TG Telegram Group Link
Channel: تربیت و توسعه
Back to Bottom
📍پرونده اختصاصی روز جهانی معلم_۹

🔹مهم ترين شخصيت دنيا، معلم

✍️جواد عباسي
مدير آموزگار، كنشگر حوزه آموزش و پرورش، زنجان، طارم

🔹در اهميت آموزش و پرورش و شاكله آن يعني معلم همين بس كه آدمي به دستان پر مهر اين شخصيت بزرگ تبديل به انسان مي شود.

امروز روز جهاني معلم است ،معلمي كه جهانيان آن را پاس داشته و همواره در جهت بهبود و منزلت بخشي به اين شغل مي كوشند.
آموزش و پرورش در ايران با چالش ها و مشكلات فراواني روبه رو است كه وضعيت امروز جامعه ما از همين ضعف موجود در آموزش و پرورش ناشي مي شود:
۱)ناديده گرفتن تجربه هاي موفق جهاني و به تبع آن عدم اعتماد به معلمان و منزلت اجتماعي آنها.
٢)مشكلات و ضعف مديريتي كه ساليان سال اجازه عرض اندام به اين سيستم نميدهد و در جان اين سيستم نفوذ كرده است
٣)سازماندهي ها و تصميمات غلطي كه منجر به فرسوده سازي معلمان شده است.
۴)دخالت دادن سليقه شخصي و نگاه سياسي داشتن
۵)عدم توجه به آموزش ابتدايي به عنوان أساس آموزش ها
٦)دخالت هاي نا بجاي افراد غير متخصص در آموزش و پرورش.
و...
🔶اميدوارم نگاه و نگرش مسئولان ما به جايي برسد كه معلم را متخصص در توسعه بدانند و با اعتماد به او ،اين شغل شريف را در اولويت قرار دهند و صرفا ژست تحول و تحول خواهي نگيرند تا بعد ها محكوم به ركود و نسل كشي نباشيم ؛ نگرش ها به آموزش و پرورش و شاكله آن تغيير كند و از جوانان متخصص و خلاق در بدنه اين سيستم استفاده شود تا با ايجاد تحول و معلماني با انگيزه و پويا شادابي و نشاط به مدارس ببخشند و نسلي تربيت شود تا با قدرت تمام اين كشور را به سمت قله هاي جهاني هدايت كنند.
و در پايان با شادباش اين روز بزرگ كه متعلق به مهم ترين شخصيت در دنيا است، سر تعظیم فرود می آورم بر ساحت مقدس همكاران و معلمان لایق و با کیفیت که در راه تعلیم و تربیت جوانان این مرز بوم با گمنامی در تلاش می باشند.

🌏 تربیت و توسعه
@IranHumanDevelopment
📍پرونده اختصاصی روز جهانی معلم_۱۰

🔹اولویت ها و ضرورت های ارتقای جایگاه حرفه ای و منزلتی معلمان در ایران

رفیق مصطفایی
دکترای حقوق عمومی، مسئول کمیته حقوقی سازمان معلمان ایران

🔸اصطلاح مقام و منزلت که در ارتباط با معلمین مورد استفاده قرار می گیرد، دربرگیرنده دو معنی می باشد. 
  اول : به معنای منزلت و احترام متناسب با آنهاست که نشاندهنده قدردانی از اهمیت شغل و شایستگی آنها در انجام این امر خطیر می باشد.
دوم : به معنای لزوم انجام کار و پاداش و مزایای اصولی و مناسب که منسوب گروه شغلی آنها می باشد.

یونسکو در تاریخ ۵ اکتبر ۱۹۶۶ ُ توصیه نامه ای را برای ارج نهادن به مقام و منزلت معلم تدوین کرد که مورد توجه کشورهائی از جمله ایران قرار گرفت . از همین رو این تاریخ به نام « روز جهانی معلم » نامگذاری شد.

