TG Telegram Group Link
Channel: " نظریه‌های شخصیت "
Back to Bottom
" نظریه‌های شخصیت "
📙افراد در مرحلهٔ ۶ رشد چشمگیر و پیش روی برگشت ناپذیر به سمت فرد کامل شدن یا خودشکوفایی را تجربه میکنند 📘آنها آزادانه تجربیاتی را به آگاهی راه می دهند که قبلاً آنها را انکار یا تحریف کرده بودند. 📗آنها همخوان تر میشوند و میتوانند تجربیات زمان حال خود را با…
📕 مرحله ۷ می‌تواند خارج از جلسه درمان روی دهد زیرا رشد در مرحله ۶ برگشت ناپذیر به نظر می‌رسد.

📗درمانجویانی که به مرحلۀ ۷ می‌رسند افراد آینده خودشکوفا می‌شوند (مفهومی که در بخش فرد آینده به طور مشروح آن را توضیح خواهیم داد).

📘 آنها می‌توانند تجربیاتی را که در جلسات درمانی کسب کرده‌اند به دنیای خارج تعمیم دهند. آنها اطمینان دارند که می‌توانند همیشه خودشان باشند تجربیات خود را عمیقاً احساس کنند، و با این تجربیات در زمان حال زندگی کنند.

📙 خودِ ارگانیزمی آنها که اکنون با خودپنداره یکپارچه شده، منبع ارزیابی تجربیات آنها می‌شود افراد در مرحلهٔ ۷ از این آگاهی که ارزیابی‌های آنها سیال هستند و تغییر و رشد ادامه خواهند یافت لذت می‌برند علاوه بر این آنها همخوان می‌شوند از توجه مثبت نامشروط برخوردار می‌شوند و می‌توانند دوست داشتنی و با دیگران همدل باشند.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
📕 مرحله ۷ می‌تواند خارج از جلسه درمان روی دهد زیرا رشد در مرحله ۶ برگشت ناپذیر به نظر می‌رسد. 📗درمانجویانی که به مرحلۀ ۷ می‌رسند افراد آینده خودشکوفا می‌شوند (مفهومی که در بخش فرد آینده به طور مشروح آن را توضیح خواهیم داد). 📘 آنها می‌توانند تجربیاتی را که…
🍃 توجیهات نظری برای تغییر درمانی

💥 چه تدوین نظری می تواند پویش‌های تغییر درمانی را توجیه کند؟ توضیح راجرز (۱۹۸۰) از این استدلال پیروی می‌کند.

💥 وقتی افراد خود را با ارزش و به صورت نامشروط مقبول احساس کنند شاید برای اولین بار متوجه می‌شوند که دوست داشتنی هستند الگوی درمانگر آنها را قادر می سازد تا برای خودشان ارزش قایل باشند و خود را بپذیرند و توجه مثبت نامشروط به خود داشته باشند.

💥 وقتی درمانجویان می‌فهمند که به صورت همدل درک شده‌اند، برای گوش دادن به خودشان به صورت دقیق تر آزاد شده و با احساسات خویش همدل می‌شوند.

💥 در نتیجه وقتی این افراد برای خودشان ارزش قایل باشند و خود را درست درک کنند، خودپنداره آنها یـا تجربیات ارگانیزمی آنها همخوان تر می‌شود.

💥 اکنون آنها از همان سه ویژگی درمانی هر یاری رسان کارآمدی برخوردارند و در واقع درمانگر خودشان می‌شوند.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🍃 توجیهات نظری برای تغییر درمانی 💥 چه تدوین نظری می تواند پویش‌های تغییر درمانی را توجیه کند؟ توضیح راجرز (۱۹۸۰) از این استدلال پیروی می‌کند. 💥 وقتی افراد خود را با ارزش و به صورت نامشروط مقبول احساس کنند شاید برای اولین بار متوجه می‌شوند که دوست داشتنی…
نتایج


🍃 اگر فرایند تغییر درمانی جریان یابد در این صورت نتایج قابل مشاهدهٔ خاصی را می‌توان انتظار داشت.

