TG Telegram Group Link
Channel: انسان شناسی و فرهنگ
Back to Bottom
حراج‌های هنری در دنیای هنر معاصر
گردآوری و ترجمه: ونوشه شکری

حراج‌های هنری از جمله موقعیت‌ها و عرصه‌های معتبر و مهمی است که به درخشش بیشتر هنرمندان و همچنین بالابردن ارزش‌های هنری کمک می‌کند؛ اما پشت پرده آنها قوانین و مسائل زیادی است تا آثار هنری بتوانند آن را طی کنند و در این حراجی‌ها به نمایش درآیند. حراج‌های هنری در تحولات سده ۱۸ و ۱۹ مورد استقبال علاقه‌مندان هنر و عموم مردم قرار گرفتند. تا قبل از تحولات سیاسی و اجتماعی سده‌های ذکر شده، در جهان، هنرمندان و آثار هنری بیشتر در خدمت حکومت و دربار بود که باگذشت زمان به‌تدریج هنرمندان مستقل به فعالیت­های خود ادامه دادند و با اجتماع و مردم تعامل بیشتری برقرار کردند.

متن کامل در:
B2n.ir/r23636
مستند از خانه شماره ۳۷
کاری از محسن شهرنازدار و سام کلانتری
حضور رایگان
کارگردان: محسن شهرنازدار و سام کلانتری
مدت زمان فیلم: ۴۰ دقیقه
زمان پخش: ساعت ۱۷
تاریخ اکران: ۲۹-۱-۱۴۰۲
برگزار کننده: موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
مکان: تهران، بهارستان، خیابان پامنار، کوچه خلیلی مفرد، کوچه آقا موسی، بن بست اول ، پلاک ۱
تلفن: ۳۶۳۴۸۷۵۸-۰۲۱

مستند از خانه شماره ۳۷
صدودهمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان

به هر تقدیر، و با هر نگاه و تحلیلی، صادق هدایت یکی از قله‌های فرهنگ معاصر ایران است. قصه‌ها و نوشته‌های این نویسنده بزرگ و جانی، نیازی به تعریف و تمجید ندارد. او اثر خود را بر ادبیات معاصر ایران گذاشته و اگر صداهای متنوع و مختلف موافق و مخالف درباره شخصیت و آثار او شنیده می‌شود، ناشی از این تاثیرگذاری است. او از جمله بزرگانی است که هم بودنش محسوس بود هم نبودنش. هم در زندگی کوتاه ولی پربار خود موثر بود هم در خودکشی‌اش.
مستندها و نوشته‌های زیادی درباره او در دست است ولی شاید در تنها مستندی که صادق هدایت را با ادبیات و روایت خودش می‌شناسیم، مستند «از خانه شماره ۳۷» است. اثری که تولیدش بیش از شش سال طول کشیده.
امر مبتذل دموکراتیک
فرشین کاظمی‌نیا

🏞تصویر: یک بازار مبتذل (بنل)، در فرانسه، اواسط قرن هفدهم

تعریف ابتذال کاری سهل و ممتنع است. از سویی همه می‌دانند که آن‌چه در سلیقه‌ی سطوح بالا نمی‌گنجد و عوام به آن دست می‌یازند؛ مبتذل است، و از سویی دیگر، نفس این تمایز واجد ارزش‌گذاری ماهوی است که مصادیق آن را به‌دشواری می‌کشاند.

تمامی معادل‌های این واژه[۱] همین کارکرد را دارند. کار پیش پا افتاده، عامیانه یا مانند این‌ها.  پیش‌فرض ورود به این مفاهیم، گاه با نقد و شائبه‌ی مواجهه با امر منفی همراه است که می‌باید متوجه‌ی آن بود.

