TG Telegram Group Link
Channel: ندای آزادی
Back to Bottom
⚫️ تسلیت نهضت آزادی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان

بمناسبت درگذشت خسرو آواز ایران، زنده یاد محمدرضا شجریان، نهضت آزادی ایران پیام تسلیتی صادر نمود که متن کامل آن بشرح زیر است:

بسمه تعالی

بازگشت همه به سوی اوست

از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند

خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل دوران سخت بیماری، سرانجام به لقای محبوب شتافت و در جوار رحمت حق، آرام گرفت. شجریان نه فقط در صحنه هنر و موسیقی، نامی آشنا و صاحب سبک، نماد سنتی اصیل و برخوردار از اعتبار ِ هنری ِ کم‌نظیری به شمار می‌آید، بلکه نوای دردمندش، ستایش تعهد و عشق به مردم است و فریادِ ماندگارِ سرزمین و تاریخی رنجور و ستم‌ کشیده به نام «ایران»؛ چونان‌که آوای «ربنای ممنوعه‌اش» یادآور دعاهای شبانه و رمضان‌های خلوص و ایمان است. هم از این رو، آرمان‌خواهانه و بی‌هراس از عواقبِ حق‌گرایی و دادخواهی، با نوایی گرم و در فصولی پیاپی سرما و زمستان، «بیداد» را «ترانه مهر» کرد و از «سکوت سرد زمان» خواند و «چهره شب گرفته میهن» را در بهمن ۱۳۵۷ عیان ساخت و با شهامت عظیم اخلاقی، فتوا داد، به گناهِ «نشستن در سیاهی‌ها».

زنده‌یاد استاد شجریان، بارها و به هر مناسبتی که فرصت می‌یافت، با نوای جاودانه «مرغ سحر» چاووشیِ بیدارباشِ قافله «شب‌زدگان» را از خواب سنگینِ استبداد و بی‌تفاوتی و ناامیدی بانگ می‌زد. ایران را «سرای امیدِ» مردمی می‌خواست که نسل‌ها بر زمینی سوخته از جنگ و فقر و هجران، زیسته بودند. اگرچه مرثیه‌خوان جوانانی بر خاک آرمیده بود که «از خون‌شان لاله می‌دمید» اما آخرین وصیت دردمندانه استاد، «بر زمین نهادن تفنگ» در روزگاری بود که خشونت بر مردم تحمیل می‌شد و شجریان می‌خواست که «آزادی»، هم‌نشین با «صلح» باشد و «عدالت» با شستشوی روح آدمی در «چشمه مهتاب» و برکه متبرک هنر و معنویت فراهم آید، تا مجالی برای گوش نهادن به فغانِ توحیدیِ «شب، سکوت و کویر» به دست رسد.

نهضت آزادی ایران فقدان این هنرمند یگانه و همراه صمیمی و صادق به آرمان‌های ملت ایران را که بیش از پنج دهه در صحنه هنر فاخر و در عرصه تحولات اجتماعی ایران حضور موثر داشت، هرگز «هنر را برای هنر» نخواست و آوای ماندگارش، برخاسته از ایمانی عمیق و الهام‌بخش جنبش آزادی‌خواهی ایران بود، به عموم ملت ایران، خانواده محترم و جامعه هنرمندان ایران تسلیت می‌گوید و قدردان باور سبزی است که «درد مشترک» ایران را به «رزم مشترکِ» همراهی و اتحاد ایرانیان، علاج می‌خواست. برای آن مرحوم، شادی ابدی، آمرزش و رحمت پروردگار و برای بازماندگان و خانواده محترم ایشان، صبوری و شکیبایی مسئلت می‌کند و مردم ایران را به نکوداشت و قدرشناسی از آن هنرمند مردم‌گرا فرا می‌خواند. «صدای شجریان» شاید که خاموشی گرفت، اما «سخن عشق» و «پیام شجریان» بر حافظه تاریخ و هنر ایران، پایدار خواهد ماند:

«همراه شو عزیز؛ تنها نمان به‌ در»

نهضت آزادی ایران

۱۷ مهرماه ۱۳۹۹

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33319

🆔@NedAzadi
خوشا به حالت استاد شجریان! | احسان محمدی

ما سوگوار خودمان هستیم، استاد شجریان را بهانه کرده‌ایم برای بغض کردن، برای دریغا دریغ. احساس تنهایی می‌کنیم از رفتن کسی که همیشه انگار مطمئن بودیم در هر بزنگاهی کنارمان می‌ایستد. دوشادوشمان و حالا مثل خانه‌ای قدیمی شده‌ایم که دیوارش ریخته و باد می‌آید و توی دلش چنگ می‌زند.

