TG Telegram Group Link
Channel: آکادمی بازاریابی🔖
Back to Bottom
⭕️▪️خیلی دور برای ما، خیلی نزدیک برای دیگران!

در فضای اقتصاد نوآوری، وقتی ارزش یک استارتاپ از یک میلیارد دلار عبور می‌کند به آن لقب "یونیکورن" یا "تک شاخ" می‌دهند و طبیعتا تعداد یونیکورن‌هایی که در اقتصاد کشورها شکل‌ می‌گیرد تصویری روشن از بلوغ و قوام فضای کسب‌وکار آن‌ها را در خود دارد.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد تاکنون هیچ استارت‌آپ ایرانی نتوانسته به ارزش یک میلیارد دلار برسد. درست در همین زمان که استارت‌آپ‌های ایرانی در کشوری با این همه پتانسیل برای رشد، برای زنده ماندن دست و پا می‌زنند، استارت‌آپ ارمنستانی پیکس‌آرت‌ (PicsArt) توانسته است با جذب سرمایه ۱۳۰ میلیون دلاری از «سافت بانک» به ارزشی بیش از یک میلیارد دلار برسد و به اولین یونیکورن ارمنستان تبدیل شود.

درحالی که جمعیت کل ارمنستان چیزی در حدود ۳ میلیون نفر است، تعداد کاربران فعال یک استارت‌آپ از این کشور، توانسته به چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون نفر برسد./ منبع: توییتر استارتاپ ۳۶۰

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
آکادمی بازاریابی🔖
⭕️▪️ جزییات دموگرافیک از کاربران بالای ۱۸ سال اینستاگرام در تیرماه ۱۴۰۰ آنچه در مطالعه پیمایشی ایسپا جالب توجه است آنکه بخش اعظم کاربران اینستاگرام دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. آکادمی بازاریابی @Marketing_CRM
⭕️▪️ آخرین وضعیت از عادات ایرانیان در استفاده از رسانه‌های اجتماعی

براساس نظرسنجی ایسپا، فقط ۳.۱٪ از کسانی که حداقل از یک رسانه اجتماعی استفاده می کنند، گفته‌اند از واتس اپ اصلاً استفاده نمی‌کنند. اما ۴۴.۸٪ در طول روز به طور مستمر از آن استفاده می‌کنند. ۴۰.۶٪ روزی یک یا چند بار، ۹.۲٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۳٪ ماهی یک یا چند بار از واتساپ استفاده می‌کنند.

۲۷.۱٪ کاربران در طول روز به صورت مستمر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ۳۹.۳٪ روزی یک یا چند بار، ۱۲.۴٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۷٪ ماهی یک یا چند بار به آن سر می‌زنند. ۱۸.۵٪ کاربران اصلاً وارد این رسانه اجتماعی نمی‌شوند.

۳۵.۶ درصد کاربران رسانه‌های اجتماعی، اصلاً از تلگرام استفاده نمی‌کنند اما ۱۲.۹٪ در طول روز به طور مستمر، ۲۷.۳٪ نیز روزی یک یا چند بار، ۱۷.۹٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۶.۳٪ ماهی یک یا چند بار وارد تلگرام می‌شوند.

نظرسنجی در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است. / منبع ایسپا

#بازاریابی_اجتماعی

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️نمای شماتیک حجم تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر روی اشخاص، موسسات و شرکت‌ها در کشور‌های مختلف دنیا

نکته قابل توجه اینکه دشمنی آمریکا با برخی از کشورهای موجود در این فهرست اگر بیشتر از ایران نباشد کمتر نیست، اما اعمال سیاست تحریم در مورد هیچ کشوری به اندازه ایران نبوده است.

