TG Telegram Group Link
Channel: شفافیت برای ایران
Back to Bottom
گزارش کارشناسی «مصادیق و زمینه‌های شکل گیری فساد در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی»

🔶 دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی تخصصی زمینه‌های شکل گیری فساد در حوزه تغییر کاربری اراضی، گزارشی با عنوان «مصادیق و زمینه‌های شکل‌گیری فساد در موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی (زراعی-باغی)» در آذر ماه سال جاری منتشر کرد.

🔶 در بخشی از این گزارش آمده است: «در جهان امروز فساد در تمامی اشکال آن به‌عنوان چالشی بزرگ برای جوامع در‌آمده است و اعتماد مردم به دولت‌ها را به‌عنوان یکی از ابعاد اساسی سرمایه اجتماعی تضعیف می‌کند. دریافت منافع مالی قابل‌توجه، یکی از علل اساسی شکل‌گیری فساد بوده و معمولاً حوزه‌هایی با گردش مالی بالا به‌ویژه زمین، استعداد بیشتری در این رابطه دارند.»

🖋 جهت سهولت دسترسی علاقه‌مندان متن کامل این گزارش در وبسایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7045 قابل مشاهده و دانلود است.
#گزارش

🆔 @Tp4_ir
شفافیت و عدالت مالیاتی؛ دستاوردهای اجرای دقیق سامانه مودیان

🔶 مرصاد شهرودی، کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی، در گفت‌وگو با ایران آنلاین، گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید؛ اما تحت‌تأثیر فعالیت مخرب فراریان مالیاتی که اتفاقاً در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور هم نفوذ دارند، اجرای آن با تأخیر همراه شد.

🔶 وی در ادامه افزود: خوشبختانه از سال ۱۴۰۱ به سبب توجه دولت و مجلس به قانون فوق و همچنین حضور یک تیم جدید و فعال در دولت، مصوبه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان وارد مرحله جدیدی شد، از طرف دیگر مسئله تکمیل سامانه جامع تجارت نیز با قوت بیشتری پیگری شد.

🔷 به گفته شهرودی، اجرای نصفه و نیمه سامانه مودیان موجب شد درآمد‌های مالیاتی دولت در سالیان اخیر رشد چشمگیر داشته باشد به‌گونه‌ای که تعداد اشخاص حقیقی دارای اظهارنامه مالیات از حدود ۲.۶ میلیون فقره در سال ۱۴۰۰ به ۵.۳ میلیون در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و درآمد ابرازی آن‌ها از حدود ۳ هزار میلیارد تومان به ۳۱ هزار میلیارد تومان (۱۰ برابر) افزایش‌یافته است.

🔷 شهرودی در انتها گفت: اجرای دقیق سامانه مودیان و همچنین درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت فارغ از شفاف‌سازی، سبب رشد درآمد‌های مالیاتی دولت خواهد شد و گامی مهم در راستای تحقق عدالت مالیاتی است.

🆔 @Tp4_ir
برگزاری چهارمین همایش علمی انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی در بهمن ماه امسال

🔶 معاونت حقوقی رئیس جمهور با همکاری وزارت دادگستری و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و مشارکت مراکز دانشگاهی و اندیشگاهی، چهارمین همایش علمی انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی را با عنوان «سازوکارهای حقوقی مؤثر مقابله با فساد اداری و اقتصادی» در بهمن ماه سال جاری برگزار می کنند.

🖋 مهلت ارسال اصل مقاله، پایان دی ماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه و اطلاع از محورهای تخصصی مقالات به وبسایت اندیشکده شفافیت برای ایران به آدرس https://tp4.ir/?p=7053 مراجعه نمایید.


🆔 @Tp4_ir
انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تا پایان امسال

🔶 مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی افزود: در خصوص شرکت‌های دولتی مواردی که در سال ۱۴۰۱ حسابرسی شده‌اند، تا این لحظه به‌طور عمده صورت های مالی آنها آماده شده است.

🔶 عنبری افزود: تا این لحظه کل شرکت‌های دولتی، ۳۴۰ شرکت به اضافه شرکت‌های در حال انحلال یا تسویه هستند که صورت‌های مالی آنها از طرف ما آماده و در سامانه کدال منتشر شده است. تا کنون نیز برخی از شرکت‌های تحت کنترل دولت شناسایی شده اند که صورت های مالی آنها آماده شده. در مجموع صورت های مالی یک‌هزار شرکت توسط ما در کدال منتشر شده است.