سروش صحت در فیلم جهان با من برقص داستان مردی را روایت می‌کند که برای سالم زیستن از دود و دم تهران فرار می‌کند و به جای دنجی در شمال پناه می‌برد. شیر گاو می‌خورد و دم‌نوش گیاهان و… اما به سرطان مبتلا می‌شود و طنز تلخ ماجرا این است که دوستش حمید که کارخانه سوسیس و کالباس دارد و صبحانه کله‌پاچه می‌زند آنقدر سالم است که زن جوان گرفته، برنامه دارد بچه‌دار شود و حتی به کانادا برود!

محمدرضا شجریان کوه‌نوردی می‌کرد، عاشق طبیعت و گل و گیاه بود، از محصولات باغ و باغچه‌اش می‌خورد و حتی به گمانم گندم کاشته بود و از آرد آن نان می‌پخت و… اما سرانجام گرفتار سرطان شد. شوخی تلخ روزگار است. دنیای عجیبی است، تاریخ پر از آن‌هاست که خون خلق می‌خوردند و هیچ‌شان نشد!

من هم دلتنگ استاد شجریان هستم اما کاش هر کدام از ما یک هزارم آنچه او زیست را زندگی کنیم.

فخر موسیقی شد، خوشنویسی کرد، آشپز ممتازی شد، ساز ساخت، نجاری کرد، برای مردم خوشنام‌تر از هر سیاستمردی شد، در همه جای جهان احترام دید، ۸۰ سال در اوج بود، فرزندانی پرورش داد که مایه مباهاتند، صدای مردمش شد، عکسش را بر در و دیوار زدند، با ربنایش افطار کردند و…

حالا که بعد از رنج بیماری کتاب زندگی‌اش را بست و رفت میلیون‌ها ایرانی چنان غمگین‌اند که انگار یکی از اعضای خانواده‌شان را از دست داده‌اند. مگر چند نفر در این کشور تا این اندازه خوش‌بخت زیسته‌اند و عاقبت به‌خیر شده‌اند؟

تنها حسرتم برای او این وداع غریبانه است. اینکه سزاوار بدرقه‌ای باشکوه‌تر از این بغض‌های خاموش ما در شبکه‌های اجتماعی است.

حرف آخر اینکه مُرده آن است که نامش به نکویی نبرند، مُرده آن است که پشت‌ هنرمندان وطن‌دوستی چون تو را خالی کرد، اجازه کنسرت نداد و گمان کرد می‌تواند نامت را از یاد مردم ببرد وگرنه محمدرضا شجریان تا آخرین روز دنیا که حتی یک نفر فارسی بداند، زنده است.

بعضی‌ها را خدا بغل کرده است، مهرشان به دل مردم چنان نشسته که با هیچ دستور و اخم و تَخمی قابل پاک کردن نیست، شجریان یکی از آنهاست.

خوشا به حالت آقای شجریان که محترم زیستی و در قلب مردم این سرزمین تا همیشه زنده‌ای و خوشا به سعادت ما که در روزگار تو زیستیم و از صدایت لذت بردیم.

منبع: تلگرام نویسنده

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33323

🆔@NedAzadi
چرا ایرانیان حرکت در مسیر توسعه را از چینی ها نیاموختند | محسن امین زاده

حدود چهل سال پیش:
به همراه هاشمی رفسنجانی در دیدار با رییس جمهور چین، از عزم این کشور برای ورود به عرصه توسعه جهت جبران عقب ماندگی های خود با همسایه دیرینه شان ژاپن شنیدیم. در دوران پس از انقلاب، چین کمونیست کشور دوست و برادر ایران اسلامی بوده است. حتی در مقطعی هیاتی از طرف حزب موتلفه به آن سرزمین رفت تا آیین و رموز حکمرانی را از چشم بادامی های فعال در حزب کمونیست چین بیاموزد…
اگر چه پر واضح است که قوانین توسعه ثابت ولی مدل های آن بر اساس ویژگی های فرهنگی- اجتماعی کشورهای مختلف متفاوت می باشند.

چرا ایرانیان حرکت در مسیر توسعه را از چینی ها نیاموختند و چرا ایران توسعه نیافته است؟ تفاوت های چین و ایران در این بازه چهل ساله چه بوده است؟

چهل سال پیش:
چین دریافت که تعامل سازنده با جهان شرط لازم برای توسعه است
ولی ایران به دنبال انقلاب ۵۷ تقابل با جهان را تمرین می کرد!

چهل سال پیش:
چین نظم حاکم بر جهان را پذیرفت (اقتصاد پیش شرط سیاست است)
ولی ایران به دنبال آفرینش نظم جدیدی در جهان بود!

چهل سال پیش:
چین اختلافات داخلی خود در حزب کمونیست را برای گذار به توسعه کنار گذاشت ولی ایران به دنبال انقلاب ۵۷ شاهد اوج گرفتن اختلافات داخلی بود!

چهل سال پیش:
چین دریافت که رشد اقتصادی بر عدالت اجتماعی مقدم است (عدالت بدون رشد همان توزیع عادلانه فقر است) ولی در ایران هنوز هم نسبت میان این دو روشن نیست!