سیاست‌گذاران کلان باید بررسی کنند که چرا آمریکا به سادگی می‌تواند این حجم از تحریم را بدون هزینه آنچنانی برای خودش، در مورد ایران به اجرا بگذارد؟

چه چیزی باعث شده که سیاست تحریم اقتصادی در مورد کشورهایی نظیر چین، روسیه و یا حتی کره شمالی که در رده دشمنان بسیار جدی آمریکا هستند، به اندازه ایران در دستور کار آمریکا نباشد؟

آیا اگر اقتصاد ما به اندازه وضعیت فعلی از اقتصاد کشورهای بزرگ دنیا و خود آمریکا منفک نبود هم، اعمال این حجم تحریم برای آمریکا به اندازه وضعیت کنونی آسان و کم هزینه بود؟

آیا ایجاد منافع اقتصادی متقابل برای کشورهای بزرگ در بازار داخلی ایران، اعمال تحریم را برای آمریکا سخت و پرهزینه نمی‌کند؟

فهم دقیق پاسخ به این سوالات گام اصلی برای تنظیم استراتژی خروج از محاصره اقتصادی است.

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️▪️شوخی‌های جالب کاربران در مورد رجزخوانی پلتفرم‌های آنلاین پس از قطع فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️نقل قولی از موسس شرکت سرمایه‌گذاری EGI

" وقتی به فهرست ۴۰۰ فوربس (۴۰۰ ثروتمند برتر آمریکا) نگاه می‌کنید و آن‌ها که ثروت خود را به ارث برده‌اند را کنار می‌گذارید، آنچه باقی می‌ماند فهرستی از افراد است که هرگاه همه مردم به سمت چپ می‌رفته‌اند آن‌ها مسیر سمت راست را برگزیده‌اند. "

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️تاثیر شگرف سینما بر رفتار مصرف‌کنندگان

پس از اقبال جهانی به سریال متفاوت "بازی مرکب" (Squid Game)، فروش آبنبات دالگونا که از محصولات بومی در منطقه شبه جزیره کره محسوب می‌شود، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

گستره این موضوع به حدی رسیده که تولید و فروش این آبنبات‌ها در نقاط مختلف دنیا نیز رایج شده و در برخی موارد به تقلید از روش بازی معرفی شده در سریال و به عنوان یک تاکتیک #بازاریابی_چریکی ، چنانچه شخص در بازی با سوزن در محل فروشگاه برنده بازی باشد جایزه دریافت خواهد کرد.

اثرگذاری عمیق محصولات هنری در حوزه سینما بر رفتار مصرف‌کنندگان پیش از این در موارد دیگری نظیر تاثیرات سریال The Queen's Gambit (اینجا) و یا حتی سریال داخلی پایتخت ۶ (اینجا)، به مخاطبین آکادمی بازاریابی معرفی شده بود.

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️▪️دورخیز جدید ساترا برای نظارت بر محتوای تبلیغاتی رسانه‌های آنلاین

ساترا پیش نویس یک دستورالعمل اختصاصی برای محتوای تبلیغاتی روی پلتفرم‌های آنلاین را بر روی سایت خود منتشر کرده است.

این دستورالعمل به تعریف انواع تبلیغ پرداخته و سپس لیستی از ممنوعیت‌ها در تبلیغات را مشخص کرده و تاکید کرده که محتوای تبلیغاتی توسط اینفلوئنسرها باید کلمه «تبلیغ» را برای تماشاگر داشته باشد.

این دستورالعمل تاکید کرده تبلیغ در سرویس‌های پرمیوم (نظیر VOD ها) نیز مجاز نیست و تاکید شده که در تبلیغات نباید کالای ملی تضعیف شود و همچنین تبلیغات نباید تحقیر شخصیت مردمی را به همراه داشته باشند که فاقد استطاعت برای خرید کالای موردنظر هستند.

علاقمندان برای دسترسی به این متن پیش‌نویس و اظهار نظر در مورد آن می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️آشنایی با مهم‌ترین نکات ایمیل مارکتینگ برای سال ۲۰۲۱

بازاریابی ایمیلی نیز مانند هر روش بازاریابی دیگر، دائماً در حال تغییر است. شیوع بیماری کرونا به ما آموخت که برنامه‌ها به چه سرعتی می‌توانند تغییر کنند. هرآنچه امروز پیش‌بینی می‌کنیم ممکن است فردا درست از کار در نیاید.

دانستن جدیدترین نکات ایمیل مارکتینگ می‌تواند در پیشی گرفتن از رقبا و افزایش سهم بازار به شما کمک کند. 

