TG Telegram Group Link
Channel: دختر هیس!
Back to Bottom
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
😀خیابان‌های سن‌خوآن در تسخیر زنان با شعار «ما برای زندگی‌مان»

زنان در سن‌خوآن پایتخت پورتوریکو، خیابان‌ها را تسخیر کرده و خواستار پایان دادن به خشونت‌های جنسی/جنسیتی شدند.

فعالین حقوق زنان در پایتخت پورتوریکو برای مقابله با زن‌کشی و پایان دادن به خشونت علیه زنان کمپینی خیابانی را با شعار «ما برای زندگی‌مان» آغاز کرده‌اند که طی آن با پخش تراکت‌ها و دفترچه‌های ویژه‌ی اطلاع‌رسانی در این‌باره، با حضور در معابر عمومی با مردم به گفتگو می‌پردازند.

آن‌ها می‌گویند تنها در ‌سال جاری سیزده زن‌کشی رخ داده است و این روند همین حالا باید متوقف شود: «آن‌ها به کشتن ما ادامه می‌دهند. خشمگین شدن کافی نیست،‌ ما برای زندگی‌مان می‌جنگیم.»

فعالیت این کمپین از جمعه ۲۳ فوریه با برپایی کاروان‌های شبانه‌ آغاز شده و قرار است که این فعالیت‌ها تا تاریخ ۸ مارس، روز جهانی زنان ادامه داشته باشد.

در بخشی از بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده آمده است: «سه سال پس از اعلام وضعیت اضطراری علیه خشونت جنسیتی، ما همچنان شاهد این هستیم که چگونه فرماندار، پدرو پیرلوئیسی و همه نهادهای حکومتی نسبت به ما زنان غیرمسئولانه و غیرصادقانه رفتار می‌کنند. آن‌ها به ما می‌گویند که به نهادهای قانونی گزارش بدهید تا از شما محافظت کنند، اما خود همین نهادهای مذکور هستند که خشونت جنسی/ جنسیتی علیه زنان را تداوم می بخشند. بار دیگر ما به خیابان‌ها می‌آییم تا سیستمی را که به ما خشونت می‌ورزد محکوم کنیم و با اعمال فشار بر آن‌ها به اقدام وادارشان نماییم»


▫️bidarzani
@Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
چند روز پیش یه ویدئو تو اینستا دیدم که می‌گفت زن وقتی آرایش می‌کنه و به خودش میرسه می‌ره بیرون ینی دنبال توجهه و دلش میخواد دیگران نگاهش کنند اگر اینطور نیست و برای دل خودشون آرایش میکنن پس توی خونه اینکار رو انجام بدن!
دلم می‌خواست بهش بگم،پس توئم وقتی میری بیرون لباس مرتب نپوش،به سر و صورت خودت نرس و این کارارو توی خونه برای دل خودت انجام بده...
واقعا منطق کجا رفته؟
پس کجاست عقل؟
#یاسمن‌موسوی
   🪻𝐃𝐎𝐊𝐇𝐓𝐀𝐑 𝐇𝐈𝐒 ₎:
Forwarded from دختر هیس!
‌─ وقتی پیش مادر همیشه بچه‌اش رو بچه مردم خطاب می‌کنند،همونجا آغاز ظلم به مادره...
#یاسمن‌موسوی
   🪻𝐃𝐎𝐊𝐇𝐓𝐀𝐑 𝐇𝐈𝐒 ₎:
دختر هیس! pinned Deleted message
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
❗️ زنان خود را کوچک نگه دارند تا مردان احساس بزرگی کنند!

🖍‌ سمانه سوادی


😀وقتی از نابرابری‌های جنسی و جنسیتی صحبت می‌کنیم، مردان به نابرابری‌هایی از جمله وظیفه و تعهد قانونی‌شان برای تامین مالی خانواده اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند اینکه مردان از نظر قانونی (در ایران) و عرفی موظف شده‌اند نان‌آور خانواده باشند، نابرابری و مثال نقض مردسالاری‌ست!

آن‌ها اشاره‌ی درستی به نابرابری دارند، اما این نابرابری نه نقض ساختار مردسالار که از ملزومات آن است. این نابرابری‌ست که مردان یگانه نان‌آوران خانواده شناخته شوند، اما هدف از این نابرابری فرودست ساختن و به حاشیه راندن مردان نیست، بلکه هدف اتفاقا در قدرت نگه داشتن و قدرت بیشتر دادن به مردان است.

