TG Telegram Group Link
Channel: عصر انديشه
Back to Bottom
📌مصاحبه سعید جعفری خبرنگار المانیتور با استیون والت:

📖استیون والت، چهره برجسته روابط بین‌الملل گفتگوی مفصلی داشتم که بخش‌هایی از نکات مهم آن‌را می‌نویسم:

🔹 احتمال شکل‌گیری جنگ گسترده در خاورمیانه را بالا نمی‌دانم

🔹ایران و اسرائیل همچنان در «جنگ در سایه» هستند.

🔹حملات موشکی ایران به اسرائیل چندان خطرناک نبود

🔹حمله 🇮🇷 هم کند بود و هم از نظر مقیاس‌ها چندان بزرگ نبود، بیشتر سیگنالی بود که نشان داد ایران خواهان جنگ گسترده‌تر نیست اما در عین حال به 🇮🇱هشدار داد

🔹هیچ دلیلی وجود ندارد که 🇺🇸 مجبور شود در این بحران مداخله کند، به ویژه اگر اسرائیل مخالف خواست آمریکا عمل کرده باشد
به جز نتانیاهو و حماس هیچ‌کس در جنگ گسترده منفعت ندارد اما احتمال وقوع آن کمتر از ۵۰ درصد است

🔹فکر نمی‌کنم اسرائیل در کوتاه‌مدت به ایران پاسخی دهد اما در بلند‌مدت شاهد جنگ سطح پایین مستمر بین دو طرف خواهیم بود

🔹در ۵سال آینده غیرممکن است آمریکا به ایران حمله کند

🔹گرایشی در آمریکا وجود دارد که ایران را ابرقدرت منطقه‌ای بداند اما در واقع ایران چندان هم قدرتمند نیست

🔹اگر ایران سلاح هسته‌ای داشت احتمال حمله نظامی سایر کشورها به آنجا کمتر می‌شد

🔹اما رسیدن به این مرحله آسان نیست و احتمال حمله نظامی به ایران را افزایش می‌دهد

🔹🇺🇸 از نفوذ قابل توجهی بر 🇮🇱 برخوردار است و اگر بخواهد میتواند اسرائیل را از اقدام علیه ایران بازدارد اما در این جنگ از این نفوذ استفاده نکرده

🔹بایدن چاره‌ای ندارد جز اینکه بر 🇮🇱 فشار وارد یا حمایت‌هایش را مشروط کند در غیراین صورت محدودیت واقعی بر اقدام احتمالی 🇮🇱وجود ندارد


#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه اراضی اشغالی

📖محمدمهدی محمدی؛ مسئول میز بررسی‌های راهبردی و بین‌الملل:«ما برای استقرار صلح جنگ می‌کنیم و شما برای استمرار جنگ، صلح را پیشنهاد می‌کنید.» این سخن قیصر امین‌پور، گویی موقف امروز رژیم اسرائیل در مواجه با جمهوری اسلامی را توصیف می‌کند. ایران در برابر ماجراجویی های رژیم اسرائیل اقدام به «عملیات وعده صادق» کرد، این عملیات دستاوردهایی دارد که موارد ذیل به اختصار بخشی از آن است:


۱- بازارسازی فروش تسلیحات پهپادی و موشکی ایران

موفقیت پهپاد‌ها و موشک‌های جمهوری‎اسلامی در این عملیات، در تقابل با قدرت های نظامی جهان، متقاضی خرید آن را افزایش خواهد داد و کشور‌های جهان را به داشتن این جنگ افزار ترغیب خواهد کرد. این عملیات از این جهت برای ایران بسیار پرسود خواهد بود. زین پس بسیاری، در بازار تسلیحات جهان به دنبال خرید سلاح‌های ایرانی خواهند بود.


۲- بازنمایی قدرت بازدارندگی

پیش از این عملیات، اقدامات رژیم اسرائیل علیه ایران، ذیل راهبردهایی بود، که منجر به اقدامات امنیتی، اقدامات نظامی مستقیم غیرعلنی یا نیابتی می‌شد. در برابر آن نیز ایران همواره پاسخ متناسب را در دستور کار داشت، البته به دور از هیاهو و بازخوردگیری رسانه‌ای. «وعده صادق» اما نقطه‌ی عطفی در تقابل با رژیم است. زین پس قوه‌ی عاقله‌ی تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی دکترین اقدام متقابل و متناسب را در سطحی که تجربه شد، پیش رو قرار خواهد داد.