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️اخیرا یک کمپین تبلیغات محیطی متفاوت برای سریال "نیسان آبی" از محصولات جدید فیلیمو در مجتمع تجاری پالادیوم به اجرا در آمده است. اجرای این نوع کمپین‌ها که از تاکتیک‌های #بازاریابی_چریکی محسوب می‌شود در ایران نادر است.

برای مطالعه بیشتر در زمینه بازاریابی چریکی دو مطلب زیر از شبتا به شما پیشنهاد می‌شود:

▪️ بازاریابی چریکی چیست وچگونه باعث جذب مخاطبان هدف می‌شود؟

▪️ کتاب تبلیغات چریکی

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️تلگرام و بازهم آپدیت‌های کاربردی

طبق مسابقه‌ی ۵۰هزار دلاری که تلگرام برای اضافه‌کردن سه ویژگی جدید در بخش روسی سایت مسابقاتش گذاشته، احتمالا تا دو سه ماه آینده، این سه ویژگی جالب را در تلگرام خواهید دید:

۱. صاحب کانال/گروه خصوصی، می‌تواند تنظیم کند که کسی حق فوروارد (بازنشر) مطالب و حتی ذخیره تصاویر و سایر فایل‌های کانال/گروه را نداشته باشد
در اینصورت منوی مطالب آن گروه/کانال، فاقد گزینه‌های foreward, copy, save بوده و امکان اسکرین‌شات گرفتن نیز از آن گروه/کانال وجود نخواهد داشت!

۲. همانطور که در لایو تلگرام شاهد هستیم، امکان حضور در لایو با پروفایل یکی از «کانال»هایتان بجای پروفایل شخصی وجود دارد. حال تلگرام قصد دارد که در گروه‌ها (از جمله در بخش کامنت‌ها) نیز کاربران بتوانند بجای پروفایل شخصی، با پروفایل یکی از کانال‌هایشان کامنت بگذارند.
این کار به حفظ بیشتر حریم خصوصی افراد و هم‌چنین کاهش مزاحمت برای شخص خواهد انجامید

۳. امکان پاک‌کردن گفتگوهای مربوط به یک «روز مشخص» با یک کلیک!

هم‌چنین شایعه‌ای پیرامون اکانت تلگرام پریمیوم به گوش می‌رسد!

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
نکات کلیدی برای موفقیت در CRM چیست؟

این روزها اغلب شرکت‌ها به دنبال پیاده‌سازی CRM در مجموعه‌های خود هستند و اگر واقعیتش را هم بخواهید بسیاری از پروژه‌های CRM از یک مرکز تماس ساده فراتر نمی‌روند.

شاید عمده‌ترین دلیل برای عدم موفقیت در پروژه های CRM آن باشد که خیلی از مدیران کسب‌وکار از دامنه کارکردها، نحوه خلق درآمد از طریق CRM و نکات کلیدی موفقیت در این پروژه‌ها بی اطلاعند.

مقاله زیر از سایت شبتا درباره عوامل موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری صحبت کرده است.

https://bit.ly/3nfzqoy

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️چگونه یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق اجرا کنیم؟

شاید یکی از اولین و قدیمی‌ترین مظاهر بازاریابی الکترونیکی را بتوان بازاریابی ایمیلی دانست. هر چند استفاده افراطی از این ابزار باعث شده تا برخی صاحب‌نظران نسبت به سطح عملکرد چندان خوش بین نباشند، اما این ابزار در بین بازاریابان حرفه‌ای همچنان طرفداران خود را دارد.

طرفداران بازاریابی ایمیلی معتقدند لازمه موفقیت در کاربرد این ابزار رعایت برخی ملاحظات کلیدی است.

در مقاله زیر تلاش شده تا برخی از این مهم‌ترین این نکات به علاقمندان معرفی شود:

https://bit.ly/3CFGPBM

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
آکادمی بازاریابی🔖
Photo
⭕️▪️۳۰ نکته در #طراحی_تبلیغات

نکته هشتم: از اغراق کردن نترسید!