به‌عنوان مثال در دوران قرون وسطی، در نظام فئودالیسم فرانسه، به ابزار کشاورزی- مانند ظروف شراب‌کشی- یا برخی آسیاب‌ها یا وسایل زندگی مانند اجاق‌ها و تنورهای نان‌پزی یا حتی اسب‌ها و بازارهایی که به‌طور جمعی، با پرداخت مبلغی به اربابِ صاحب‌ابزار یا صاحب‌زمین   قابل استفاده می‌شد؛ «مبتذل» (بَنَل) می‌گفتند و  جدا از کاربرد طبقات بالا بود و به دهقانان تعلق می‌گرفت.

ادامه متن در:
B2n.ir/k95010
Forwarded from نامه فرهنگ
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مرکز ملی دیداری شنیداری فرانسه
مارگریت دوراس: اقتباس رمان در سینما

ترجمه از فرانسه به فارسی: ناصر فکوهی
ویرایش و زیرنویس: پگاه دودانگه

#تصویر_فرهنگ
نامه فرهنگ، ۱۴۰۳
کلود لوی استروس و زایش انسان شناسی | ناصر فکوهی

تعداد صفحه ۳۴۰
نوبت چاپ اول
قطع کتاب رقعی
نوع جلد شومیز
زمانی که لوی استروس در دههٔ ۱۹۳۰ و پس از تحصیل در رشتۀ فلسفه، برای مأموریتی اداری عازم ایالات متحد آمریکا شد و سپس به دلیل شروع جنگ تا پایان آن در همان کشور باقی ماند، هیچ کس (و پیش از همه خود او) تصوّر نمی کرد که او انقلابی عظیم در علوم اجتماعی و به ویژه در انسان شناسی به پا کند. او، زمانی که در جنگل های آمازون با انسان هایی از «جوامع ابتدایی» روبرو شد، توانست به درک پدیدۀ «انسان» برسد؛ پر شور ترین و راز آمیزترین پدیده های که می توانست اندیشۀ او را برای تمام عمر به خود مشغول کند

در همین سال ها در آمریکا و در گروه های مهاجر اروپایی بود که از ملاقات و دوستی لوی استروس و رومن یاکوبسن ــ و با دو جلد کتاب انسان شناسی ساختاری که با فاصلۀ بیست سال از یکدیگر منتشر شدند ــ «ساختار گرایی» در حوزۀ انسان شناسی زاده شد. استروس از دهۀ ۱۹۵۰ به بعد بر تمام عرصه های اندیشۀ فلسفی، اجتماعی و حتی سیاسی تأثیرگذار بود. با وجود این، اندیشۀ او را نباید به ساختار گرایی و نظریات ساختاری شناختِ جوامع انسانی محدود کرد.

آنچه اندیشۀ لوی استروس را چنین سرشار، پرشور و تأثیرگذار می کرد، بیش و پیش از هر چیز، نگاه تازه ای بود که او به پدیده های انسانی داشت؛ ارزش جدیدی که او برای ساختارهای اسطوره ای و به ظاهر خیالی و سطحی قائل بود. از این رو، اگر فروید توانست ارزش رؤیا و ناخودآگاه انسانی را در قالب روانکاوی بر همگان آشکار و در نتیجه برای همیشه علوم شناختی، روانشناسی و روان پزشکی را زیر و رو کند، استروس نیز تحولی مشابه را در علوم اجتماعی ایجاد کرد و این کار را با بیرون کشیدن اسطوره ها از لا بلای متون کهن تاریخی و بازتفسیر آن ها، در پرتوِ دانش و فرهنگ عظیم خود، به سرانجام رساند.
انسان‌شناسی و فرهنگ برای ادامه کار به کمک های مردمی نیاز دارد
گزارش مالی کمک ها و هزینه های موسسه در فروردین ماه 1403 در روزهای آینده منتشر می‌شود. از همیاران مالی فردی و نهادی که مایل به کمک هستند خواهشمندیم در صورت تمایل کمک مالی خود را  در این چند روز  به حساب کارت ما واریز کنند/ با تشکر از همیاری همیشگی شما/

بانک تجارت به نام ناصر فکوهی

کارت شماره
5859 8310 5485 8245

به عنوان یک نهاد غیر تجاری، مدنی، علمی و بین رشته ای،  بدون کمک شما، انسان شناسی و فرهنگ بر جای نخواهد ماند.