توصیه نامه مربوط به مقام و منزلت معلم در تاریخ ۵ اکتبر ۱۹۶۶ در شهر پاریس و پس از کنفرانس بین المللی ویژه مقام و منزلت معلم تهیه شده است. این توصیه نامه با در نظر گرفتن موارد زیر در۱۳ فصل و ۱۴۶ بند تهیه شده است. لازم به ذکر است این توصیه نامه از معاهدات و قراردادهای بین المللی بهره جسته است. این توصیه نامه مخصوصاً از ابزارهای قابل اعمال و منطبق با حقوق اصولی بشر،آزادی روابط و حفاظت حقوق سال ۱۹۴۸،معاهده گروهی سال ۱۹۴۹،معاهده پاداش  (دستمزد) در سال ۱۹۵۱،معاهده تبعیض (استخدام و اشتغال ) کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار در سال ۱۹۵۸، معاهده تبعیض آموزشی سال ۱۹۶۰سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)،بهره برده است .

همان گونه که درخشندگی و نیاز به آموزش وپرورش قابل مشاهده و قابل تقدیر است ، مقام ومنزلت معلم نیز می بایست با این توانمندی –آموزش وپرورش – متناسب باشد. شناخت اهداف و عملکرد آموزش وپرورش، ارزش و مقام معلم و توجه عمومی به شغل تدریس را باعث می شود. تدریس همانند یک حرفه باید مورد توجه قرار گیرد. این شغل، یک خدمت عمومی است که  به معلمانی دانشمند و خبره نیازمند می باشد. معلمین باید با استفاده از مطالعات روزمره ، دانش و مهارت لازم را کسب کنند. حرفه معلمی باید با استفاده از هوش شخصی و مسئولیت حقوقی، مایه آسایش شاگردان را فراهم و وظیفه آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد. در واقع چگونگی انجام و شرایط کار معلمین باید به گونه ای باشد که باعث پیشرفت آموزش و توانمند ساختن معلم برای انجام و وظیفه شغلی اش باشد.

از طرف دیگر همه جوانب استخدام باید به گونه ای باشد که از اعمال مراحل غیر تخصصی و علمی بدور باشد و تسری مبانی ایدئولوژیک و سیاسی در گزیش و جذب حذف شود. و استخدام بر اساس موازین حقوقی و علمی متعارف و متناسب انجام شود و هر گونه تبعیض در جذب معلمین حذف شود.

اما در طول دوران معلمی ضروری است دولت در راستای وظایف مندرج در اصل سوم قانون اساسی یا اصول 19 و 20 تسهیلات، زمینه های رفاهی و دستمزد متناسب و عادلانه را برای مهم ترین قشر حرفه ای کشور فراهم نماید.

در نهایت زمانی می توان جایگاه فردی معلمان را ارتقا داد که سازمان  یا تشکیل تشکل های معلمان به عنوان یک جریان سودمند که می تواند بیشترین کمک را به پیشرفت آموزش و پرورش بکند، باید مورد توجه قرار بگیرد. به نحوی که این نهاد یا نهادهای به عنوان هیات حایل میان طبقه حاکمه و معلمان اقدام نماید تا بتواند حداقل های حقوقی معلم را در ذیل مصادیقی مانند امور رفاهی و بهداشتی تامین نماید.

پس در مجموع می توان گفت مهم ترین و بنیادی ترین اصل در حقوق اساسی اصل کرامت است که برای حفظ و صیانت مبانی انسانی در جامعه و حتی تضمین اصولی مانند برابری و عدم تبعیض ضروری است؛ جایگاه حرفه ای و منزلتی معلمان به صورت عملی و در چارچوب قوانین حمایتی مورد توجه حاکمیت قرار گیرد و این امر با گام های مثبت عملی فراهم می شود و باید فارغ از قیل و قال های سیاسی و شعارهای پوپولیستی صورت گیرد.