🔷 وی در پایان اضافه‌ کرد: در واقع برای نخستین بار شبکه کل شرکت های تحت کنترل دولت و شرکت های دولتی در کل تاریخ اقتصادی ایران تحت اشراف دولت قرار گرفته و صورت های مالی آنها در راستای شفافیت در معرض دید عموم در کدال منتشر شده است.
#شرکتهای_دولتی
#شفافیت_اقتصادی

🆔 @Tp4_ir
دبیر ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: به دنبال شفافیت و کاهش تخلفات تبلیغاتی هستیم

🔶 محسن اسلامی، با اشاره به فرصت ۵۰ روزه تا روز انتخابات در ۱۱ اسفندماه، تاکید کرد: با توجه به منویات رهبر انقلاب راهبردهای چهارگانه سلامت و امنیت و رقابت و مشارکت را دنبال می کنیم و لذا تاکید وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات آماده سازی استان‌ها برای برگزاری انتخابات است.

🔶 دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تاکید بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها، اضافه کرد: قانون انتخابات تغییر کرده و رای دهندگان می‌توانند علاوه بر شناسنامه و کارت ملی، با گواهینامه و پاسپورت و کارت پایان خدمت نیز در انتخابات شرکت کنند و لذا مجریان انتخابات باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها به ویژه در بخش آنتن دهی شعب داشته باشند.

🔷 وی با بیان اینکه ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم، تاکید کرد: علاوه بر برنامه‌های شبکه‌های استانی، ۲۰۰ حوزه انتخابیه توسط صدا و سیما پوشش داده می‌شود و برنامه ضبطی هر کاندیدا در مدت زمان ۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

🔷 دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان با بیان اینکه کلیه کاندیداها باید هزینه های انجام شده و کمک‌های دریافت کرده را در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند، ادامه داد: به دنبال شفافیت و کاهش تخلفات تبلیغاتی؛ همچنین کاهش هزینه‌های تبلیغات هستیم.
#انتخابات_مجلس

🆔 @Tp4_ir
ایزدخواه: در حوزه دارو تعارض منافع وجود دارد

🔶 روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور صحبت کرد.

🔶 وی گفت: در این حوزه موضوع فقط دارو و تجهیزات بهداشت و درمان نیست، بلکه مسئله صنعت و تولید داخل نیز مطرح است. آنچه کمیسیون بهداشت تاکنون روایت کرده ناظر بر عدم پرداخت بودجه دولت است، اما ما در کمیسیون صنایع و معادن نیز ورود کردیم و به موضوعاتی مانند مسئله تبعیض، تضاد منافع و مافیای واردات برخوردیم.

🔷 ایزدخواه افزود: در تخصیص ارز بین وارد کننده و تولید کننده این حوزه تبعیض وجود دارد به طور مثال شرکتی که وارد کننده پروتز زانو است امسال ۲۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده در حالی که تولید کننده همین محصول ارزی دریافت نکرده است، این تبعیض را چه کسی پاسخ می‌دهد.

🔷 وی در پایان با اشاره به موضوع تعارض منافع در حوزه دارو، بیان کرد: برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استان‌ها خود دارای شرکت هستند یا وارد کننده بوده و داروخانه دارند. این تعارض منافع است اما متاسفانه بررسی نمی‌شود. ۳۰ شرکت تولید پروتز در کشور در حال تعطیلی هستند و باید علاوه بر بودجه دولتی مسئله صنعت نیز در این حوزه مدنظر قرار گیرد.
#تعارض_منافع
#نظام_سلامت

🆔 @Tp4_ir
رئیس جمهور «قانون حمایت از گزارشگران فساد» را برای اجرا ابلاغ کرد

🔶 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهور روز شنبه ۲۳ دی در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون حمایت از گزارشگران فساد» را که در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب شده، برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

🖊 برای دانلود متن کامل این قانون به وبسایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7057 مراجعه نمایید.

🆔 @Tp4_ir
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
وظیفه سنگین قوه قضاییه در قانون حمایت از گزارشگران فساد

🔶 رئیس قوه قضائیه: قانون حمایت از گزارشگران فساد ابلاغ شد که برای قوه قضائيه وظایفی را تعریف کرده است از جمله اینکه سازمان بازرسی کل کشور باید ظرف ۶ ماه سامانه‌ای را با همکاری دیگران طراحی کند.

