TG Telegram Group Link
Channel: امیدنیوز
Back to Bottom
ادامه...👇

🔸گرمی(مغان) با آن مردمان خوشرو، مهربان و اما محروم، امروز بیش از هر زمانی نیازمند توجه، حمایت و کمک رسانی است.

🔸بعنوان یک هموطن و یک مسلمان، از تمامی مسئولین امر استدعا دارم، با ورود جدی به حل بحران گـرمی(مغان)، در این شرایط حسـاس به مشکلات آنان رسیدگی شود.

🔸پیرو دستورات آیات قرآن و ائمه اطهار(ع)، هرگاه مسلمانی گرفتاری مسلمانی را رفع می‌کند، خداوند به او خطاب می‌نماید: پاداش تو بر من و برای تو غیر از بهشت را نمی‌پسندم.

🔸هم اینک در شرایط فعلـی، آنچه که از ذهنـم خطور می‌کند این است که برای پیشگیری از بروز هرگونه فاجعه‌ای مشابه، سامانه حفاظتی و مراقبتی بحران راه‌اندازی شود تا قبل از وقوع، حین یا بعد از هر مخاطره‌ای، اقدامات لازم به قید فوریت انجام شود.

🔸امیدواریم هرچه سریعتر امکانات اولیه زندگی برای عزیزانمان در شهرستان گرمی(مغان) تامین شود و آنها را فراموش نکنیم.

کانال رسمی عباس کریمی🔻
https://hottg.com/abbaskarimi_ir
https://instagram.com/stories/abbaskarimi_ir
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
#یادداشت

ساعات کاری جدید با مدل کنونی می تواند اثراتی زیانباری بدنبال داشته باشد از جمله بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن و تغییر در سبک زندگی است که روی بهره‌‌‌وری کارمندان نیز اثر سوء خواهد داشت. واقعیت این است که کارمندان ناگزیر به شروع کار در ساعت خواب شده‌‌‌اند. ۶ صبح در سبک زندگی ایرانیان همواره پایان ساعات خواب شبانه است و به تدریج افراد برای حضور در محل کار، دانشگاه، مدرسه، مهد کودک و... آماده می‌‌‌شوند و به طور معمول بین ساعت ۷ تا ۷:۳۰ باید در مقصد همیشگی و روزمره خود که محل کار، تحصیل یا... است، حاضر ‌‌‌شوند. اما اکنون شهروندان باید دست‌‌‌کم از ساعت ۵ صبح بیدار باشند و ساعت ۶ حضور آنها در محل کار ثبت شود. ساعت درونی بدن عملکرد بخش‌‌‌های حساسی مثل رفتار، میزان هورمون‌‌‌ها، خواب، دمای بدن و متابولیسم را تنظیم می‌کند و بر هم خوردن آن به واسطه اعمال ساعت کاری نافرم جدید، موجب از بین رفتن تعادل بدن می‌شود و عواقب سوئی برای سلامتی افراد به دنبال خواهد داشت.
ریتم شبانه‌‌‌روزی افراد یا همان ساعت درونی بدن از خورشید پیروی می‌کند و بسته به محل زندگی‌شان تغییر می‌کند و برنامه‌‌‌های کاری نامنظم نیز می‌تواند ریتم شبانه‌‌‌روزی را مختل کند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است اختلال در ریتم شبانه‌‌‌روزی سرطان‌‌‌زاست. بر اساس مقاله جدیدی که توسط محقق انستیتو سرطان دانشگاه روچستر ویلموت و به رهبری تحقیقات اسکریپس در کالیفرنیا انجام شده است، دانشمندان ارتباط مولکولی مهمی بین رشد تومور ریه و اختلال در ریتم شبانه‌روزی کشف کرده‌‌‌اند. بر اساس آخرین مطالعه‌‌‌ای که در مجله «ساینس ادونسس» منتشر شده است، توضیح می‌دهد که چگونه تغییر در ساعت شبانه‌‌‌روزی منجر به فعال شدن ژن سرطان‌‌‌زایی به نام HSF۱ می‌شود و به این ترتیب در تحریک تومورهای ریه دخیل است. طبق مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد که ریه‌‌‌ها به‌ویژه در برابر اختلال ساعت بیولوژیکی آسیب‌‌‌پذیر هستند.