🌏تربیت و توسعه
@IranHumanDevelopment
📍توضیح و تشکر

با تبریک مجدد روز جهانی معلم، به استحضار می رساند مقالات و یادداشتهای متعددی از سوی کارشناسان فرهنگی و تربیتی، فعالان تشکل ها، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان و اساتید سایر دانشگاهها برای پرونده روز جهانی معلم دریافت شده که به تدریج منتشر خواهد شد.
از استقبال، همراهی و‌ توجه اعضای فرهیخته کانال و نیز از همراهی مدیران رسانه های مجازی که نسبت به بازنشر مطالب امروز محبت داشتند، سپاسگزارم.
با مهر
#مرتضی_نظری

🌏 تربیت و توسعه | اخلاق و مدارا
@IranHumanDevelopment
📍قاب خاطره
🔹فاضل نظری شاعر و دوست عزیزم، و استاد رضا کیانیان.
استاد از ضرورت تغییر در حال و هوای مدارس و لذت یادگیری گفت.
سراسر واژه هایش «دغدغه ایران» بود.

🌏 تربیت و توسعه
@IranHumanDevelopment
📍پرونده اختصاصی روز جهانی معلم_۱۰

🔹چرا نقطه آغاز از تربیتِ معلم است؟

افضل السادات حسینی
دانشیار دانشگاه تهران

🔹آموزش و پرورش قلب یک جامعه است و معلم قلب آموزش و پرورش. جوامعی که این مهم را دریافتند و تلاش کردند تا این دو قلب همواره تپنده باشد مسیر توسعه در ابعاد مختلف را درنوردیدند. تپندگی این دو قلب زمانی است که اولویت اصلی جامعه تمرکز و توجه به آن باشد.
نظام آموزشی ما سالهای طولانی است که قلبی با بیماری مزمن و حاد است و اگر عزم جدی برای نجات و احیای آن باشد بهترین مسیر از طریق معلمان است تحقیقات حسینی (۱۳۸۲ ۱۳۸۵ ۲۰۱۰) این را نشان داده است.
هنگامی که به معلمان ساختار مناسبی ارائه شود و بتوانند دانش نگرش و مهارت های لازم را کسب کنند به عنوان هدایتگر و تسهیل کننده یادگیری دانش آموزان را به اندیشه ورزی جستجوگری نقادی و خلاقیت رهنمون می شوند.
آنها با ایجاد تشنگی ذهن یادگیرنده را از سکون و تعادل خارج کرده تابا تعامل با یکدیگر فرضیه سازی کرده و خود به تعادل برسند.
آنها از تمام فرصت ها برای تقویت قدرت تخیل و ایده یابی در دانش آموزان استفاده کرده و با رفتار و بیان خود الگوی مناسب برای آنها هستند.
پس خوب است پایبند یکی از اصول مهم اصلاحات آموزشی باشیم و از تربیت معلم شروع کنیم که می تواند نقطه آغاز تحول به معنای واقعی آن باشد.

🌏 تربیت و توسعه
@IranHumanDevelopment
Forwarded from عصر ایران
دنیای کودکان را محدود نکنیم/ روایتی از یک دخالتِ مادرانه


✍🏼مرتضی نظری / مدیر اندیشکده آموزش و پرورش عصر ایران

جمعه ها حتی الامکان در طبیعت و پارک هستم. مادری را دیدم که با فرزند خردسالش به پارک آمده بود.

بچه با پاهای کوچکش که معلوم بود تازه شجاعت راه رفتن آموخته بود، داخل محوطه امن و سرسبز پارک راه می رفت و خوشحال و خندان از اینکه می تواند "مستقل" و بدون کمک، روی پاهایش راه برود. اما تقریبا می دیدم و می شنیدم که مادر لحظه به لحظه می گفت: نَدو!

بچه به سمت درخت می رفت تا درخت را لمس کند، مادر می گفت: "دست نزن"
بچه روی چمن می نشست، مادر می گفت: مامان جون نشین، کثیفه!

من، حیرت زده از چراییِ این همه تذکر، به محیط اطراف بچه نگاه کردم و هیچ موقعیت خطرناک و آسیب زایی ندیدم که توجیهی برای این همه تذکر باشد.