🔶 وظیفه سنگینی برعهده قوه قضائیه گذاشته شده است و عنوان شده که ظرف سه ماه باید یک دستورالعمل با موضوع حمایت از گزارشگر فساد تنظیم و به تائید رئیس قوه قضائیه برسد.
#گزارشگری_فساد

🆔 @Tp4_ir
گزارش کارشناسی «انواع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آنها»

🔶 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز، زیر نظر دبیرخانه مقابله با فقر، فساد و تبعیض، گزارشی با عنوان «انواع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آنها» در دی ماه امسال منتشر نموده است.

🔶 در بخشی از این گزارش آمده است: « از‌جمله عوامل مهم و مؤثر دیگر در بروز فساد در ورزش ایران عوامل سیاسی و ساختاری هستند. ساختار ناکارآمد و نحوه انتخابات در مجامع ملی و استانی فدراسیون‌ها که به رئیس فدراسیون قدرت بلامنازعه‌ای می‌دهد به‌عنوان یک بستر احتمالی ایجاد رانت و ویژه‌خواری قابل رصد است».

🔶 همچنین این گزارش بیان می‌کند: «یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز فساد عوامل حقوقی و قانونی است. در این ارتباط پیرامون برخی مصداق‌های فساد مانند تخلف‌های مربوط به برخی قراردادهای ورزشی، قانون مشخص وجود دارد، اما نظارت و اجرای قانون با مشکل مواجه شده‌است».

🖋️ جهت سهولت دسترسی علاقه‌مندان متن کامل این گزارش در وبسایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7078 قابل مشاهده و دانلود است.
#گزارش

🆔 @Tp4_ir
عدم شفافیت شهرداری‌ها در قبال حقوق و مزایای کارکنان

🔶 بنابر اعلام دیوان محاسبات، یک‌هزار و نه شهرداری در سراسر کشور، حقوق و مزایای کارکنان خود را در سامانه ثبت نکردند.

🔶 اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور اعلام کرده است: بررسی‌های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد تعداد یکهزار و نه شهرداری در سطح کشور مفاد جزء(۲) بند الف تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مبنی بر لزوم ثبت و به روزسانی آمار نیروی انسانی در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری و همچنین ثبت ماهانه حقوق و مزایای تمامی کارکنان در سامانه حقوق و مزایا را رعایت نکرده‌اند.

🔶 بنابر جزء(۲) بند الف تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، تمام شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها مکلفند علاوه بر ثبت و بروزرسانی آمار نیروی انسانی خود در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (سینا) به صورت ماهانه، اطلاعات حقوق و مزایای تمامی کارکنان خود را به صورت ماهانه در سامانه « ثبت حقوق و مزایا» مستقر در سازمان اداری و استخدامی کشور تکمیل نمایند.
#شهرداری

🆔 @Tp4_ir
شفافیت مالی فعالیت‌های انتخاباتی در آمریکا، ماهیت حقیقی حمایت نمایندگان کنگره از اسرائیل را افشا کرد

🔶 گاردین در گزارشی مفصل به قلم جان گریس با تحلیل داده‌های کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی نمایندگان کنگره آمریکا، پشت پرده حمایت قاطع نمایندگان از اسرائیل در جنگ غزه را فاش کرد.

🔶 طبق این گزارش در جنگ اخیر غزه، حدود ۸۲ درصد از اعضای کنگره از اسرائیل حمایت کرده و در مقابل تنها ۹ درصد از فلسطین حمایت کرده‌اند. قانونگذارانی که به عنوان حامی اسرائیل طبقه بندی می‌شوند در آخرین انتخابات خود به طور متوسط حدود ۱۲۵ هزار دلار دریافت کردند، در حالی که آنهایی که از فلسطین حمایت کردند به طور متوسط حدود ۱۸ هزار دلار کمک دریافت کرده‌اند.

🔶 حجم و وسعت کمک‌ها نیز قابل توجه است. بیش از ۵۸ میلیون دلار به اعضای فعلی کنگره اختصاص یافت و همه به جز ۳۳ نفر کمک‌های مالی دریافت نموده‌اند.