چهل سال پیش:
چین دریافت که اگر چه رابطه با امریکا توسعه نمی آورد ولی چالش با امریکا قبل از تبدیل شدن هر کشوری به یک ابر قدرت اقتصادی قطعا ضد توسعه است!
ولی
ما …

چهل سال پیش:
چین دریافت که ابتدا اقتصاد خود را بسازد و سپس بر جهان تاثیر بگذارد
ولی ایران ابتدا می خواست جهان را تغییر دهد و سپس خود را بسازد!

چهل سال پیش:
چین دریافت که سیاست خارجی باید به اقتصاد داخلی یارانه پرداخت کنند
ولی در ایران هنوز هم اقتصاد داخلی به سیاست خارجی یارانه پرداخت می کند!

چهل سال پیش:
چین دریافت که اصول توسعه در سراسر جهان مشترک ولی مدل های آن متفاوت است
ولی در ایران نه تنها اصول توسعه پذیرفته نشده بلکه موجودیت آن نیز همچنان مورد اختلاف است!

چهل سال پیش:
چینی ها تاریخ گذشته خود را رها کردند تا آینده ای بهتر را بسازند
ولی در ایران به گذشته تاریخی خود آویختند تا توجیهی برای کاستی های آینده خود بسازند!

چهل سال پیش:
چین شجاعانه اشتباهات خود را پذیرفت تا به توسعه دست یابد
ولی در ایران چهل سال است که انکار یا توجیه اشتباهات ما را رها نمی کند!

منبع: شبکه های اجتماعی

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33325

🆔@NedAzadi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥تصاويری از انتقال پیکر محمدرضا شجریان در فرودگاه بین‌المللی شهيد هاشمی‌نژاد مشهد


🆔@NedAzadi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 صحبت‌های همایون شجریان در مراسم وداع و تشییع پیکر استاد شجریان

🆔 @NedAzadi
شجریان نماد موسیقی فاخر و هنر مستقل | احسان شریعتی

زنده‌یاد شجریان در درجه اول یکی از صداهای برتر در جهان در سطح خوانندگان مطرح جهانی همچون پاواروتی و… بود. چنین استعداد‌ خدادادی را از دوره جوانی و وقتی که در مسجدی در مشهد به ‌شکلی خارق‌العاده اذان می‌گفت، به ارث برده و طبع‌آزمایی‌ کرده بود؛

تا زمانی که در یونسکو و مجامع بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شد. با این کیفیت صدا بود که جزء برترین‌ استادهای آواز موسیقی کلاسیک شد و توانست آن سنت را تا حدود زیادی با بازخوانی و سازهای جدید احیا و نوسازی کند. بنابراین ایشان یکی از نمادهای موسیقی علمی، معنوی یا فاخر ایران‌زمین در دوره اخیر بود و این سنت را برای نسل جوان که از نظر ذائقه با دوره‌های قبل فاصله گرفته بود، دوباره بازسازی کرد؛ به‌گونه‌ای که بر زبان نسل‌های جوان جاری شد و آنها اشعار شاعران کلاسیک و حتی معاصر را به سبک خواندن او می‌خواندند.

بنابراین اشعار کلاسیک و معاصر مثل حافظ و مولوی و سعدی و… و از نیما به بعد با نوخوانی استاد شجریان به سپهر عمومی منتقل می‌شد؛ البته در همکاری جریان‌وار با سازندگان و نوازندگانی همچون لطفی و علیزاده و… و با ابداع سبک و سازهای جدید و پیرایش سنت موسیقیایی که نماد این جریان بود؛ ‌اما علاوه‌بر جنبه هنری و تخصصی و کیفیت صدا و نحوه خواندن، استاد شجریان از منظر شخصیت اجتماعی نیز ارزشمند بود و هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب نسبت به قدرت‌ مستقل ماند و تلاش کرد در کنار مردم باشد و به هنرمند رسمی تبدیل نشود.

به همین دلیل بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد؛ به‌خصوص در دهه گذشته و از اواخر دهه ۸۰. بنابراین در مجموع ایشان در زمان حیاتش «ارج‌شناسی» داخلی و بین‌المللی پیدا کرد و این محبوبیت به‌سبب استقلالش در جامعه هنری بود.

به قول ژان لوک گدار هنر (به‌ویژه سینما) همیشه ابزارها و امکانات و مخارج سنگینی دارد و در بسیاری موارد هزینه‌ها متکی و وابسته به دولت یا قدرت‌های مالی می‌شود، بنابراین مستقل ‌ماندن از این نظر سخت‌تر و ارزشمند‌تر است.

