TG Telegram Group Link
Channel: دکتر هادی خانیکی
Back to Bottom
🟠هادی خانیکی: تضعیف گفت وگو، فرهنگ سکوت را حاکم می کند/ توسعه با عدم استقلال دانشگاه حاصل نمی شود

🔹دومین جایزه استاد دکتر محمد قریب، روز جمعه در حالی برگزار می شود که هادی خانیکی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری و دبیر گروه علوم انسانی و اجتماعی این همایش، برگزاری آن را گامی برای گفت وگو در میان دانشگاه و جامعه، گفت وگویی در درون دانشگاه و گفت و گویی میان ساحت های مختلف علمی و گفت وگویی در سه حوزه امر علمی، تعهد اخلاقی و مسئولیت اجتماعی از یکسو و تلاشی برای متوجه کردن شکاف و گسست میان دیروز و امروز می داند.
🔹در این راستا، این استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بر استقلال دانشگاه و آزادی علمی تاکید می کند چراکه اگر دانشگاهی مستقل نباشد، نه می تواند نقش توسعه ای در درازمدت و نه نقش موثری در گفت وگو و گسترش آن در جامعه داشته باشد.

مشروح گفت و گو در لینک زیر👇

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1620440
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
@iranethics
◇افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات

◇مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب "افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات" از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۳ با حضور هادی خانیکی، محمدکاظم کاظمی، بصیراحمد حسین‌زاده، فتح‌الله جوادی برگزار می‌شود.

◇۱۴ بهمن ساعت ۹.۳۰
◇مشهد، سه‌راه ادبیات، آمفی‌تئاتر مجتمع دکتر شریعتی جهاد دانشگاهی

🗞 @ettelaatonline
🔸 ettelaat.com
◇این همسایه قدیمی بر گردن ایران و ایرانی حق دارد

◇دکتر هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات در مراسم رونمایی «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد: سیاست سبب شده است ملت افغانستان را همسایه ای که در آیین تمدن و سنت ماست نبینیم و همسایه ای که حقی برگردن ما دارد نبینیم.

◇گزارش را اینجا بخوانید👇
ettelaat.com/0008DR

◇اطلاعات را دنبال کنید👇
اینستاگرامایکس(توئیتر)روبیکابله

🗞 @ettelaatonline
Forwarded from مؤسسهٔ رحمان
🎬 ویدیوی نشست «روزنامه‌نگاری و جامعه مدنی» در یوتیوب رحمان قرار گرفت. هادی خانیکی، نیلوفر قدیری و سعید ارکان‌زاده یزدی سخنرانان این نشست بودند که ۱۶ مرداد ۰۲ به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

▫️نشست روزنامه‌نگاری و جامعه مدنی چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های جامعه مدنی است که در موسسه رحمان برگزار شد.

🔻از لینک زیر ببینید:
https://youtu.be/eKIb4_pRlfA?si=eokGOnxH3YCtT8MD

@rahmaninstitute
اعتراض و مطالبه گری نشان از این دارد که افراد به این بلوغ روانی رسیده اند که بتوانند احساسات و نیازهای خود را تشخیص دهند، حقوقشان را بشناسند و به صورت جرأت مندانه و بدون تضییع حق دیگری یا اضطراب و احساس گناه، حق خود را مطالبه نمایند.
از سمت دیگر مطالعات انجام شده نشان داده اند تحرکات جمعی مانند شورش ها، اعتراضات و انقلاب ها تاثیرات منفی یا مثبتی بر سلامت روان افراد جامعه دارند.
تأثیرات منفی شامل افزایش افسردگی، اختلال استرس بعد از سانحه، علائم اضطرابی، مصرف الکل و خودکشی حتی در افرادی که به شکل مستقیم درگیر اعتراضات یا خشونت نبودند گزارش شده است.
یکی از عوامل خطر شناخته شده برای آسیب های غیرمستقیم روانی ، میزان مواجهه و نحوه آگاهی یافتن افراد از طریق محتوای ارائه شده توسط رسانه ها است.
مطالعاتی هم نشان داده اند که در برخی از جوامع ، اعتراضات اجتماعی نتایج مثبتی مانند کاهش افسردگی و خودکشی به دنبال تقویت احساس همبستگی و تجربه جمعی تخلیه هیجانات منفی به دنبال داشته اند.
پرواضح است که نقش رسانه ها در تمامی مراحل فوق قابل توجه و حتی تعیین کننده است. خصوصا در عصر دیجیتال که تعامل رسانه و مخاطب دوطرفه بوده و تشخیص اطلاعات معتبر و غیرمعتبر بیش از پیش پیچیده شده است.
در سیزدهمین همایش «سلامت روان و رسانه» صاحب نظران در پنل « اعتراض، روان و رسانه» به گوشه هایی از این مهم خواهند پرداخت.