🔷 در این گزارش همچنین نسبت بین موضع‌گیری‌ها و حمایت‌های مالی دریافتی برخی سناتورهای آمریکایی اشاره شده است. به عنوان نمونه «دان بیکن» نماینده جمهوریخواه ایالت نبراسکا در کنگره که به طرفداری از اسرائیل شهره است، در جریان انتخابات گذشته ۲۵۰ هزار دلار از لابی‌های اسرائیلی کمک مالی دریافت کرده است.

🔷 به گفته گاردین، این گزارش با تحلیل داده‌های هزینه‌های انتخابات کنگره آمریکا به دست آمده است. بر اساس قانون در ایالات متحده، تمام نامزدها باید هزینه‌ها و کمک‌های مالی دریافتی خود را شفاف نمایند.

🔷 امید است با اجرای دقیق قانون «شفافیت منابع مالی داوطلبان» که برای نخستین بار در انتخابات پیش روی مجلس اجرایی خواهد شد، شاهد شفافیت بیشتر و دسترسی مردم به عملکرد مالی وکلای خود در خانه ملت باشیم.

🖋️ برای مطالعه متن این گزارش به زبان اصلی به لینک B2n.ir/w74199 مراجعه نمایید.
#شفافیت_مالی
#انتخابات_مجلس

🆔 @Tp4_ir
دولت مکلف به بازنگری در ترکیب اعضای نمایندگی سهام خود در مجامع عمومی ‌شرکت‌های دولتی با رویکرد «رفع تعارض منافع» شد

🔶 با تصویب مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان، دولت مکلف به بازنگری در ترکیب اعضای نمایندگی سهام خود در مجامع عمومی ‌شرکت‌های دولتی شد.

🔶 به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی یکشنبه ۸ بهمن و در جریان بررسی ایردات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، مواد ۲۱ تا ۲۵ این لایحه را اصلاح و تصویب کردند که عمده ایرادات ویرایشی بوده است.

🔷 طبق اصلاحیه مجلس، در بند (ت) ماده (۲۵)، دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه با رعایت تبصره (۷۲) دائمی قانون بودجه سال ۱۳۵۲ اصلاحی ۳۰/ ۱۱/ ۱۳۷۹‌ نسبت به بازنگری در ترکیب اعضای نمایندگی سهام خود در مجامع عمومی ‌شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که دولت در آنها سهام مدیریتی یا کنترلی دارد با رویکرد رفع تعارض منافع اقدام قانونی لازم را انجام دهد.

🔷 در این بند این قسمت حذف شده است: «در بانک مرکزی و ‌شرکت‌های مادرتخصصی و اصلی از جمله شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که مستلزم تصریح یا ذکر نام است، وزیر مربوطه، رئیس سازمان و وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان اعضای مجامع عمومی تعیین می‌شوند.»

#شرکت_دولتی
#تعارض_منافع

🆔 @Tp4_ir
طرح شفافیت قوای سه‌گانه به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد

🔶 نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی یکشنبه ۸ بهمن ماه در جریان گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها را بررسی کردند و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات اعمال شده در این طرح موافقت کردند.

🔶 محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رفع مجدد ایرادات شورای نگهبان در طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: همان طور که به مردم قول داده بودیم، طرح شفافیت قوای سه‌گانه بعد از چند بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، تصویب شد.

🔷 وی ادامه داد: طرح شفافیت قوای‌ سه گانه از دو سال قبل در دستور کار مجلس یازدهم بود اما حدود یک سال و نیم در رفت و برگشت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان بود تا اینکه در نهایت روز گذشته مجددا ایرادات شورای نگهبان رفع شد. ان‌شاءالله طرح شفافیت قوای سه‌گانه در آینده نزدیک برای اجرا ابلاغ شود.

🔷 رشیدی در پایان گفت: ما قول داده بودیم که شفاف باشیم و پای قول‌مان هم ماندیم. البته ما در مجلس قبل از تصویب نهایی طرح شفافیت، آرای خود را به صورت داوطلبانه اعلام می‌کردیم به طوری که مردم می‌توانستند از چند ماه قبل آرای ما در مجلس شورای اسلامی را در سایت رسمی مجلس مشاهده کنند. طرح شفافیت جزء وعده‌های نمایندگان مجلس یازدهم بود که به لطف خداوند به وعده خودمان عمل کردیم. امیدواریم که در آینده، مجلس دوازدهم شفاف‌تر از مجلس یازدهم باشد.