https://www.instagram.com/p/CtI2jYzMvXY/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
#یادداشت
💢سوزاندن مزارع گندم پس از برداشت؛آتشي بر جان آينده كشاورزي

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مبحث چالشی چندین ساله و گسترده‌ کشاورزی ماست. بررسی های کارشناسی و تجربیات میدانی نشان می دهد که دلایل شاخص روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم، جو و سایر محصولات مشابه، موارد ذیل می باشد

۱. کمک به کنترل بخشی از آفات نباتی
۲. کمک به پاکسازی زمین از علف‌های هرز
۳. پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاهی قبل
۴. آسان شدن عملیات شخم زدن زمین برای آماده سازی زمین
۵. کاهش زمان انتظار برای انجام کشت دوم

در کشورهای دارای کشاورزی مدرن و صنعتی بر خلاف کشورهای دیگر از جمله ایران، به علت خطرات ناشی از سوزاندن زمین برای انسان، کشاورزی، خاک، مناطق مسکونی و محیط زیست، دولت ها و نهادهای مسئول با هدف ایجاد محدودیت، مدیریت و نظارت بهتر، برای انجام عمل سوزاندن بقایای کشاورزی، اخذ مجوز از سوی کشاورزان از دولت الزامی است و تنها در موارد محدود انجام می شود.

این آتش سوزی‌ها علاوه بر ارائه چهره نازیبایی ازطبیعت، باعث بروز مشکلات و عوارض مختلف زیست محیطی برای مردم، کشاورزی و اکوسیستم منطقه می شود.
از سایر عوارض و پیامدهای منفی آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱. تحمیل ناخواسته خسارات مالی و اقتصادی به مزارع همسایه، مناطق مسکونی، تاسیسات شهری
۲. تحمیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و آب و هوا
۳. کاهش عملکرد زمین و بازده محصول در طولانی مدت
۴. کمک به افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو
۵. آسیب به زیرساخت های کشاورزی و تاسیسات آبیاری نوین در منطقه دیم
۶. نابودی بخش قابل توجه ای از مواد آلی خاک
۷. تضعیف توان عملکردی خاک، جذب عناصر غذایی توسط ریشه و افزایش مصرف انواع کودهای شیمیایی
۸. کاهش ظرفیت نگهداری آب توسط خاک و کاهش راندمان در مدیریت آب
۹. کاهش نفوذپذیری خاک و کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک
۱۰. تخریب بافت و ساختمان خاک و افزایش فرسایش خاک
۱۱. نابودی بخشی از علوفه و خوراک مورد نیاز دام ها
۱۲. کاهش بازده اقتصادی کشاورزی، کاهش درآمد کشاورز و کاهش میزان تولید
۱۳. تهدید امنیت غذایی جامعه و کشاورزی ارگانیک
۱۴. عوارض مختلف زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی
۱۵. مضررات مختلف در حوزه سلامت

🔰توجه به مضرات، آسیب ها و عوارض پرهزینه و در بسیاری از موارد غیرقابل جبران سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی، ضرورت پرداختن جدی و جامع به این موضوع را بیش از پیش متذکر می گردد.
مدیریت و اصلاح این چالش نیازمند مشارکت و اراده جمعی است و حرکت هماهنگ مجموعه دولت، نهادهای نظارتی و دادستانی، سازمان های مردم نهاد، مردم و رسانه های را می طلبد.
هرچند برخورد قهری و انتظامی در بسیاری از موارد در کوتاه مدت چاره ساز است؛ لیکن بدون پشتوانه آموزشی و فرهنگی، اثربخشی و کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

آموزش مضرات و عوارض، روش های جایگزین فواید حفظ بقایای کشاورزی برای کشاورزی و محیط زیست، ایجاد صنایع تبدیلی و مراکز خدمات ارزش افزوده و معرفی تجربیات موفق در این حوزه، می تواند زمینه استقبال کشاورزان، از برنامه های مختلف سازمانهای دولتی و غیردولتی برای کنترل و مدیریت این چالش را فراهم آورد.

