TG Telegram Group Link
Channel: Scientometrics
Back to Bottom
بیش از 30 نفر از ادیتورها و مشاوران مجله Journal of Economic Surveys، به علت نگرانی در مورد سیاست جدید ناشر مجله ( Wiley)، برای تاکید بر چاپ تعداد بیشتر مقاله که می تواند احتمالا کیفیت مجله را تحت تاثیر قرار دهد، از سمت خود استعفا داده اند.
وایلی گفته است که ما افزایش تعداد مقالات به میزان 4% بیشتر از سال قبل را به عنوان یک پیشنهاد و نه الزام عنوان کرده ایم. (2 مقاله بیشتر در سال) و این با روند افزایشی سابمیت ها به مجله و همین طور پدیدار شدن موضوعات جدید در حوزه مربوطه منطبق است.
گزارش رترکشن واچ در این مورد را از اینجا بخوانید.
@Scientometric
پدیده نگران کننده‌ی خرید و فروش پکیج گروهی و یا چندتایی ارجاع یا citation

گروهی از محققین در پیش‌مقاله ای با عنوان «Google Scholar is manipulatable» با بررسی Google Scholar متوجه الگوی عجیبی در دریافت ارجاع برای برخی محققین شده‌اند. برای مثال ۱۰۱۶ محقق را پیدا کرده‌اند که در عرض یکسال، تعداد ارجاعاتشان ۱۰ برابر شده است. یا ۱۱۴ محقق را پیدا کرده‌اند که بیش از ۱۸ ارجاع فقط از یک مقاله دریافت کرده‌اند. در بک مورد، ۹۰ درصد از منابع یک مقاله، مقالات یک محقق را رفرنس داده است. تعدادی از رفرنس‌ها حتی در متن اصلی مقاله استفاده نشده بوده و فقط به سادگی به انتهای لیست رفرنس‌ها اضافه شده بوده است.

بعد از این محققین تصمیم می‌گیرند تا خرید ارجاع را بررسی و آزمایش کنند. آنها ابتدا برای یک محقق فرضی در Google Scholar تعداد ۲۰ مقاله با ChatGPT می‌نویسند و سپس مقالات را در سرورهای پیش مقاله منتشر می‌کنند و Google Scholar هم آنها را به پروفایل محقق فرضی اضافه می‌کند.
محقق فرضی با این مقالات ۳۸۰ ارجاع (self-citation) می‌گیرد. سپس محققین به سراغ خرید دسته جمعی ارجاع برای این محقق فرضی می‌روند. این کار از طریق تماس با یک شرکت از طریق واتس اَپ صورت گرفته است و پکیج پنجاه تایی ارجاع خریده شده است.
در عرض ۴۰ روز، تعداد پنج مقاله منتشر می‌شود. هر کدام حاوی ۱۰ ارجاع به محقق فرضی بوده‌اند. چهار مورد از این مقالات، در یک مجله شیمی منتشر شده بوده است. در حالی که حوزه پژوهش محقق فرضی اصلا شیمی نیوده است.

شیوع این موارد نگران کننده دستکاری در ارجاعات که در اینجا فقط اشکال خاص و عجیب آن بررسی شده، در سال‌های اخیر (۱۰ تا ۱۵ سال) رو به افزایش بوده است. احتمالا این دادگان‌ها مثل Google Scholar و … توانایی شناسایی این موارد و مقابله با آنها را دارند که باید پیگیری شود. در مورد google scholar، حتی بعد از حذف مقاله از سرور‌ پیش مقاله، باز هم ارجاع برای محقق باقی خواهند ماند.
محققین برای بررسی این سبک از الگوهای نادرست دریافت ارجاع، به معرفی یک شاخص جدید به نام citation concentration index (c2-index) هم پرداخته‌اند. برای مثال، در یک نمونه واقعی، یک محقق شاخص C2 برابر با ۴۵ داشته است، این یعنی ۴۵ مقاله وجود دارد که هر کدام حداقل ۴۵ بار به محقق ارجاع داده‌اند.

گزارش مجله ساینس در این مورد: اینجا

لینک پیش مقاله اصلی در این مورد: اینجا

@Scientometric
بررسی بیش از ۲۰۰ مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی در مورد تاثیر ورزش بر افسردگی (BMJ) نشان داده است که در مقایسه با گروه کنترل، ورزش کردن (به تنهایی یا همراه دیگر درمان‌ها مثل CBT) می‌تواند باعث کاهش متوسط در افسردگی شود.