درهرحال استاد شجریان در اوج‌هایی که داشته و آوازهایی که از ایشان به‌جا مانده است و همیشه هم باقی خواهد ماند، دردها و آلام جامعه را بازگو کرده؛ به همین دلیل جامعه قدردان اوست. و چون ایشان به‌شکل رسمی کنار گذاشته و از صدا وسیما و نهادهای رسمی حذف شد، واکنش عمومی هم برانگیخته شد و طبیعی بود؛

چراکه این سؤال پیش می‌آید که جدا از مسائل سیاسی و سلایق فکری اصولا تبلیغات رسمی کشوری و ملی چرا باید نسبت به ارزش‌های فرهنگی و هنری و تاریخی و ملی، قدرشناسی نداشته باشند یا حقایق را بازگو نکنند یا درباره آن سکوت کنند یا گزینشی عمل کنند؟

این موضوع در مورد شخصیت‌های دیگر مثل دکتر شریعتی هم صادق است که جدا از تحلیل‌های فکری و سیاسی شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی و ملی و اخلاقی‌اند که باید همیشه مورد شناسایی رسمی و عمومی قرار گیرند؛

هم ازسوی جامعه و هم ازسوی دولت ‌ها. مثلا شخصیت‌هایی علمی مانند دهخدا یا شخصیتی ملی و تاریخی همچون مصدق ارزش‌ها و میراث علمی و متعلق به سرمایه اجتماعی و فرهنگی و نمادین ما هستند که اگر دولتی بخواهد آنها را نفی کند، اعتبار خودش مخدوش می‌شود.

من خود در چند کنسرت ایشان در داخل و خارج شرکت داشتم و چنین برداشت عمومی‌ای را در سطح جهانی و داخلی از کار و هنر شجریان شاهد بوده‌ام و نسل ما در دهه‌ها و دوره‌های گذشته با صدا و آثار او تجربه زیسته داشته‌‌ایم و زمرمه و هم‌سرایی کرده‌ایم.

منبع: اسکان نیوز

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33327

🆔@NedAzadi
راز مانا | عباس عبدی

📌دون شک درگذشت استاد محمدرضا شجریان در میان علاقه‌مندان کثیر ایشان بازتاب گسترده‌ای داشت و به طور قطع اگر کرونا نبود شاهد یک تشییع جنازه تاریخی از پیکر ایشان می‌بودیم. چرا شجریان انسان بزرگ و محبوبی بود.

📌هر چند این وجه استاد شجریان بسیار برجسته است، ولی به گمانم گستردگی محبوبیت ایشان علل دیگری دارد که مکمل هنر او شدند و چنین سرمایه انسانی را فراهم کردند، و اگر این ویژگی‌ها نبودند شاید به جایگاه هنری ایشان لطمه‌ای وارد نمی‌شد ولی قطعا چنین اثرگذاری و محبوبیتی هم نمی‌داشتند. برخی نیز اعتقاد دارند بدون این ویژگی‌ها ارتقای سطح هنری نیز ناممکن می‌شود.

📌عشق و علاقه وی به ایران یک شعار و ادعا نبود. کافی است بازتاب نگاهش به سنت فرهنگی ایران را در رفتار و موسیقی و آوازهایش ببینیم. سنت هم برای او قابل تجزیه نبود، با همان شور و شوقی که ربنا را خواند، اشعار حافظ را خوانده است. نگاهش به ایران امروز نیز روشن است. بهتر است بخشی از سخنانش در بزرگداشت ملا کمال‌خان هنرمند بلوچ را مرور کنیم.

📌«دریغا که در دنیای جدید میل به یکسان‌سازی و بی‌اعتنایی به رنگ‌های مختلف فرهنگی این سرزمین، تنوع چشم‌نواز را در خطر قرار داده است و بیم آن می‌رود که رفته رفته یاد ما و خاطره ما از این زیبایی بی‌مانند فرهنگی تهی شود و سلیقه و ذائقه ما رفته رفته توان خود را در لذت بردن از این ویژگی فرهنگی از کف بدهد. نمی‌توانم حسرت و اندوه خود را پنهان کنم که سرچشمه غنی موسیقی ایرانی که همانا موسیقی مقامی و بومی اقوام مختلف است، بیش از پیش فراموش می‌شود و از دسترس حافظه فرهنگی ما دور می‌ماند. موسیقی قوم کرد، موسیقی ترک، عرب، ترکمن، موسیقی خاص محلات ایرانی همه و همه گنجینه پرباری از خلاقیت و شکوفایی مردم این سرزمین است و کیست که از داشتن چنین پشتوانه فرهنگی، احساس غرور و سربلندی نکند.»

🔗متن کامل در لینک زیر:
https://bit.ly/2SIPH5q

یا کلیک روی INSTANT VIEW

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33331

🆔@NedAzadi
برای زنده یاد محمدرضا شجریان

🆔 @NedAzadi
انتقاد تند عباس عبدی از شیرین عبادی: هیزم کش ترامپ شده‌ای

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز خود در اعتماد با عنوان «سقوط آزاد اخلاق» به صورت تلویحی شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل را مورد نقد قرار داد.