کارشناسان امر توصیه می نمایند که خرد کردن بقایا، توزیع بقایا در سطح مزرعه، رعایت تناوب در کشت و انجام آیش، چَراندن دامها و کمپوست کردن بقایا می تواند راهکار اولیه، آسان و کوتاه مدتی برای جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی باشد و در این مسیر ضروری است تا کشاورزان با مشاوره مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارشناسان و مروجان کشاورزی، ضمن افزایش اطلاعات و آگاهی خود از مزایای حفظ کاه، کلش و باقیمانده های محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر روی تولید، خاک زراعی و محیط زیست، نسبت به بکارگیری راهکارهای جایگزین اقدام نمایند.
احیاء فن آوری و مدیریت بقایای گیاهی به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای حفظ پایداری اکولوژیک مزارع ضروری می باشد.
مزرعه یک اکوسیستم طبیعی است و وجود موجودات زنده ذره بینی مانند قارچ‌ها و کرم‌ها و... که باعث تولید مواد مغذی برای خاک کشاورزی می شوند، برای حفظ پایداری اکولوژیک زمین ضروری است و این در حالی است که آتش زدن بقایای محصولات موجب نابودی این میکروارگانیسم ها و کاهش مواد مغذی خاک می شود.
حمایت از پروژه‌های تبدیلی مانند کارخانه‌های تولید کاغذ و صنایع سلولزی از کاه و همچنین تولید سوخت و کود آلی از بقایای کشاورزی، بخشی از خدمات ارزش افزوده است که می‌توان به عنوان بخشی از راهکارهای تاثیرگذار و مفید در جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش، به آن اشاره کرد.

رضا بزانه - کارشناس ارشد کشاورزی

👉 @wateriran 💧🇮🇷
🔹برترین کانال آب و محیط زیست ایران 👆
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
💯با حضور آگاهانه و انتخاب هوشمندانه در ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل مشارکت کنیم.

🙏با احترام دکتر حسین کربلائی خیاوی کاندیدای ششمین دوره انتخابات نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل

وعده ما: روز جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ اردبیل، میدان سعدی، خیابان کشاورز، شهرک گلسار، پردیس آموزش کشاورزی اردبیل
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🖤مردمان مظلوم سیل زده "گرمی مغان" را دریابیم

رضا بزانه-سلامت نیوزآذ: بعد از گذشت چند روز از وقوع سیل در مغان هنوز نگاه‌ها به این خطه از کشور جلب نشده و مردم این منطقه با مشکلات فراوانی گریبان گیر هستند.
▪️خبر وقوع سیل در این منطقه میان حجم انبوهی از خبرهای تلخ که در روزهای اخیر گریبان مردم را گرفته است، گم شد؛ به‌طوری‌که هم‌میهنان بسیاری متوجه این حادثه غم‌انگیز نشدند.
▪️از همه هموطنان درخواست دارم حتی با انتشار یک عکس یا پست در صفحات شخصی‌شان، توجه دیگر هموطنان را به مردم مظلوم گرمی مغان جلب کنند تا دولت سریعاً وارد عمل شود.
▪️منطقه مغان همیشه در حاشیه بوده و همواره دچار سیل و مخاطرات طبیعی بوده. اما سیل اخیر به‌گونه‌ای است که روستاهای زیادی را با مشکل مواجه کرده است و کشاورزان و دامداران در شرایطی بسیار وخیمی قرار دارند.
https://www.instagram.com/reel/Ctg03AOuadX/?igshid=Y2IzZGU1MTFhOQ==
#یادداشت
🔹️یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی وجود راههای مواصلاتی است در کنار جاده اصلی ، جاده آغداش که تسهیل در امر تردد و هموار بودن این جاده از مطالبات بحق مردم شریف شهرستان بیله سوار بود.
🔹️اکنون که با قهر طبیعت و سیل نابهنگام جاده اصلی را مسدود کرده و عبور ومرور ماشین ها از جاده آغداش بعنوان راه کمکی شروع گردیده امیدواریم جهت توسعه این راه مواصلاتی که حقیقتا حق مردم شهرستان بیله سوار می باشد ودر کنار این بحث به توسعه هر دو شهرستان و روستاهای تابعه کمک خواهد کرد ،ضرورت تکمیل جاده آغداش علاوه برسفرایمن و تسهیل در رفت وآمدها ،و تسریع درجابه جای مسافران ، و بیماران اعزامی به مرکز استان ، وچندین دلایل دیگر را فراهم خواهد آورد.
🔹️بطوریکه در هرکجای دنیا بحث جاده بعنوان زیربنای توسعه تلقی می گردد بهینه سازی وبستر سازی حمل ونقل جاده ای در توسعه امر صادرات نقش اساسی دارد ، امیدواریم مسولین وقت به توسعه و تکمیل جاده آغداش که آرزوی دیرینه مردم هر دو شهرستان می باشد عنایت داشته باشند .
بقلم قبادی بیله سوار ۱۴۰۲/۳/۲۵
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
گزارش سلامت نیوز آذ از یک اتفاق خوب برای یک بیمار ۵۲ ساله؛