افزون بر دوستانی که کمک های موردی می کنند، تعداد حامیان منظم در حال حاضر 156 نفر است و امیدواریم با پیوستن شما بتوانیم شبکه‌ای واقعی برای  همیاری و  کمک سازمان های مدنی به یکدیگر در این شرایط سخت به وجود بیاوریم. فراموش نکنید کمک های مالی حتی کوچک شما اگر از سوی تعداد زیادی از افراد، منظما انجام شود می توانند منشا کارهای بزرگی باشند.
معرفی کتاب «شهدای کربلا؛ نمادها و مناسک در ایران مدرن»
ملیحه درگاهی

📚آقایی، کامران اسکات. شهدای کربلا؛ نمادها و مناسک در ایران مدرن، ملیحه درگاهی، انتشارات یکشنبه، اسفند ۱۴۰۲، ۲۲۲ صفحه

کتاب حاضر به بررسی دگرگونی چشمگیر آیین‌ها و نمادهای شیعی ایرانی در ماه محرم که بر نبرد کربلا در قرن هفتم تمرکز دارد، می‌پردازد. الگوهای دگرگونی‌ای که از اواسط قرن نوزدهم تا نزدیک به پایان قرن بیستم ردیابی شده است، در تلاش برای نشان‌دادن راه‌های گوناگونی‌اند که در آن‌ها فرایندهای مدرنیزاسیون بر جامعه‌ی وسیع‌تر و بر پویایی‌های سیاسی و فرهنگ دینی ایران تأثیر گذاشته است. امید است با نگاهی به مراسم مذهبی مردمی محرم بتوان درمورد این موضوع روشنگری کرد که چگونه جنبه‌های منتخب فرهنگ عامه، سیاست و جامعه دررابطه‌با دگرگونی‌های گسترده‌تر ناشی از مدرنیزاسیون دولتی و نفوذ بین‌المللی تغییر کرده یا در برابر تغییر مقاومت کرده‌اند.

متن کامل در:
B2n.ir/h44456
انتشار هفتگی کتاب «فرهنگ انسان‌شناسی اجتماعی و فرهنگی»: بخش سوم، نمایه موضوعی مدخل‌ها

📚ویراستاران ارشد: آلن بارنارد و جاناتان اسپنسر/ گروه نویسندگان ترجمه: گروه مترجمان / سرویراستار فارسی: ناصر فکوهی / انسان‌شناسی و فرهنگ

بخش سوم / نمایه موضوعی مدخل‌ها: انگلیسی – فارسی A-K: این بخش و بخش‌هایی که پس از آن به صورت نمایه‌ها و اسامی خاص و تشریح واژگان می‌آیند، در کتاب اصلی در انتهای کتاب آورده شده‌اند. اما ما برای استفاده از ابتدای کار، آنها را از آغاز می‌آوریم. واژه‌هایی که سیاه شده‌اند یا جزو مدخل‌ها هستند و یا در فرهنگ تشریحی کتاب آمده‌اند. واژگانی که سیاه نشده‌اند یا به آغاز مدخل مربوط می‌شوند و یا به صفحه آن واژه در فرهنگ تشریحی. در مواردی که در برابر یک واژه انگلیسی بیش از یک واژه فارسی آورده شده است، هم‌فکری بالایی نسبت به برگردان در فارسی وجود ندارد. واژگانی که به صورت ایتالیک آورده شده‌اند به نام مجله‌ها و کتاب‌ها یا برخی اسامی خاص مربوط می‌شوند.