۳- تغییر معادلات سیاسی جهان در غرب آسیا

عملیات «وعده صادق» تقابل ایران با قدرتمندترین تکنولوژی پدافندی در جهان بود. کشور‌های ایالات متحده، انگلیس و فرانسه در کنار رژیم اسرائیل، با همراهی برخی کشورهای عربی منطقه، همگی با بالاترین سطح فناوری پدافندی در جهان به دنبال رهگیری ساده‌ترین کلاس پهپاد‌های ایرانی و موشک‌های میان‌رده کلاس A سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. ناتوانی دسته جمعی این قدرت‌های نظامی در برابر موشک‌های ایرانی، باعث تغییر رفتار آنها در برابر جمهوری اسلامی خواهد شد. حالا گزینه های روی میز آنها تعددی نخواهد داشت. آنها در جریان عملیات وعده صادق به تجربه با قدرت اول غرب آسیا آَشنا شده‌اند.


۴- انفعال «بازیگر دیوانه»

رژیم اسرائیل همواره از سوی غربی‌ها برای ایرانیان به عنوان «بازیگر دیوانه» تصویرسازی می‌شد و نقش چماق را در سیاست «چماق و هویج» آمریکایی‌ها، برای ایران بازی می‌کرد. این عملیات، این چماق را شکست و بازیگر دیوانه را منفعل کرد.


۵- تقویت و تولید سرمایه اجتماعی

شور و شعفی که ملت ایران و مسلمانان جهان در شامگاه 13 اپریل تجربه کردند، در تاریخ کم سابقه است. امروز فلسطینیان و بسیاری از مردمان منطقه، ایران و ولایت فقیه را مهم‌ترین پشتوانه خود می‌دانند. حمله دفاعی ایران سرمایه اجتماعی چشم‌گیری را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه آورد.


۶- اقدام نظامی اخلاقی و مسئولانه جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ایران، ساعت ها پیش از رسیدن پهپادها به حریم هوایی اراضی اشغالی، شروع عملیات را از طریق بیانیه‌ی سپاه پاسداران و صداوسیمای ملی، رسما اعلام کرد. این هشدار به افراد غیرنظامی، که نباید به اماکن نظامی نزدیک شوند، پیوست اخلاق را به عملیات افزود. جمهوری اسلامی برخلاف رویه رژیم اسرائیل با اعلامی رسمی، عملیات انتقامی را به خود منتسب کرد و مسئولیت آن را پذیرفت.


۷- ناکامی رژیم در مناسبات حقوق و روابط بین‌الملل

بعد از عملیات «وعده صادق» رژیمی که در ماه های اخیر، کمتر کنوانسیون و قاعده حقوق بین‌المللی را می‌توان یافت که نقض نکرده باشد، از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست جلسه اضطراری کرد. او به دنبال اعتراض به نقض قواعدی است که خود کمترین اهتمام را به آن ندارد. جمهوری اسلامی در عملیات شگفت‌آور وعده صادق مطابق ماده 51 منشور ملل متحد، اقدام به دفاع مشروع کرد و به احقاق حق ذاتی خود برخاست و اقدامی بی‌نظیر را در عرصه‌ی معادلات میان خود و رژیم به سرانجام رساند.

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌محمد خاتمى در جمع مشاوران خود:

📖عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین المللی صورت گرفت.
عمليات ايران حاوی این پیام روشن بود که اسرائیل تصور نکند که هر جنایت و شرارت و عمل خلاف مقررات مسلم بین المللی انجام دهد و نهادهای بین المللی هم در مقابل آن به وظیفه قانونی خود عمل نکنند بی پاسخ می ماند.
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌محمود احمدی‌نژاد، رییس اسبق جمهوری اسلامی ایران، در تمام ماه‌های تجاوز رژیم جنایتکار به غزه و در هفته‌های گذشته که تنش میان ایران 🇮🇷 و رژیم جنایتکار بالا گرفته است، هیچ واکنشی، مطلقا هیچ واکنشی علیه اسراییل نداشته است.
و در این عبرت‌هاست...

🔗 محمدرضا مهاجر (@MohajerMr)

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌به دلیل وجود حساسیت‌های امنیتی و وضعیت آماده‌باش نیروهای مسلح، رژه روز ارتش، امسال در پادگان لویزان برگزار خواهد شد.

#عصراندیشه
@Asreandisheh
🔗 @Digiato:
«ایتا» کانال فروشگاه پوشاک را به علت انتشار تصویر «چهره» زنان بست
براساس قوانین ایتا، کانال‌های فروشگاهی باید چهره مدل‌ها را به‌صورت «برش‌خورده» یا «محو» نمایش دهند.
مدیر کانال گفت: «صورت مدل‌های ما در فیلم‌های معرفی محصول در ایتا پوشانده می‌شد. یکی دو ماه پیش فیلمی ده ثانیه‌ای منتشر کردیم که چند ثانیه چهره خانم مشخص بود. به ما اخطار دادند که پاک کنید و پاک کردیم. یک‌بار دیگر فیلم دیگری منتشر کردیم که چهره خانم در آن مشخص بود و بعد از آن کانال‌مان بسته شده است.»