💯معجزه‌ای که مادر ۵۲ ساله را نجات داد/ انسان هایی که مرز نمی شناسند


🔹️به گزارش سلامت نیوز آذ ؛ عمل شکستگی مهره های گردن بیمار در بیمارستان امام خمینی (ره) پارس آباد مغان توسط دکتر امیر کمالی فر جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات این بیمارستان با موفقیت انجام شد.
🔹️دکتر سهند راست منش مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد ضمن اعلام این خبر، گفت: بیمار خانم ۵۲ ساله که به صورت تدریجی از دو هفته قبل از مراجعه دچار اختلال در راه رفتن و به تدریج از دست دادن توانایی حرکت و فلج کامل اندام ها شده بود و ویلچر نشین بود پس از دریافت خدمات اولیه درمان با  تشخیص پزشک مشخص شد که بیمار دچار آسیب مهره های گردن، شکستگی گردن در ناحیه مهره ۴ و تحت فشار قرار گرفتن نخاع بدون آسیب نخاعی شده است.
🔹️دکتر راست منش ادامه داد: بیمار مذکور توسط دکتر کمالی فر جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات به اتفاق دکتر مهنیا متخصص بیهوشی و کادر مجرب اتاق عمل بیمارستان امام پارس آباد تحت عمل جراحی قرار گرفت و از اقدام سریع و موفقیت آمیز این جراح تقدیر و تشکر کرد.
💯انسان‌هایی که به نمایندگی از خدا دست مردم را می‌گیرند
🔹️امیر کمالی فر از همان دسته آدم‌ها است.
🔹️دکتر کمالی فر پزشک این بیمار هم با توضیح از عمل این مادر می‌گوید: بیمار پس از بررسی های بعمل آمده تشخیص داده شد در ناحیه گردنی مهره ی چهارم  شکستگی خرد شده ی با اثر فشاری بر نخاع گردنی دارد و این بیمار طبق بررسی های بعمل آمده کاندید تعویض و جایگزینی کامل مهره ی چهارم گردنی با پروتز مصنوعی استخوان شد.
🔹️کمالی فر افزود: با همکاری بیمارستان امام خمینی (ره) پارس آباد مغان و تیم بیهوشی طی جراحی چند ساعته مهره گردنی خرد شده برداشته و نخاع گردنی ترمیم گردید و پروتز تیتانیومی جایگذاری شد که بیمار پس از بیست روز توانایی راه رفتن و حرکت خود را باز یافت.

https://www.instagram.com/reel/CttzKieuYk6/?igshid=NjFiZTE0ZDQ0ZQ==
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
🚨عملیات نجات جان جوانی ۲۰ ساله که از ناحیه شریان کاروتید و گوش بر اثر ضربات چاقو قطع شده بود توسط تیم پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) پارس آباد انجام شد.

🔹️دکتر منصور مهمان نواز رییس بیمارستان امام خمینی(ره) در مصاحبه با سلامت نیوز آذ با اعلام این خبر گفت: جوانی ۲۰ ساله طی یک درگیری بعلت آسیب شریان کاروتید، شریان مهره ای و ورید اکسترنال ژگولر و آسیب وسیع عضلات گردن و قطع کامل گوش در شامگاه روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ بدون هوشیاری و در حالت کما به اورژانس بیمارستان انتقال داده شده بود که بلافاصله پس از انتقال بیمار، با هوشیاری پرستاران اورژانس به جراح عمومی اطلاع، و در عرض کمتر از چند دقیقه به اتاق عمل منتقل و با انجام یکی از حساس ترین عمل های جراحی به سرپرستی دکتر محمد برومند متخصص جراح عمومی و دکتر زرین مهنیا متخصص بیهوشی مورد عمل جراحی قرار گرفت.