در اینستاگرام دنبال کنید


@mentalhealthmedia
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 خانیکی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: در جامعۀ فعلی نیازمند بازسازی تشکیلاتی و گفتمانیِ خودمان هستیم

🔹عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: حتماً باید این دوگانۀ قدرت‌محوری و جامعه‌محوری را در جریان اصلاحات کنار گذاشت به این معنا که یک جامعۀ تمایزیافته کار مدنی‌اش را به‌عنوان کار مدنی انجام می‌دهد و کار سیاسی‌اش را به‌عنوان کار سیاسی انجام می‌دهد. این‌ها هم با همان سپهر کلی که تحت عنوان توسعه یا تحت عنوان اصلاح یا تحت عنوان اصولگرا یا هر کدام از مجموعه این‌ها آن جریان را پیش می‌برد.

🔹ما در یک جامعۀ بزرگ‌تری از تحولات قرار داریم که در این جامعه بزرگ‌تر علی‌القاعده نه تنها نیازمند بازسازی تشکیلاتی خودمان هستیم بلکه نیازمند بازسازی گفتمانی هم هستیم؛ بازسازی گفتمان این نیست که با کلمات بازی کنیم، به این معنا است که بگوییم که ما با چه کسانی روبرو هستیم.

@Farsna - Link
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 خانیکی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند انتخابات را نادیده بگیرد.

@Farsna - Link
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
شکاف عمیق میان نهادهای علمی با نهادهای اجرایی
✍️ دکتر هادی خانیکی |
روزنامه اعتماد | ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | شماره ۵۶۹۱