اغراق یکی از ابزارهای بسیار کارآمد تبلیغاتی است البته اگر به درستی و بجا به کار گرفته شود. ادعای اینکه محصول شما می‌تواند یک عملکرد عجیب و غریب داشته باشد یا یک اتفاق نشدنی را موجب شود همیشه جلب توجه خواهد کرد؛

البته باید توجه داشته باشید که بین اغراق کنایه‌آمیز در ویژگی‌ها و عملکرد محصول برای جلب توجه مخاطبان با دروغ‌گویی و گمراه کردن آن‌ها خط بسیار باریکی است که رعایت ملاحظات آن فقط از عهده هنر طراحی خلاقانه و کمی طبع طنزآلود بر می‌آید.

به نمونه بالا نگاه کنید!

حشره کش Rapid باعث شده که همه نت‌های موسیقی در قطعه "پرواز زنبور عسل" از آثار Rimsky-Korsakov بمیرند، یعنی محصول آن‌قدر قدرتمند است که هر ردی از حشرات را نابود می‌کند!

دقت کنید که این ادعا به وضوح برای مخاطب مسخره و طنزآمیز است، نه گول زننده و گمراه کننده!

اگر به این موضوعات علاقمندید و در حوزه فروش پوشاک به دنبال شعار تبلیغاتی خوب هستید، مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

https://bit.ly/3r8vwwr

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️باشگاه مشتریان چیست و چگونه راه‌اندازی می‌شود؟

اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید حتما تا کنون عنوان باشگاه مشتریان به گوشتان خورده است. اما اینکه به صورت مختصر و مفید، باشگاه مشتریان چیست و چه کمکی می‌کند را شاید بتوان در رابطه بین یک باشگاه ورزشی با مجموعه هوادارانش جستجو کرد.

از یک طرف هوادار (همانطور که از اسمش بر می‌آید) نسبت به باشگاه خود احساس تعلق دارد و از سوی دیگر باشگاه به دنبال راضی نگه داشتن جامعه هوادارانش است.

هر چقدر یک باشگاه هواداران دوآتشه‌تری داشته باشد در راه خود موفق‌تر است. این هواداران منبع اصلی قدرت باشگاه خواهند بود.

اگر به موضوع باشگاه مشتریان علاقمند هستید حتما مقاله زیر را بخوانید:

https://bit.ly/30Y3hsG

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️کمپین بازاریابی ایمیلی چیست؟ آیا هنوز هم می‌شود از آن نتیجه گرفت؟

واقعیت این است که هنوز هم ارسال ایمیل یکی از مهم‌ترین تستراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است.

اگر می‌خواهید در یک مطلب فشرده مهم‌ترین نکات کاربردی در این زمینه را بخوانید به مطلب زیر سری بزنید:

https://bit.ly/3CFGPBM

آکادمی بازاریابی @Marketing_CRM
⭕️▪️مقایسه ترجیحات سرمایه‌گذاری مردم ایران در ۳ مقطع زمانی سال‌های ۹۸، ۹۹ و آبان ۱۴۰۰

شکل‌های بالا مقایسه ترجیحات مردم از نحوه سرمایه‌گذاری پس‌اندازهایشان را که توسط مرکز ایسپا انجام شده را نشان می‌دهد.

مقایسه تغییرات ترجیح سرمایه‌گذاری مردم در این ۳ سال حاوی نکات بسیار مهمی است:

▪️رشد شدید اقبال به حوزه زمین و مسکن

▪️رشد مستمر توجه به کارآفرینی

▪️کاهش شدید اقبال به بورس نسبت به سال قبل (جایگاه آخر در آبان ۱۴۰۰)

▪️کاهش اقبال به سپرده‌گذاری در بانک

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️تفاوت ما با آلمانی‌ها!

امروز دیدم ‏توماس مولر بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان گفته:
" ما در آلمان به ابر ستاره‌ها اعتقاد نداریم. به ما از دوران کودکی یاد می‌دهند که در نقش یک تیم بازی کنیم نه اینکه تنها بدرخشیم. به همین دلیل بسیاری از بازیکنان آلمانی برنده توپ طلا نمی‌شوند و به همین دلیل ۴ ستاره (قهرمانی) روی پیراهن ما می‌ببینید."