او نوشت: برخی ایرانیان آن سوی آب نیز هیزم‌کش این جنایت شده‌اند. هنگامی که «آنگ‌سان سوچی» ایرانی خواهان تحریم این مردم شود از ترامپ و پمپئو چه انتظاری می‌توان داشت؟

در روزهای اخیر شیرین عبادی خواهان تحریم ورزشی ایران توسط همه مجامع ورزشی شده بود.

🆔 @NedAzadi
📸 دیدار آقای احد رضایی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و جمعی از اعضا و علاقمندان شاخه زنجان این حزب ملی و اسلامی با خانم نرگس محمدی پس از آزادی از زندان
🆔 @NedAzadi http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33335
پیام تسلیت ابوالفضل قدیانی به مناسبت در گذشت محمدرضا شجریان

هنگامی که خبر درگذشت محمدرضا شجریان استاد بزرگ آواز ایران منتشر شد مردم ایران در ماتم از دست دادن صدای رسای ملت سوگوار شدند، هزاران تن از دوستداران استاد، خود جوش در مقابل بیمارستان جم گرد آمدند نغمه سر دادند و مرغ سحر خواندند به خاطر ظلم و جفایی که حکومت در حق ایشان روا داشته بود اعتراض کردند و مرگ بر دیکتاتور گفتند، همزمان با تجمع مردم عزادار سرکوبگران در اشکال مختلف از لباس شخصی و پلیس رسمی و نیروهای ویژه از وحشت تجمع سوگواران و گسترش آن سراسیمه جهت کنترل و متفرق کردن عزاداران گسیل شدند و به اجتماع مردم سوگوار هجوم بردند و به ضرب و شتم آنان پرداختند و اجازه ندادند مردم محبوب قلوبشان را تشییع کنند.

این ضرب و شتم مردم کینه ای است که استبداد دینی و مستبد امروز ایران از اسطوره هنر ایران به دل دارند چرا که شجریان عزیز، حسرت با حکومت بودن و در کنار حکومت ایستادن را بر دل آنان گذاشت و هرگز حاضر نشد در مقابل قدرت کرنش کند چه در زمان استبداد سلطنتی چه بعد انقلاب در زمان حاکمیت نظام استبداد دینی.

او همواره در کنار مردم ایستاد، از مردم دفاع و حمایت کرد و به شیوه خود به مبارزه با استبداد پرداخت به خصوص در جنبش سبز نقش بر جسته ای ایفا کرد. برای مردم خواند و با مردم زیست چون مردم را صمیمانه دوست داشت و خواهان سر بلندی ملت بود. علاوه بر هنر بی همتایش این روش زندگیش بود که او را تکیه گاه و آبروی هنر آواز ایران کرد.

مردم ایران هرگز شجریان را فراموش نخواهند کرد و همچنان با صدای روح نوازش زندگی خواهند کرد. سر انجام با تمام کار شکنی ها ی گوناگون استبداد دینی جهت جلوگیری از مشایعت مردم در کنار آرامگاه فردوسی بزرگ به خاک سپرده شد. خدایش بیامرزد و در جوار رحمت خود جای دهد. امیدوارم که آرزوی دیرینه اش که همانا آزادی، دمکراسی، سرافرازی ،رفاه و شادمانی مردم ایران بود محقق گردد. به امید آن روز.

ابوالفضل قدیانی

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33338

🆔@NedAzadi
تسلیت ایران؛ پیام جمع کثیری از کنشگران سیاسی و مدنی در پی درگذشت زنده یاد محمدرضا شجریان

جمع کثیری از کنشگران سیاسی و مدنی کشورمان پیام تسلیتی بمناسبت درگذشت خسرو آواز ایران، زنده یاد محمدرضا شجریان صادر کردند.

متن بیانیه و اسامی امضا کنندگان بشرح زیر است:

تسلیت ایران

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
بنیاد هیچ سلطنتی پایدار نیست

خسرو خوبان موسیقی و آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان، به دیدار معشوق شتافت.

جان هنرپرور، ذوق سلیم، روح آزاد و پشتکار بی‌بدیل سیاوش موسیقی این سرزمین، شجریان را یگانه‌ی روزگار خود کرده بود. میلیون‌ها ایرانی، افغانستانی، تاجیک و … شعر و ادب غنی فارسی را با صدای آسمانی استاد به جان دل شنیدند و شور و امید یافتند و به زندگی خود معنا بخشیدند.

محمدرضا شجریان همچنین نمادی از ستم‌ستیزی و آزادی‌خواهی ایرانیان بود و همواره همراه ملت ماند. او خود را خاک پای مردم ایران و صدای ملت می‌خواند. از همین روست که ملت ایران این فرزند هنرمند و بلندآوازه خود را بر تاج فرهنگ و هنر این دیار دیرین چون نگین درخشان نشانده است.

درگذشت استاد محمدرضا شجریان را به خانواده گرامی‌اش، جامعه هنری و اهالی فرهنگ و همه دوستدارانش در سراسر جهان تسلیت می‌گوییم و برای روح بلندش آرامش ابدی مسالت می‌کنیم و همه آن نیایش‌های ملکوتی در مناجات ماندگار “ربنا” را در حق او از خداوند مهربان مستجاب می‌خواهیم.