🆔 @HadiKhaniki

«مسئولیت اجتماعی علم»، یکی از مولفه‌های مهم است که اثربخشی و کارآمدی آن بر روش های تخصصی بخش‌های مختلف تاثیرگذار است.
به عبارت دیگر می‌شود آن را به شکل وجهی برای بالا بردن تاثیرگذاری در جامعه درنظر گرفت.
۱) وجه نخست، خود علم است که در حوزه‌های مختلف اعم از علوم انسانی و اجتماعی دانش گرفته تا علوم تجربی و محض همواره مطرح بوده است.
در واقع علم مقوله‌ای است که پیشران توسعه است و به جوامع برای غلبه بر مشکلاتشان کمک می‌کند.
۲) جنبه دوم یا وجه دوم، کاربرد اخلاقی علم است. به این معنا که در حقیقت علم هم به اعتبار صفات ذاتی و کاربردی خود و هم به اعتبار حاملانش که دانشمندان و اندیشمندان هستند، می‌تواند در اخلاقی‌کردن جامعه نقش داشته باشد. منظور از اخلاقی‌کردن جامعه این است که جامعه ای که مبنای مناسبات، روابط و نقش‌هایش را بر علم استوار می‌کند به طور طبیعی اخلاقی‌تر است و مبتنی بر اطلاعات، دانش و تحلیل و تبیین و نظر داده، کنش می‌ورزد.
۳) وجه سوم آن هم که در اینجا مطرح است، مسئولیت اجتماعی علم است. منظور از «مسئولیت اجتماعی» این است که علم به بالا‌بردن و ارتقای میزان انتظام اجتماعی هم در سطح کنشگری فردی و هم در سطح کنشگری جمعی کمک کند. من به اعتبار حوزه تخصصی خودم و اینکه حوزه کاری‌ام در دانشگاه، بیشتر حوزه ارتباطات است، به موضوع نسبت میان ارتباطات و اخلاق حرفه‌ای و اخلاق نهادی علاقه‌مندم. معتقدم وقتی در ارتباطات از مسئولیت اجتماعی صحبت می‌کنیم، بیشتر ذهنمان معطوف اخلاق رسانه‌ای می‌شود.
طبیعتاً مسئله بایدها و نبایدها و هنجارها و ارزش‌هایی که در محیط رسانه و توسط رسانه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر مدنظر قرار می‌گیرند، اما حرف من این است که مسئله اخلاق رسانه‌ای، فراتر از این سطح است، چراکه اخلاق یک مفهوم مجرد و انتزاعی نیست و مفهومی کاربردی است و
به دلیل همین کاربردی‌بودن، التزام اجتماعی آن بیشتر نمایان می‌شود. در واقع بیشتر از آنکه اخلاق در پی اخلاق ارتباطی در حوزه فلسفه اخلاقیات مطرح شود در حوزه اخلاق یا «اتیک» مطرح است. اینجاست که بخش نهادها اعم از نهادهای حرفه‌ای، نهادهای علمی و تخصصی به میان آمده و فراتر از انتظار از کنشگران منتقد یعنی اخلاق فردی سازمانی باید به موضوع پرداخت و عوامل ساختاری و حرفه‌ای را شناخت. در واقع بحث اصلی که به آن می‌پردازم آن است که دایره اخلاق حرفه وسیع‌تر و بزرگ‌تر از مسئولیت‌های فردی و حرفه‌ای است و بیشتر به سمت چهارچوب‌های اخلاق شناسانه در سطوح نهادی اعم از نهادهای مدنی، ملی و بین‌المللی سوق پیدا کرده است.
به این اعتبار که برای پاسخ‌گفتن به التزام اجتماعی، می‌بایست فضای متکثر و متنوع انسانی را اعم از ارتباطات شفاهی، ارتباطات مکتوب و روزنامه‌ها و نشریات گرفته تا ارتباطات مجازی و... را ایجاد کرد و به آن‌ها پرداخت.
در واقع هسته مرکزی اخلاق رسانه‌ای از تمرکز بر کنشگران مستقل به تمرکز بر نهادها از جمله نهادهای علمی و مدنی و حرفه‌ای و دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی رسیده است. برای کاربردی‌کردن این محتوای علمی هم باید فضای گفت‌وگویی بین نهادهای علمی، حرفه‌ای، نهادهای رسانه‌ای و حتی نهادهای رسمی و مدنی را ایجاد کرد تا فاصله‌ها کم شود. هر اندازه گفت‌وگو بیشتر صورت گیرد، دانش تولیدشده در محیط‌های علمی می‌تواند جنبه‌های کاربردی بیشتری پیدا کند. متاسفانه در جوامع در حال گذار و جوامعی نظیر ایران یکی از مسائل مهم، فاصله‌ها و شکاف‌هایی است که میان نهادهای رسانه‌ای و نهادهای علمی و مدنی با نهادهای اجرایی وجود دارد. باید بین این گزاره‌ها، مسائل مشترک را تعریف کرد تا آن‌ها بین حلقه‌ها و حوزه‌های مشترک ابتدا به فهم مسئله و سپس به راه‌حل‌های مسائل برسند.
در دومین پنل سیزدهمین همایش سلامت روان و رسانه، دکتر هادی خانیکی سخنان خود را با تعریف جامعه‌ی شبکه‌ای‌شده آغاز کرد و اعتراض و گم‌شدگی گفت‌وگو را در این محور دنبال کرد.
سخنان دکتر خانیکی را می‌توانید به‌شکل همزمان در اسکای‌روم ببینید و بشنوید.


◇پخش زنده‌ی این رویداد دوروزه (۱ و ۲ اسفند) را در آدرس اسکای‌روم ببینید و بشنوید.

@mentalhealthmedia
Hadi Khaniki
Hadi Khaniki
فایل صوتی سخنرانی دکتر هادی خانیکی، در پنل «اعتراض، روان و رسانه» از پنل‌های روز اول سیزدهمین همایش «سلامت روان و رسانه» با عنوان «جامعه‌ی شبکه‌ای‌شده، اعتراض و گمشدگی گفت‌وگو» - اول اسفند ۱۴۰۲ تهران

@mentalhealthmedia
#نفت_سفید نام #شرکت_شهر پر رونق دهه‌ی ۳۰ شمسی است که حالا حتی ساکنان کنونی‌اش آن را به نام روستا می‌شناسند. این منطقه در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل در شرق استان خوزستان قرار دارد و فرزندانش دردمندانه بر این باورند که شهرشان بی‌زلزله ویران شد.
💢 نفت سفید، نماد شکوه برباد رفته‌ی رونق یک اقلیم نفتی و سرانجام تلخ یک نسخه‌ی نامتوازن توسعه است.
ساکنان این شهر/روستا حالا با کار در معادن سنگ روزگار می‌گذرانند.