🔗 @Abualibina:
اگه ایتا این موضوع را از قبل در «شرایط و ضوابط» سرویس خودش آورده باشه، ایرادش چیه؟ اصلا شاید بخواد فروش پوشاک زنانه (یا مردانه) رو ممنوع کنه. نمی‌تواند؟ طبق کدام قانون حق ندارد؟
شما (فروشنده کالا یا کاربر پیام‌رسان) نمی‌پسندی؟ خب از آن استفاده نکن
به نظر من ایتا نشان داده که میخواد زیست‌بوم و فضای مجازی گلخانه‌ای زیست قشر مذهبی و انقلابی باشه و اتفاقا در این زمینه موفق هم بوده.
همانطور که فرضا زندگی در شهرک پردیسان قم یا محلاتی تهران اقتضائاتی داره، ایتا هم همچین فضا و طبعا لوازمی داره. نمی‌پسندید؟ خب در آنجا زندگی نکنید.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌پینگ‌پنگ موشکی و آینده منازعه‌ی ایران و اسرائیل
۱. پاسخ اسرائیل، قطعی و مستقیم در داخل ایران خواهد بود. طبیعتا این به معنای عدم حمله به منافع ایران در کشورهای پیرامونی نیست که لااقل سوریه آماج حملات آینده رژیم خواهد بود.
این، بدان معناست که موج اول حمله مستقیم به درون قلمروی جغرافیایی ایران خواهد بود.
اسرائیل خواهد کوشید حمله‌ای موثر (اگرچه نه ضرورتا پردامنه‌ای) را ترتیب دهد.
۲. اسرائیل در عین حال که برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها از گسترش جنگ واهمه دارد، بیش از هر چیز می‌کوشد تا با واردساختن ضربات تاکتیکی دردناک (و البته مناسب از حیث رسانه‌ای) مانع از تثبیت قاعده‌ی جدید و تحمیلی ایران شود: حمله‌ی مستقیم از مبداء ایران.
۳. در این میان، اراده‌ی معطوف به تکنولوژی رژیم، به وی در تحقق چنین حمله‌ای دست برتر را خواهد داد. اما مهم و تعیین‌کننده‌تر از حمله‌ی اسرائیل، پاسخ ثانویه‌ی ایران است.
اگرچه رژیم صهیونیستی در حوزه تاکتیکی-تکنیکی دست برتر را دارد. اما بی‌هیچ اغراقی، لااقل از شنبه‌شب و در حوزه راهبردی دست برتر از آنِ ایران است.
ایران از ضربات پیش‌رو چیز بیشتری نسبت به خسارت‌های تحمیل‌شده در این یک دهه‌ متحمل نخواهد شد. از خرابکاری‌های صنعتی و ترورها و...
اما از شنبه‌شب بدین سو،  ترس ایران ریخت و در نتیجه اسرائیل تصویر بازدارنده‌ی خودش را تا اندازه‌ی زیادی از دست داد.
این جدای از پاسخ ثانویه‌‌‌ی ایران خواهد بود که حدود و ثغورش نامعلوم اما احتمالا پردامنه‌تر از وعده‌ی صادق خواهد بود.
پس نتیجه‌ هرچه باشد پیروزی راهبردی از آن ایران است‌. ولو آن‌که پیروزی تاکتیکی سهم رژیم باشد.
۴. طبیعتا اهداف رژیم می‌تواند ترکیبی از زیرساخت‌های هسته‌ای-موشکی و مقرهای ستادی نیروهای مسلح و نیز زیرساخت‌هایی باشد که به نوعی زندگی روزمره‌ی مردم به آن‌ها وابسته است.
مانند زیرساخت‌های مرتبط با حوزه‌ی انرژی. به گونه‌ای که از طریق اختلال در حیات روزمره‌ی توده، ناتوانی نظام را القاء کرده و مردم را به ملامت حاکمیت تشویق کند.
در موج دوم می‌توان در انتظار حملاتی ترکیبی از جنس خرابکاری‌های سایبری، صنعتی و ترور فرماندهان نظامی و دانشمندان هسته‌ای و موشکی بود. و البته حملات تروریستی از جنس جيش‌العدل و داعش و...
۵. در حوزه فنّی دانشی ندارم. اما اگر توان و ظرفیتش در کشور وجود دارد، موتور موشک‌های ایرانی باید دیرتر از طرف مقابل خاموش شود. آخرین موشکی که شلیک می‌شود و اصابت می‌کند باید سهم ایران باشد.
در جنگِ اراده‌ها، پیروزِ معرکه کسی است که آخرین ضربه را زده باشد. فارغ از کمّ و کیف و نتیجه‌ی آن. بخش مهمی از تصویر بازدارندگی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه ناشی از موشک‌هایی بود که مقاومت پس از قبول آتش‌بس از سوی رژیم شلیک کرد. به ویژه در روز آخرِ جنگ.
۶. بر این باورم که پاسخ سخت ثانویه‌ی ایران، امریکایی‌ها را به تب‌وتابِ مهار عملی رژیم و ممانعت عملی (و نه صرفا مخالفتِ نظری) از پاسخ بعدی خواهند انداخت.
امریکای بایدن اگرچه در پدافند عامل از رژیم و حمایت لجستیکی از رژیم کم نمی‌گذارد اما ابدا حالا در شرایطی نیست که جنگی دامنه‌دار در منطقه را تحمل کنند.
۷. من اگر جای تصمیم‌گیران نظام بودم، فهرستی از خطوط قرمز از اهداف در کشور تهیه و به آمریکایی‌ها تقدیم می‌کردم و بی‌هیچ تعارفی آن‌ها را مسئول تبعات هرگونه حمله به آن‌ها معرفی می‌کردم.
حملات با تجهیزات آمریکا (و اگر نگوییم چراغ سبز) لااقل با عدم ممانعت عملی امریکایی‌ها صورت خواهد گرفت.
بازگشت به سیاست پیشارُکبان در شرایط انتخاباتی بایدن می‌تواند صریح‌ترین تهدید برای امریکای بایدن باشد.
۸. برای مدیریت افکار عمومی در پیش و پس از حمله‌ی اسرائیل، می‌بايست مرجعیت رسانه‌ای را به داخل بازگرداند. و این بیش از هر چیز مستلزم سعه‌ی صدر و ارائه اخبار و تحلیل‌های صواب و واقع‌بینانه است. تلخ یا شیرین. مثبت یا منفی. اگر نگاه برآیندی حاکم باشد، خروجی نهایی و برایندِ اطلاع‌رسانی صادقانه، رشد مخاطبین و هم‌راهی-هم‌دلی افکار عمومی خواهد بود.
درست است که هر حقی را گفتن نشاید، اما از آن سو جبهه‌ی حق نیز جز با گفتن حق و حق گفتن تقویت نمی‌شود. سعی شود آن‌چه گفته می‌شود حتی‌الامکان خارج از بازی‌های رایج رسانه‌ای متداول باشد. اثرات مثبتش کمی با تاخیر خودش را نشان خواهد داد. اگرچه در کوتاه مدت کمی برای خودمان تلخ باشد.
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
به وقت فاتحِ خیبر
از هادی معصومی زارع