پیاده‌روی و یا دویدن آهسته (jogging)، یوگا، تمرینات قدرتی (strength training) و رقص در این بین بیشترین تاثیر را دارند (تاثیر بیشتر با شدت تمرین ورزشی بیشتر). همین طور مشخص شده که یوگا و تمرینات قدرتی در مقایسه با بقیه بیشتر تحمل می‌شوند.

مداخلات می‌تواند در افراد مختلف به اشکال مختلف در نظر گرفته شود. مثلا یوگا برای مردان مسن و تمرینات قدرتی برای زنان جوان‌تر.

به نظر می رسد که ورزش برای افراد با و بدون بیماری‌های زمینه‌ای و با سطوح پایه مختلف از میزان افسردگی به یک اندازه موثر است.

تاثیر ورزش با روان درمانی و داروهای ضد افسردگی (psychotherapy and pharmacotherapy) تفاوتی نداشته است و آن را می توان در کنار روان درمانی و داروهای ضد افسردگی به عنوان درمان اصلی در نظر گرفت.

@Scientometric
استاد محمد علی منصورنیا و دکتر مریم ناظمی‌پور (از علوم پزشکی تهران) بر اساس تجربه داوری بيشتر از ١٠٠٠ مقاله‌ی سابميت شده به مجلات گروه لنست، ده توصيه‌ی آماری (تصویر) برای پژوهش‌های پزشکی ارائه و نتایج این بررسی خود را هم در مجله لنست منتشر کرده‌اند که از اینجا در دسترس است.
@Scientometric
استفاده از تک دوز تزریقی zilebesiran که ساخت angiotensinogen در کبد را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند فشار خون را به شکل معناداری برای تا شش ماه کاهش دهد و شاید بتوان از آن برای درمان موثر پرفشاری خون به شکل تزریق چهار بار در سال و یا دوبار در سال استفاده کرد.

این نتیجه یک مطالعه کارآزمایی بالینی فاز دو با نام KARDIA-1 می‌باشد که در چهار کشور بر روی۳۹۴ بزرگسال (میانگین سنی ۵۷ سال) با پرفشاری خون خفیف تا متوسط انجام شده است.

در این مطالعه، zilebesiran در سه دوز ۱۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم و یا دارونما در فاصله های هر ۳ ماه یا هر ۶ ماه استفاده (تزریق زیرجلدی) شده است.
نتایج موفقیت آمیز استفاده از zilebesiran در این مطالعه از بررسی بیشتر آن به عنوان یک استراتژی درمانی برای پرفشاری خون‌ حمایت می‌کند.

مطالعه در مجله جاما منتشر شده‌ است.

@Scientometric
گزارش جدید مجله نیچر: در ۹۰ سال گذشته فقط ۵ زن برنده جوایز برتر در حوزه ریاضی شده‌اند و همه‌ی این جوایز برای زنان هم در یک دهه گذشته بوده است.

یکی از این برندگان نیز زنده یاد مریم میرزاخانی است که نیچر در تصویر اصلی گزارش خود، لحظه جایزه گرفتن او را (اولین خانم دریافت کننده مدال فیلدز و اولین خانم دریافت کننده این جوایز) نشان داده است.

بر اساس این گزارش، از بین ۲۱۷ باری که شش جایزه برتر در حوزه ریاضی (شامل Abel, Shaw, Wolf, Crafoord و Breakthrough)، داده شده است، فقط هفت بار آن، مربوط به زنان بوده است. دو خانم یعنی (مریم میرزانی و Claire Voisin) هر کدام دو جایزه از اینها را دریافت کرده‌اند.

زنده یاد مریم میرزاخانی در ۲۰۱۴ موفق به دریافت مدال فیلدز شده بود و در سال ۲۰۲۰ نیز پس از درگذشتش، جایزه Breakthrough به او داده شد. (عمدتاً برای کارهایش در درک symmetry of curved surfaces)

در این گزارش، دیگر زنان دریافت کننده این جوایز معرفی شده اند:

خانم Claire Voisin در سال 2024: جایزه Crafoord

خانم Ingrid Daubechies در سال 2023 : جایزه Wolf

خانم Maryna Viazovska در سال 2022: جایزه Fields

خانم Karen Keskulla Uhlenbeck در سال 2019: جایزه Abel

خانم Claire Voisin در سال 2017 جایزه Shaw

با در نظر گرفتن این هفت بار جایزه که همگی در ده سال گذشته بوده می‌توان گفت که وضعیت تا حدودی رو به بهبود بوده است و میزان آگاهی نیز در مورد شکاف جنسیتی در این زمینه بیشتر شده است. اما هنوز برخی جنبه‌ها بدون تغییر مانده است. برای مثال اگر چه نسبت نویسنده های خانم برای مقالات حوزه ریاضی در دهه‌های گذشته بیشتر شده است، اما همچنان این نسبت برای مقالات منتشر شده در مجلات سطح بالا کمتر از ده درصد است. در نهایت در این گزارش راهکارهایی برای کمتر شدن این شکاف جنسیتی هم ارائه شده است.