بچه خم می شد تا از روی چمن، برگ افتاده از درخت را بردارد تا با انگشتان کوچکش برگ را ببیند، کشف کند، بشناسد و تجربه کند ولی باز صدایی خطاب به او می گفت: بنداز زمین، دست نزن!
مطمئن بودم آن مادر محترم از سرِ مهر با فرزندش اینچنین می کرد ولی یقین دارم کار آن مادر، چشمه کشف و کاوش را در بچه می خشکاند.

قصد تعمیمِ جزء به کل ندارم اما تقریباً خیلی بچه ها، کودکیِ خود را اینگونه می گذرانند. نظام آموزش رسمی ما هم همین طور است. ما به دوره کودکی از پشت عینک مردان و زنان بزرگسال نگاه می کنیم.

این راه که ما می رویم فقط نگاهِ مبتنی بر اقتدار بزرگسالانه به کودک و اشتباه گرفتن دخالت به جای تربیت است.

بیاییم فرصت، امکان و میدان مانور بیشتری برای کشف، مشاهده و تجربه های مستقل و خودانگیخته برای کودکان قائل شویم.

دنبالِ تکثیر خود در فرزندمان نباشیم. مانعِ خودیابی آن ها نشویم و اجازه دهیم خودشان مسیر را پیدا کنند.

یادمان نرود اگر دنیای کودکان را محدود کردیم مطمئن باشیم آینده ای پُر از ناتوانی و وابستگی و ضعف برای بزرگسالی آن ها ساخته ایم.

* شما می توانید نظرات و دیدگاه های خود را به ایمیل اندیشکده آموزش و پرورش عصر ایران به نشانی [email protected] ارسال نمایید.

asriran.com
@MyAsriran
📍کودكان خود را دوست بداريد، با آنان مهربان باشيد، وقتي به آنها وعده‌ای مي‌دهيد حتماً وفا كنيد زيرا شما را رازق خود مي‌پندارند.
🔺پیامبر اکرم(ص)
🌏تربیت و توسعه | روز جهانی کودک
@IranHumanDevelopment
Forwarded from تربیت و توسعه
❗️مداخله نابود کننده در تربیت کودکان

گفتاری از دکتر عبدالعظیم کریمی*

مطالعه و تامل در متن کوتاه زیر به تمامِ پدران و مادران محترم توصیه می شود:

📍"کودک در ابتدا حس کنجکاوی بسیار زیادی دارد و به تعبیر اینشتین بشر در هیچ دوره ای از دوران عمر به اندازه دوران کودکی اش کنجکاو نیست، اما ما ناخواسته بلایی بر سر این کودکان می آوریم که ذوق دانستن و قوه کنجکاوی شان به مرور ضعیف و ضعیف تر می شود. برای همین است که برخی تحقیقات نشان داده است که کودکان تا قبل از ورود به آموزش رسمی، قوه ی خلاقیت و کنجکاوی شان بالای ۹۰ درصد است اما بعد از پایان دوره ابتدایی این رقم به ۵ تا ۱۰ درصد کاهش می یابد. این یافته را علم عصب شناسی [نوروساینس] نیز از نظر سرعت و تعداد نورون های عصبی در دوران قبل و بعد از دوران تحصیل تایید کرده است.
📍هنر ما در تعلیم و تربیت فقط و فقط این است که نگذاریم آن چیزهایی که فطرتاً دارند از طریق تعلیم و تربیتِ رسمی و تحمیلی از بین برود و فاجعه تربیت از همین نقطه خطرناک آغاز می شود که اولیا و مربیان با نیّتی خیرخواهانه دست به کار این مداخله نابود کننده در تربیت کودکان می شوند." (آموزش علیه آموزش،ص۹۶)
* _ صاحب‌نظر برجسته تعلیم و تربیت

🌏 تربیت و توسعه | گفتمانِ تغییر
@IranHumanDevelopment
📍تلنگر

🔹نقّادی یا هرزه نویسی هایی از سر ترس و استیصال؟

مرتضی نظری

🔸اخیراً در فضای مجازی کانالی با ادمین نامشخص و مجهول و با ادبیاتی کیهان مآبانه، حمله هایی علیه اشخاص به نگارش در می آورد از جمله اینجانب.
صرف نظر از ارزشگذاری روی محتوای مطالب این کانال، باید به استحضار دوستان و نویسندگان گرانمایه برسانم که فحاشی با انتقادی نویسی متفاوت است.
در تمام سالهای گذشته ما با قلم منتقدان فرهنگی همراه و آشنا بوده ایم که اگر نبود این نقدها، شاید بسیاری از رویه‌ها اصلاح نمی شد اما آنجا که کار به فحاشی و افترا برسد، دیگر خبری از آگاهی نیست که پای عقده گشایی در میان است.