همینطور که در این توییت می‌بینید و بسیار مثال‌های دیگری هم دارد، زنان تشویق می‌شوند درآمد کمتری از مردان داشته باشند، چنان پیشرفت نکنند که غرور مردان خدشه‌دار شود، یا اگر کردند متواضع باشند و همچنان اختیار امور مالی را به مردان بسپارند. زنان تشویق می‌شوند که خود را کوچک نگه دارند تا مردان احساس بزرگی کنند! در کنار این تشویق‌ها، موانع قانونی و فرهنگی بسیاری نیز بر سر راه پیشرفت حرفه‌ایشان قرار می‌دهند.

در قوانین ایران مرد رئیس خانواده محسوب می‌شود. ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی می‌گوید در روابط زوجین ریاست خانواده به مرد تعلق دارد و بعد در مواد بعدی آثار ناشی از این ریاست که شامل پرداخت نفقه و برآوردن نیازهای زن است را برمی‌شمارد و همچنین وظایف زن در برابر «رئیس» که تمکین است و فرمانبرداری!

🔴 ساختار مردسالاری طراحی شده است برای نگه داشتن مردان در قدرت به شکل سیستماتیک و فرودست‌سازی و به حاشیه راندن ساختارمند زنان. در این بین حتما وظایف و مسئولیت‌های سختی از جمله نان‌آوری هم بر دوش مردان می‌گذارد، زیرا آن‌ها باید دائم تلاش کنند که قدرت بیشتری داشته باشند و این لازمه‌ی نظام مردسالار برای حفظ قدرت است.

همینطور ممکن است نتایج تبعیض‌آمیز و مخربی هم برای مردان داشته باشد، از جمله سربازی اجباری. نتیجه‌ی دادن قدرت در ساحت عمومی به مردان، به آشپزخانه راندن زنان، قوی و تکیه‌گاه‌ دانستن مردان و لطیف و ظریف دانستن زنان، غیرتمند خواندن مردان و ناموس‌انگاری زنان، چیزی نخواهد بود مگر سربازی اجباری برای مردان!

درست است که ساختار مردسالار می‌تواند تبعیض و نابرابری‌هایی نیز برای مردان داشته باشد، اما این دست نابرابری‌ها، غالبا نه برای انقیاد مردان بلکه برعکس برای سهم بیشتری از قدرت داشتن آن‌هاست. یا از ملزومات حفظ حیات این ساختار است، یا نتیجه‌ی ناخوشایند آن.


#مردسالاری

🔮 @Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔖 نگاهی کوتاه بر تاریخ مبارزات #8_مارس؛ روز جهانی زنان



❤️ @Zane_Ruz_Channel
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
📝در روز جهانی زنان، ما نیازی به تخفیف (صدقه) نداریم؛ ما به حقوق برابر نیاز داریم!

🖍 Nilanjana Bhowmick

🖍 ترجمه: پرستو فرخی


🔹روز جهانی زنان، اغلب به یک فرصت بازاریابی محض تبدیل می شود که از فمینیسم بهره‌برداری و سواستفاده می‌کند.در این روز برندهایی که می‌خواهند از زنان «قدردانی» کنند، تخفیف‌هایی برای لباس‌ها و آرایش ارائه می‌دهند و سلبریتی‌ها در این روز از زنان می‌خواهند که به خودشان برسند و قدرخود را بدانند.

یک نمونه از پیام‌های بسیاری که در طول هفته گذشته در صندوق پستی من وجود دارد:«هیچ مقدار تخفیف یا پیکش و پیشنهادی برای قدردانی از زنان کافی نیست. با این حال، این تلاش کوچک ما برای ایجاد احساس فوق‌العاده خاص در آن‌ها است... تا ۵۰ درصد تخفیف روی تمام محصولات ما تا روز جهانی زنان وجود دارد»

بااینکه برخی از برنامه‌ها توسط دولت و سازمان‌های غیردولتی برای این روز وجود دارد، اما آنها همچنان فقط در سالن‌های کنفرانس محدود می‌شوند.

زن معمولی؛ کسی که در ایستگاه مترو یا اتوبوس، در ازدحام جمعیت راه خود را باز می‌کند یا در خانه پنهان می‌ماند، به این اجتماعات قدرتمند دسترسی ندارد. چیزی که در دسترس او است، بن‌های تخفیف و بورس فروش رسانه‌های اجتماعی است که هدف و مناسبت این روز را از بین می‌برد.

🔹 روز جهانی زنان وقتی هدف سیاسی خود را از دست بدهد چه معنایی می‌دهد؟ کلیشه زن کدبانویی که سرمست از دوردور کردن در فروشگاه‌ها و خریدهای اضافی است آن هم با تخفیفی که بمناسبت روز زن به کارت اعتباری همسرش زده شده! یا نهایتاً جشن‌های نمادین که با توانمندسازی چند زن محدود مزین شده‌اند.