لینک گزارش نیچر: اینجا

@Scientometric
احتمالا بیماران مبتلا به دیابت در مورد استفاده طولانی مدت از مکمل کلسیم باید احتیاط کنند، چرا که نشان داده شده است که این استفاده در این بیماران ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر همراه باشد. چنین ارتباطی در افرادی که ابتلا به دیابت ندارند، دیده نشده است. تاثیر متقابل مکمل کلسیم و دیابت بر خطر بیماری‌های قلبی و عروقی معنادار بوده ولی این برای کلسیم غذا و یا سطح سرمی کلسیم معنادار نبوده است.

این بررسی با پیگیری آینده نگر نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر از بانک زیستی بریتانیا (UKB) انجام شده و نتایح آن در Diabetes Care منتشر شده است.

@Scientometric
🧪 علم و شبه علم در پزشکی

🔰 گفت‌وگو
🌀  دکتر کیارش آرامش

🔸 دکتر کیارش آرامش، پزشک و متخصص پزشکی اجتماعی و اخلاق در مراقبت‌های سلامت است. او از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

🔸 در حال حاضر، دکتر آرامش مدیر و عضو هیات علمی مؤسسه اخلاق زیستی در دانشگاه پِنوست (PennWest) در پنسیلوانیای آمریکا است.

📚 آخرین کتاب او به زبان فارسی با نام «علم و شبه علم در پزشکی با مروری انتقادی بر طب سنتی ایران و هومیوپاتی» توسط انتشارات تیمورزاده در تهران منتشر شده است.

🎙 این گفت‌وگو را می‌توانید از صفحه کست‌باکس فیل‌کست بشنوید 👇🏻

@FillCast
قسمتهای از صحبت‌های «دکتر وحید شریعت» رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در مورد خودکشی پزشکان (لینک)

در یکسال گذشته ۱۶ دستیار تخصصی خودکشی کرده‌اند البته وزارت بهداشت حتما آمار دقیق‌تر و بیشتری دارد اما متاسفانه این آمار را محرمانه می‌دانند و اعلام نمی‌کنند.

اشکال مهمی که در کشور وجود دارد این است که هر زمان مشکلی پیش می‌آید قبل از هر کاری آمارها را محرمانه می‌کنند یا سریع تکذیب می‌کنند.
 
….

در مقابل این واقعیت نگران کننده، مشکل دیگر این است که در وزارت بهداشت و نهادهای مسئول با جو انکار و تکذیب مواجه هستیم. در جلسات و کمیته‌هایی که برای بررسی این موضوع تشکیل شده، شاهد این هستیم که مسئولان وزارت بهداشت این مساله را انکار می‌کنند و آن را زاییده فضای مجازی می‌دانند و به جای ارائه راهکار به فضای مجازی حمله می‌کنند.

….

علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، جامعه پزشکی با هجمه‌ها و تصمیمات عجیب و غریب و غیر کارشناسی از سوی نهادهای سیاست‌گذار از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه می‌شوند. تصمیماتی مانند افزایش غیرکارشناسی و دو برابری ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی یا پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم که با وجود مشکلات شغلی پزشکان باعث ناامیدی بیشتر آنها می‌شود.

مسئولان وزارت بهداشت حتی حاضر نیستند از واژه «خودکشی» استفاده کنند یا در این زمینه صحبت کنند. به جای خودکشی می‌گویند رفتارهای خود آسیب رسان.
….

@Scientometric
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان (انتخاب)

قرار شده پلیس گذرنامه و مهاجرت یک نمایندگی و دفتر در بنیاد ملی نخبگان داشته باشد تا اطلاعات مربوط به ورود و خروج نخبگان و افراد مدنظر ما را به صورت آنلاین و کمتر از یکساعت در اختیار ما قرار بدهند.

با پلیس برای برخورد با دفاتر مهاجرتی و جلوگیری از مهاجرت سازمان یافته نخبگان تفاهم شده است.