متن کامل در:
B2n.ir/m27867
متن سخنرانی برای دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران
علی بلوکباشی

به نام یکتایی که انسان خردورز را آفرید، با درود به همۀ عزیزان

این مجلس از شب‌های بخارا به نام دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران تشکیل یافته و بسیاری از اهل اندیشه و قلم و علاقه‌مندان به این اثر برای تجلیل از پدیدآورندگان آن گرد آمده‌اند. این دانشنامه نخستین اثری است که در تاریخ دانشنامه‌نویسی در ایران در زمینۀ فولکلور و فرهنگ عامّه به همت و الای رئیس فرزانۀ مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، آقای کاظم موسوی بجنوردی نشر می‌یابد. از این رو، موضوع سخنم را به نکاتی دربارۀ تاریخ حیات دانش فولکلور اختصاص می‌دهم.

متن کامل در:
B2n.ir/k27914
انتشار هفتگی جلد دوم کتاب «بوطیقای شهر» در وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ (بخش اول)

پیر سانسو، برگردان ناصر فکوهی با همکاری زهره دودانگه

ترجمۀ بوطیقای شهر، اثر ماندگار پیر سانسو، را سال‌هاست که آغاز کرده‌ایم و قرار بر این است که این کتاب را که حامل سه بخش است، در سه جلد متمایز منتشر کنیم. جلد نخست با عنوان بوطیقای شهر (شاخص‌ها و مواضع) در سال ۱۳۹۹ به همت انتشارات کتابکدۀ کسری منتشر شد. اکنون پس از چندی تأخیر که پاندمی کرونا و البته مسائل دیگر در آن بی‌تاثیر نبود، بخش دوم کتاب را، با عنوان همسو با مسیرها، منتشر می‌کنیم. ترجمۀ این بخش تقریبا به اتمام رسیده، و حین بازبینی و ویرایش، همچون گذشته به تدریج در وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ منتشر می‌شود. پس از اتمام بازبینی، جلد دوم بوطیقای شهر (همسو با مسیرها) در ماه‌های آتی به دست ناشر محترم و کوشا، کتابکدۀ کسری، منتشر خواهد شد. امیدواریم این بخش نیز، چون بخش پیشین کتاب، مورد توجه شما قرار گیرد و ما را با ارائۀ دیدگاه‌ها و نظراتتان یاری کنید.


متن کامل در:
B2n.ir/b51172
فهرست وبگاه‌ها و کانال‌های ناصر فکوهی در فضای مجازی/ فروردین 1403
آدرس‌های بروز شده ناصر فکوهی در فضای مجازی
به دلیل تغییراتی که در کانال‌‌های ناصر فکوهی مدیر انسان‌شناسی و فرهنگ ایجاد شده و ادامه دارد. آخرین آدرس‌ها در زیر در اختیار مخاطبان قرارمی‌گیرد. قابل ذکر است هر جا امکان داشته ما کانال‌ها را عمومی کرده‌ایم تا برای ورود آن‌ها نیاز به عضویت از طریق کُد نباشد. در برابر نام هر کانال عمومی یا خصوص بودن آن نوشته شده و در صورت خصوصی بودن آدرس ارائه شده همان کُد ورود و عضویت در کانال است. در برخی از کانال‌ها نظیر «درس‌ها» ممکن است برخی از آدرس‌ها از کار افتاده باشند که در حال ترمیم آن‌ها هستیم. با تشکر از علاقمندی و حمایت همیشگی شما.