🆔 @HadiKhaniki
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Forwarded from اعتمادآنلاین
🔻خانیکی، استاد دانشگاه: گفت و گو در جامعه ما، وسط بازی تلقی می‌شود

هادی خانیکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در سیزدهمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه:

🔹
در جامعه ایران، موقعیتهای اعتراضی از وضعیت خطی به وضعیت سیال نزدیک شده‌اند.

🔹اعتراض و جنبشهای مبتنی بر اعتراض در ایران، گونه متناقض نمایی پیدا کرده است و به مرحله نهفتگی رفته که باید این مرحله را مورد بررسی قرار داد.

🔹معمولا در شرایط اعتراضی، امکان گفت‌وگو دور و یا سلب می‌شود و گفت‌وگو یا بد فهمیده می‌شوند یا اساسا سراغ آن نمی‌روند.

🔹گفت‌وگو تلقی به وسط بازی و دیده نشدن حقوق شهروندی دیگر می‌شود. این مشکل امروز است، در حالی که گفت‌وگو کنش است و در این جور موارد باید از کنش گفت و گویی صحبت کرد./ جماران

#سیاسی

@EtemadOnline
Forwarded from دیروزنامه (مصطفی رحیمی مشکله)
#روزنامه_گردی

🗞روزنامه حیات نو ۳۰ بهمن ۱۳۷۹؛

🔹سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی؛ مشکل محافظه کاران ۲۲ میلیون رای دوم خرداد است.

🔹محسنی اژه ای: ادعای گنجی تخریب من است.
اکبر گنجی: حرف هایتان را ثابت کنید.

🔹خانیکی؛اگر گفتمان دوم خرداد را تثبیت نکنیم باید شکاف نسلها را بپذیریم.

کانال دیروزنامه👇
@baztr
Forwarded from اکوایران
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
📹 نسبت اعتراض با سلامت روان

نسخه صوتی

▫️پنل: «اعتراض، روان و رسانه» در سیزدهمین دوره همایش سلامت روان و رسانه برگزار شد. هادی خانیکی، مدرس دانشگاه در این پنل از اهمیت گفت‌وگو گفت و تاکید کرد که گاه گفت‌وگو، وسط بازی تلقی می‌شود.

▫️محمد رهبری، پژوهشگر علوم سیاسی در این نشست تاکید کرد که برخی کشورها نظیر ایران، آمریکا، اسرائیل و عربستان و ... بیشترین استفاده از ابزارهای محاسباتی پروپاگاندا را می‌کنند.

▫️فاطمه علمدار، جامعه‌شناس هم در این پنل از نسبت خاطرات جمعی گفت، خاطراتی که به عقیده او روی احساس جمعی موثرند و گاه نسل به نسل منتقل می‌شوند، مانند برخی از شادی‌های پس از گل یا خاطره بازگشت درنای امید به ایران.

📺 @ecoiran_webtv
🖤🕊
روایت رنج و امید

مراسم بزرگداشت و سالگرد مرحوم دکتر رضا یوسفیان به صورت مجازی در پلتفرم گوگل‌میت در نشانی زیر برگزار خواهد شد.

📆 چهارشنبه ٢٣ اسفند ١۴٠٢
ساعت ١٩:١۵ تا ٢١:٣٠

📷 Google Meet Video call link:
https://meet.google.com/jrq-oaev-npz

🆔 @hadikhaniki
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
پیام انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برای نوروز ۱۴۰۳

بهارا، زنده مانی، زندگی بخش
به فروردین ما فرخندگی بخش

نوروز عید مهر و دیدار و گفت‌وگو و جشن شادی و شوق و امید فرا رسید و زبان و ذهن و دل انسانی را به نیک‌گویی و نیک‌اندیشی و نیک‌خواهی فراخواند. نوروز باستانی سرفصل نوشوندگی طبیعت، نوزایی تاریخ و نوآفرینی جامعه است. این خود بزرگ‌ترین راز پایایی و پویایی این آئین سازگار با سرشت انسان و جهان است که از دل هر کهنگی و فروبستگی، تازگی و گشودگی می‌آفریند و می‌آورد.

می‌توان در این عید هم سخن کهن بیهقی بزرگ را با همان اندوه و امید زبان حال اکنون خویش دانست که «بر ما سالی گذشت و بر زمین گردشی و بر روزگار حکایتی، امید آن که کهنه رفته باشد به نیکویی و این نو همی آید به شادی».