برخی مجموعه بیزنس یا کسب و کاری در حوزه مهاجرت راه انداخته اند و به طور مثال اگر مهاجرت به یک کشور برای یک فرد ١٠ هزار دلار هزینه دارد این مجموعه‌ها با هزار یا دو هزار دلار این کار را انجام می‌دهند که یقیناً این دفاتر از یک سیستمی تأمین مالی می‌شوند.

آماری که وجود دارد اصلاً نشان دهنده افزایش مهاجرت در ایران نیست حتی اگر افزایش آمار را بپذیریم آمار جهانی نشان می‌دهد آمار مهاجرت خیلی کشورهای پیشرفته دنیا از ایران بیشتر است مثلاً آلمان رتبه اول را در حوزه مهاجرت پزشکان دارد.

مهاجرت پزشکان سیر نزولی داشته است….براساس آمار مجمع جهانی اقتصاد که در حوزه مهاجرت معروف است، نسبت پزشکانی که در چندسال گذشته از کشور مهاجرت کرده نسبت به کل پزشکان، نه تنها رشد پیدا نکرده بلکه سیر نزولی داشته است و این یک آمار بین المللی است.

به تازگی ٢ نفر از وزرای دولت قبل جوسازی بدی در حوزه مهاجرت انجام دادند و یکی از آنها عنوان کرده بود که از هر ۵ دانشجو که با او در ارتباط است، ٢ نفر قصد مهاجرت دارد این در حالی است که فضای واقعی این نیست و جهت دهی رسانه‌ای در این باره آب ریختن به اسیاب دشمن است. این حق را برای خودمان قائل هستیم که واقعیت را در خصوص مهاجرت به گوش مردم برسانیم.

از سال ٩٧ حدود ١٠ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان مقطع ارشد و دکتری که به خارج از ایران رفته اند، به کشور بازگشتند.

————————————-

در مورد مهاجرت پزشکان

اعتماد: طی دو سال اخیر آمار درخواست برای صدور گواهی حسن سابقه رو به افزایش بوده چنانکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ هزار پزشک، سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار پزشک و در نیمه اول امسال، بیش از ۳ هزار پزشک گواهی حرفه‌ای CGS گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، مجموع گواهی‌های صادر شده به ۱۰ هزار فقره برسد.
از سال ۱۳۹۷ تاکنون، سازمان نظام پزشکی با افزایش ۸ برابری تعداد درخواست پزشکان متخصص، فلوشیپ و فوق‌تخصص، افزایش ۵ برابری تعداد درخواست داروسازان، افزایش ۱۰ برابری تعداد درخواست پیراپزشکان و ماماها و افزایش ۳ برابری تعداد درخواست دندانپزشکان برای صدور گواهی حرفه‌ای CGS مواجه بوده و در حالی که مهم‌ترین دلایل مهاجرت پزشکان و پرستاران، مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، نتایج بررسی‌های انجام شده بر مقصد مهاجرت پزشکان و پرستاران نشان می‌دهد که در حال حاضر، محبوب‌ترین کشورها برای عزیمت نخبگان حوزه سلامت کشور، اتحادیه اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

تقاضا برای دریافت گواهینامه ‌CGS در حالی افزایش یافته که طی دو سال اخیر، ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته‌های طب اطفال، بیهوشی، داخلی، طب اورژانس، قلب، ارتوپدی و رادیولوژی کمترین متقاضی را داشته به این معنا که صندلی پذیرش برای این رشته‌ها خالی مانده است. (لینک)

———————————————

از پژوهش رصد خانه مهاجرت ایران در سال قبل:
دلایل
مهاجرت پزشکان و پرستاران: بی‌ثباتی اقتصادی/ کیفیت زندگی بهتر در خارج از کشور/ شیوه حکمرانی و مملکت‌داری/ کاهش ارزش پول ملی در برابر ارز‌های بین‌المللی و درآمد پایین

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران سال قبل مطرح کرده بودند که شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، بی‌ثباتی اقتصادی، وجود فساد نهادینه شده در کشور، شرایط تحریم ایران و نوسان قیمت ارز، تورم و شرایط اقتصادی مهمترین علت ‎میل به مهاجرت ایرانیان است.

@Scientometric
در مورد واریانت جدید کووید-۱۹ که حالا در ایران هم‌ به صورت رسمی شناسایی شد، چه می دانیم؟

از گزارش ماه قبل مجله جاما (لینک)

این واریانت جدید JN.1 نام دارد و از خانواده BA.2.86 می باشد.