🔹️دکتر برومند سرپرست تیم جراحی نیز گفت: بیمار متأسفانه با بریدگی عمیق در گردن، قطع گوش و آسیب عمیق در بالای شانه و خونریزی فعال و بسیار شدید از زخم که در شوک هموراژیک و فشار خون بسیار پایین بود که با تشخیص دقیق و به‌موقع، بیمار سریعاً به اتاق عمل انتقال داده شد؛ در اتاق عمل با هماهنگی متخصص بیهوشی سریعا خون و فرآورده های خونی به میزان ۱۲ واحد تزریق، و بیهوشی انجام گرفت و خونریزی با همکاری کادر اتاق عمل کنترل شد و پس از چندین ساعت تلاش، پارگی‌های عروق گردن و گوش ترمیم و جلوی خونریزی گرفته شد و پس از عمل بیمار به بخش ICU انتقال داده شد.
🔹️در حال حاضر بیمار فوق با حال عمومی رضایت بخش در حال تکمیل مراحل درمان است.
🔹️بدیهی است انجام این جراحی حیاتی و نجات بخش با توجه به نبود جراح عروق و پیوند در منطقه موفقیتی بزرگ برای جامعه پزشکی منطقه به شمار می آید.
🔹️بیمارستان شهداء و امام خمینی پارس آباد با شایستگی و قابلیت ها و دارا بودن متخصص های برجسته و کادر مجرب در ابعاد عملی ،علمی با توجه به وسعت بالای جمعیت تحت پوشش با پتانسیل عظیم موجود توانایی رفع نیازمندی های درمانی شمال استان را دارد.
🔹️جا دارد از تلاشهای ایثارگرانه تیم جراحی و کادر اتاق عمل و پرستاران و پرسنل بیمارستان تقدیر و تشکر گردد.

https://www.instagram.com/p/CtueK1Xs2dT/?igshid=NjFiZTE0ZDQ0ZQ==
🔺 *تحلیل انتخاباتی اردبیل امروز*: عباس کریمی معاون اسبق استاندار اردبیل و مدیرنام آشنای دهه های استان، کاندیدای قطعی از خانواده های کریمی و محمدی است که این روزها با مطالبه گری های عمومی و ارائه راهکارهایی جهت برون رفت از مشکلات عدیده استان خود را به اخبار رسانه ای استان نزدیک نموده و با توجه به رای طایفه کلاسر و نفوذ سیاسی کریمی ها از مدعیان رای برتری مجلس شورای اسلامی است.
https://chat.whatsapp.com/D75N9su8ANH9rFHISmgRiz
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
برای اولین بار در استان جراحی شکستگی مهره بدون برش جراحی (کایفوپلاستی) در پارس آباد مغان

به گزارش سلامت نیوز آذ، دکتر سهند راست منش مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد ضمن اعلام این خبر، گفت: بیمار خانم ۶۹ ساله که با درد کمر مراجعه کرده بود که با تشخیص شکستگی مهره ی اول و سوم کمری ( شکستگی خود به خودی ستون فقرات در اثر پوکی استخوان) پس از دریافت خدمات اولیه درمان با  تشخیص پزشک جهت انجام عمل جراحی به اتاق عمل منتقل شد.
🔹️دکتر راست منش با اشاره به اینکه انجام این گونه از عمل ها حساس و ویژه است، اظهار داشت:با امکانات و تجهیزات پیشرفته برای جراحی‌های مغز و اعصاب و تیم پرستاری قوی در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی بیمارستان امام خمینی(ره) پارس آباد، تمام اعمال جراحی مغز و اعصاب در این شهرستان انجام می‌شود و دیگر نیازی به اعزام این بیماران به مرکز استان وجود ندارد.
🔹️دکتر امیر کمالی فر جراح مغز و اعصاب و پزشک معالج این بیمار نیز گفت: این فرد با پوکی استخوان شدید و درد کمر که با تشخیص شکستگی استوپروتیک مهره ی اول و سوم کمری( شکستگی خود به خودی ستون فقرات در اثر پوکی استخوان)، تحت جراحی با بی حسی موضعی بدون برش پوستی قرار گرفت.
🔹️دکتر کمالی فر با اشاره به اینکه این روش برای اولین بار در سطح استان انجام می گیرد، افزود: روش بالون کایفوپلاستی و ورتبروپلاستی متعاقب آن، از نوین ترین روش های کم تهاجمی در جراحی ستون فقرات است که علاوه بر افزایش استحکام مهره، ارتفاع مهره ی شکسته نیز بازسازی می شود.
🔹️جراح مغزو اعصاب بیمارستان امام خمینی پارس آباد با توجه به مطلوب بودن وضعیت عمومی بیمار، تصریح کرد: بیمار روند درمانی مناسبی را طی می‌کند و به‌زودی از بیمارستان ترخیص می‌شود و می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. 