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌حال وقت رمزگشایی از پاراف‌های متن ریپلای شده است(برای راحتی کار شماره‌گذاری شد):

۱‌.  تهدید برای دوشنبه بالا بود اما با ورود آمریکا برای نجاتشان، آنها سند هلاکت خود را امضا نکردند. از همان ابتدا نیز اصفهان به عنوان یکی از حیاتی‌ترین نقاط کشور مدنظر بود. بر خلاف جوسازی‌ها نیز گزینه پهپادی در کشور اعتبار بیشتری داشت تا F35 و جریکو و ... پس آمادگی هم از نظر مکانی وجود داشت هم نوع سلاح.

۲. پس از تهدید معتبر و قوی در خصوص تغییر دکترین هسته‌ای نظام، ضربه به تاسیسات هسته‌ای منتفی شد و تمرکز بر پایگاه‌های نظامی قرار گرفت. همانطور که در ابتدای بند ۲ آمده، حمله غیرمستقیم به اطراف پایگاه‌های نظامی گزینه رژیم بود که اجرا شد و البته شکست کاملی خورد. هدف برخی تسلیحات در پایگاه هشتم شکاری اصفهان بود که به نتیجه نرسید.

۳ و ۴: همانطور که گفته شد در محاسبات دشمن بن‌بست بدی وجود داشت. حمله مستقیم باعث ویرانی زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی می‌شد و پاسخ جنگ بین جنگ‌ها نیز در چارچوب معادله جدید اعلامی ایران بود. آنها اما نازل‌ترین سطح از منطقه خاکستری را برای پاسخ انتخاب کردند. بنابراین در بند ۴ ذکر شد که تلاش دشمن یک پاسخ نمایشی و میانه است که شاهد آن بودیم اما به دلیل شکست سناریوهای صهیونیست‌ها همین وجه نمایشی آن نیز به محاق رفته است و به نظر به جز برای برخی عناصر خودفروخته در داخل ارزشی ندارد.