اگر چه سرعت انتقال آن بالاست اما خوشبختانه میزان بستری و مرگ آن در مقایسه با آن چه در مدت مشابه در سال قبل گزارش شده بوده، کمتر است.

بیستم نوامبر سال قبل بود که سازمان بهداشت جهانی BA.2.86 و تمام زیرسویه هایش را به عنوان Variant of Interest اعلام کرد تا مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

در مقایسه با BA.2، اما BA.2.86 بیش از 30 جهش جدید در پروتئین اسپایک خود داشت. اما حتی این هم باعث نشد تا BA.2.86 بتواند به واریانت غالب در آمریکا تبدیل شود.

حالا اما نوع جدید از خانواده BA.2.86 با نام JN.1 با داشتن فقط یک جهش جدید توانسته تا به واریانت غالب در آمریکا تدبل شود.
سهم این واریانت از عوامل ایجاد کووید در آمریکا در اوایل ژانویه، برابر 61.6 درصد بوده و این برای دو هفته قبلش برابر با 38.8 درصد بوده است. که این سرعت بالای انتقال این واریانت را نشان می دهد.

جهش اضافه تری که این واریانت دارد یعنی L455S، باعث افزایش توانایی اش در اتصال به گیرنده ACE-2 می شود.

در حال حاضر، به نظر می رسد که واریانت JN.1 مسری ترین نوع از خانواده امیکرون باشد. اما اگر چه سرعت انتقال بالایی دارد، ولی خوشبختانه شواهدی از شدیدتر بودن بیماری ناشی از آن وجود ندارد و شاخص های دیگر مثل ویزیت اورژانس و میزان مرگ در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل در آمریکا، بیشتر نشده است.

با توجه به سرعت بالای انتقال این ویروس، احتمالا الان باید هر نوع بیماری با علائم مشابه سرماخوردگی را ابتلا به این بیماری فرض کنیم و از حضور در تجمعات و ...خودداری کنیم.

گفته می شود که احتمالا JN.1 یکی از انواع با بیشترین توانایی در فرار از سیستم ایمنی است. با این وجود فعلا کسی به به روزرسانی واکسن برای این نوع فکر نمی کند.آخرین نسخه از واکسن که برای کوید به روز رسانی شده است مربوط به واریانت XBB.1.5 می باشد که دیگر در آمریکا گردشی ندارد. اما خوشبختانه مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که اگر چه تیتر آنتی بادی خنثی کننده در برابر JN.1 با این واکسن 3 تا 5 برابر به نسبت کاهش داشته اما باز هم در حد محافظت کننده باقی مانده و محققین از این نظر نگران نیستند و اگر چه احتمالا این واکسن نمی تواند از ابتلا جلوگیری کند ولی می تواند در برابر بیماری شدید جلوگیری کند.

در مورد وضعیت ایران در ماههای اخیر چه می دانیم؟

ما بر خلاف بسیاری کشور ها، واکسن به روز شده برای کووید-19 و همین طور داروهای خوراکی درمان کووید-19 را نداریم. وارد هم نمی شود.

احتمال این وجود دارد که قبلا هم این واریانت در ایران در گردش بوده ولی تازه وجود آن شناسایی شده.
در ایران بنابر تجربه پزشکان مختلف، ماههاست که حداقل تعداد افراد سرپایی مبتلا به علائم شبیه سرماخوردگی (کووید یا آنفولانزا) بسیار زیاد است و بسیاری هم از ابتلای مکرر طی مدت زمان کوتاه و یا نوسان در علائمشان شکایت دارند. از روی علائم به صورت قطعی نمی توان گفت که فرد به کدام یک از این بیماری ها مبتلاست. علائم معمولا شامل سرفه، آبریزش بینی، بدن درد، گلو درد، تب و علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ و ...است که بسته به فرد و نوع و شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. حتی فردی می تواند مثلا به سرماخوردگی مبتلا شده باشد و بعد از بهبود کامل مدتی بعد در اثر تماس با فرد مبتلا به کووید به این بیماری هم مبتلا شود.در این مورد من قسمت هایی از صحبت های دکتر هادی یزدانی را قرار می دهم: (لینک)
"الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم..در چین چند ماه گذشته بحث باکتری های مایکوپلاسمایی بود که شاید بین بیماران داخل کشور ما هم وجود داشته باشند."