امضا کنندگان:

🔗اسامی امضاها در لینک زیر:
https://bit.ly/3dhfURI

یا کلیک روی INSTANT VIEW

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33341

🆔@NedAzadi
چین برنده ی واقعی همه گیری کرونا

۱۶ اقتصاددان در گفت‌وگو با بلومبرگ از موفقیت اقتصادی چین در عصر کرونا رمزگشایی کردند. به اعتقاد آنها ارتباط مستقیمی میان تلاش این کشور در کاهش ابتلا به کووید-۱۹ و بازگشت‌پذیری اقتصاد وجود دارد؛ ولی با این حال این تمام واقعیت را بازگو نمی‌کند؛ چرا‌که از این حیث تایوان و نیوزیلند نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی در کنترل بیماری داشتند؛ ولی اقتصادشان به شرایط عادی بازنگشت. به‌نظر می‌رسد این اتفاق به‌دلیل وابستگی کمتر چین به تجارت و گردشگری و به جای آن تکیه بر تولیدات صنعتی رخ داده است.

کشورهایی که توانستند شیوع بیماری «کووید-۱۹» را به خوبی کنترل کنند، لزوما از پاداش‌های اقتصادی آن بهره‌مند نشده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد یک اقتصاد در دنیا باشد که پاداش موفقیت خود را گرفته باشد، پاداشی که طی سال‌های آینده نیز احتمالا برایش مزیت‌های قابل‌توجهی به ارمغان خواهد آورد.

در میان اقتصادهای «گروه ۲۰» که باشگاهی است از اصلی‌ترین اقتصادهای جهان، تنها اقتصاد چین بود که توانست خود را از گرداب بحران کرونا بیرون بکشد و در جاده رشد اقتصادی قرار گیرد، جاده‌ای که هیچ علامتی از توقف در آن به چشم نمی‌خورد.

این در حالی است که چین خود خاستگاه اصلی کرونا بوده است. در مقایسه، در آمریکا و اروپا که بیماری با تا‌خیر خود را تحمیل کرد، سرعت بهبود اقتصادی آهسته‌تر بود، و اکنون نیز بادهای مخالف اقتصادی در حال وزیده شدن است.

به عبارتی در حالی که چین پایین‌ترین نرخ سرانه ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از «کووید-۱۹» را داشت، نرخ بیکاری ۶ ماه اخیر آن نیز در میان اقتصادهای اصلی جهان پایین‌ترین بوده است. در حال حاضر، چین تنها عضو «گروه ۲۰» است که توانسته با بروز عملکردی قدرتمند، پیش‌بینی مثبتی از چشم‌انداز رشد تولید ناخالص‌ داخلی و تولیدات صنعتی خود داشته باشد.

در حالی که برآورد‌ها برای مابقی اقتصادهای جهان رشد ناچیز و حتی صفر را در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کنند، اما اقتصاد چین برای سی‌وسومین سال پیاپی رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد. در این رابطه ارزیابی‌های ۸۰ اقتصاددان مشارکت‌ کننده در نظرسنجی «بلومبرگ» حاکی از آن است که اتحادیه اروپا و آمریکا که در مجموع سهمی بیش از ۴۲ درصدی از تولید ناخالص‌ داخلی جهانی دارند، در سال جاری به ترتیب ۸ و ۴/ ۴ درصد کوچک‌تر می‌شوند.

البته این مزایای اقتصادی برای کشورهای کوچکی که عملکرد بهتری از اقتصادهای اصلی در کنترل بیماری داشته‌اند، همچون نیوزیلند و تا‌یوان، مشاهده نشده است. به‌رغم مجموع مبتلایان ۱۸۳۶ و شمار مرگ‌ومیر ۵۱۳ نفری، تولید ناخالص‌ داخلی تا‌یوان رشد اقتصادی تنها یک درصدی را در سال جاری تجربه خواهد کرد، و اقتصاد نیوزیلند نیز ۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد. به عقیده اقتصاددانان مشارکت ‌کننده در نظرسنجی «بلومبرگ» این اتفاق عمدتا به خاطر این است که این دو اقتصاد وابستگی بالایی به تجارت و گردشگری بین المللی دارند.

به عقیده صاحب‌نظران هیچ یک از اقتصادهای دنیا با هر اندازه‌، حتی نزدیک به سلامت نسبی چین نشده‌اند. کره‌جنوبی، ایتالیا و آلمان – کشورهایی که بعد از چین کمترین افزایش نرخ ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از «کووید-۱۹» را داشتند – درحال حاضر نرخ‌هایی دو برابر آنچه بیماری در چین رقم زده است را تجربه می‌کنند. در این رتبه‌بندی استرالیا جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

براساس برآوردها، آلمان به‌خاطر موفقیت اولیه خود در کنترل بیماری – با نرخ ابتلای کمتر از ایتالیا و نرخ مرگ‌ومیر کمتر از فرانسه – تا‌ پایان سال جاری نرخ رشد منفی ۶ درصدی را تجربه خواهد کرد، رشدی که در دو سال آینده به بیش از ۶/ ۳ درصد افزایش خواهد یافت. البته بهبود رشد اقتصادی این کشور، پایین‌تر از میانگین ۴ درصدی رشد مثبت اعضای «گروه ۲۰» برای دو سال آینده است.