۵. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها و مقامات رژیم سعی داشتند بگویند که طرحشان منتفی است و یا تا میانه اردیبهشت خبری از اقدام نخواهد بود تا باعث کاهش هوشیاری ما شده و بتوانند با ضربه‌ای محدود، دستاوردسازی کنند اما همانطور که در بند ۵ گفته شد، ایران بر سناریوهای فریب و جنگ روانی تسلط دارد.

چند نکته تکمیلی:

الف. رژیم توانایی تداوم بیش از این را ندارد و مشخصا با این(حقیقتا سطح نازل اقدام صهیونیست‌ها باعث شده تا نتوان کلمه‌ای برای این رویداد پیدا کرد) هدفش اعلام آتش بس بود اما جمهوری اسلامی همچنان آمادگی و اشراف خود را حفظ خواهد کرد.

ب. همین اقدام نازل صهیونیست‌ها نیز بی‌پاسخ نمی‌ماند. رژیم می‌خواست پیام توانایی نفوذ و عملیات در داخل را بدهد غافل از اینکه فرش از زیرِ پایشان کشیده خواهد شد.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
سیدحسن خمینی در گفتگو با آگاهی نو تایید کرده که یک کف‌بین در سال ۱۳۵۵ در بعلبک به سیدمصطفی خمینی گفته سال دیگر می‌میری، بعدها در سال ۷۳ به سیداحمد‌خمینی هم خبر داده که  شش ماه بیشتر زنده نخواهی بود. و این اتفاق ‌می‌افتد!

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌متوسط هر 3سال یکبار،بیش از3تا5میلیاردمترمکعب درجنوب استان س.وب ‎#بارندگی رخ می‌دهد
-بعلت عدم مدیریت صحیح،این میزان آب باخسارت گسترده،وارددریا شده و ‎#شور می شود
-وزارت نیروقرارست باهزینه بیش از 1.8میلیارددلار!تنها 100میلیون م.م ازاین آب راشیرین‌ ومجددبه استان برگرداند.
#اقتصادسیاسی


https://twitter.com/Homianabadi/status/1780116229677572278?t=lIizyfA-gXCs0zNvV2jkJA&s=19
#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست

📖آیت الله جوادی آملی: مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می زند. یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست.

اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست.

در جریان شعب ابی طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد، یک دعایی را مرحوم کلینی از وجود مبارک پیغمبر نقل می کند که پیغمبر به خدا عرض می کند که خدایا ما امتحان خودمان را در شعب دادیم: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‏»؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز! یعنی اقتصاد. بعد عرض می کند که خدایا، اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری مردم نیست: «فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‏».

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌‍ترویج حجاب با ضرب‌ و‌ شتم...

📖یادداشتی از جعفر شیرعلی‌نیا:
ششم شهریور 1363 هواپیمایی ایرانی ربوده شد.
مقصد نهایی هواپیماربایان بغداد پایتخت عراق بود.
مسافران یک‌هفته در عراق بودند و علاوه بر بازدید از بخش‌هایی از شهر بغداد و بازار این شهر به زیارت کربلا نیز برده شدند.
در هتلی مستقر بودند و دوربین‌های عراقی از آن‌ها فیلم می‌گرفتند و در تلویزیون عراق پخش می‌کردند.

در این میانه یکی از صحنه‌هایی که از تلویزیون عراق پخش شد، در یادداشت روزانه‌ی هاشمی رفسنجانی بازتاب پیدا کرد؛

7شهریور63؛

«امروز مسافران هواپیمای ربوده‌شده را برای زیارت به کربلا برده‌اند.
فیلمی که از سیمای عراق پخش کرده‌اند، خیلی از زنان مسافر را بی‌حجاب نشان داده است.»
13 شهریور پس از یک هفته چالش و پی‌گیری، عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد.
اما مسافران و خدمه‌ی پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند.

این بازگشت‌ها می‌تواند صحنه‌ی یک استقبال ملی باشد..

اما به روایت هاشمی در فرودگاه برای مسافران اتفاق عجیبی افتاد؛
«حدود سی نفر از آن‌ها را دادستانی انقلاب [تهران]، برای تحقیق در مورد رفتار آن‌ها در عراق از فرودگاه به زندان اوین برده.
به نظر می‌رسد [دادستانی انقلاب] کار خوبی نکرده، تذکر دادم که آزادشان کنند.»

