌های قبلی، امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت می‌شود لذا رشد ۳۰ درصدی مالیات متناسب با شرایط اقتصادی یک رشد معمول است. این رشد طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه اعمال شده است.

✳️ روح‌الله نجابت نیز در جریان بررسی جدول شماره هفت لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی با طرح پیشنهادی اظهار کرد:

پیشنهادم حذف بودجه هوشمند سازی قوه مقننه و دادن آن برای افزایش بودجه فرماندهی نیروی انتظامی است.

✳️ در لایحه بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برای هوشمند سازی قوه مقننه آمده است اما سوال این است که مبنای این رقم کجاست؟ طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار همت برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد اما معلوم نیست کجا و چگونه تخصیص پیدا کرد و هزینه شده است.

گزارش کامل در وبسایت اکوایران

🌐 @donyayebourse_com
📉 بورس در مدار تعدیل / خودرویی‌ها حرکت کردند

✳️ در معاملات روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 737 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 281 هزار و 96 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 671 واحدی در رقم 756 هزار و 836 واحدی ایستاد.

✳️ شاخص کل فرابورس با رشد کمتر از یک واحدی در رقم 25 هزار و 289 واحد ماندگار بود. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 372 واحد به سطح 138 هزار و 392 واحد رسید.

امروز فولاد، فملی، کچاد و کگل نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای خساپا، حکشتی و خودرو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

✳️ در فرابورس نیز نمادهای تجلی، سپیدار و توریل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فجهان، فزر و پارتا نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.

🌐 @donyayebourse_com
📉 تورم سالانه تولیدکننده 20 گروه صنعتی کاهش یافت

✳️ آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حکایت از کاهش تورم پیشران تولیدکننده بخش صنعت در بهمن 1402 داشته است. بررسی تغییرات این نرخ در بهمن 1402 نسبت به دی همین سال حاکی از آن است که در 20 گروه صنعتی، تورم سالانه تولیدکننده بیشتر و در 3 گروه با کاهش همراه شده است.

#تورم
#تورم_بخش_صنعت

📺 @eco_khabar
📝 تامین مالی 11 پروژه ایران از سوی بانک توسعه اسلامی/ مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید

✳️ وزیر اقتصاد از تامین مالی ۱۱ پروژه مهم ایران از سوی بانک توسعه اسلامی و مذاکره به منظور افزوده شدن سه پروژه مهم ایران در حوزه بهداشت و درمان و دانش‌بنیان به این فهرست خبر داد.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد:

✳️ 57 کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند، استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم، در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

✳️ در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط. تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

گزارش کامل دراینجا

🌐 @donyayebourse_co
📉 کدام بانک‌ها بیشترین وام‌دهی به اشخاص مرتبط خود را داشته‌اند؟

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، مجموعا حدود 290 همت ارزش تسهیلات به اشخاص مرتبط 23 بانک و موسسه اعتباری بوده است. شایان ذکر است در این میان بانک خاورمیانه، مسکن، ایران و ونزوئلا و صنعت و معدن آمار مربوطه موسسات خود را منتشر نکرده‌اند.

✳️ بررسی‌ها حاکی از آن است که بانک آینده بیشترین میزان تسهیلات به اشخاص مرتبط خود را داشته که ارزش آن نیز حدود 139 همت اعلام شده است. این درحالیست که بیش از 63 درصد تسهیلات اشخاص مرتبط بانک آینده در زمره تسهیلات غیرجاری قرار دارند، یعنی دو ماه یا بیشتر از سررسید قرارداد این تسهیلات گذشته است.

#تسهیلات_غیرجاری

🌐 @donyayebourse_com
📉 فولاد و فملی شاخص بورس را قرمز کردند / ریزش سهام بزرگان معدنی

✳️ امروز فولاد، فملی، کچاد و کگل نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

✳️ در معاملات روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 737 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 281 هزار و 96 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 671 واحدی در رقم 756 هزار و 836 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با رشد کمتر از یک واحدی در رقم 25 هزار و 289 واحد ماندگار بود. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 372 واحد به سطح 138 هزار و 392 واحد رسید.