ایمیل
[email protected]

وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ
https://anthropologyandculture.com
وبگاه ناصر فکوهی
https://nasserfakouuhi.com
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
کانال‌های تلگرام

انسان‌شناسی و فرهنگ (عمومی)
https://hottg.com/Anthropology_Iran
نامه فرهنگ (عمومی)
https://hottg.com/namehfarhang_iiac
نوشته‌ها و سایر فایل‌ها (عمومی)
https://hottg.com/nasserfakouhi
کتاب‌های صوتی (خصوصی)
https://hottg.com/+VBrLJ-yC2ZEfeMGY

برگزیده فایل‌های فرهنگی به زبان انگلیسی (عمومی)
https://hottg.com/iiacenglish
برگزیده فایل‌های فرهنگی به زبان فرانسه (عمومی)
https://hottg.com/iiacfrance
اپرا و موسیقی کلاسیک (عمومی)
https://hottg.com/iiacopera
موسیقی مردمی ایران و جهان (عمومی)
https://hottg.com/ethnicmusiciiac
عکس‌های ناصر فکوهی (عمومی)
https://hottg.com/nasserfakouhiphotos
فایل‌های دیداری – شنیداری ناصر فکوهی (عمومی)
https://hottg.com/nasserfakouhiaudiovisual
فایل‌های شنیداری نوشته‌های ناصر فکوهی (عمومی)
https://hottg.com/fakouhinotesandessays
درس‌ها و درسگفتارهای ناصر فکوهی (خصوصی)
https://hottg.com/+T2dvEGQx1drW3vv8
گفتارهای عمومی (خصوصی)
https://hottg.com/+RSMFOl4f1tkKmOmP
نقاشی‌های ناصر فکوهی (عمومی)
https://hottg.com/nasserfakouhipaintings
فرازگفتارها / ترجمه سخنان بزرگان فرهنگ
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
اینستاگرام

کانال نوشته‌ها و فایل‌های دیداری-شنیداری(عمومی)
fakouhin@
کانال نقاشی‌های ناصر فکوهی (عمومی)
nasser_fakouhi_paintings@
جاماندگان در آشیانۀ خالی: چگونه مهاجرت برای سلامت سالمندان و جامعه بحران می‌آفریند؟
آیدا نوابی

چگونه می‌توان به سالمندی در بحران مهاجرت اندیشید؟ این پرسشی است که شاید تاکنون در گفتمان‌های جریان اصلی مهاجرت به شکل درست تدقیق نشده است. یکی از دلایل مهم آن اساساً سازو کار رایج اندیشیدن به مسائل است. دیدگاه‌های آمارمحور، جمعیت محور و اقتصاد محور تأمل بر این موضوع را به ابعادی سطحی و برداشت‌هایی بدیهی فرومی‌کاهد. بنابراین ابتدا لازم است توضیح داده شود که چرا قبل از پاسخ به این پرسش باید خود پرسش مورد ملاحظه بیشتری واقع شود.

متن کامل در:
B2n.ir/u32679
انسان‌شناسی و فرهنگ برای ادامه کار به کمک های مردمی نیاز دارد
گزارش مالی کمک ها و هزینه های موسسه در فروردین ماه 1403 در روزهای آینده منتشر می‌شود. از همیاران مالی فردی و نهادی که مایل به کمک هستند خواهشمندیم در صورت تمایل کمک مالی خود را  در این چند روز  به حساب کارت ما واریز کنند/ با تشکر از همیاری همیشگی شما/

بانک تجارت به نام ناصر فکوهی

کارت شماره
5859 8310 5485 8245

به عنوان یک نهاد غیر تجاری، مدنی، علمی و بین رشته ای،  بدون کمک شما، انسان شناسی و فرهنگ بر جای نخواهد ماند.

افزون بر دوستانی که کمک های موردی می کنند، تعداد حامیان منظم در حال حاضر 156 نفر است و امیدواریم با پیوستن شما بتوانیم شبکه‌ای واقعی برای  همیاری و  کمک سازمان های مدنی به یکدیگر در این شرایط سخت به وجود بیاوریم. فراموش نکنید کمک های مالی حتی کوچک شما اگر از سوی تعداد زیادی از افراد، منظما انجام شود می توانند منشا کارهای بزرگی باشند.
تصویر کارت به دلیل اشتباهی که ممکن است در انتقال نوشته بالا اتفاق بیافتد
HTML Embed Code:
2024/05/19 21:56:50
Back to Top