🔸دکتر هومن پناهنده در ابتدای ترجمه کتاب راهنمای تفکر نقادانه به همین اصل اشاره می کند که تمام هنرمندی و توانایی نویسنده نقاد، در آن است که در نقد، از پیشینه ها و ویژگی های شخصیِ سوژه اش جدا شده و به طور مستقل، با سوژه مواجهه‌ای سنجشگرانه داشته باشد.
به هر حال، شخصیتِ نویسنده از پسِ واژگانی که به کار می بندد و سخنی که بر زبان می راند، آشکار می شود.
آنچه ارزش است، بیانِ شجاعانه افکار است نه سخنِ متهورانه!
شجاعت فضیلت است نه هتاکانه سخن گفتن و حُرمت دریدن.

🔸عجالتاً برای آگاهی همه دوستان و همراهان عزیز و به احترام همه کنشگران فرزانه ای که امیدوارم لایق محبت هایشان چه در جایگاه یک دوست و چه در کسوت خدمت در وزارت آموزش و پرورش، عرض می کنم طی ۱۴ ماه گذشته، جمع سی و پنج نفره مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به دلیل بحران منابع مالی، خلاقانه و با کمترین هزینه و البته بیشترین فشار، مدیریت شده و سرمایه بزرگ ما، مشورت، صمیمیت و ایده پردازی همکاران عزیزم و ایجاد فضای آزاد اظهار نظر برای همه کسانی بوده که می اندیشند و به فکر سازندگی و اصلاح گری اند.

🔸بی تردید هرزه نویسی های شبانه با ادبیات فاخر متفاوت است.
هرزه نویسی های شبانه و بی اسم و نشان نوشتن و پشت القابِ مستعار مخفی شدن و فحاشی کردن، اتفاقاً نشان از ترس دارد و استیصال.
آن زمان که اینجانب منتقدانه و با ذکر نام خود می نوشتم و البته نوشتن و آزادانه سخن گفتن هزینه ای معادل داغ و درفش داشت، این جماعت، در موضع خفه خون و سکوت و شاید رضایت از وضع موجود در آن سالهای سیاه قرار داشتند.

🔸و بر ماست که به پیروی از بزرگان، با تلخ گویی ها و سخیف نویسی ها همراهی نکرده و پاسخ درشتی و ژاژخایی ها را یا به سکوت بگذرانیم و یا با اخلاق و مدارا به سر کنیم و صدای معلمان و محنت هایشان باشیم و حامی حقوق دانش آموزان و آگاهی و مهر و ادب بگسترانیم.
صدا و رسانه خردورزی، آزادی و عدالت باشیم و نقّاد افکار و رفتار ضدتوسعه و پیشرفت.
با مهر فراوان