حدود یک ماه قبل از این اتفاق دادستان عمومی تهران بیانیه‌ی تندی داده بود که متولیان ادارات، مکان‌های عمومی، هتل‌ها،تالارهای برگزارکننده‌ی جشن عروسی باید بانوانی را که «رعایت حجاب و پوشش صحیح اسلامی را نمی‌کنند»، راه ندهند وگرنه خودشان تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

همین ایام چند روزی تهران شاهد تظاهرات‌هایی علیه بدحجابی بود که گاه با خشونت‌هایی عجیب و غریب همراه می‌شد.

ناطق نوری وزیر کشور در سخنانی با وجود انتقاد از بدحجابی‌ها از کارهای انجام گرفته در این تظاهرات‌ها هم انتقاد کرد و گفت:

«آیا شما انقلابی هستید؟
قطعا حزب‌الله مشت به چشم بی‌حجاب نمی‌زند.
تیغ نمی‌کشد و نسبتِ زنا به کسی نمی‌دهد.»

هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه با حمله به بدحجاب‌ها، از اصل اعتراض‌ها دفاع کرد و گفت:
«اگر منتسبین حکومت وظیفه‌شان را به‌خوبی انجام ندهند، مردم خودشان وارد صحنه می‌شوند.»

اما می‌گفت هنوز لازم نیست مردم برای مقابله با بی‌حجابی به صحنه بیایند و هر وقت لازم شد از مردم می‌خواهند که بیایند.

هاشمی برخی کارهای خشن را کار حزب‌اللهی‌ها نمی‌دانست اما به حزب‌اللهی‌ها توصیه می‌کرد:
«شما که به یک آدم بی‌حجاب فحش می‌دهید، او هم ممکن است به مقدسات شما فحش دهد.»

حضور موتورسواران در تظاهرات‌ها چهره‌ی وحشتناکی به اعتراض‌ها علیه بی‌حجابی می‌داد و زن‌ها و بچه‌ها را وحشت‌زده می‌کرد؛

وحشتی که با شکستن شیشه‌های مغازه‌ها چندبرابر می‌شد.سوم مرداد هاشمی روایتی از جلسه‌ی سران قوا با حضور امام دارد؛

«شب، مهمان احمدآقا بودیم.
آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنه‌ای و [‌میرحسین] موسوی بودند.
امام هم در این جلسه شرکت کردند؛
حالشان خوب است.
درباره‌ی تظاهرات حزب‌الله علیه بی‌حجابی بحث شد.
بعضی فکر می‌کنند کار خوبی شده است و انجام این تظاهرات تهدیدی برای بی‌حجاب‌ها بوده است.»

با وجود انتقادها از تندروی‌ها، دوباره این تظاهرات‌ها با همین روش در سال‌64 تکرار شد.
اواخر فروردین 64 دوباره تهران صحنه‌ی تظاهرات علیه بی‌حجابی بود. یادداشت هاشمی در 28 فروردین بسیار خواندنی است:
«شب مهمان نخست‌وزیر بودیم؛
در آن‌جا درباره‌ی حرکات موتورسواران حزب‌اللهی در خیابان‌ها و برخورد آن‌ها با افراد بی‌بندوبار‌ که این روزها اوج گرفته است‌ بحث شد. مقرر شد، بدون این‌که انتقاد تندی از آن‌ها شود، از عملشان جلوگیری شود،
زیرا اعلامیه‌ی بی‌امضایی برای دعوت به تظاهرات علیه جنگ پخش شده و شاید لازم باشد که در روز شنبه نیروهای حزب‌اللهی هم در خیابان‌ها باشند.»

آن‌ها در خیابان ماندند و اعتراض‌های خشن تا چند روز ادامه یافت.
هاشمی، 1 اردیبهشت:
«آقای ناطق، تلفنی، مشکل کنترل حزب‌اللهی‌ها را مطرح کرد؛ مخصوصا پس از تایید رئیس‌جمهور در نمازجمعه‌ی گذشته.
قرار شد که با خود آقای خامنه‌ای صحبت شود که مشکل را حل کنند.»

دو روز بعد رئیس‌جمهور مصاحبه کرد:
«این تظاهرات هر چه بود و هرگونه بود و هر چند روزى بود، كافى است و دیگر ادامه پیدا نكند...
بعضى اتفاقات كه افتاده از جمله وارد یك مطب شدن یا مثلا داخل یك كافه كه چاى می‌‏خورده‌‏اند رفتن، كار حزب‌اللهی‌‏ها نبوده و كار گروه‌هاى نفوذى است...
احساسات مردم را در مقابل بدحجابى و گرایش به فساد و فحشا و منكرات قبول می‌كنیم و مردم را محق می‌دانیم، اما آن احساسات و تندروى‌‏ها را قبول نمى‌‌‏كنیم.»