https://www.instagram.com/p/Ctzf5dTM7F3/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
♨️با نزدیک شدن به پایان تست نهایی دستگاه MRI پارس آباد بزودی شاهد تحولات اساسی در بخش سلامت خواهیم بود.

🔹️خوشبختانه فرایند نصب راه اندازی و تست آزمایشی که یکی از فرایندهای ویژه تخصصی می باشد به زودی به پایان خواهد رسید و شاهد خدمات دهی این سیستم پیشرفته تشخیصی در شهرستان خواهیم بود.

🔹️راه‌اندازی دستگاه MRI شهرستان، پارس آباد مغان را به سمت توسعه توریست درمانی و قطب درمانی شمال استان پیش می برد و در این راستا پذیرای شهرستان‌های همجوار خواهد بود ضمن اینکه راه اندازی دستگاه MRI از بار مراجعات بیماران شهرستان به استان و یا شهرهای دیگر خواهد کاست.


https://www.instagram.com/reel/Ct10LzKrsPq/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
♨️در آستانه عید سعید قربان لزوم مراقبت و پیشگیری از  بیماری تب کریمه کنگو

رضا بزانه-سلامت نیوز مغان:
همه ساله با رسیدن عید سعید قربان برخی ها  قربانی خود را در منزل ذبح می کنند که با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو کاری بسیار خطرناک و احتمال انتقال از دام به انسان وجود دارد.
🔹️این بیماری یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
🔹️باید توجه داشته باشیم که خوردن جگر خام یا گوشت خوب پخته نشده نیز باعث ابتلا افراد به این بیماری می‌شود. بیماری در حیوانات علائم مشخصی نداشته واز ظاهر دام مشخص نمی شود.
هر ساله با آغاز فصل گرما و افزایش زاد و ولد کنه ها و نزدیک شدن به عید سعید قربان، همچنین بازگشت حجاج بیت ا...الحرام و سایر مراسم مذهبی پیش رو که موارد ذبح دام بیش از حد معمول وجود دارد، از همشهریان گرامی می خواهم در جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان و پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو حتما نکات بهداشتی را رعایت نمایند.
🔹️در انسان این بیماری با علایم سردرد، تب شدید، گلو درد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم، خونریزی از تمام نقاط بدن بخصوص خونریزی های زیر پوستی بروز کرده و یک تا سه روز بعد از گزش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خون ریزی می‌شود. خون ریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیل خونریزی‌های شدید رخ می دهد. مرگ و میر بر اثر این بیماری زیاد می باشد.
🔹️باید روش های پیشگیرانه در زمینه این بیماری را بخاطر بسپاریم:
۱. دام را از مراکز عرضه معتبر که تحت نظر دامپزشکی می باشند خریداری کنیم.
۲.در هنگام ذبح دام از دستکش، چکمه و سایر وسایل محافظتی استفاده کنیم.
  ۳.گوشت تازه را ۲۴ ساعت در یخچال(نه فریزر) گذاشته و بعد از آن استفاده بکنیم.
۴. از مصرف جگر بصورت خام، خودداری کنیم.
۵. در زمان خرد کردن گوشت حتما از دستکش استفاده بکنیم.
۶. درصورت بروز هر گونه علائمی از بیماری، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنیم. 
۷. در صورت مراجعه زودهنگام به مراکز بهداشتی و درمانی با توجه به اینکه از داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری استفاده می شود این کار تاثیر مثبتی در درمان داشته و از مرگ و میر افراد پیشگیری می کند.


https://www.instagram.com/reel/Ct6SgJROf4x/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
امیدنیوز
Video
💯محقق پارس آبادی با کشف ۷ سویه جدید باکتری؛گامی مهم در حل مشکل تنش شوری زمین ­های کشاورزی کشور برداشت.