🌏 تربیت و توسعه | مرتضی نظری
@IranHumanDevelopment
📍یادداشت میهمان

🔻زردنویسی، آفتِ نقد
در باب امکان یا امتناعِ نقد همدلانه

مجید علیپور
معلم، سردبیر سایت مورخان

🔸پژوهشگران حوزه های مختلف علوم انسانی به خوبی با معضل به ظاهر لاینحل تعریف مفاهیم و مشخص نبودن حدود و ثغور مفاهیم آشنا هستند. علاوه بر این در بسیاری از حوزه های علوم انسانی، حضور صاحب اندیشه و سخن در اثر خلق شده، به حدی پررنگ است که در بسیاری از موارد، تفکیک اثر از صاحب اثر عملا غیرممکن است. تحت تاثیر همین حضور پررنگ صاحبان اندیشه است که همواره بر سر درستی یا نادرستی برداشت و فهم طرفین مجادله و درگیری وجود دارد.
از جمله مفاهیمی که همواره مورد مناقشه اهل نظر بوده و هریک از طرفین از زاویه دید و برداشت خود، آن دیگری را به بدفهمی متهم کرده اند، چیستی نقد و ادبیات مناسب نقد است. انتظاری هم نمی رود که بحث و اظهار نظر درباره حد و مرزهای آن به زودی پایانی به خود ببیند و بدون تردید اختلاف آرا بر سر چیستی نقد و تفاوت هایش با تخریب، توهین و ... همچنان باقی خواهد ماند. با اینحال نمی توان به بهانه ابهام ها و اختلاف نظرهای موجود، در به کارگیری روش علمی و مناسب، حساسیت لازم را به خرج نداد و از پذیرش مسئولیت اجتماعی و تعهدات اخلاقی صاحبان قلم و تریبون شانه خالی کرد.
برخی با این توجیه که ریشه اصطلاحاتی چون «نقد سازنده» به حکومت های توتالیتر و سرکوبگری بازمی گردد که با اختراع اصطلاحاتی از این دست، در پی توجیه سرکوب منتقدان و مخالفان بوده اند هرگونه تلاش برای مقید کردن نقد و منتقد را تداوم همان مسیر و سفسطه ای از طرف صاحبان و منتفعان از مواهب قدرت می دانند. در مقابل موافقان به تعهدات اخلاقی و به ویژه پیامدهای ناخواسته گفتار، نوشتار و اعمال افراد توجه می دهند و بر مرزبندی میان نقد با ایراد تراشی، برچسب زنی، توهین و تحقیر و ... اصرار دارند و معتقدند همانگونه که احدی مجاز نیست به بهانه حق آزادی بیان، هر کلمه و اصطلاحی را به کار گیرد، نباید اجازه داد به بهانه نقد صریح و جسورانه وارد حریم هایی شوند که جز تخریب و آسیب، کمکی به حل مشکل و مساله محوری مورد نظر مدعیان نقد نمی کند.
ممکن است عده ای از منظری دیگر به موضوع اشکال کنند که آیا بستن قیودات متعدد به پای منتقد، نقد را از منطق ذاتی آن محروم نخواهد کرد؟ به گمان نگارنده در پاسخ به چنین پرسشی، می بایست به عرف اخلاقی و اجتماعی جامعه مراجعه کرد و علاوه بر معیارهای اخلاقی، داوری عمومی را سنجه گفتار و نوشتار خود قرار داد. در این صورت می توان به «مَن قال» (شخصیت حقیقی منتقد) هم به صورت جدی پرداخت و برای فهم دقیق مقصود او، مبانی فکری و عقیدتی و یا منافع مادی و معنوی او را زیر ذره بین برد.
بازهم ممکن است این موضوع را مطرح کنند که پس تکلیف خلط میان انگیزه و انگیخته چه می شود؟ و ... . به نظر چاره ای نیست جز آنکه به ابتدای سخن برگردیم که بحث بر سر بسیاری از مفاهیم در علوم انسانی را پایانی نخواهد بود مگر اینکه جنگ الفاظ را رها کنیم و بر اصل وظیفه اخلاقی و مسئولیت شهروندی نویسنده تاکید کنیم.
یکی از مهمترین آفات نقد که به ویژه در عرصه رسانه های جمعی مشاهده می شود؛ افتادن به دام «زرد نویسی» است.