🍃 اساسی ترین نتیجه درمان درمانجو مدار موفقیت آمیز درمانجوی همخوانی است که کمتر دفاعی، و تجربه پذیرتر است.

🍃 هر یک از نتایج باقیمانده گسترش منطقی این نتیجه اساسی است.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
🦋 درمانجویان در نتیجه همخوانی بیشتر و دفاعی بودن، کمتر تصویر روشن‌تری از خود و نگرش واقع بینانه‌تری از دنیا دارند آنها بهتر می‌توانند تجربیات را در سطح نمادی در خود (self) جذب کنند؛ آنها در حل کردن مسایل کارآمدتر هستند؛ و از سطح بالاتر توجه مثبت به
خود برخوردارند.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🦋 درمانجویان در نتیجه همخوانی بیشتر و دفاعی بودن، کمتر تصویر روشن‌تری از خود و نگرش واقع بینانه‌تری از دنیا دارند آنها بهتر می‌توانند تجربیات را در سطح نمادی در خود (self) جذب کنند؛ آنها در حل کردن مسایل کارآمدتر هستند؛ و از سطح بالاتر توجه مثبت به خود برخوردارند.…
🍃 آنها که اکنون واقع‌بین شده‌اند در مورد استعدادهای خود نگرش دقیق‌تری دارند که به آنها امکان می‌دهد شکاف بین خود آرمانی و خود واقعی را کاهش دهند.

🍃 معمولاً این شکاف به این علت کاهش می‌یابد که خود آرمانی و خود واقعی مقداری تحرک نشان می‌دهند.

🍃 چون درمانجویان واقع‌بین‌تر هستند توقع خود را در مورد آنچه باید باشند یا دوست دارند باشند پایین می‌آورند و چون توجه مثبت بیشتری به خود کسب کرده‌اند نظر خویش را درباره اینکه واقعاً كیستند، ارتقا می‌دهند.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🍃 آنها که اکنون واقع‌بین شده‌اند در مورد استعدادهای خود نگرش دقیق‌تری دارند که به آنها امکان می‌دهد شکاف بین خود آرمانی و خود واقعی را کاهش دهند. 🍃 معمولاً این شکاف به این علت کاهش می‌یابد که خود آرمانی و خود واقعی مقداری تحرک نشان می‌دهند. 🍃 چون درمانجویان…
🍃 چون خود آرمانی و خودِ واقعی درمانجویان همخوان‌تر شده‌اند تنش جسمانی و روانی کمتری احساس می‌کنند نسبت به تهدید کمتر آسیب پذیرند و اضطراب کمتری دارند.

🍃 آنها به احتمال کمتری از دیگران راهنمایی می‌خواهند و کمتر احتمال دارد که از عقاید و ارزش‌های دیگران به عنوان معیاری برای ارزیابی کردن تجربیات خودشان استفاده کنند.

🍃د ر عوض آنها خودگردان‌تر شده و باور می‌کنند که منبع ارزشیابی در درون خودشان قرار دارد.

🍃 آنها دیگر احساس نمی‌کنند که مجبورند دیگران را خشنود کنند و توقعات بیرونی را برآورده سازند آنها در پذیرفتن تجربیات خود به قدر کافی احساس ایمنی می‌کنند و به راحتی می‌توانند نیاز به انکار یا تحریف را کاهش دهند

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🍃 چون خود آرمانی و خودِ واقعی درمانجویان همخوان‌تر شده‌اند تنش جسمانی و روانی کمتری احساس می‌کنند نسبت به تهدید کمتر آسیب پذیرند و اضطراب کمتری دارند. 🍃 آنها به احتمال کمتری از دیگران راهنمایی می‌خواهند و کمتر احتمال دارد که از عقاید و ارزش‌های دیگران به…
🍃 روابط آنها با دیگران نیز تغییر می‌کند آنها دیگران را بیشتر می‌پذیرند انتظارات کمتری از آنها دارند و به آنها اجازه می‌دهند که خودشان باشند چون آنها نیاز کمتری به تحریف واقعیت دارند، کمتر تمایل دارند دیگران را وادار سازند تا انتظارات آنها را برآورده کنند.