🔻زنان بصورت روزافزون برای افزایش درآمد خانواده تلاش می‌کنند در عین حال که با یک سیستم سرمایه‌داری پدرسالار هم مبارزه می‌کنند که این سیستم از آنها می‌خواهد نقش خود را به عنوان خانه‌دار در اولویت قرار دهند و در مشاغل کم‌درآمد بی آتیه با رشد ناچیز باقی بمانند.در محل کار، آنها با این توقع روبرو هستند که "مانند یک مرد کار کنند"، در غیر این صورت ضعیف و غیرمولد هستند درحالیکه وقتی به خانه می‌آیند، باید یک بار دیگر نقش الهه خانگی را برعهده بگیرند؛ هم مانند نیگلا لاوسون آشپزی کنند و هم مانند فلورانس نایتینگل مراقب باشند!

اگر روز جهانی زنان (IWD) برای تأمل در نابرابری های جنسیتی است، بیایید این کار را انجام دهیم. اگر دولت علاقه‌مند به ایجاد تغییر بود، سیاست‌های کار سازگار با زنان را در دستور کار قرار می‌داد. اگر این تجارت‌های سوداگرانه در پرداختن به موضوع زنان جدی بودند، می‌توانستند سازمان‌هایشان را نسبت به حساسیت جنسیتی ارزیابی کرده و تغییراتی در آن ایجاد کنند.

در بسیاری از جوامع این تجارت‌ها موفق شده‌اند روز به این مهمی را بجای فراخوان‌های اقدام برای مطالبه برابری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای زنان و یا انتقاد علنی و مواخذه‌های اجتماعی، ساده‌سازی کرده و به سطح موضوعات پیش پاافتاده تقلیل دهند.

🟡روز جهانی زنان در حد یک فرصت بازاریابی با کمپین‌های سطحی شعارمحور و وابسته به هشتگ در نظر گرفته می‌شود که به جای شروع گفت‌وگو در مورد نابرابری‌های شرورانه‌ای که هنوز در جوامع وجود دارد، سود و بهره‌وری مالی را هدف قرار می دهند. این برندها فمینیسم را کالاسازی می‌کنند، آنها از تظاهر به برابری جنسیتی سود می‌برند.

اگر می‌خواهید استدلال کنید که برجسته‌سازی روز جهانی زنان از طریق تجاری‌سازی می‌تواند آگاهی را افزایش دهد و جرقه گفتگو در مورد نابرابری جنسیتی را برانگیزد، متأسفانه در جوامع چنین نیست و تجاری‌سازی به معنای نادیده‌گرفتن مسائل واقعی زنان است.

🟢روز جهانی زنان فقط یک شعار نیست، روزی است که باید در مورد این مسائل صحبت شود. زمان آن فرا رسیده است که به یاد زنانی باشیم که از طرف ما برای حقوقی که امروز از آن برخورداریم جنگیدند. برای آنها، برای ما و برای دخترانمان، باید روز زنان را از چنگال اهداف تبلیغاتی و بازاریابی باز پس بگیریم.

🔴ما به تخفیف و یا صدقه نیاز نداریم. ما به حقوق برابر در خانه و محل کار نیاز داریم. ما باید شنیده شویم. ما باید در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین سیاست‌ها مشارکت داشته باشیم. اما همه اینها باید از خانه‌های ما شروع شود.

برابری جنسیتی نه موضوع پیچیده‌ای مثل علم هواوفضا و آپولو هوا کردن است و نه موضوع پیش‌پاافتاده‌ای مثل کارت تخفیف‌ (بمناسبت روز جهانی زنان) است؛ بلکه برابری جنسیتی به عنوان یک مکالمه از خانه شروع می‌شود و به یک جنبش تبدیل می‌شود.

#8_مارس


ادامه مطلب 👉👉


https://www.theguardian.com/global-development/2023/mar/08/we-dont-need-discount-vouchers-for-international-womens-day-we-need-equal-rights


❤️ @Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
◀️ ویدئوی کمتر دیده شده خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۲۵ اسفند ۱۳۵۷: تظاهرات زنان فمنیست اروپا در پاریس در حمایت از زنان ایران

این تظاهرات که مقابل کلیسای نوتردام پاریس و مقابل نمایندگان مذاهب مختلف برگزار شد بعد از نخستین تظاهرات اعتراضی زنان ایران در ۱۷ اسفند همان سال شکل گرفت.