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

📖رئیس شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد.
ریچارد ‌هاس در یادداشتی که از سوی فایننشال‌تایمز منتشر شده، نوشت:
🔻 حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل یک خط قرمز مهم را زیر پا گذاشت. این اولین‌باری بود که ایران از خاک خود و توسط نیروهای نظامی‌اش به صورت مستقیم اسرائیل را هدف قرار داد. جنگ قبلی ایران علیه اسرائیل در سایه و عمدتا از طریق نیروهای نیابتی‌ای نظیر حزب‌الله یا حماس انجام می‌گرفت که هرچند از حمایت ایران برخوردارند اما در خارج از مرزهای این کشور فعالیت می‌کنند.

🔸 هدف این حمله، ایجاد بازدارندگی در برابر حملات آینده اسرائیل و ارسال این پیام به تل‌آویو بود که دیگر نمی‌تواند بدون متحمل‌شدن هرگونه عواقبی فرماندهان نظامی ایران را هدف قرار دهد.

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌انتقاد رورنامه کیهان از مواضع هزینه‌زا فضائلی( به عنوان سخنگوی بیت رهبری)

۱- چند روز قبل و در حالی که نیروی انتظامی به اجرای وظیفه قانونی و شرعی خود در مقابله با کشف حجاب برخی از خانم‌ها در انظار و اماکن عمومی مشغول بود (و هست‌) و این اقدام پلیس با هجوم گسترده و پُرحجمی از سوی دشمنان بیرونی و پادوهای داخلی آنها رو‌به‌رو شده بود 
(و هنوز هم رو‌به‌روست‌)، برادر عزیزمان جناب آقای مهدی فضائلی که از ارادت نگارنده به خود بی‌خبر نیست، در توئیتی ضمن اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب که 
«‌کشف حجاب هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است‌» نوشته بودند «‌منتها‌... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم، کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.
پ.ن: بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند‌»!
۲- توئیت یاد شده با موج گسترده‌ای از اعتراض و انتقاد نیروهای مؤمن و وفادار به اسلام و انقلاب رو‌به‌رو شد چرا که، مدتی است پدیده پلشت و خانمانسوز کشف حجاب به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی توده‌های عظیم مردم مسلمان و پاکباخته کشورمان تبدیل شده است و از بی‌توجهی برخی مسئولان و مراکز نسبت به این پدیده ناهنجار به شدت گلایه دارند و حالا که نیروی انتظامی با امکانات اندک خود پا به میدان نهاده و تلاش مؤمنانه و وظیفه‌شناسانه‌ای را برای مقابله با کشف حجاب آغاز کرده است، انتظار همگان آن است -و انتظار عاقلانه‌ای نیز هست- که از تلاش این نیرو قدردانی شود ولی توئیت برادر عزیزمان -شاید بی‌آن که بخواهند- این‌گونه نبود! این نکته نیز بدیهی است که احتمال بروز خطا در امور فراگیر و کارهای بزرگ همیشه وجود دارد و به قول معروف «‌فقط کسانی که دیکته نمی‌نویسند، غلط ندارند‌»! راه‌کار اما، تذکر مشفقانه همراه با قدردانی است.
۳- اکنون -با عرض پوزش- این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند‌»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟! 
برادر فضائلی عزیز! 
الف- بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو‌» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد. توضیح آن که
بیت معظم‌له حتی از به کار‌گیری واژه «‌یک مقام آگاه‌» نیز به شدت پرهیز می‌کند! از این روی، نظری که جنابعالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، خارج از روال یاد شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است.
ب- روز یازدهم ماه مبارک رمضان ۳۱/۰۵/۱۳۸۹ 
حضرت آقا در دیدار دانشجویان با ایشان درباره نظراتی که به حضرت ایشان نسبت داده می‌شود، می‌فرمایند:
 «یک سؤالی هم در خلال صحبت بود، من این را گاهی بیرون هم شنیده‌ام. می‌گویند آیا ما هم باید مثل رهبری موضع بگیریم یا نه؟ خوب، رهبری یک تکلیفی دارد، ما یک تکلیف دیگر داریم. ببینید، مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل می‌کند که اجراء کنند، مطلقاً چنین چیزی نیست. اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطایی است، اگر نسبت بدهد، گناه کبیره‌ای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحاً اعلام می‌شود، همینی است که من صریحاً اعلام می‌کنم‌».
برادر فضائلی عزیز! آنچه جنابعالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید اولا؛ً با نظر صریحاً اعلام شده حضرت ایشان مغایرت دارد. آنجا که می‌فرمایند «‌مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل می‌کند‌». و ثانیاً؛ با داب و روش بیت معظم‌له ناهمخوان است چرا که هرگاه رهبر معظم انقلاب تذکری را ضروری بدانند از طریق بیت به مسئولان ذی‌ربط اطلاع می‌دهند. مخصوصاً اگر این تذکر خطاب به نیروهای نظامی و انتظامی باشد. ثالثاً؛ برفرض که چنین تذکری داده شده باشد، به یقین چنانچه نظر حضرت آقا، تذکر علنی بود، به‌گونه علنی مطرح می‌فرمودند و حال که علنی مطرح نکرده‌اند، چرا حضرتعالی این تذکر را - برفرض واقعی بودن-
علنی کرده‌اید؟! 
۴-‌ و بالاخره، اشاره به این نکته نیز ضروری است که برخی از جریانات کج‌اندیش و بداندیش تلاش کرده‌اند جناب فضائلی را -خدای نخواسته- مخالف برخورد جدی با پدیده کشف حجاب معرفی کنند و حال آن که ایشان در صدر توئیت خود به نظر حضرت آقا اشاره کرده‌اند که کشف حجاب را هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی دانسته 
و بر ضرورت مقابله با آن تأکید داشته و دارند.
📎حسین شریعتمداری