"زنجیره اصلی انتقال در این دوره کودکان بودند.در پاییز و زمستان امسال باید چند هفته مدارس تعطیل می‌شد، اما این کار اصلا انجام نشد. کشور درگیر مسائلی است که سلامت دغدغه حکومت و بخشی از مردم نیست. ترس از مرگ کرونا مقداری مسئله را مدیریت کرد، اما الان اینطور نیست. "

"اقدامات برای عدم ابتلا همان دوری از فرد بیمار و رعایت اصول بهداشتی کلی از جمله شستن دست و زدن ماسک و دوری از مکان‌های شلوغ است. »

" در صورت ابتلا به هرکدام از این بیماری‌ها، اصل مسئله که مردم گاهی به آن توجه ندارند استراحت است. استراحت و مصرف مایعات بخش اعظمی از روند درمان است. برای کرونا و آنفولانزا در دنیا درمان‌های اختصاصی مختلفی وجود دارد مثل پکسلووید، رمدسیویر و تامی فلو. در ایران ما برای بیماران اغلب درمان علامتی انجام می‌دهیم و نسبت به علائم بیمار دارو‌های مرسوم را تجویز می‌کنیم. نکته مهم این است که آنتی بیوتیک‌ها هیچ جایگاهی در درمان این بیماری‌ها ندارند.»
به روز رسانی:
https://hottg.com/scientometric/6760
Forwarded from Medical Professionalism (Fariba Asghari)
اعتماد به دانشمندان و نقش آنها در جامعه

مطالعه‌ای بر روی بیش از 71,000 نفر از 76 کشور که پره پرینت آن اخیراً منتشر شده، نشان میدهد مردم در سراسر جهان سطح بالایی از اعتماد به دانشمندان دارند: میانگین امتیاز اعتماد تمام شرکت کنندگان در مقیاس 1 تا 5 به طور متوسط 3.62 بود.

این مطالعه نشان می‌دهد سطح اعتماد مردم در کشورهای مختلف متفاوت است و تحت تأثیر گرایش‌های سیاسی آنها قرار دارد. در مقیاس جهانی، شرکت‌کنندگان دانشمندان را واجد توانایی بالا، صداقت متوسط و نیت‌های خیرخواهانه درک می‌کردند. اکثر آنها مایلند که پژوهشگران در سیاست‌گذاری‌ها نقش بیشتری داشته باشند.

بیش از ۸۰ درصد مردم باور داشتند که دانشمندان باید با عموم مردم درباره علم گفتگو کنند.

سه‌چهارم افراد موافق بودند که روش‌های علمی بهترین راه برای فهمیدن اینکه چیزی درست است یا نه، هستند.

#اعتماد
#تعهد_حرفه‌ای_آکادمیک
شناسایی سویه جدید کووید-۱۹ با نام JN.1 در ایران (لینک) مربوط به دیروز نبوده است. رئیس انستیتو پاستور گفته اند که "هیچ سویه جدیدی از کرونا مشاهده نشده است و اعلام کرده اند که "این زیرسویه مدتها قبل در کشور شناسایی شده بود و سویه جدید محسوب نمی‌شود." (لینک از وزارت بهداشت)

این در حالی است که همین چند روز قبل یعنی ۲۸ بهمن ماه (لینک)، معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرده بودند که "در حال حاضر، موردی در ارتباط با ابتلا به سوش JN.۱ در کشور ثبت نشده است."
قبل تر در ۲۶ دی ماه هم گفته بودند که این سویه هنوز در کشور ثبت نشده است. (لینک)

با این حال رئیس انستیتو پاستور حداقل در این مصاحبه جدید، زمان ثبت دقیق این سویه در کشور را مشخص نکرده‌اند و فقط گفته‌اند مدت‌ها قبل در کشور شناسایی شده بوده است.

آیا انستیتو پاستور، معاون بهداشت وزارت بهداشت را مطلع نکرده بوده است؟ یعنی سویه جدیدی مدت ها وارد کشور شده بوده (به صورت رسمی) ولی معاون بهداشت وزارت بهداشت از آن بی اطلاع بوده است؟ آیا قبلا این ثبت رسمی، به صورت رسمی هم گفته شده بود؟


به روزرسانی:
طبق پیام جناب دکتر ناجی (استاد علوم پزشکی شهید بهشتی) متوجه شدم که شناسایی رسمی واریانت JN.1 در ایران قبلا در ۲۵ دی‌ ماه گزارش شده بوده است. این صحبت طبق نقل قولی از جناب دکتر علی ملکی از انستیتو پاستور می‌باشد که قبلا آن را در «تالار گفتگوی ‌ویروس‌شناسان ایران» مطرح کرده بوده‌اند.