#شفافیت_قوا

🆔 @Tp4_ir
اتصال ۲۰۰ شهرداری، سازمان ثبت اسناد و املاک، اتاق اصناف و فرهنگستان‌ها به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات طی سه ماه

🔶 سی و یکمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات جلسه با حضور رییس دیوان عدالت اداری، رییس سازمان فناوری اطلاعات، معاون سازمان برنامه و بودجه به ریاست اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی موضوعات مرتبط به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در تاریخ ۱۷ بهمن ماه تشکیل شد.

🔶 اسماعیلی، رییس کمیسیون، شفافیت را مهم‌ترین عامل اعتماد به کارگزاران اجرایی و سرمایه اجتماعی دانست و اظهار کرد: با وجود ملاحظات مختلف پیگیری برای تحقق مقررات قانون و حق دستیابی مردم به اطلاعات عمومی دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور طی این سال‌ها انجام شده است. کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون، فرهنگسازی و ترویج و رفع اختلاف در نحوه اجرای قانون را برعهده دارد.

🔷 در این جلسه مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخصوص ادامه فرآیند اتصال موسسات مشمول قانون به سامانه برخط، گفت: طی سه ماه گذشته بیش از ۲۰۰ شهرداری در سطح کشور و موسساتی مثل سازمان ثبت و اسناد و املاک، فرهنگستان‌ها و اتاق اصناف برای پاسخگویی به درخواست مردم فعالیت خود را آغاز کردند.

🔷 شهروندان می‌توانند با مراجعه به نشانی iranfoia.ir از ۲۳۰۰ موسسه فعال، درخواست اطلاعاتی مثل بخشنامه‌ها، مقررات، دستورالعمل‌ها، قراردادهای عمومی، اسناد و مکاتبات اداری را ثبت و پیگیری کنند.

🆔 @Tp4_ir
۴۰۰۰ شرکت هنوز به حساب واحد خزانه متصل نشده‌اند

🔶 به گزارش ایسنا، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، هفته گذشته در حاشیه جلسه دولت اعلام کرد که با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، حساب واحد خزانه نهایی و زیرساخت‌های مسئله پرداخت به ذی‌نفع نهایی، فراهم شده است. به گفته بهادری جهرمی رئیس جمهور تاکید دارد از این ظرفیت قانونی برای ارتقای شفافیت، نظارت پذیری و تسریع در اقدامات اجرایی و جلوگیری از خلق پول استفاده شود.

🔶 آن طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده، بیشتر دستگاه‌ها این تکلیف را انجام دادند و تعدادی مانده اند که جنس آن‌ها متفاوت از بقیه است؛ از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی که با بیمارستان‌ها سر و کار دارند. به نظر می‌رسد چون بخشی از درآمد بیمارستان‌ها اختصاصی است، این دستگاه‌ها برای اجرای قانون خیلی تحت فشار قرار نگرفته‌اند. وضعیت مشابهی در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد. البته برخی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت هم هنوز حساب‌های خود را منتقل نکرده‌اند.

🔶 بر اساس آخرین آماری که برزو زاده، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات، اعلام کرده تا پایان آبان‌ماه حدود ۴۷۲۱ حساب به خزانه منتقل نشده‌اند که در سه نوع دستگاه‌ دولتی یعنی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، دانشگاه‌های کل کشور و سایر شرکت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. از این تعداد ۴۰۰۰ مورد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و غیرپزشکی و مابقی مربوط به شرکت‌های دولتی عموما زیرمجموعه وزارت نفت است.

🔷 حساب واحد خزانه، به معنای تجمیع حساب‌های بانکی تمامی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، در حساب خزانه نزد بانک مرکزی است و طبق گفته مسئولان، اجرای این قانون بر انضباط مالی دولت اثر بسزایی خواهد داشت.

🔷 بر اساس بند «و» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف بودند تا پایان فروردین امسال حساب‌های فرعی خود را نزد سایر بانک‌ها مسدود کنند. البته هنوز به طور کامل میان همه دستگاه ها اجرا نشده و طبق وعده وزیر اقتصاد، اجرای حساب واحد خزانه تا پایان سال تمام شود.
#شفافیت_اقتصادی

🆔 @Tp4_ir
سامانه شفافیت مسئولیت اجتماعی نهادهای دولتی، اسفندماه رونمایی می‌شود

🔶 سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه، در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد سامانه شفافیت مسئولیت اجتماعی نهادهای دولتی، صحبت کرد.