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات فرا رسیدن این فرصت فرهنگی و ارتباطی را برای احیای سرمایه اجتماعی و خلق فردایی روشن‌تر مغتنم می‌شمارد و تبریک می‌گوید.

متن کامل را در وب‌سایت بخوانید:
https://irancsca.ir/2024/03/15959

🆔 @irancsca
🌱🪻🎆🪻🎆🎆🎆🎆

نوروز و «ندای هنگام»

سال ١۴٠٣ را در بامداد نخستین روز فروردین با دیدار استاد شفیعی کدکنی نو کردم. شوق نوروز و نفس‌های پاک تهران خلوت و نسیم ملایم بهاری مرا به جسارت واداشت که پس از دوسال ناتوانی سرطانی در رانندگی بازهم پشت فرمان بنشینم و فاصله خانه تا منزل استاد را، به‌راحتی برانم. دیداری مغتنم بود و هر لحظه‌اش دفتری در شناخت فرهنگ ایران دیروز و امروز.
استاد از سفر اخیرم به مشهد پرسید و صحبتم در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی پیرامون «رمان به مثابه رسانه». گفتم این سخن بخشی از دغدغه‌های من در سال‌های اخیر است در باب ظرفیت‌های ارتباطی رمان، تئاتر و شعر در ایران. مدعای مرا تأیید کرد و بر نقش و تأثیر شعر به مثابه رسانه تأکید ویژه داشت.
استاد به‌رغم باور به عمق و غنای تاریخی فرهنگ و تمدن ایران که در جهان اسلام یگانه و بی‌بدیل است، نگران امروز و فردای ایران است. نگرانی عمیقی که در یک سوی آن پیچیدگی و زیرکی دشمنان قدیمی ایران و در سوی دیگر سوءتدبیر سیاسی و حکمرانی ناسنجیده قرار دارد. تجزیه و تقابل دو وجه ایرانی و اسلامی فرهنگ تاریخی ما و هزینه کردن دین در پای سیاست و حکومت ضربه‌هایی سخت و جبران ناپذیر به پایداری ایران زده است و می‌زند.
سخن آخر از دو دفتر جدید از منظومه پنج‌گانه شعری استاد است: «نامه‌ای به آسمان» و «رباعیاتی از نیشابور» که در روزهای آخر اسفند به بازار کتاب آمد. پیش از این سه‌دفتر «آینه‌ای برای صداها»، «هزاره‌ی دوم آهوی کوهی» و «طفلی به نام شادی» تأملات معرفتی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دکتر شفیعی کدکنی را به زبان شعر از سال ١٣٣٧ تا دهه‌های اخیر بازنمایانده بود و اینک به تعبیر استاد، «نامه‌ای به آسمان» آن صیرورت تاریخی را به زمانه ما نزدیک‌تر کرده است. شعر «ندای هنگام» از این دفتر حال‌‌وهوای نوروز ما را دارد:
آخرین روزهای اسفند است
از سر شاخ این برهنه چنار
مرغکی با ترنمی بیدار
می‌زند نغمه،
نیست معلومم
آخرین شکوه از زمستان است
یا نخستین ترانه‌های بهار؟

🆔 @hadikhaniki
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
همه از خداییم و به سوی او می‌رویم

حاجیه خانم
محترم السادات رفیعی طباطبایی
مادر گرانقدر همسرم با مولایش علی(ع) همسفر شد و در طلیعه شب قدر، عارفانه و آرام سر بر آستان جانان نهاد. او مظهر سلوک انسانی و اخلاق محمدی بود؛ پارسا زیست و سبکبال پرواز کرد.

گویی از صحبت ما نیک به تنگ آمده بود
بار بربست و به گردش نرسیدیم و برفت

مراسم تشییع و تدفین:
📆 سه‌شنبه ۱۴ فروردین ١۴٠٣
🕔ساعت ۱۰ صبح
📍قطعه ۸۰ بهشت زهرا، ردیف ۸۴


مجلس ترحیم و یادبود:
📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
🕔ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
📍 مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در شهرک غرب، انتهای بلوار دریا، بعد از تقاطع فرحزادی

هادی خانیکی

🆔 @hadikhaniki
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
HTML Embed Code:
2024/06/08 05:36:58
Back to Top