منبع: بلومبرگ فارسی

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33345

🆔@NedAzadi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴🎥 تصاویر دیگری از انفجار در بازار عامری اهواز که تاکنون سه‌کشته و شش‌زخمی برجا گذاشته و جست‌وجوها در آوارها ادامه دارد.

🆔@NedAzadi
استاد دانشگاه کارلتون: اجرای حقوق بشر در عرصه بین‌الملل تابع سیاست است

📌ایالات متحده در انتقام‌جویی‌ها از قدرت سیاسی و اقتصادی خود سوءاستفاده می‌کند.

📌مردم عادی مجبور به پرداخت هزینه تنش‌های بین‌المللی می‌شوند.

📌اکثر کشورها در روابط خود با ایران محتاطند تا آمریکا را تحریک نکنند.

📌ایالات متحده مانع پرداخت بدهی کره به ایران است.

📌اجرای حقوق بشر در عرصه بین‌الملل همیشه تابع موارد امنیتی و سیاسی قرار می‌گیرد.

📌تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور است، بدهی کره به ایران پرداخت نمی‌شود.

📌همه امیدوارند آمریکا پس از انتخابات سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد.


🔗متن کامل در لینک زیر:
https://bit.ly/3iPakHJ

یا کلیک روی INSTANT VIEW

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33348

🆔@NedAzadi
محبوبیت محمدرضا شجریان به روایت داده‌های آنلاین | محمد رهبری (پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی)

داده‌های آنلاین به خوبی به محبوبیت محمدرضا شجریان گواهی می‌دهند و اغراق نیست اگر بگوییم مردمی که امکان حضور در تشییع پیکر استاد آواز ایران را نداشتند، او را به صورت مجازی بدرقه کردند.

از ساعات ابتدایی انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان در روز ۵شنبه ۱۷مهر ماه، هزاران مطلب در شبکه‌های اجتماعی شروع به انتشار کرد که تا پایان روز جمعه نیز ادامه داشت. در طی این دو روز، نزدیک به ۱۰۰هزار توئیت راجع به محمدرضا شجریان منتشر شد که این توئیت‌ها بیش از ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار بار لایک شده‌اند که بخش اعظم آن مربوط به تنها ۳۰۰ توئیت است.

در این میان، رکورد لایک در تاریخ توئیتر فارسی نیز شکسته شد و توئیت همایون شجریان که خبر درگذشت پدرش را تأیید کرده بود، با حدود ۸۵ هزار لایک، پرلایک‌ترین توئیت در توئیتر فارسی شد؛ موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد این امر برای عموم کاربران توئیتر که بسیار متکثر هستند، اهمیت داشته است.

از سوی دیگر، در اینستاگرام که امروزه پرطرفدارترین اپلیکیشن در میان ایرانیان است، اوضاع به طرز معناداری متفاوت بود. بخشی از ویدئوهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی در طول ۲ روز گذشته بیش از ۱۴۸میلیون بار دیده شده و تعدادی از مطالب راجع به خسرو آواز ایران به تنهایی بیش از ۵۹ میلیون لایک گرفته و بیش از ۱میلیون ۲۳۰هزار کامنت داشته است. این آمار شگفت‌آور کافی است که نشان دهد شجریان در میان ایرانیان چه جایگاهی داشته است.

آمار مربوط به مطالب محمدرضا شجریان در تلگرام حیرت‌آور است. در این پیام‌رسان اجتماعی در طول ۲ روز گذشته، ۱۰۳هزار مطلب توسط ۱۰هزار کانال منتشر شده است؛ اما آنچه حیرت برانگیز و باور نکردنی است آن است که این مطالب حدود ۳۰۰میلیون بازدید در تلگرام داشته است.

اعداد و ارقام ارائه شده شاید غیر قابل باور به‌نظر برسند، اما حقیقتی است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. ۵۹ میلیون لایک و ۱ میلیون ۲۳۰ هزار کامنت در اینستاگرام و ۳۰۰ میلیون بازدید در تلگرام نشان می‌دهد که ایرانیان در فضای آنلاین، عزای عمومی گرفته‌اند، بدرقه‌ی آنلاین باشکوهی از محمدرضا شجریان بجا آورده‌اند و در دو روز گذشته تمام توجه خود را به استاد آواز ایران اختصاص داده‌اند.