🔶 خلجی بیان داشت: دولت مسئولیت داشت تا در زمینه شفاف‌سازی هزینه کرد مبالغ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از سوی دستگاه‌ها به شرکت‌های دولتی اقدام کند که در گام اول قرار شد سازوکاری تنظیم شود و به صورت سامانه آنجا درج شود که قابل دیده شدن باشد و مسئولیتش نیز به عهده ما گذاشته شد.

🔷 وی اظهار کرد: کارگروهی در بخش‌های مختلف دولت مشغول کار هستند و امیدوارم این سامانه از اسفند ماه بالا بیاید و دستگاه‌های دولتی میزان هزینه کرد که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زایی دارند را در این سامانه درج کنند تا شرایطی ایجاد شود که بحث شفافیت را داشته باشیم.

🔷 خلجی در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی در وزارت اقتصاد انجام شده است و این از گام‌های دیگر است که دولت در حوزه شفافیت برداشته است.
#شفافیت

🆔 @Tp4_ir
جزئیات قانون شفافیت قوای ۳ گانه

🔶 جوکار، رئیس امور داخلی مجلس: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، نهادها و سایر دستگاه‌ها پس از گذشت دو سال رفت‌وبرگشت به تصویب مجمع تشخیص رسید و برای اعلام‌نظر به شورای نگهبان ارسال شده.

🔶 تمام بخش‌های دولت، مجلس، برخی از بخش‌های قوه قضاییه، تمام دستگاه‌ها و نهادهای خدمات‌رسان عمومی شامل قانون شفافیت می‌شود.

🔶 کلیه دارایی‌ها، حقوق کارکنان، نحوه جذب افراد، واگذاری‌ها، تسهیلات پرداختی از طرف بانک‌ها و کلیه مواردی که جنبه عمومی دارد مقرر شد که شفاف شود.

🔷 در بخش شفافیت آرا، آرای نمایندگان مجلس، هیئت وزیران، شوراهای شهر و روستا، کلیه شوراهای عالی کشور و کمیسیون‌ها شفاف می‌شود.

🔷 شفافیت مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت مورد اختلاف بود چون شفافیت مجمع خلاف اصل ۱۱۲ قانون اساسی بود از متن قانون خارج شد.

🔷 در ماده ۵ این قانون آمده با کسانی که شفافیت را رعایت نکنند برابر قانون برخورد می‌شود.
#شفافیت_قوا

🆔 @Tp4_ir
شرکت‌های دولتی به اتاق شیشه‌ای می‌روند

🔶 به گزارش جوان، در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بحث شفافیت شرکت‌های دولتی که حذف شده‌بود، دوباره به عنوان یک مصوبه در قانون بودجه ۱۴۰۳ و تکلیف قانونی برای تداوم شفافیت شرکت‌های دولتی و انتشار عمومی صورت‌های مالی روی کدال در مجلس به بودجه بازگشت. ایجاد شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی یکی از جنبه‌های حیاتی حکمرانی خوب و پاسخگویی است. اطلاعات شفاف خروجی از انتشار عملکرد و صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی روی کدال به پاسخگویی این شرکت‌ها کمک می‌کند و شفافیت را ارتقا می‌دهد.

🔶 زمانی که صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی علنی می‌شود، زمینه‌ای را برای نظارت بهتر فراهم می‌کند. این شفافیت امکان نظارت و بررسی بیشتر توسط دولت، نهاد‌های نظارتی و مردم را فراهم می‌کند. با دسترسی به این اطلاعات، بیش از ۸۵ میلیون ایرانی می‌توانند از عملکرد این شرکت‌ها مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که از منابع آن‌ها به طور مؤثر و کارآمد استفاده می‌شود. شفافیت در صورت‌های مالی نه‌ تنها برای پاسخگویی و نظارت مهم است، بلکه شرکت‌های دولتی علاوه بر سهم قابل توجه در بودجه، دارایی‌های قابل‌توجهی نیز دارند.