البته که این سبک مختص دنیای فوتبال و کشور آلمان نیست. بارها جملاتی از این دست در مورد نظام تربیتی و مدیریتی ژاپنی خوانده‌ایم.

حالا لابلای خاطرات خودتان بگردید و ببینید ما ایرانی‌ها در مدرسه، در خانه، در محل کار، در رفتارهای اجتماعی و سیاسی و هزارن جنبه دیگر زندگی خودمان از بدو تولد چقدر بدنبال ابرستاره می‌گردیم. چقدر موفقیت‌ها را حاصل تلاش فردی می‌بینیم و نه همکاری گروهی. حتی در جاهایی که تیم‌ها نتیجه می‌گیرند بدنبال پیدا کردن سهم اشخاص هستیم. انگار روزمان بدون بت ساختن از افراد شب نمی‌شود.

ریشه‌های اصلی چند دهه عقب ماندگی ملت‌های جهان سومی و از جمله ایران، در بین همین تفاوت‌ها است.

علیرضا قنادان

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️تفاوت داده کاوی (Data Mining) با OLAP چیست؟

این روزها دنیای فناوری آنچنان به کار و زندگی‌مان نفوذ کرده و اصطلاحات پیچیده و عجیب و غریب فنی چنان نقل محافل مختلف شده که دانستن کلیات مفهوم بعضی از مهم‌ترین این اصطلاحات برای یک فعال اقتصادی کاملا ضروری شده است.

برای آشنایی با مفهوم کلی بعضی از روش‌های تحلیل داده‌ها در حوزه CRM حتما متن کامل مقاله را از لینک زیر بخوانید:

https://bit.ly/3pRN9D5

آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
⭕️▪️ما ایرانی‌ها همیشه یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت!

علیرضا قنادان

قبل از هر چیز لازم به توضیح است که در ایالت کالیفرنیا، دزدی زیر ۹۵۰ دلار جرم نیست و تنها تخلف محسوب می‌شود. تازه اگر تجربه اول شخص متخلف باشد هم خیلی با او کاری ندارند.

در چنین شرایطی ببینید به طور بالقوه چقدر زمینه برای دزدی کالا در فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها پیدا می‌شود.

حالا اگر شما صاحب یک سوپرمارکت در این ایالت بودید برای این گرفتاری رایج چه می‌کردید؟ دوربین مداربسته؟ افزایش نگهبان و پرسنل؟ یا چه؟

یک ایرانی به نام امید کامران که صاحب یک سوپرمارکت در لوس‌آنجلس کالیفرنیاست، مقداری خلاقیت به خرج داده تا این مشکل را به مبتکرانه‌ترین و در عین حال کم هزینه‌ترین حالت حل کند.

او قیمت تمام اجناس خود را ۹۵۱ دلار درج کرده تا عواقب اقدام جناب دزد را به اندازه کاری بالا ببرد و بعد هنگام پرداخت در صندوق با ارایه کوپن تخفیف همه اجناس را به قیمت واقعی به مشتریانش می‌فروشد!!

⭕️ نتیجه‌گیری:

همه پیش‌فرض‌هایتان در مورد اهداف رقابتی در استراتژی قیمت‌گذاری را دور بریزید. گاهی با قیمت‌گذاری خلاقانه هم جلوی دزدی اموالتان را می‌گیرید و هم اینکه تعداد زیادی رسانه به رایگان در موردتان می‌نویسند و بدون خرج کردن برای تبلیغات، کلی معروف می‌شوید.

فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید.

منبع: https://bit.ly/31tdRZz

▪️پی‌نوشت:

حدود ۵ سال پیش روایت یک ابتکار خلاقانه دیگر در تهران خودمان را در همین کانال نوشته بودم که می‌توانید روایت جالبش را در اینجا ببینید:

https://hottg.com/Marketing_CRM/445


آکادمی بازاریابی | @Marketing_CRM
HTML Embed Code:
2024/06/15 13:54:11
Back to Top