@Scientometric
مسئولین وزارت بهداشت، به جای این که در مورد سرعت انتشار بالای واریانت جدید ویروس کووید به مردم اطلاعات دقیق داده باشند، اطلاعات غلط داده‌اند. آیا کسی ‌عذرخواهی می‌کند یا توضیحی در این مورد می‌دهد؟

طبق مصاحبه امروز رئیس پاستور، واریانت JN.1 ، تازه در ایران شناسایی نشده و مدت‌ها قبل این کار انجام شده است. با پرس و جو (!) متوجه شدم، وجود واریانت JN.1 در ایران در تاریخ ۲۵ دی ماه مشخص شده بوده است. این در حالی است که معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۲۶ دی و ۲۸ بهمن گفته‌ بودند که هنوز ثبت رسمی از این واریانت نداریم.

توضیحات:

https://hottg.com/scientometric/6760

https://hottg.com/scientometric/6758
مطالعه قند و لیپید تهران (TLGS) نخستین مطالعه کوهورت ایران است که از سال ۱۹۹۹ با مشارکت ۱۵,۰۰۰ نفر از ساکنین منطقه ۱۳ شهر تهران به سرپرستی دکتر فریدون عزیزی شروع به فعالیت کرد و در بیش از دو دهه فعالیت خود سعی داشته تا به شناخت ما از وضعیت مسائل مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر جمعیت ایرانی کمک کند.

حالا در مقاله‌ای (لینک) که به تازگی در مجله Journal of Diabetes and Metabolic Disorders منتشر شده است، محققین به بررسی بروندادهای پژوهشی این کوهورت پرداخته‌اند. تا تاریخ انجام این مطالعه، تعداد ۸۷۰ مقاله مستخرج از کوهورت TLGS با مشارکت ۱۱۴۸ نویسنده نگاشته شده که بیش از ۴۳ درصد آن‌ها در مجلات Q1 منتشر شده است.

تحلیل موضوعی مقالات نشان داده است که مقالات مستخرج از کوهورت TLGS در طول ۲۳ گذشته در طیف وسیعی از حوزه‌های موضوعی نظیر تغذیه، مسائل اپیدمیولوژیک بیماری‌های غیرواگیر، بیومارکرهای مرتبط با کاردیومتابولیک، دیابت، فشار خون، متغیرهای سبک زندگی و مطالعات ژنتیکی بوده است.

@Scientimetric
Forwarded from متخصصین‌ بهداشت‌ ایران (Ahmad Mehri)
⭕️ وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در رده‌بندی‌های سال ۱۴۰۲/ افت جایگاه ۴۱ دانشگاه

رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی جهان اسلام ابتدای این هفته منتشر شد تا بار دیگر عملکرد دانشگاه‌های داخلی در مقایسه با دنیا سنجیده شود.

🔸 علی‌رغم اینکه تعداد دانشگاه‌های کشور با افزایش شش موردی همراه و از ۶۳ به ۶۹ رسیده اما از لحاظ کیفیت، دانشگاه‌های مطرح کشور با شیب تند سقوط همراه بوده‌اند. 
🔸 دانشگاه تهران با ۱۰۰ پله تنزل در زمره دانشگاه‌هایی قرار گرفته که در رده ۵۰۱ تا ۶۰۰ دنیا تعریف می‌شوند.
🔹دانشگاه علم و صنعت با ریزش ۱۰۰ پله‌ای همراه بوده؛ دانشگاه شهید بهشتی با افت ۳۰۰ پله‌ای جایگاه جهانی خود روبه‌رو شده؛ تربیت مدرس اما بدون تغییر روی همان نقطه ۶۱۰ الی ۷۰۰ باقی مانده و بعد از آن دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز امسال هم مانند دو سال گذشته در جایگاه ۷۰۱ الی ۸۰۰ باقی مانده است.


@behdashtian
دو نامه در دوارن کووید در ایران، مثال‌های از ترویج شبه علم و حمایت از روش علمی!


در چهار سال دوران کووید در ایران هم مثل بقیه کشورها، صحنه‌های مختلف تروبج شبه علم و همین طور مبارزه با آن را شاهد بودیم. به نظر من شاید مهمترین مثالها برای این دو، مربوط به دو نامه باشد.