🍃 دیگران آنها را پخته‌تر، دوست داشتنی‌تر و معاشرتی‌تر برداشت می‌کنند.

🍃 صداقت، توجه مثبت بـه خـود و درک توأم با همدلی آنها به خارج از درمان گسترش می‌یابد و بهتر می‌توانند در روابط دیگری که به رشد آنها کمک می‌کند مشارکت جویند.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
گرچه باران می‌بارید و بعد من کاملاً تنها ماندم، گرچه درد و غصهٔ من همیشه برایم هست..
گرچه هر چه نوشتم بد بود، بازهم هنوز در آن تنهائی هیچ‌گونه احساسی نسبت به آن چه زشت یا تحقیرآمیز، غم‌انگیز یا دردناک باشد نداشتم،
"تنهائی که، گذشته از هر چیز، جزو وجود من است –انگار که من فقط از استخوان تشکیل شده‌ام."


یادداشت ها
فرانتس کافکا
👈 فرد آینده

🍃علاقه ای که راجرز به فرد سالم نشان داد فقط با علاقه مزلو برابری می‌کند.

🍃 در حالی که مزلو عمدتاً پژوهشگر بود راجرز در درجه اول روان درمانگری بود که علاقه وی به افراد سالم از نظریه کلی درمان او حاصل شد.

🍃 در سال ۱۹۵۱ راجرز ابتدا به طور مختصر ویژگی‌های شخصیت تغییر یافته را مطرح کرد و بعداً این مفهوم فرد کامل را در مقاله منتشر نشده‌ای عنوان کرد (۱۹۵۳).

🍃 در سال ۱۹۵۹ نظریه او درباره شخصیت سالم در مجموعه کوچ به تفصیل توصیف شد و او در اوایل دهه ۱۹۶۰ بارها به این موضوع پرداخت. او مدتی بعد، واژه آینده و فرد آینده  را شرح داد (راجرز، ۱۹۸۰).

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
👈 فرد آینده 🍃علاقه ای که راجرز به فرد سالم نشان داد فقط با علاقه مزلو برابری می‌کند. 🍃 در حالی که مزلو عمدتاً پژوهشگر بود راجرز در درجه اول روان درمانگری بود که علاقه وی به افراد سالم از نظریه کلی درمان او حاصل شد. 🍃 در سال ۱۹۵۱ راجرز ابتدا به طور مختصر…
🍃 اگر سه شرط درمانی لازم و کافی، همخوانی توجه مثبت نامشروط و همدلی، مطلوب باشند، در این صورت چه نوع آدمی پدیدار خواهد شد؟

👈 راجرز (۱۹۶۱، ۱۹۶۲، ۱۹۸۰) چند ویژگی احتمالی را ذکر کرد.

🍃 اول اینکه افراد سالم سازگارپذیرتر خواهند بود بنابراین از دیدگاه تکاملی آنها به احتمال بیشتری زنده می‌مانند و به همین خاطر افراد آینده نامیده می‌شوند آنها صرفاً با محیط راکد سازگار نمی‌شوند بلکه در می یابند که همرنگی و سازگاری با شرایط ثابت در بلندمدت ارزش بقای کمتری دارد.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🍃 اگر سه شرط درمانی لازم و کافی، همخوانی توجه مثبت نامشروط و همدلی، مطلوب باشند، در این صورت چه نوع آدمی پدیدار خواهد شد؟ 👈 راجرز (۱۹۶۱، ۱۹۶۲، ۱۹۸۰) چند ویژگی احتمالی را ذکر کرد. 🍃 اول اینکه افراد سالم سازگارپذیرتر خواهند بود بنابراین از دیدگاه تکاملی…
🍃 دوم اینکه افراد آینده تجربه‌پذیر هستند، یعنی به جای اینکه تجربیات خود را انکار یا تحریف کنند آنها را به دقت در آگاهی خود نمادی می‌کنند؛ این اظهار ساده پر از معنی است.