🔹دکتر شهریار عینی زاده قوجه بیگلو دانشجوی مقطع دکتری فیزیولوژی تولید و پس از برداشت گیاهان باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی طی انجام پایان نامه دکتری با راهنمایی دکتر علی اکبر شکوهیان و مشاوره دکتر رسول آذرمی و دکتر اکبر قویدل اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی، موفق به کشف ۷ سویه جدید باکتری شد که این سویه های جدید در مرکز اطلاعات زیست فناوری آمریکا NCBI که مهمترین پایگاه داده ای نوکلئوتید در جهان بشمار می ­رود ثبت شدند.
🔹این سویه­ های جدید کشف شده از ریزوسفر گیاه درمنه رشد کرده در شرایط تنش حاد شوری دریاچه شورگل مغان و دریاچه ارومیه استخراج و طی آزمایش­ ها و غربالگری­ های متعدد انتخاب و سپس بصورت گلخانه­ ای بر روی گیاه توت فرنگی آزمایش شده که نتایج امیدوار کننده ای بدست آمده است.

🔹سویه های  جدید ثبت شده با نام اختصاصی و کد عبارتند از:

Pseudomonas cedrina subsp. cedrina SH_EI۲۳ ACCESSION   OR۱۴۴۳۶۵

Pseudomonas cedrina subsp. cedrina SH_EI۲۴ ACCESSION   OR۱۴۴۳۶۶

Paeniglutamicibacter sulfuerus SH_EI۲۶ ACCESSION   OR۱۴۴۰۸۹

Serratia fonticola SH_EI۲۷ ACCESSION   OR۱۴۴۰۹۰

Peribacillus frigoritolerans SH_EI۲۸ ACCESSION   OR۱۴۴۰۹۱

Serratia fonticola SH_EI۲۹ ACCESSION   OR۱۴۴۰۹۲

Pseudomonas cedrina subsp. cedrina SAYARLENA ACCESSION   OR۱۵۷۹۷۳

@Salamat_news.az
https://www.instagram.com/reel/CuPEItqNCHU/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Forwarded from کانال خبری سلامت نیوز مغان (Salamatnews Moghan)
#فوری
زلزله ۵/۵ریشتری در جمهوری اذربایجان و نزدیکی باکو، که بصورت ضعیفی در اردبیل هم احساس شد

@Salamat_news_moghan
https://www.instagram.com/p/CuP4U1bss_K/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
امیدنیوز
Photo
*خانه حسینیت در اردبیل دایر شود*

عباس کریمی مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه عصر اردبیل در دیدار با جمعی از فعالان هیئت های مذهبی، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران با وفایش گفت: نقش تاریخی اردبیل در سرنوشت دینی و مذهبی کشور بعنوان اولین خاستگاه احیای مذهب شیعه بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: پیشینه دیانت و در کنار آن عشق و ارادت مردم شریف و عشایر غیور این دیار کهن به خاندان نبوت، خصوصا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، نقطه اتصال به معنویت و کانون توجه مسلمانان است.

کریمی اظهار داشت: وحدت مذهبی ایرانیان که سرمنشاء آن اردبیل بود، حکومت صفویان را شکل داد.

این فعال سیاسی با اشاره به چهارم مردادماه سالروز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی ادامه داد: اردبیل به عنوان شهر مقدس صفویان، به شکل وسیعی در تبلیغ و ترویج دین اسلام و احیای مذهب شیعه جعفری نقش بی بدیلی ایفا کرده که به همت این جانفشانی ها، برای اولین بار در کشور حکومت اسلامی و یکدست صفویان ایجاد شد که هیچ حکومتی به این میزان اقتدار دست نیافته بود.

کریمی در ادامه بیان داشت: در راستای پاسداشت و ارج نهادن به عشق و علاقه سراسر شور و حماسه مردم حسینی اردبیل، همچنین حفظ و توسعه جایگاه رفیع دارالارشاد اردبیل در فرهنگ عزاداری اهل بیت علیه السلام، *ایجاد خانه حسینیت* از مسئولین امر مورد انتظار است.