🌐 @donyayebourse_com
📉 فراز و فرود رشد نقدینگی در دهه اخیر

✳️ نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر از کانال 20 درصد کمتر نشده و حتی در برهه‌‌ای از کانال 40 درصد فراتر رفته است. اقتصاددانان نظرات مختلفی در واکنش بانک مرکزی به نرخ رشد نقدینگی ارائه داده‌اند.

#تورم
#نقدینگی

🌐 @donyayebourse_com
🟢 جدول مربوط به منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

✳️ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه «جدول شماره ۵ مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی» را بررسی کردند.

بر این اساس این جدول مربوط به قانون بودجه با ۱۲۲ رای موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

🌐 @donyayebourse_com
🚗 گزینه‌ی «عجله ندارم» از تپسی حذف شد

✳️ پس از حذف و غیرفعال شدن گزینه‌ی «عجله دارم» از اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی، روابط عمومی تپسی اعلام کرده که گزینه‌ی «عجله ندارم» هم از تپسی حذف شده است.

✳️ اما حالا پس از حذف و غیرفعال شدن گزینه‌ی «عجله دارم» از اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی، روابط عمومی تپسی اعلام کرده که گزینه‌ی «عجله ندارم» هم از تپسی حذف شده است.

این گزینه با این هدف به پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی اضافه شده بود تا اگر فردی عجله نداشت بتواند از این گزینه استفاده کند و مبلغ کمتری پرداخت کند.

تپسی در ادامه اضافه کرده است: «هدف تپسی از اضافه کردن گزینه‌هایی مانند «عجله دارم» و «عجله ندارم»، ارائه‌ی امکانات متنوع متناسب با شرایط و نیازهای کاربران است. امیدواریم در ادامه‌ی مسیر همچنان بتوانیم در راستای این هدف گام برداریم.»

🌐 @donyayebourse_com
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📝 ارزآوری منطقه آزاد اروند در 1402

✳️ علی زارعی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این منطقه بین سایر مناطق آزاد تجاری با توجه به ارزیابی هایی که توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انجام شد، به عنوان منطقه ازاد برتر در زمینه سهولت کسب و کار انتخاب شد.

✳️ زارعی ادامه داد: بیشتر هدفگذاری را در افزایش تولید و میزان سرمایه گذاری و تسهیل شرایط کسب و کار در منطقه انجام دادیم. سرمایه گذاران می توانند در کوتاه ترین زمان مجوز های مربوطه به آغاز فعالیت های اقتصادی خود را دریافت کنند.

به گفته او، در سال گذشته بیش از 840 میلیون دلار از طریق منطقه ازاد اروند صادرات داشتیم که 220 میلیون دلار از این تولیدات، مربوط به تولیدات خود منطقه آزاد اروند بوده است.

#ایران_اکسپو_۲۰۲۴

🌐 @donyayebourse_com
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 برنامه جدید پتروشیمی زاگرس برای ورود به پایین‌دست

✳️ متین دیداری مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس عنوان کرد: در سال های اخیر با توجه به افزایش نرخ خوراک گاز و کاهش نرخ جهانی متانول شاهد وضعیت مناسبی برای تولیدکنندگان متانول در کشور نبودیم و نیستیم.

✳️ دیداری افزود: ما هم در شرکت پتروشیمی زاگرس با توجه به پتانسیل هایی که وجود دارد، اصلاح ساختارهای فرآیندی، ساختارهای فروش و سایر موضوعات دیگر توانستیم تا حدی برای شرکت سود بسازیم.

او ادامه داد: برنامه هایی برای ورود به حوزه پایین دست داریم، می خواهیم قیمت تمام شده محصول را پایین بیاوریم تا بتوانیم منافع سهامداران پتروشیمی زاگرس به خطر نیفتد و سودآوری پایدار را در پتروشیمی زاگرس داشته باشیم.

دیداری افزود: کاهش قیمت جهانی متانول و قطعی گاز در زمستان از عواملی بود که ارزآوری این شرکت را کاهش داد.


#ایران_اکسپو_۲۰۲۴
🌐 @donyayebourse_com
HTML Embed Code:
2024/05/18 23:52:03
Back to Top