🔸نگارنده پیش از این در یادداشت مبسوطی به زرد نویسی پاره ای از پژوهشگران که مدعی تلاش برای برقراری ارتباط با بدنه اجتماع و مردم عادی هستند پرداخته است(۱)
در تعریفی مختصر، زرد نویسی به نوشتارهای نازل، سخیف و سرشار از هجو عده ای از قلم به دستان اشاره دارد که برای صاحبان قلم و رسانه، رسالت و حرمتی قایل نبوده، به جای تلاش برای اصلاح امور، بیشتر در پی هوچی گری، به غلیان درآوردن احساسات، غلبه دادن حاشیه ها بر متن، دامن زدن به شایعات و اخبار جنجالی و ... هستند. پرواضح است منتقد عالم و فرهیخته ای که نه قصد جنجال و هوچی گری دارد و نه میل دارد پا جای پای جماعت موسوم به پاپاراتزی بگذارد، نهایت دقت و وسواس را به خرج می دهد تا مبادا نتیجه تلاش هایش به چنان متون بی ارزش و نازلی شباهت پیدا کند.

🔸 امام صادق(ع) در تعبیر زیبایی با عبارت: «تُطِيبُ كَلَامَك » پیروانشان را به داشتن گفتار مودبانه و پاکیزه فرا می خوانند؛ ضمن احترام به همه کسانی که به قصد اصلاح، پای در وادی رصد و نقد امور گذاشته اند توصیه می شود اگرهم نقدی بر امری دارند تلاش کنند پا از دایره اخلاق و ادب بیرون نگذارند. نقدی که و در آن همدلی، صداقت و خیرخواهی به قصد اصلاح امور مشهود باشد نه آنکه نقد را پوششی برای افشاگری، تخریب، توهین، اتهام زنی و ... قرار دهند و این توصیه خواجه عبدالله انصاری را آویزه گوش قرار دهیم که « عیب از یار بیاندازید و یار را به عیب نیاندازید.»
پی‌نوشت:
۱. تاریخنگاری زرد،شهروند،۶مهر۹۵
۲. تُلَیِّنُ جَناحَکَ وَ تُطَیِّبُ کَلامَکَ وَ تَلْقی‌ اخاکَ بِبِشْرٍ حَسَن

🌏 تربیت و توسعه| همدلی و مدارا
@IranHumanDevelopment
📍رهیافت توسعه

🔹توسعه، یک فرایند تربیتی است

یادداشتی از دکتر مرتضی افقه، دکترای اقتصاد توسعه👇

🌏 تربیت و توسعه
@IranHumanDevelopment
📍رهیافت توسعه

🔹توسعه، یك فرآیند تربیتی است

دکتر مرتضی افقه
دکترای اقتصاد توسعه
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

📍 توسعه فرایندی انسانی است و نمی‌توان با نگاه مهندسی آن را طراحی و ایجاد كرد. توسعه باید انسان‌ها را  در مسیر توسعه یافتگی قرار دهد و این كاری است كه باید در سطح نگرش‌ها صورت پذیرد.

📍اگر نگاه افراد توسعه‌ای نباشد، این روند می‌تواند به ضد خود مبدل شود. یعنی افرادی رشد خواهند كرد كه در برابر جریان توسعه ایستادگی می‌كنند. نگاه توسعه‌ای باید از سطح كارگزاران یك نظام تا توده مردم گسترش یابد بنابراین توسعه یك فرآیند مشاركتی میان مردم و دولت است.

📍جهان پیشرفته به خصوص غرب از زمانی متحول شد كه متوجه شد ثروت عظیمی به نام عقل دارد و با آن می‌تواند بر جهان و محیط پیرامونش تسلط یابد.

📍برخلاف دیدگاه بسیاری ازمتخصصان، توسعه یك فرآیند سخت‌افزاری نیست بلكه یك مفهوم نرم‌افزاری است كه به مرور باعث تغییر نگرش انسان‌ها می‌شود و از دل آن جریان توسعه اتفاق می‌افتد.

📍توسعه یك فرآیند تربیتی است كه انسان‌های توسعه نیافته را به توسعه یافته تبدیل می كند. توسعه نیاز به آموزش دارد و بدون سیستم آموزشی موثر راه به جایی نخواهد برد. تربیت انسان در مسیر توسعه یكی از اولویت‌های اساسی است که اگر به آن توجه نشود، هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

📍منابع در دنیای امروز بسیار متحول شده است. مهمترین منبع انسان، عقل اوست چرا كه اگر جامعه‌ای بتواند عقلانیت را در سرزمین خود ایجاد كند به همه چیز خواهد رسید.