🔷 با این حال، دستیابی به شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی خالی از چالش نیست. ممکن است به دلیل نگرانی در مورد افشای اطلاعات حساس یا ترس از بررسی، از داخل این شرکت‌ها برای افشای صورت‌های مالی خود مقاومتی وجود داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است در برخی از شرکت‌ها کمبود تخصص یا منابع کافی برای تهیه و انتشار دقیق صورت‌های مالی وجود داشته باشد.

🔷 برای غلبه بر این چالش‌ها، حمایت‌های لازم از سوی دولت از شفافیت شرکت‌های دولتی ضروری است. این امر می‌تواند از طریق برنامه‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی برای بهبود گزارشگری مالی و شیوه‌های شفافیت انجام شود. دولت همچنین باید دستورالعمل‌ها و مقررات روشنی را در خصوص انتشار صورت‌های مالی وضع کند و از همه شرکت‌های دولتی اطمینان حاصل کند.
#شرکت_دولتی

🆔 @Tp4_ir
بارگذاری اطلاعات واگذاری املاک شهردای در سامانه شفافیت

🔶 به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند که اطلاعات املاک شهرداری تهران که در قالب تبصره ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به صورت رایگان یا تخفیف به اشخاص دیگر واگذار می شود، در سامانه شفافیت به اطلاع عموم برسد.

🔶 اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران به بررسی تبصره دوم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران پرداختند. بر این اساس واحدهای اجرایی شهرداری تهران موظفند که تا پایان خرداد ماه هر سال نسبت به مبادله موافقت‌نامه‌های بودجه مصوب با معاونت برنامه ریزی اقدام کنند و اعتبارات خود را صرفا بر اساس مفاد موافقت‌نامه‌های مبادله شده هزینه کنند و هر سه ماه نیز گزارش آن را به شورای شهر بدهند.

🔷 ناصر امانی عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه شهرداری تهران موظف است که سامانه یکپارچه اطلاعات پایه سازمان ها، شرکت ها و موسسات شهرداری را ظرف سه ماه تکمیل کند و نسبت به ثبت اطلاعات نیروی انسانی و مدیران، بودجه و صورت های مالی و گزارش های عملکردی این واحدها در سامانه اقدام کند، گفت: این سامانه باید به صورت برخط و در ذیل سامانه شفافیت فراهم شود.

🔷 امانی افزود: بر اساس این تبصره شهرداری تهران موظف است نسبت به شناسایی درآمد و هزینه آن دسته از ساختمان ها و املاکی که بهره برداری از آن ها در راستای اجرای ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به صورت رایگان یا با تخفیف به افراد مشمول این بند داده شده است، اقدام کند و اطلاعات آن را از طریق سامانه شفافیت به اطلاع مردم برساند.
#شهرداری

🆔 @Tp4_ir
شاخص‌های نماینده اصلح از زبان مقام معظم رهبری

⁉️ یک سؤالی در مورد «اصلح» میشود. اصلح را شما میخواهید انتخاب کنید. اصلح کیست؟ کیست که صلاحیّت بیشتری دارد؟ بنده اینجا دو سه ملاک را ذکر کرده‌ام:

1⃣ هر کسی که در تقیّد به دین، تقیّد به عمل دینی و تشرّع دینی بهتر و جلوتر باشد؛

2⃣ هر کسی نسبت به استقلال کشور و آویزان نشدن کشور به این و آن قدرت دنیا اصرار بیشتری داشته باشد و واقعاً استقلال کشور را بخواهد؛

3⃣ هر کسی به مبارزه‌ی با فساد به طور جدّی عقیده داشته باشد که با فساد باید مبارزه کرد؛

4⃣ هر کسی نسبت به منافع ملّی جدّی‌تر است؛ یعنی حاضر است منافع شخصی خودش را در مقابل منافع ملّی قربانی کند؛ منافع ملّی را ترجیح بدهد در مقام تعارض منافع بین منافع شخصی و منافع جناحی و منافع ملّی؛

❇️ هر کسی این خصوصیّات را داشته باشد، او اصلح است؛ این را هم بایستی با مطالعه، با دقّت در حرفها، با شنیدن از افرادی که مطّلعند، آگاهند، شماها به دست بیاورید و کار سختی نیست، کار نشدنی‌ای نیست؛ حالا تا آن مقداری که انسان توانایی دارد.
#انتخابات_مجلس

🆔 @Tp4_ir
HTML Embed Code:
2024/05/19 23:43:57
Back to Top