🟢تظاهرات ۱۷ اسفند زنان ایران توجه جامعه جهانی را جلب کرد و حتی گروهی از فعالان حقوق زن برای بررسی شرایط و اعتراض به وضعیت زنان به ایران سفر کردند.


#تاریخ_زنان


❤️ @Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
❤️ توضیحی مختصر در این خصوص که آیا استفاده از واژگانی مثل سلیطه، بازی کردن در زمین مردسالاری است؟

🖍خلق زبان و مفاهیم جدید زن‌محور، در نظم نمادین مردانه نمی‌گنجد، به تعبیر سیسکو آن زبانی «دیگر» است که امکانات متفاوتی از زن بودن را به نمایش می‌گذارد و خارج از سه‌گانه قضیب/احلیل/قلمِ نگارش و زبان مردمحور است.

پس زنان نه‌ تنها نیازی به رفرنس‌های زبان مردمحور ندارند بلکه خود در حال خلق زبان جدیدی هستند. آزادی از اندیشه سرکوبگر زبان، خلع سلاح و تهی‌سازی از مفهوم زبان زن‌ستیرانه، بازپسگیری زبان و در نهایت آفرینش ادبیاتی از آنِ خود نخستین گام‌ها برای رهایی زنان است.

اما البته کاملا قابل درک است که چندگونگی و بی‌نظمی، سیالیت زبانی زن‌محور خارج از نظم نمادین، در شیوه اندیشیدن خطی و محدود و بسته دوتایی (زن/مرد) هراس بیندازد.

زبان و شیوه نگارش زنانه صرفاً بعد متضادی از زبان مردمحور نیست؛ بلکه در اصل صدای نامتعارف تبعیدشدگان و محذوفین است که امکان دگرگونی در معیارها و قواعد اسارت‌بار همسان‌سازی شده را فراهم می‌آورد. این «شورش زبانی» زنان احتمالا مقدمه رهایی جمعی خواهد بود.


#سلیطه
#زبان_جنسیت_زده

🖍 پرستو فرخی


🔮@Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
یک میکرون جلویشان است و یاوه گویی میکنند بدون آن که بدانند چه میگویند.
(درحال مسخره کردن یاوه گویانه)

› Femiology
    🪻𝐃𝐎𝐊𝐇𝐓𝐀𝐑 𝐇𝐈𝐒 ₎:
لطفا این شب مراقب خودتون و دیگران و حیوانات باشید و کاری نکنید که بعدا پشیمون بشید ، چهارشنبه سوری خوبی داشته باشید🔥
Waltz-E Chaman
Eendo
میگن بهار اینه
که پروانه میگه
هر دم رو یه گل و
از هر چمن گُلی چین و گذر کن. 🎏
Forwarded from جامعه‌شناسی زن روز (Parastu.Z.Farrokhi)
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
📹 وظیفه‌ی بی‌خوابی


بی‌خوابی مادر طبیعی نیست؛ تبعیض است.


▫️کاری از نشر آسو

#مادری
#فرزندپروری
#تبعیض_جنسیتی


❤️ @Zane_Ruz_Channel
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تفاوت احساس امنیت موقع دویدن بین زنان و مردان
› salamatezanan
    🪻𝐃𝐎𝐊𝐇𝐓𝐀𝐑 𝐇𝐈𝐒 ₎:
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
▫️
Cr: feminist.Persian2
من مثل بقیه دخترا هستم همونقدر باحال▫️

▫️ 𝐃𝐎𝐊𝐇𝐓𝐀𝐑 𝐇𝐈𝐒 ₎:
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
       🏹ׅ۬∙          
ایشون رو که یادتون میاد؟ فردی که جنی هرموسو مورد آزار جنسی قرار داد و بدون اجازه لب های اون رو بوسید و کلی ها ازش دفاع کردن و سعی کردن آزار جنسی و کلا تجاوز به زنان رو بی ارزش جلوه بدن که اتفاق خاصی نیست! بالاخره به 28 ماه زندان و 60 هزار یورو غرامت محکوم شد و دستگیر شد!

دیگه سکوت چندین ساله زنان بسه ما نمیذاریم اینقدر امنیت زنان بی ارزش بشه که آزار جنسی در دنیا بی اهمیت تلقی بشه، اینقدر بی اهمیت که جلوی چشم میلیون ها آدم انجام بشه و ازش دفاع بشه! پول و قدرت و مقام نباید باعث بشه از این موضوع بگذریم ▫️
▫️ @DOKHTAR_HIS ₎:
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
نامه‌ای برای نسل‌های بعد و بعد و بعد و بعد و بعد....
▫️ @DOKHTAR_HIS ₎:
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
HTML Embed Code:
2024/05/21 13:21:00
Back to Top