🍃 خود افرادی که تجربه‌پذیر هستند تمام محرک‌ها را خواه از درون ارگانیزم ناشی شده باشد یا از محیط بیرون آزادانه می‌پذیرد. افراد آینده به خودشان گوش می‌دهند و شادی، خشم، ناامیدی ترس و عطوفت خویش را احساس می‌کنند.

🍃 این افراد به خود ارگانیزمی خویش اعتماد دارند آنها برای راهنمایی به دیگران متکی نیستند، زیرا می‌دانند تجربیات خودشان بهترین معیار برای تصمیم گیری است؛ آنها هر کاری را احساس کنند درست است انجام می‌دهند زیرا به احساسات درونی خودشان بیشتر از موعظه‌های والدین یا قوانین خشک جامعه اعتماد دارند با این حال آنها حقوق و احساسات دیگران را نیز به روشنی درک می‌کنند و این ملاحظات را هنگام تصمیم‌گیری در نظر دارند.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🍃 دوم اینکه افراد آینده تجربه‌پذیر هستند، یعنی به جای اینکه تجربیات خود را انکار یا تحریف کنند آنها را به دقت در آگاهی خود نمادی می‌کنند؛ این اظهار ساده پر از معنی است. 🍃 خود افرادی که تجربه‌پذیر هستند تمام محرک‌ها را خواه از درون ارگانیزم ناشی شده باشد یا…
🍃 سومین ویژگی افراد آینده، گرایش به زندگی کردن کامل در زمان حال است.
👈 چون این افراد به روی تجربیات خود گشوده هستند حالت مداوم سیالی و تغییر را احساس می‌کنند. آنچه را که آنها در لحظه حال تجربه می‌کنند تازه و منحصر به فرد است چیزی که خود رو به تکامل آنها هرگز قبلاً تجربه نکرده بود. آنها هر تجربه را با تازگی و در لحظه حال درک می‌کنند.

🍃 راجرز (۱۹۶۱) این گرایش به زیستن در زمان حال را زندگی وجودی نامید.

🍃 افراد آینده نیازی ندارند خودشان را فریب دهند و دلیلی نمی‌بینند که دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. آنها در ذهن و
روح، جوان هستند و به این موضوع فکر نمی‌کنند که دنیا باید چگونه باشد.

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
" نظریه‌های شخصیت "
🍃 سومین ویژگی افراد آینده، گرایش به زندگی کردن کامل در زمان حال است. 👈 چون این افراد به روی تجربیات خود گشوده هستند حالت مداوم سیالی و تغییر را احساس می‌کنند. آنچه را که آنها در لحظه حال تجربه می‌کنند تازه و منحصر به فرد است چیزی که خود رو به تکامل آنها هرگز…
🍃 چهارم اینکه افراد آینده به توانایی خود در برقرار کردن روابط دوستانه با دیگران اطمینان دارند.

🍃 آنها نیازی نمی‌بینند که همه دوست‌شان داشته باشند زیرا می‌دانند که هر کسی آنها را به صورت نامشروط می‌پذیرد و با ارزش می‌داند.

🍃 آنها جویای صمیمیت با کسی هستند که احتمالاً مانند آنها سالم باشد و چنین رابطه‌ای به خودی خود به رشد هر دو آنها کمک می‌کند.

🍃 افراد آینده در روابط خود با دیگران صادق هستند آنها همانگونه که به نظر می‌رسند هستند، بدون فریب یا ریاکاری، بدون حالت دفاعی و ظاهر سازی

#مراحل_تغییر_درمانی
#راجرز

@oidipous 🦋
HTML Embed Code:
2024/06/15 06:18:34
Back to Top