یکی از نامه‌ها در حمایت از ممنوعیت ورود برخی واکسن‌ها از برخی کشورها بود و دیگری هم در مخالفت با دادن مجوز به واکسن! هر دو نامه گویی مخالف واکسن هستند! اما اولی هم‌راستا با مسیر شبه علم و دیگری در راستای حمایت از روش علمی. اولی جان و سلامت مردم را به بازی می‌گرفت و دومی برای حفظ جان و سلامت مردم تلاش می‌کرد که این در واقع همان تفاوت بین شبه علم و علم است.

به نظر من یکی از خطرناک‌ترین اقدامات شبه علمی که از سوی افراد یا نهادهای علمی در این دوارن صورت گرفت، همان نامه معروف به نامه ۲۵۰۰ پزشک، به رئیس جمهوری بود که در آن پا را فراتر از صحبت رهبری گذاشته و فقط به انگلستان و آمریکا و فرانسه اکتفا نکردند و گفتند که "مراقبت بفرمایید که واکسن های تولیدی این کشورها و هر گونه واکسن تولید شده از سوی مراکز غیرقابل اعتماد، به واسطه گری کشور ثالث نیز وارد کشور نشده و برخی واکسن‌های مربوط به ساز و کار کوواکس نیز که ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مسئله دار بین‌المللی دارد، خریداری نشود."

نویسندگان نامه بعدا هیچ وقت عذرخواهی نکردند و برعکس برخی از آنها الان در مهمترین سمت‌های مرتبط به سلامت کشور قرار دارند.

در نقطه مقابل به نظر من اما یکی از مهمترین افدامات که در این چهار سال در دفاع از علم و روش علمی صورت گرفت، همان نامه شجاعانه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش به همت جناب دکتر نجفی (معاون پژوهش وزارت بهداشت در آن زمان) بود که در مخالفت با دادن مجوز به واکسن برکت قبل از داشتن داده فاز سوم (در آن زمان و در آن شرایط) نوشته شد.
من فکر می‌کنم این در تاریخ علمی-پژوهشی ایران برای همیشه ثبت خواهد شد و آیندگان متوجه خواهند بود که افرادی شجاعانه از علم در مقابل اقدامات غیر علمی وزارت خانه و سازمان غذا و دارو در آن زمان دفاع کردند.

@Scientometric
شیوع عفونت طولانی مدت کرونا چقدر است؟ اهمیت آن چیست؟ چه ارتباطی می‌تواند با لانگ کووید داشته باشد؟

در این ویدئو از بی‌بی‌سی فارسی (لبنک)، دکتر ماهان غفاری (شبکه ایکس) از دانشگاه آکسفورد در مورد پژوهش خودشان که به تازگی در مجله نیچر (لینک) منتشر شده، توضیح می‌دهند.

این پژوهش به صورت کلی با همکاری مرکز آمار بریتانیا و از حدود آوریل ۲۰۲۰ شروع شده و طی آن نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از حدود ۶۶ هزار خانوار از سراسر بریتانیا به طور تصادفی انتخاب شده‌اند و تا مدت حدود ۳ سال به صورت هفتگی یا ماهانه از آنها تست کرونا گرفته‌ شده است (صرف نظر از داشتن یا نداشتن علائم کووید).

طی پیگری، اگر تست پی سی آر فردی مثبت می‌شده، نمونه ژنتیکی ویروس هم از آنها گرفته می‌شده است. عفونت کر‌ونا برای ۳۸۱ نفر بیش از یکماه طول کشیده و برای ۵۴ نفر از آنها این دوره بیش از دوماه بوده است.

برآوردهای محققین نشان داده است که احتمالا ۰/۵ تا ۰/۱ درصد از عفونتهای کووید ممکن است طولانی مدت شود و برای حداقل ۶۰ روز دوام داشته باشد.

در این افراد با دوره کرونای طولانی‌تر، احتمال گزارش لانگ کووید نیز بیشتر بوده است (بیش از ۵۰٪). این یافته، فرضیه‌ی نقش ماندگاری ویروس در ایجاد لانگ کووید (توضیح جامع لانگ کو‌ید از اینجا) در کنار بقیه فرصیات را تقویت می‌کند.

از نکات مهم در مورد عفونت طولانی مدت این است که احتمالا ویروس در این افراد می‌تواند با سرعت بیشتری تکامل پیدا کند. (عمل به عنوان مخزن ویروسی و کمک به احتمال پیدایش واریانت جدید)


@Scientometric
HTML Embed Code:
2024/06/07 08:16:06
Back to Top