وی به عنوان یک فعال فرهنگی اجتماعی در پایان از تمامی متولیان امر، اعم از مسئولین، مردم، جامعه روحانیت، و خصوصا فعالان هیئت های مذهبی، شعرا و مداحان عالیقدر درخواست کرد ضمن دریافت نظرات و ارشادات فهیمانه نماینده محترم ولی فقیه در استان حضرت آیت الله سیدحسن عاملی برای دایر کردن این خانه معنوی در اردبیل همراهی و همکاری کنند.

https://chat.whatsapp.com/D75N9su8ANH9rFHISmgRiz
⭕️ جراحی تومور مغزی زن ۳۰ ساله در حالت بیداری

🔹جراحی تومور مغزی یک خانم 30 ساله که به دلیل درگیری ناحیه تکلم مغز، باید ارتباط کلامی با وی حفظ می‌شد تا از آسیب رسیدن به سایر بافت‌ها جلوگیری شود، در حالت هوشیاری با موفقیت در بیمارستان شهدای تجریش انجام شد.

@salamat_news.az
https://www.instagram.com/reel/CvSo3a7uu3j/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
💯کسب رتبه یک کشوری دانشگاه تهران توسط جوان نخبه پارس آبادی در رشته رادیولوژی

🔹️دکتر سینا دادگر فرزند موفق دکتر ضیاء دادگر فوق تخصص جراحی پلاستیک رتبه یک رشته رادیولوژی دانشگاه تهران در آزمون دستیار تخصصی را کسب کرد.

🔹️وی متولد ۱۳۷۶ در پارس آباد مغان بوده و بلافاصله با فارغ التحصیلی از دکتری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران وارد رشته تخصصی رادیولوژی خواهد شد.

🔹️دکتر سینا دادگر رتبه هفت کنکور سراسری سال ۱۳۹۵ را کسب و در این آزمون هم رتبه یک دانشگاه تهران را کسب نمود.

🔹️از دیگر افتخارات این جوان نخبه کسب مدال نقره و برنز المپیاد ریاضی نوجوانان ایران در سال ۱۳۹۰ و کسب مدال برنز لیگ علمی جهانی پایا در رشته زیست شناسی در سال ۱۳۹۳ می باشد.
همچنین رتبه ۱۳ آزمون پره انترنی در سال ۱۴۰۰ را کسب نمود.

دکتر سینا فرزند دکتر ضیاء دادگر فوق تخصص جراحی پلاستیک فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران علی رغم فراهم بودن بهترین شرایط کاری وزندگی در پایتخت و استان های توسعه یافته تصمیم گرفت بعد از فارغ‌التحصیل شدن وگرفتن مدرک فوق تخصص خود به زادگاه وشهر خود برگردد تا بتوانند به همشهریان خود به صورت شبانه روز خدمت کنند.

در کشور ما جراحی پلاستیک معمولا جراحی ای لوکس شناخته می شود و خیلی ها آن را مخصوص علاقه مندان به بینی سر بالا و گونه برجسته می دانند اما در بازگرداندن بسیاری از انسان ها به روال عادی زندگی نقش مهمی دارد.مثلا کسانی که در اثر سوانح رانندگی، تروما و ناهنجاری های مادر زادی سرطانها، یا دیگر حوادث آسیب می بینند می توانند با ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده دوباره به زندگی بر گردند این جراحان می کوشند تا با ایجاد تغییرات هوشمندانه در بافت یا عضوی که ظاهری طبیعی یا موزون ندارد، تعادل بیشتری به ظاهر فرد ببخشند.
پارس آباد مغان تنها شهرستانی در کشور است که دارای فوق تخصص پلاستیک می باشد و حضور چنین چهره های شاخص و شخصیتها و مفاخر بومی علمی در شهرستان می تواند منطقه را در مسیر توسعه سلامت قرار دهد.
🔰کانال خبری سلامت نیوز مغان صمیمانه و مسئولانه برای این عزیزان آرزوی سلامت و موفقیت دارد.
@drziyadadgar
@dr.sinadadgar
@Salamat_News.az
https://www.instagram.com/reel/CwpMJHjPhZf/?igshid=NmQ4MjZlMjE5YQ==
HTML Embed Code:
2024/05/22 00:16:32
Back to Top