📍دوران این ایده كه نفت منبع اصلی و طلای ناب محسوب می‌شود، گذشته است. چرا كه انسان می‌تواند با عقل خود از شن نیز ثروت تولید كند.

📍ما باید نگرش خود را نسبت به موضوع توسعه تغییر دهیم. تأكید می كنم كه توسعه یك فرآیند تربیتی است كه همة اقشار جامعه را می توان با آموزش تغییر و در راستای موفقیت و توسعه سوق داد. 

🌏تربیت و توسعه
@IranHumanDevelopment
◾️چهلمِ امام _ ۱

🔹خوش‏خويى، عبادت است و سكوت، زينت.
#سیدالشهدا_علیه‌السلام

🔻منبع: تاريخ اليعقوبى، ج ۲ ص۲۶۴

🌏 تربیت و توسعه | مرتضی نظری
@IranHumanDevelopment
❗️واکنش علی مطهری به نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی

◀️ مگر مردم برده شما هستند كه باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟!

◀️ چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب خلاف شؤون مرجعیت است؟/ ایسنا

🌏تربیت و توسعه| استقلال مرجعیت شیعه
@IranHumanDevelopment
📍تاریخ

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به صحبت های تند محمد یزدی در سال ۸۸:
"متأسفانه ایشان بر اثر مشکلات جسمی، گاهی دچار عصبانیت می‌شود و عجولانه اعلام نظر می‌کند، سال‌هاست که جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است و ارسال سلام"
🔻عصر ایران

🌏تربیت و توسعه | استقلالِ مرجعیت
@IranHumanDevelopment
🌍 فرزندانمان را با دیرینه فرهنگی و تمدنی‌شان آشنا کنیم

📍 روز جهانی صدور منشور پرافتخار حقوق بشر کوروش بزرگ، بر همه عاشقان ایران دوستداران پیشرفت و توسعه میهن عزیزمان گرامی باد.

🏳هفتم آبان (۲۹ اکتبر) روزی است که در تقویم های جهانی، کورش به بابل وارد می‌شود و منشور استثنایی خود را به عنوان یک فرمان صادر می‌کند.

🏳اصل این منشور اکنون در موزه بریتانیای لندن، و کپی آن در تالار سخنرانی‌های سازمان ملل متحد، به عنوان اولین منشور جهانی در ارتباط با حقوق بشر قرار دارد.

🏳گفتني اينكه کورش بزرگ در زمانه ای که هیچ امپراتور و سزار و رهبر سیاسی وجود نداشت که در شناسنامه اش جز جنگ و خشونت و در نهایت اندکی رفاه و دادگری برای فقط بخشی از ملت خویش، یعنی «بزرگان و نجبا» وجود داشته باشد، هدیه ی کورش بزرگ نه تنها به مردم خویش که به مردمان سرزمین های دیگر، مجموعه ای بود از آزادی مذهب، آزادی محل کار و زندگی، فراهم سازی زمينه رفاه و شادمانی همه مردمان و مهم تر از همه حذف بیگاری و بردگی. 

📍 فرزندانمان را با دیرینه فرهنگی و تمدنی‌شان آشنا کنیم

🌏 تربیت و توسعه | هویت ملی
@IranHumanDevelopment
🌍 روز جهانی صدور منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، بر همه عاشقان ایران و دوستداران پیشرفت میهنِ عزیزمان گرامی باد
📍فرزندانمان را با دیرینه فرهنگی و تمدنی‌شان آشنا کنیم

🌏 تربیت و توسعه | هویت ملی
@IranHumanDevelopment
📍حسین ...

#وارث_آدم

🌏تربیت و توسعه | نَه به ظلم
@IranHumanDevelopment
📍حسین ...

◼️اربعین حسینی تسلیت
چراغِ آگاهی و ستم ستیزی، پر فروغ باد

🌏 تربیت و توسعه | حضرت زینب(س)
@IranHumanDevelopment
HTML Embed Code:
2024/06/11 02:43:03
Back to Top