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌مالک نماوا: بی‌تعهدتر از بازیگران و هنرمندان ندیده‌ام! پول بده هر کاری می‌کنند

🔹محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس شاتل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا به دیجیاتو گفته: ۲۰۰۰میلیارد تومان روی نماوا سرمایه گذاری کرده‌ایم. هر قسمت یک سریال معمولی ۳میلیارد و هر قسمت سریال سووشون ۸میلیارد شده. بی‌اخلاق‌تر و بی‌تعهدتر از بازیگران و هنرمندان ندیده‌ام! پول بده هر کاری می‌کنند!

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند

📖محمدجواد ظریف، وریر خارجه پیشین: ترامپ از بنده چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما که اجازه برای مذاکره نداشتیم. اما آقای بولتون در کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» کاملاً تشریح می‌کند که هربار ایشان تا مرز استعفا پیش رفت برای اینکه مانع از مذاکره شود. خیلی هم با آب و تاب توضیح می‌دهد که در هر دو مورد استعفا نامه‌اش را نوشت و وقتی مذاکره صورت نگرفت خیالش راحت شد. اما همین نشان می‌دهد، اگر بنده با آقای ترامپ مذاکره کرده بودم یا آقای دکتر روحانی مذاکره بودند، نهایتاً همین بولتون بودند که باید این مذاکرات را به نتیجه می‌رساندند.

◀️ قرارداد آی پی سی که می‌توانست بلافاصله بعد از برجام اجرایی شود، تا سال ۹۶ که ترامپ در کاخ سفید بود، توافقی صورت نگرفت. فرض کنید بعد برجام چندین قرارداد در ایران بسته شده بود و شروع  به سرمایه‌گذاری در منابع نفتی و گازی ایران کرده بودند، شرایط چقدر متفاوت بود.

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران؛ نیاز به مذاکره نیست، دولت رئیسی تغییر ریل‌گذاری کرده

روزنامه کیهان نوشت:  یک سؤال؛ آیا مذاکره با آمریکا، برای ایران نیز حکم «امتیاز» و «برگ برنده» را دارد؟ پاسخ قطعا منفی است. تجربه ثابت کرده است که آمریکا در مذاکره، به دنبال نتیجه‌ای است که از طریق «جنگ» یا «تحریم» به دنبال آن بوده و چون نتوانسته از آن طرق، به نتیجه مطلوب خود دست یابد، راه سوم که همان مذاکره است را انتخاب کرده است.

🔹ما در قریب به سه سال اخیر شاهد هستیم که «دیپلماسی پویا و فعال منطقه‌ای و جهانی» جای «دیپلماسی انفعالی» را گرفته و این تغییر ریل گذاری، دستاوردهای بزرگی را در پی داشته است.

#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌روزنامه جمهوری اسلامی: دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

🔹فقر، توفنده‌ترین دشمن زندگی و ایمان است. این جناح حاکم باشد یا آن جناح فرق نمی‌کند. اتفاقا کسانی که خود را نماد دین معرفی می‌کنند اگر کم بگذارند و یا حتی به‌رغم همه توان نتوانند کار را پیش ببرند، ایمان مردم بیشتر آسیب می‌بیند. پس به صدای بلند باید هشدار داد مسئولان محترم دولت را که حواس‌شان را جمع و تلاش‌شان را افزون‌تر کنند در برابر دشمن غدار که فقر اسم دیگر آن است.


#عصراندیشه
@Asreandisheh
HTML Embed Code:
2024/05/13 23:00:04
Back to Top