معنای داده‌های فوق‌الذکر آن است که شجریان پیوند دهنده همه ایرانیان اعم از سن و جنسیت و باورهاى مذهبی و گرایشات سیاسی بود؛ او سرمایه عظیم کشور ایران بود که ملت در فقدانش سوگواری کرد؛ هرچند آن‌طور که باید، توسط حاکمان قدرش دانسته نشد و به دلیل تنگ‌نظری‌ها، حسرت بهره‌گیری از صدا و آواز و موسیقی او بر دل مردم ماند. حال آن که بزرگ مردانى مثل شجریان در ایران معاصر ما همچون گنجی گران‌بها، نایاب و تکرار نشدنى هستند که به دلیل ماندگاری در خاطرات جمعی یک ملت و به عنوان سرمایه‌ای نمادین، می‌توانند نقش مهمی در ایجاد هویت ملی ایفا کنند.

منبع: socialMediaAnalysis@

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33351

🆔@NedAzadi
پاسخ حسین باستانی به جعفر شیرعلی‌نیا؛ اگر آیت الله منتظری به قدرت می‌رسید چه می‌شد؟

حسین باستانی، تحلیلگر بی‌بی‌سی، پاسخ خود به «پرسش جعفر شیرعلی‌نیا از حسین باستانی» را که در انصاف نیوز منتشر شده بود، برای انتشار به انصاف نیوز ارسال کرده که در پی می‌آید:

آقای جعفر شیرعلی نیا، نویسنده معروف و مورخ جنگ ایران و عراق، به‌تازگی ویدیویی را در مورد تاریخ نگاری جنگ منتشر کرده اند و در بخشی از آن، به طرح ملاحظاتی در مورد مستند “کودتای خزنده در سپاه” پرداخته اند. در ویدیو با توجه به نقل قول‌های مستند از آیت الله منتظری، خطاب به نگارنده این سوال مشخص مطرح شده که اگر اطرافیان آقای منتظری “قدرت اصلی را در دهه‌ شصت و دهه‌های بعدی به دست می‌گرفتند، آیا جریان تندرو تندتری شکل می‌گرفت یا مسیر اعتدال را دنبال می‌کردند؟”

پرسش فوق، مبتنی بر ملاحظاتی مهم است. بر مبنای ملاحظاتی از همین جنس بوده که در ابتدای مستند تاکید شده: “سپاهیان معترض در آن مقطع را، نمی شود منتقد نظام جمهوری اسلامی یا مثلا منتقد برخوردهای حکومت با مخالفانش دانست؛ چون آنها به طور مشخص، صرفا در مورد سرنوشت جنگ و سپاه پاسداران دغدغه داشته اند”. از یک سو به‌راحتی نمی‌توان پیش بینی کرد اگر محذوفان دهه ۶۰ حذف نمی شدند، در دهه های بعد چه کار ممکن بود بکنند- کما اینکه مواضع بسیاری از افرادی که در قدرت ماندند هم بعدها دچار تغییرات جدی شد. از سوی دیگر در مورد شخص آقای منتظری، قابل انکار نیست که او زمانی که در قدرت بود در ابعادی کاملا متفاوت با سایر مسئولان ارشد نسبت به موضوعاتی چون شکنجه و اعدام مخالفان حکومت دغدغه داشت.

🔗متن کامل در لینک زیر:
https://bit.ly/3nypHI5

یا کلیک روی INSTANT VIEW

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33354

🆔@NedAzadi
ندای آزادی pinned « محبوبیت محمدرضا شجریان به روایت داده‌های آنلاین | محمد رهبری (پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی) داده‌های آنلاین به خوبی به محبوبیت محمدرضا شجریان گواهی می‌دهند و اغراق نیست اگر بگوییم مردمی که امکان حضور در تشییع پیکر استاد آواز ایران را نداشتند، او را به صورت…»
⚫️ آیت‌الله‌ بیات‌زنجانی با انتشار پیامی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت

آیت‌الله‌ بیات‌زنجانی با انتشار پیامی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت فرهیخته‌ی آزاده و هنرمند خوش الحان جناب آقای محمدرضا شجریان را به فرزندان محترم ایشان، سایر اعضای خانواده و دوستان و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

اینجانب نه تنها هیچ کراهتی بر میراث گرانقدر این استاد ذوفنون ندیدم بلکه آن را عاملی برای توجه به مبدأ عالم، جذبه‌ی ملیح و عارفانه به سمت ارزش‌های والای انسانی و اسلامی و رونقی برای زبان و ادب فارسی یافتم.

خداوند ایشان را رحمت کند که با مجاهدت هنری خود عملاً نشان داد که احکام آلات مشترکه، موکول به منافع آنهاست و به سهم خود به تدقیق و تنقیح مؤثر در احکام این عرصه کمک زیادی کرد.

اسدالله بیات زنجانی
قم‌المقدسه
نوزدهم مهرماه ١٣٩٩

http://www.nedayeazadi.net/1399/07/33360

🆔@NedAzadi
HTML Embed Code:
2024/05/01 15:43:15
Back to Top